Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kva gjer ein med ein Kona Muni Mula 2001?

Kva gjer ein med ein Kona Muni Mula 2001? #1296719 13/11/2011 18:18
A
arildstoteles Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Landevegssykling er hovudgreia mi, men no ser at det hadde vore greit å ha ein sykkel til bruk i t.d. byfjella (Bergen). Eg er nok på veg til å skaffe meg ein 29er eller noko slikt, men kom på at eg har ein gamal Muni Mula ståande (med Z4-gaffel og halvslitt drivverk). Er det noko eg kan gjere med denne for lage ein ekstra-sykkel til stibruk for ein slikk og ingenting?

Stiv gaffel?
Singlespeed?
Ny (brukt) dempegaffel?

Innspelbonanza ventar!

Re: Kva gjer ein med ein Kona Muni Mula 2001? [Re: arildstoteles] #1296779 13/11/2011 19:44
ulveroar Offline
Ringrev
Ringrev
Stiv gaffel. Ville ikke gått for singlespeed, men heller en minimalistisk løsning med singlespeed-krank med 32 eller 34 tenner og 9 girs kassett med 28-31 tenner. Det vil gi letteste gir omtrent som på en cyclocross, og få deg opp alt som er av bakker i regnbyen, og høyere fart på transportetappene enn en ss. Om du skal kjøre en økonomiløsning, så få du sikkert kjøpt det du trenger av greie brukte deler på Den grønne sykkel.

Re: Kva gjer ein med ein Kona Muni Mula 2001? [Re: arildstoteles] #1296881 13/11/2011 22:47
A
arildstoteles Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk for innspel, ulveroar. Eg tippar bakskiftaren framleis kan brukast etter ein rens/justering. Ebay var min første tanke, så fint å bli minna på den grønne sykkel, vurderer å hive på ein karbongaffel av billegaste sort - om det ikkje er store ulemper med det. Hadde det vore skivebremsefeste på ramma ville eg kanskje sett etter det òg, men det får vente til evt. nystisykkel.

Re: Kva gjer ein med ein Kona Muni Mula 2001? [Re: arildstoteles] #1298335 16/11/2011 11:22
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Men i alle dager, Muni Mula gitt!

IKKE kvitt deg med den, dette er super sykkel. Har selv en syregrønn/ hvit Muni Mula med selvlysende dekaler (mener dette ble rasjonalisert bort etterhvert) fra 1998, og den tjener som pendlersykkel. Det vil si at den ruller rundt 5000 kilometer i året, og det har den gjort noen år nå.

Gaffel, ramme, bakgir (gammel XT) og litt annet er fortsatt originalt. Gaffelen har jeg vært flink og tatt service på innimellom. Felgbremsene ble for noen år siden skiftet ut med Magura Louise FR som var på salg, siden ramme og gaffel er forberedt på skivebremser.

Setepinnen og setet brakk i tusen knas på en stitur, og er skiftet ut med en brukt Thomson-pinne og SDG-sete som passer ræva mi bedre. Det originale styrelageret er forlengst skiftet ut; pendling i salt spiste det opp. Brukt King-lager funker som fjell. Styre og stem er tilbudsdeler fra FSA, lettere og bedre enn det originale.

Hjulsettet (Deore) som satt på sykkelen ble pensjonert for syv år siden. Nå sitter XC 717 fra Mavic med XT-nav på sykkelen. Bakhjulet ble skiftet ut i høst til tilsvarende kombo, og er altså tredje bakhjul på Konaen. Salt og dritt slet navet i fillebiter, og det lønner seg ikke å skifte nav. Dessverre.

Min Kona Muni Mula står akkurat nå i sykkelgarasjen i Postgirobygget med piggdekk, satt på i går kveld, og ruller 3,2 mil om dagen. Er jeg i godt humør og har litt tid, ruller jeg over Grønliåsens vakre skog på vei hjem. Gaffel pumpet stiv og godt med luft i dekkene (pendler-oppsett altså) er god teknisk trening over røtter og crux. Litt back to basic, og Konaen viser at den fortsatt takler litt røff håndtering i skogen.

Jeg har selvsagt ikke hjerte til å kvittemed med sykkelen fra 1998, som var min første litt påkostede terrengsykkel (etter noen år med Everest-sykler fra Sportslageret).

Ikke selg. Behold den som bruksklenodium!

Harald

NOTS
Re: Kva gjer ein med ein Kona Muni Mula 2001? [Re: arildstoteles] #1299037 17/11/2011 13:33
A
arildstoteles Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk for fin historie :-) Muni Mulaen var òg min første skikkelege sykkel då eg var fattig student (etter eit par Everestar...). Er din 1998-modell klar for skivebrems altså? Eg har ikkje sjekka, men meiner å hugse at ramma ikkje var klargjort for dette. Skal sjekke når eg kjem heim.

Til jobbsykling (kun asfalt) har eg ein Kona hybrid med hydrauliske skivebremser som eg er svært nøgd med, tippar eg bør finne meg nokre halvgrove stidekk (forslag?) og teste sykkelen i byfjella og finne ut kva eg evt. først bør bytte ut/oppgradere. Det ser ut til at eg har fått eit vinterprosjekt her.

Re: Kva gjer ein med ein Kona Muni Mula 2001? [Re: arildstoteles] #1301305 22/11/2011 09:28
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: arildstoteles
Er din 1998-modell klar for skivebrems altså? Eg har ikkje sjekka, men meiner å hugse at ramma ikkje var klargjort for dette.

Jess, bakramma er klartgjort, det samme er gaffelen. Det drøyeste var at Magura Louise lot seg feste rett på festene uten bruk av shimming. Jeg husker aldri hva som er Post Mount og IS, men kaliperen er altså skrudd rett inn i ramme og gaffel uten dilldall mellom.
Utrolig nok treffer bremsene strøkent på skiva, og siden 2005 har jeg ikke gjort noenting med dem uten årlig klosseskift. 3-4000 km med salt, sand og dritt tar på i løpet av et år.

På min Z4 Flylight Air skrudde jeg ut skruene som fester felgbremsen, og satte skruene tilbake igjen. Dette er viktig, siden skruene holder gaffelen sammen.

Kjør på med hyggelig vinterprosjekt! Og når du først plukker den fra hverandre får du pusset fram den sjuke fargen igjen og testet de selvlysende dekalene (har ikke sett andre sykler som har dette, og finnes ikke på nyere Kona heller).
Jeg skulle gjerne hatt noe lettere og mer lettrullende til jobben, men det har måttet vike for andre familieutgifter. I stedet kan jeg ta mange omveier gjennom skogen på vei hjem fra jobb med passende dekk.

Harald

NOTS

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå