Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor kjøper jeg deler til XTR bakvelger?

Hvor kjøper jeg deler til XTR bakvelger? #1296720 13/11/2011 18:19
NilsRegin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Når ikke girøret bøyer seg er det visst flere muligheter...

Mitt XTR bakgir fikk seg en smell. Det viser seg at den delen som er bøyd er en egen del som sitter mellom girøret og selve velgeren.
Får ikke til å legge ved bilde, men på linken under er det lett å forstå hva jeg mener. Delen som er bøyd er helt øverst på bildet og festet med torx-skruen.

http://www.bikeshop.no/img/cache/s/h/i/shimano_xtr__rd_m972__gs_bakgir_-658986669_0_Big.jpg

Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i den delen?

Glemte å si at jeg har kikka på CRC, der fant jeg den ikke.

Redigert av NilsRegin; 13/11/2011 18:20. Rediger grunn: Glemte noe

Re Sykkelklubb
Re: Hvor kjøper jeg deler til XTR bakvelger? [Re: NilsRegin] #1296739 13/11/2011 18:46
rog Offline
Entusiast
Entusiast
Har du prøvd den tilbake? Kan være verdt et forsøk. Aldri sett at slike deler blir solgt separat..

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: Hvor kjøper jeg deler til XTR bakvelger? [Re: NilsRegin] #1296748 13/11/2011 19:00
NilsRegin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Har ikke prøvd å rette den tilbake, men det er ganske tykt gods, så jeg trur det blir tøft å få den helt rett mer eller mindre på slump.
Er sikkert verdt et forsøk, men om noen veit hvor så kjøper jeg nok en ny uansett. Tenkte at det vil være mye billigere enn hele velgeren.

Re Sykkelklubb
Re: Hvor kjøper jeg deler til XTR bakvelger? [Re: NilsRegin] #1296776 13/11/2011 19:33
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
blei litt usikker, på detta, men var nede å kikka på en XT velger jeg har liggende - den ser ut til at den har samme øre som du har på din xtr.
Men jeg har ikke slikt øre på min xtr ...
Kanskje du kan kjøpe en xt velger og sette over øret (mange kroner spart).
Shimano sine hjemmesider har gode delelister og beskrivelser med nummer

du bor ca en times kjøring ifra meg (om du bor i Ramnes).
Du er velkommen til å prøve om mitt XT øre passer på din velger - og om det passer kan du få øret (send PM)

-------
ride it !
Re: Hvor kjøper jeg deler til XTR bakvelger? [Re: NilsRegin] #1296777 13/11/2011 19:39
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du skal prøve å rette, så er det vel best å ta den av og sette i skrustikke. Det skader ikke å prøve. Lokal butikk kan kanskje skaffe ny del? Alternativt kan du se etter et ødelagt gir som har denne delen inntakt. Samme delen fra XT/SLX-girene passer muligens også?

Re: Hvor kjøper jeg deler til XTR bakvelger? [Re: NilsRegin] #1296786 13/11/2011 20:21
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Gå inn på Shimano Techdocs, finn sprengskisse av bakgiret ditt, finn delenummeret på delen du søker.
Gå til nærmeste sykkelbutikk som kan bestile direkte fra Shimano Nordic, be de søke frem delen på nettsiden til Shimano Nordic og bestille den til deg. På delenummer.
I følge en representant fra Shimano så produseres denne delen ikke, det var i hvert fall svaret for en del år tilbake. Søker du på slitasjedelkategorien eller andre kategorier på Shimano Nordic sin side, så finner du den heller aldri ved navn. Men under søk på delenummeret fra sprengskissen, så dukker den like vel opp. Slik mange andre små slitasjedeler til forskjellige Shimanoprodukter ogå gjør. Altså, husk delenummeret.

(Å prøve å bøye tilbake i skrustikke har jeg derimot ikke fått til, trass iherdig forsøk.)

Kjempedisclaimer: Dette var ikke ment som dissing av Shimano, jeg har ikke trodd at de ønsket å lure folk til å kjøpe nye gir i stedet fr en liten del. For alt jeg vet har delen først kommet i produksjon noen år etter at de slapp shadowopphenget. Og det kan godt være at de nå er klar over det selv, jeg har ikke spurt siden sist.

Redigert av Rednax; 13/11/2011 20:43.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Hvor kjøper jeg deler til XTR bakvelger? [Re: NilsRegin] #1296795 13/11/2011 20:34
NilsRegin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Utrolig hva folk her inne veit!!
Takker og bukker for tips, og tar kontakt med deg, Telemark Skier, om noen dager (på reisefot nå). Trenger du ikke øret ditt selv gir jeg gladelig noen kroner for det.

Rednax, din metode funker nok, skal prøve den.
Har prøvd å rette i skrustikka, men det går neppe. Umulig å se om den er rett eller ei, og veldig lite å gå på. Forsøket verdt, men liten sjans for suksess.

Re Sykkelklubb
Re: Hvor kjøper jeg deler til XTR bakvelger? [Re: NilsRegin] #1296796 13/11/2011 20:35
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Greier du å skru det fra hverandre. Om så, ville jeg satset på at deler fra at slx bakgir funker. Ødela karbonarmen på tilsvarende gir som du har, og erstattet det med en arm fra slx gir. Fungerte utmerket.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Hvor kjøper jeg deler til XTR bakvelger? [Re: NilsRegin] #1296814 13/11/2011 20:53
NilsRegin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Kan se ut som om SLX kan funke også.
Har finni fram på Shimano Techdocs, ikke umulig jeg finner ut av det der. Men det er lissom ikke helt entydig, heller.

Re Sykkelklubb
Re: Hvor kjøper jeg deler til XTR bakvelger? [Re: NilsRegin] #1296825 13/11/2011 21:05
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: NilsRegin
Utrolig hva folk her inne veit!!

Rednax lærte mange endel nå trur jeg ICON_SMILE

Sitat: NilsRegin
tar kontakt med deg, Telemark Skier, om noen dager (på reisefot nå). Trenger du ikke øret ditt selv gir jeg gladelig noen kroner for det.

jepp, send PM.
Ser at øret min ser litt annerledes (endestoppfunksjonen), men jeg skrur den av og måler/kryssjekker med dine mål.
Burde være bredde og CC avstand som er essensielt - trur det er likt

-------
ride it !

Moderator  support