|
|
valgets kvaler-smartphone
|
valgets kvaler-smartphone
09/11/2011 18:41
|
ona
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
skal kjøpe ny mobil da min nokia e52 ligger for døden.
Har aldri hatt iphone før og må si jeg er nyskjerrig på den. har macbook pro så er vel kanskje på kjøret allerede?
ser også at andre har gode telefoner samsung galaxy og htc telefoner. Hva anbefales og hva vil jeg ha mest utbytte av? bruker tlf til telefonering og til surfing/mail.
hvor kjøper jeg fks iphone billigst? er det noe jeg bør passe på/huske ved kjøp?
|
|
|
Re: valgets kvaler-smartphone
[Re: ona]
09/11/2011 19:26
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Vet ikke om iPhone er billig noested, men jeg vil annbefale den. Den er lett å forstå for de fleste. Du har mange programmer og spill gjennom appstore. Den er rask og responsiv. Det eneste dumme med den er at den er apple.  Galaxy S2 er jo den andre som folk vil annbefale. Fruen har denne, jeg opplever den som litt mer knotete og innviklet. Og til tider ikke så responsiv. Ellers er jo begge gode telefoner med bra kamera og mange tilgjengelige programmer og sånn. Så du gjør ikke et dårlig kjøp med noen av dem. Priser kan du finne gjennom prisguiden på hardware.no også.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
09/11/2011 19:46
|
ona
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
hvilken av de har best batteri da?
|
|
|
[Re: Cervin]
09/11/2011 19:51
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det eneste dumme med den er at den er apple. Whaaaat?? Når og hvorfor i alleste dager ble det dumt at Iphone er fra Apple??? Hadde den ikke vært apple hadde den nok ikke vært i "alles" lommer...  Har man også en Mac, så er det jo i hvert fall ingen fornuftig grunn til å ikke vurdere den seriøst. Ja, det er modeller der ute som gjør visse ting bedre. Men helheten i Iphone er blitt veldig bra. For smart telefon å være er batteriet også blitt heeelt ok. Jeg var skeptiker, men byttet til Iphone grunnet ny bil og jobb...og jeg er ganske så solgt på de aller aller fleste punkter! Lykke til med valget!!
|
|
|
09/11/2011 19:56
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Iphone er forøvrig, for de aller fleste, billigst kjøpt direkte fra Apple.
Skal du kjøpe en annen plass så blir det med et dyrt abonement og du skal passe det abonementet rimelig godt (med tanke på månedlig forbruk) før det lønner seg.
|
|
|
09/11/2011 21:41
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Bare det at Apple er så strenge på ting. Men som sagt. Jeg ville annbefalt iPhone. Og kjenner bare en som angere. Og det er bare fordi han ikke liker apple, og deres politikk.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
[Re: Raymond]
09/11/2011 23:26
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Hadde den ikke vært apple hadde den nok ikke vært i "alles" lommer... Hahahaha, my point exactly 
|
|
|
10/11/2011 05:06
|
Raskall
More than words
|
More than words
Ved å kjøpe en iphone kjøper man et ikon. Man kjøper noe alle har og noe alle nikker gjenkjennende til. Man kjøper en pen telefon som er lett å bruke men vanskelig å tilpasse til egne behov. Terskelen til android er en halv millimeter høyere enn til iphone men så uendelig mye mer gøy når man har kommet seg over terskelen. Widgets alene gir android-telefon et godt forsprang. Deretter kommer mangfoldet. Valgmulighetene når det gjelder både estetikk, ytelse og funksjon er uendelig mye større. Skal jeg sammenligne så er en iphone en lekker singlespeed karbonracer på 5 kilo mens en android er en fulldempet stisykkel. Vekt, pris og kvalitet på deler kan man velge selv. 
|
|
|
[Re: Raskall]
10/11/2011 05:55
|
Espen
More than words
|
More than words
...noe alle nikker gjenkjennende til. Dette opplever jeg stadig med min røffe Nokia 3720. e
|
|
|
10/11/2011 06:26
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Men hvorfor kan du ikke sende en sms på mere enn 3 meldinger på android da hvis du har alle muligheter? Da må du laste ned et nytt meldings program, installere det, og så velge i setupen at du skal bruke et annet program til å sende meldinger? Jeg prøvde men fikk det ikke til. 
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
10/11/2011 07:06
|
Raskall
More than words
|
More than words
Men hvorfor kan du ikke sende en sms på mere enn 3 meldinger på android da hvis du har alle muligheter?
Fordi SMS står for Short Message Service?
|
|
|
10/11/2011 07:11
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Nå har jeg hatt iPhone i to uker. Førsteinntrykket er at den fungerer godt og er lekker, men litt lite fleksibel, slik det er påpekt over.
En ting som irriterer meg er kalenderfunksjonen. Her er det enten dag eller måned. Av en eller annen grunn ikke ukesoversikt. Enda dummere er at den så vidt jeg vet ikke kan hente avtaler fra kalenderen og vise dem på en startside, slik at dagens gjøremål alltid er synlige. selv min gamle Nokia E52 kunne dette. Ja, jeg vet man kan jailbreake den og få det til, men jeg har en jokbbtelefon så det tør jeg ikke.
Redigert av Tex; 10/11/2011 07:19.
|
|
|
10/11/2011 07:12
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
SMS på mer enn 480 tegn er vel e-post?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
10/11/2011 07:52
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Android! Android er voksenversjonen av smarttelefonen hvor du slipper å bli behandlet som et barn og må spørre Steve Jobs etterkommere om lov til å gjøre alt mulig. Feks, "Kjære Apple, kan jeg få lov til å bytte bakgrunn?" "Nei beklager kjære barn, du har bare en iPhone 3G så da har vi bestemt for deg det er best om du ikke legger inn en ny bakgrunn" osv osv.
Jeg har hatt en iPhone i nesten 3 år og en Galaxy S nå i snart 9 måneder. Android er litt mindre strømlinjeformet enn iOS, men når du først venner deg til det så skjønner du ikke hvordan du skal greie deg uten meny og back-knappene. Konklusjonen min så langt er at Apple må komme opp med noe mer spennende enn iPhone 4S for at jeg skal gidde å bytte tilbake.
|
|
|
10/11/2011 08:19
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Det med sms'ene er et problem for madammen fordi søsteren hennes som hun skriver masse meldinger med ikke kan lese mms tekst. Derfor blir det til at hun har skrevet en melding, og så må hun slette den, skrive 200 bokstaver, sende osv osv. Pluss at med hennes abb så har hun et visst anntal gratis sms, men når hun skriver lange meldinger går det som mms, og ikke lengre gratis.
Men jeg er helt enig med alle over. Apple er controlfreaks og gir deg et produkt som jeg syns virker veldig bra til det den skal gjøre, men hvor du ikke står fritt til å ta egene valg.
Men den er så enkel, og virker hele tiden, ikke noe vanskelig og da er den lett å annbefale til andre. Min 3gs har fungert utmerket siden den ble kjøpt når den kom på markedet. 2 år eller noe siden? Ennå lengre? Uansett så har jeg ikke hatt noe problemer med den. Og derfor syntes jeg det er en god telefon.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
[Re: Tex]
10/11/2011 08:21
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Nå har jeg hatt iPhone i to uker. Førsteinntrykket er at den fungerer godt og er lekker, men litt lite fleksibel, slik det er påpekt over.
En ting som irriterer meg er kalenderfunksjonen. Her er det enten dag eller måned. Av en eller annen grunn ikke ukesoversikt. Det fikser denne: http://itunes.apple.com/us/app/week-calendar/id381059732?mt=8
|
|
|
10/11/2011 10:12
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har selv Samsung S2. Veldig godt fornøyd. Har aldri eid en Iphone. For meg så virker Iphone tung og klumpete sammenlignet med S2.
|
|
|
10/11/2011 10:52
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du har mac fra før er mangel på valgmuligheter antagelig ikke noe problem for deg. iPhone er dessuten veldig godt integrert i mac-PC slik at du sikkert vil føle deg hjemme med iPhone.
Noen av oss liker å ha valgmuligheter på hvordan vi bruker det vi kjøper. Derfor bruker jeg linux på pc'n hjemme. Android er dermed også et godt valg for meg fordi det gir mange valgmuligheter for hvordan jeg gjør ting.
Redigert av zero; 10/11/2011 10:53.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
[Re: zero]
10/11/2011 11:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Som er relevant kuriositet, så passerte Samsung for ikke så lenge siden Apple i markedsandel for smart-telefoner.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
10/11/2011 11:59
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Men hvorfor kan du ikke sende en sms på mere enn 3 meldinger på android da hvis du har alle muligheter? Da må du laste ned et nytt meldings program, installere det, og så velge i setupen at du skal bruke et annet program til å sende meldinger? Jeg prøvde men fikk det ikke til. Å gud, når jeg får sånne lange sms'er så ber jeg om "TL;DR".. Send email, ring eller noe. Vegg med tekst som sms er bare plagsomt 
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: GeirK]
10/11/2011 12:02
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Som er relevant kuriositet, så passerte Samsung for ikke så lenge siden Apple i markedsandel for smart-telefoner. Og det er mer enn en god grunn til det  Men for å komme on-topic så tror jeg at du blir veldig fornøyd uansett hva du velger.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
10/11/2011 12:05
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Hvorfor er det relevant? Fordi størst markedsandel = best telefon?
Jeg har hatt både Android-baserte telefoner og iPhone, og har alltid sett på meg selv som en som liker å knote litt rundt og styre med 'data' på egenhånd. Mulig var jeg for tidlig ute med Android, men jeg var særdeles lite imponert over min HTC eller min Samsung Galaxy S. Begge hadde elendig batterikapasitet om man ikke konsekvent sørget for å lukke diverse programmer. I tillegg gikk begge til stadighet i vranglås som krevde mye kreativitet for å få låst opp. Innstillingene for sending og mottak av MMS + datatrafikk var slett ikke enkel å få satt opp, og legg til at telefonene en sjelden gang låste seg slik at gjenoppretting var eneste flukt vei så var det på'n igjen med å få satt opp telefonen på nytt.
Har iPhone nå og selv om den på ingen måte er perfekt, så slipper jeg den daglige frustrasjonen de andre ga meg.
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
10/11/2011 12:05
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Hovedgrunnen er vel at det er basert på salg i en periode som startet ikke lenge etter Samsung lanserte deres nye toppmodell og sluttet før Apple lanserte sin nyeste modell. 
|
|
|
[Re: tygster]
10/11/2011 12:16
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
før Apple lanserte sin nyeste modell. Du mener den med en S på?  Poenget er vel det at Apple har solgt ekstremt på omtaler og at det har blitt en 'trend' telefon. Har ikke nøyaktige tall, men husker jeg leste for noen mnd siden at Apple kun hadde 20~30% marked av solgte telefoner, mens alikevel ~70% av alt som ble skrevet om smartelefoner var om apple.
|
|
|
10/11/2011 12:29
|
tygster
Veteran
|
Veteran
God markedsføring kalles det.
|
|
|
[Re: prøver]
10/11/2011 12:38
|
perbl
More than words
|
More than words
En annen killer feature for iPhone er lav latency på lyd, noe som muliggjør avanserte apps for å lage musikk, noe jeg har mye glede av når jeg sitter alene eller kjeder meg på tog eller buss.
Inntil Android fikser dette er jeg hvertfall rimelig uinteressert i plattformen.
Per B.
|
|
|
10/11/2011 13:30
|
SgtPepper
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har hatt både Android-baserte telefoner og iPhone, og har alltid sett på meg selv som en som liker å knote litt rundt og styre med 'data' på egenhånd. Mulig var jeg for tidlig ute med Android, men jeg var særdeles lite imponert over min HTC eller min Samsung Galaxy S. Begge hadde elendig batterikapasitet om man ikke konsekvent sørget for å lukke diverse programmer. I tillegg gikk begge til stadighet i vranglås som krevde mye kreativitet for å få låst opp. Innstillingene for sending og mottak av MMS + datatrafikk var slett ikke enkel å få satt opp, og legg til at telefonene en sjelden gang låste seg slik at gjenoppretting var eneste flukt vei så var det på'n igjen med å få satt opp telefonen på nytt.
Har iPhone nå og selv om den på ingen måte er perfekt, så slipper jeg den daglige frustrasjonen de andre ga meg.
Galaxy S er jo et eksempel på at mobilprodusentene har gjort for mye endringer i Android. Galaxy S led av Samsungs eget "kreative" filsystem som gjorde at den lagget. Jeg kjenner flere som slet med å få den til å virke ordentlig. HTC har konsekvent brukt for lite minne i mobilene slik at de skal utdateres tidligere og ikke kunne oppgraderes til nyere Android. Android lukker programmene selv etter hvor mye minne som trengs til andre programmer, så du slipper å tulle med task killer selv om Samsung har dette på GS2 også. Alle smartmobiler har et batteriproblem, men bruken har mest å si. Mye data over mobilnettet tømmer batteriet raskt i forhold til wifi. Hvis jeg surfer med 3g/edge så holder mitt batteri en halv dag. Med wifi holder telefonen til jeg legger meg. Produsentene plikter seg til å holde telefonene oppdatert i 18mnd. Da slipper man oppdateringsvegringen som feks HTC, SE og LG har vist til nå. Jeg vet ikke hva slags operatør du har, men jeg har aldri hatt problemer med å sette opp telefonene med innstillinger fra Netcom, Telenor eller Tele2.
Canfield Brothers Balance Ragley Bluepig X
|
|
|
10/11/2011 13:38
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Litt off topic, men ved å modde android kan du få nyeste oppdatering på de fleste telefoner selv om produsenten ikke oppdaterer lenger, og noen modder endrer GUI helt.
NB bryter garantien. Dvs software garantien, på min modda HTC fikk jeg hardware feil og det gikk uten problemer på garantien.
Har selv CyanogenMod på min og er strålende fornøyd.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
10/11/2011 14:15
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Begge hadde elendig batterikapasitet om man ikke konsekvent sørget for å lukke diverse programmer. Jeg gjør ikke det og har 3 døgn på min SGS. I tillegg gikk begge til stadighet i vranglås som krevde mye kreativitet for å få låst opp.
Aldri opplevd, men jeg ser helt klare forbedringer fra 2.2 som SGS kom med opprinnelig. Innstillingene for sending og mottak av MMS + datatrafikk var slett ikke enkel å få satt opp, og legg til at telefonene en sjelden gang låste seg slik at gjenoppretting var eneste flukt vei så var det på'n igjen med å få satt opp telefonen på nytt.
Det kreves *1* tastetrykk for å gjenopprette en *eksakt* kopi av hele telefonen etter å ha skrudd den på på VELDIG mange androidtelefoner, herunder også SGS. Og da mener jeg en eksakt kopi av slik telefonen var da backup ble tatt. Det krever IKKE oppkobling mot nettet eller datamaskin. Har iPhone nå og selv om den på ingen måte er perfekt, så slipper jeg den daglige frustrasjonen de andre ga meg.
Vi har forskjellige bruksmønstre, så forskjellige produkter passer folk best. Hvis man liker Apple sine designvalg (utseende og teknologi), så er det bare lurt å skaffe seg Apple. For min del var det et poeng at batteriet skulle kunne byttes på 10 sekunder, at man kunne stappe inn SD-kort som man ville, at man kunne sperre applikasjoner ute fra å kunne sende data på applikasjonsbasis (Angry Birds-fadesen, anyone?), at man kunne installere applikasjoner gjennom noe annet enn appstore, at man kunne velge en annen grafisk omgivelse enn den som kom med telefonen, at telefonen kunne tilpasses til mine preferanser. SGS feilet spektakulært på 2 områder for meg -- GPS (selv om det ble bedre iallfall med 2.3.3) og opptak av pågående samtale (noen telefoner med android kan det, men ikke SGS). Litt balanse i fremstillingen må man ha 
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
|
|