Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips fra forumets øl-gourmeter?

Tips fra forumets øl-gourmeter? #1297443 14/11/2011 20:10
Stine L Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Er med i en gourmetklubb og neste tema er "Havets delikatesser".
Vi kommer trolig til å servere en del forskjellige mindre retter blant annet kamskjell, kveite, kongekrabbe m.m.
Damene drikker vanligvis bare vin, så derfor har jeg veldig lyst å prøve til å servere godt og spennende øl lurer til en eller flere av rettene.
Er det helt feil å evt. kombinere øl og vin i samme middag? Andre forslag? Har noen har tips til hva slags øl som er spesielt godt å servere til retter av slike råvarer?

Stine
- rimelig godt kjent i Atlantis ICON_TONGUE
www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! ICON_SMILE
(x-MTBea)
Re: Tips fra forumets øl-gourmeter? [Re: Stine L] #1297453 14/11/2011 20:29
bik3man Offline
More than words
More than words
Til kamsjell og kongekrabbe kan det være godt med en Haandbryggeriet Bavarian Weizen. Nøgne Ø har Saison og Wit som også er fine til skalldyr. Ta en tur på et velutstyrt Pol og spør, de som jobber der pleier å like å få hjelpe til med å sette sammen en meny.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Tips fra forumets øl-gourmeter? [Re: Stine L] #1297487 14/11/2011 21:28
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stine L
"Havets delikatesser".

jeg ville ligget unna øl i enhver variant her. Hvis det er nakk om "koldtbordvarianten" m fet fisk så er vel en god riesling ikke å forakte? Rødt går ogå an, men kanskje ikke for markant i smaken da.
forresten: hørt om hardkokte egg? som deles på langs? som du tar ut plommene på , moser i litt fløte , blander inn litt lodderogn og tilsetter salt & pepper før du legger mixen tilbake i plommegropa? med litt røykalaks på kanten.
voi voi

Re: Tips fra forumets øl-gourmeter? [Re: Stine L] #1297503 14/11/2011 21:36
bik3man Offline
More than words
More than words
Hmm, da vil jeg også bidra med en liten godbit av samme type.

Del avocadoer i to, grav ut mesteparten av innmaten og bland med creme fraiche og noen limedråper, legg tilbake i avocadoen, pynt med ferske reker, rogn, gressløk og finhakket løk. Sommerstemning året rundt!

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Tips fra forumets øl-gourmeter? [Re: bik3man] #1297509 14/11/2011 21:55
Stine L Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for gode tips! Tror jammen det må bli litt testlaging og smaking snart ICON_WINK

Det skal ikke være koldtbord, men en 6-7 retters med noe varm og noe kald mat.

Men, å ha et par retter med spennende øl og resten med vin - kombinasjon, altså - er det helt håpløst? Tenkte ikke på en halvliter, men servert i mindre glass. Skal være litt kreativ, serru ICON_SMILE

Redigert av Stine L; 14/11/2011 21:56.

Stine
(x-MTBea)
Re: Tips fra forumets øl-gourmeter? [Re: bik3man] #1297591 15/11/2011 08:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg støtter forslaget om et lyst hveteøl. Friskheten i mye kullsyre samt lav bitterhet og sødme gjør at dette ølet passer godt til sjømat - av samme grunn som at tørr hvitvin eller en rødvin med lite tanniner gjør det.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tips fra forumets øl-gourmeter? [Re: GeirK] #1297972 15/11/2011 20:02
Stine L Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Høres godt ut ICON_SMILE Til bacalao f.eks? Tenkte å lage en miniporsjon med dette evt.

Stine
(x-MTBea)
Re: Tips fra forumets øl-gourmeter? [Re: Stine L] #1298060 15/11/2011 22:02
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Hveteøl er nevnt, men til bacalao ville jeg hatt en god IPA, f.eks, kanskje Ægir sin Harvest Ale, eller noe slikt humlesnurr som mange her foretrekker, eller for en spesiell anledning som dette; NØ sin #500 IIPA er jo knall.

Nesten hva som helst kan jo gå til bacalao, men en (skikkelig) øl vil uansett være bedre enn en rødvin til mat med litt smak.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Tips fra forumets øl-gourmeter? [Re: Stine L] #1298086 15/11/2011 22:50
alfen Offline
Ivrig
Ivrig
I min bok "Maden til øllet" blir sterke lyse øl som Duvel nevt flere ganger i forbindelse med retter fra havet. Da helst smaksrike retter, gjerne søtlige som hummer, helst stekt, eller røkt fisk.

Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
Re: Tips fra forumets øl-gourmeter? [Re: alfen] #1298134 16/11/2011 07:33
Stine L Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Enig i det dere sier om sterk mat og øl. Til indisk mat syns jeg det noen ganger være like godt med indisk øl som rødvin.

Hadde forresten en litt underlig matopplevelse på fredag. Var på en sunnmørsfest hvor det ble servert potetball med tilbehør. Hjemme på Sunnøre drikker man gjerne kefir til, men siden det var fest fikk vi rødvin eller øl. Og en ting er sikkert - rødvin passer abslolutt ikke til alt. Øl derimot smakte fortreffelig. Selv om kefir hadde vært best ICON_WINK

Prøvde ut en oppskrift på indisk sei nettopp. En sterk rett med mye smak og ut fra det dere sier kan det nok passe med mildt øl til denne også.

Mat & drikkemenyen begynner å ta form ICON_SMILE

Stine
(x-MTBea)
Re: Tips fra forumets øl-gourmeter? [Re: ingeplinge] #1298196 16/11/2011 08:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ingeplinge
Hveteøl er nevnt, men til bacalao ville jeg hatt en god IPA, f.eks, kanskje Ægir sin Harvest Ale, eller noe slikt humlesnurr som mange her foretrekker, eller for en spesiell anledning som dette; NØ sin #500 IIPA er jo knall.

Nesten hva som helst kan jo gå til bacalao, men en (skikkelig) øl vil uansett være bedre enn en rødvin til mat med litt smak.

Hvis Bacalaoen har mye chili, blir IPA bra - dersom den er av den mildere varianten, vil jeg anbefale en Amber Ale

Sterkt krydret mat som indisk fungerer svært godt med en tørr pilsner, som jeg antar at det indiske ølet du har smakt, er - men hvis du skal ta den helt ut med sterk mat, er det bittert øl med mye humle som gjelder. IPA eller dobbel IPA

- Robert Green Ingersoll
Re: Tips fra forumets øl-gourmeter? [Re: alfen] #1298198 16/11/2011 08:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: alfen
I min bok "Maden til øllet" blir sterke lyse øl som Duvel nevt flere ganger i forbindelse med retter fra havet. Da helst smaksrike retter, gjerne søtlige som hummer, helst stekt, eller røkt fisk.

Det stemmer bra, fordi Duvel har mye av den samme fruktige smaksprofilen som Hefeweissen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tips fra forumets øl-gourmeter? [Re: Stine L] #1298583 16/11/2011 17:16
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sjømat er så mangt. Ølstiler også. En saison er for eksempel en veldig bred klasse.

Til sjømat generelt støtter jeg tidligere innlegg. En lyst, friskt og forholdsvis tørrt (lite sødme) øl passer bra.
Duvel, Rochefort 8 eller saison Dupont er gode belgiere. Noen vel alkoholsterke kanskje. Tysk hveteøl, for eksempel Pinkus eller Wehenstephan funker som regel også bra, med unntak av de lyseste rettene.
Skal du kjøre norsk er Nøgne Ø blonde eller Wit alternativer (de får du i butikken), Arendalspils fungerer også greit. Er du skikkelig tøff prøver du et spontangjæret øl. Mikkeller spontanale er veldig frisk og ikke særlig sur. Midt i blinken mener jeg, men det trenger tilvenning av ganen. Førstevalget mitt ville vært en Cantillon Lambic. Men den er så sur at den svir på leppen ICON_WINK

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Tips fra forumets øl-gourmeter? [Re: Supernova] #1298584 16/11/2011 17:16
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig

"Now don't make me get off this bike!"

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå