Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Custom Kona Kula 1997

Custom Kona Kula 1997 #1295917 11/11/2011 16:58
E
Einar Beinhard Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Sykkelen er utrolig pen med tanke på at den har vært brukt vel ti sesonger. Blank og fin lakk, men du ser at den er litt slitt noen steder hvis du går innpå. Eneste originale deler er seteklammen, bakgiret og kranklageret.

Bildet i helfigur viser sykkelen slik den så ut i 1998. Har skiftet ut en god del siden da, bl.a. hjul, pedaler og forgaffel.

Slik ble den levert fra fabrikk.

Detaljbildene under er tatt med dagens oppsett. Hvis du er vintage-entusiast kjenner du nok igjen de fleste delene og ser at de er tidsriktige for en MTB med sen 90-talls hi-end oppsett. Kan nevne at det er Control Tech titan hjulkoblinger, Ritchey WCS titanpedaler og SRP titan frikrans, samt noen alu- og titanbolter. Rock Shox gaffelen er skiftet ut med en orange Manitou SX-R. Åpenbart passet det bedre med grå gaffel, men en lakk med sprayboks fikser det. Det eneste som ikke er tidsriktig er dekkene, som er av nyere dato. Til gjengjeld er de ganske lette.

Rammestr 18". Sykkelen har vært syklet for det meste på grus og snø.

Originale shock boots følger med, og Shimano Shark Fin vil bli montert når bakrammerøret (ripet opp av kjede) er inspisert av kjøper.

Har ikke veid sykkelen, men jeg hadde en 1996 Kula før denne (død over de som stjal den), og den veide 10.5 med tyngre hjul, forgaffel og sete.

Av en eller annen grunn er framgiret kranglete å få til å skifte smud mellom alle tre tannhjulene. Skjønner ikke hvorfor, men så er jeg ingen ekspert på girjustering. Det originale XT framgiret følger med, i tilfelle det skulle vise seg at XTR-giret har noen skjevheter eller ikke er helt kompatibelt.
Det mangler et lokk på den ene pedalen, så lagrene er neppe i topp stand.

Vet ikke hva en slik sykkel er verdt, derfor må interesserte komme med bud, enten i tråden eller på pm. Interesserte kan få se den live på Kongsberg. Hvis ingen vil ha den for en vettig pris, forsøker jeg å avertere den på vintage-forum i utlandet.

Bare kom med spørsmål hvis du lurer på noe.

Einar

Redigert av Einar Beinhard; 11/11/2011 17:01.
Re: Custom Kona Kula 1997 [Re: Einar Beinhard] #1296785 13/11/2011 20:11
E
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Heisann,

Det er kommet spørsmål om jeg har noen prisantydning.
Jeg aner som sagt ikke noe om verdi, men hvis det skal være noen vits i å selge synes jeg at 3000 kr er omtrent minstemål. Har ikke brukt sykkelen på tre år, så om den står et år eller to til før en Kona- eller vintageentusiast slår til så ikke det noe problem.

Kan nevne at kjede er ganske nytt og frikrans er lite brukt, så jeg tviler på at mer enn ti prosent av levedistansen til drivverket er oppbrukt. King styrelageret er brukt en eller to sesonger der jeg syklet noen ganske få turer. Fargen på setet har falmet litt noen steder, men viser ellers ingen tegn på slitasje.

Re: Custom Kona Kula 1997 [Re: Einar Beinhard] #1315079 22/12/2011 15:24
E
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Da har jeg stående bud på 3500 kr for sykkelen inkl en reserve XTR girspak. Første gang, annen gang...

Re: Custom Kona Kula 1997 [Re: Einar Beinhard] #1510035 24/10/2012 09:03
K
kuli Offline
Fersking
Fersking
K
Ble den solgt??

Re: Custom Kona Kula 1997 [Re: Einar Beinhard] #1510125 24/10/2012 10:40
E
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Ja, solgt til en fornøyd kunde :-) Ser finere ut enn jeg klarte å formidle på bildene.

Moderator  support