|
Tubular
|
Tubular
#1294601
09/11/2011 17:27
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 894
otto
OP
Salmakersvenn
|
OP
Salmakersvenn
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 894 |
Er nybegynner på tubular, men har planer om å bygge opp ett lett hjulsett basert på Tune Cannonball(lefty)/Prince nav. Skal bygge opp disse med Innolite karbon felgringer, og mest sannsynlig Sapim CX ray eiker. Siste er ikke helt avgjort enda (muligens titan eiker?). Leter etter lette dekk, men så vidt jeg kan se, er det letteste å få tak i Tufo XC2 på ca, 450 g. Hjulsett er 26".
Jeg veier 80 kg, og hjulsettet kommer kun til å bli brukt på grusveier, og Birken. Kanskje det blir testet på Grenserittet, om de fungerer tilfredsstillende frem til da.
Mitt spørsmål: Er det noen som vet om lettere dekk, eller er dette det lengste man kan gå i tubular verdenen?? Innspill på eiker, ønskes også.
Hilsen O2
|
|
|
Re: Tubular
[Re: otto]
#1294606
09/11/2011 17:34
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367
Statham
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367 |
Tufo er vel letteste du får ja, bruker du teip så veier vel det også 90-100 gram pr hjul
så clincher er nok lettere
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
|
|
|
Re: Tubular
[Re: Statham]
#1294632
09/11/2011 18:45
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Tufo er vel letteste du får ja, bruker du teip så veier vel det også 90-100 gram pr hjul
så clincher er nok lettere Tape veier mye mindre enn 100 gram per hjul. Og hvis vekt er pri en bruker man vel lim. Enig i at du får det lettere med clincher hvis man vil. Men da må man kjøre med 285 og guffe eller lignende. Tufo xc2 er et mye bedre dekk. Det letteste aktuelle dekket for meg å kjøre med på clincher er race king 2.0.
|
|
|
Re: Tubular
[Re: otto]
#1294637
09/11/2011 18:48
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367
Statham
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367 |
Sorry, tufo teipen veier 40,8 gram
1050 grams clincher er jo mulig, men dog ikke med 80 kg
Otto sier jo selv at han vil bruke de til birken osv, så dekk med lav rullemotstand er vel tingen og da hadde jeg heler valgt Dugast med f.eks Furios fred mønster eller med race king mønster.
Jeg har forresten ett sett med Dugast/race king liggende hos dugast i 26 om noen trenger.
litt avsporing her nå....
Redigert av Statham; 09/11/2011 18:52.
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
|
|
|
Re: Tubular
[Re: otto]
#1294683
09/11/2011 19:52
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 894
otto
OP
Salmakersvenn
|
OP
Salmakersvenn
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 894 |
Hvilke clincher dekk er sammenlignbare i mønster med XC2? Jeg tenker ikke da på nøyaktig mønster, men mer på dybden på knastene, og størrelsen på disse. Jeg vil tippe at knastene på RK i både 2.0 & 2.2 er mindre og flere, men er RR mer sammenlignbart? Jeg kjørte på dette "tunge" (460g) dekket i birken i år, og det fungerte utrolig bra på stort sett våt grusvei. Tidligere har jeg benyttet twister supersonic (370g) med stort hell.
Hvorfor blir det ikke laget mer grusvei vennlige tubular dekk, a'la RK? Og lettere? Ikke mulig med innebygd slange?
O2
|
|
|
Re: Tubular
[Re: otto]
#1294820
09/11/2011 23:34
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Hvilke clincher dekk er sammenlignbare i mønster med XC2? Jeg tenker ikke da på nøyaktig mønster, men mer på dybden på knastene, og størrelsen på disse. Jeg vil tippe at knastene på RK i både 2.0 & 2.2 er mindre og flere, men er RR mer sammenlignbart? Jeg kjørte på dette "tunge" (460g) dekket i birken i år, og det fungerte utrolig bra på stort sett våt grusvei. Tidligere har jeg benyttet twister supersonic (370g) med stort hell.
Hvorfor blir det ikke laget mer grusvei vennlige tubular dekk, a'la RK? Og lettere? Ikke mulig med innebygd slange?
O2 Fordi grusvei er noe vi driver med i Norge. I europa er det ikke marked for tubular som skal brukes til grusvei. De som bruker Tubular stort sett bruker det til terreng og da har man ikke kjangs til å slå tubular når man samenligner vekt, grep, punkteringssikkerhet og felgstyrke. Så du vil nok slite med å finne Tubular noe sælig lettere. Tviler også på om det vil komme. Hva vil Dugast stamme med 285 bane komme på? Noen som vet?
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Tubular
[Re: olechr]
#1294824
10/11/2011 05:49
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 36
J-h
Fersking
|
Fersking
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 36 |
Hvor får man tak i Dugast med valgfri bane? Kunne tenkt meg Bontrager 0 bane. Har brukt Fast Bird i sommer. For 29er kunne det vært aktuelt med mindre mønster i enkelte tilfeller.
|
|
|
Re: Tubular
[Re: J-h]
#1294851
10/11/2011 07:19
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Hvor får man tak i Dugast med valgfri bane? Fra Dugast. Han/de håndsyr egne dekkstammer til ditt favorittdekk hvis du vil.
Gaute
|
|
|
Re: Tubular
[Re: otto]
#1294856
10/11/2011 07:32
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Hvilke clincher dekk er sammenlignbare i mønster med XC2? Jeg tenker ikke da på nøyaktig mønster, men mer på dybden på knastene, og størrelsen på disse. Jeg vil tippe at knastene på RK i både 2.0 & 2.2 er mindre og flere, men er RR mer sammenlignbart? Schwalbe Racing Ralph er ikke helt ulikt Tufo XC2 Plus, nei. Også dette kommer i egen tubularutgave, forresten, og heter Racing Ralph HT (Handmade Tubular). Jeg tror jeg har veid Tufo-teipen til ca 30-35 g på de dekka jeg har satt opp. Jeg kjørte Tufo XC1 1,95 bak på GrusBirken i fjor, og XC4 foran. XC4 fordi jeg ikke fikk tak i XC2 Plus. XC2 Plus foran og det lettrullende XC1 bak kunne nok vært noe til typiske grusritt, selv om XC1 - overraskende nok - er en del tyngre enn XC2 Plus. XC4 oppleves ikke som særlig raskt på grus eller asfalt, forresten. For øvrig må jeg få lov å nevne at jeg synes punkteringssikkerheten på tubular er litt oppskrytt. Jeg har kjørt slangeløst med guffe i mange år, og kan ikke komme på når jeg sist punkterte med det. Jeg kjører mest på sti, uansett dekk. I høst har jeg kjørt en del på Tufo XC4 på DTs nye, lekre XRC950T-hjul, og har punktert. Guffa tetta ikke, og det var en mil hjem.
Gaute
|
|
|
Re: Tubular
[Re: olechr]
#1294907
10/11/2011 08:23
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Hva vil Dugast stamme med 285 bane komme på? Noen som vet? Ola, han har vel slike.. Men du må sende de dekket og da er det 70-80 euro per dekk de tar for å lage det. Og det tok jævlig lang tid. Jeg har 26" med race king 2.0 bane, bestilt i mai, kom i oktober, men da hadde jeg solgt hjula..
|
|
|
Re: Tubular
[Re: Kriss]
#1294909
10/11/2011 08:25
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Han fikk i alle fall laget Dugast-dekk med Maxxis Ikon-rullebane, i samarbeid med Maxxis-importør Deler A/S, etter hva jeg har blitt fortalt.
Det kunne fort blitt min tubularfavoritt også, tror jeg. Jeg har kjørt slangeløst på Ikon 2,2 i letteste variant i hele år. Tufo XC4 ligner litt, og har fine egenskaper på det meste. Men imponerende godt grep på vått føre har de ikke.
Gaute
|
|
|
Re: Tubular
[Re: gauter]
#1294913
10/11/2011 08:26
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Han har med 285 og aspen også i allefall. Sendte mange dekk ned til dugast.
|
|
|
Re: Tubular
[Re: gauter]
#1294917
10/11/2011 08:30
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Det kunne fort blitt min tubularfavoritt også, tror jeg. Jeg har kjørt slangeløst på Ikon 2,2 i letteste variant i hele år. Hvilket trykk har du brukt? Jeg fikk Stan's-fontene etter 500 meter - men kan jo ha hatt uflaks.
|
|
|
Re: Tubular
[Re: gauter]
#1294942
10/11/2011 09:04
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
[quote=otto] For øvrig må jeg få lov å nevne at jeg synes punkteringssikkerheten på tubular er litt oppskrytt. Jeg har kjørt slangeløst med guffe i mange år, og kan ikke komme på når jeg sist punkterte med det. Jeg kjører mest på sti, uansett dekk. I høst har jeg kjørt en del på Tufo XC4 på DTs nye, lekre XRC950T-hjul, og har punktert. Guffa tetta ikke, og det var en mil hjem. Man kan punktere med alt. Men man punkterer mindre og ødlegger mindre felger med tubular. Er en grunn til at mange av de beste i world cup kjører med det selv om de ikke får lov. Enkelte har nesten blitt kastet ut av laget andre får dagsbøter fordi at de kjører med tubular. Selv har jeg ikke punktert i mere enn et ritt på 2,5 år og da tettet guffa. Jeg har vanskeligheter med å se at det er så veldig mange her hjemme som kjører mere eller tøffere ritt enn meg. Med guffe eller slange hadde jeg MYE flere punkteringer. Så at man punkterer mindre er jeg ikke i tvil om. Men at man kan punktere ja det kan man.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Tubular
[Re: baronKanon]
#1294945
10/11/2011 09:06
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Tja, "akkurat passe"? Min trykkmåler ligger i kniping med tommel og pekefinger. Tror stort sett det har ligget på 19-20 psi, hvis jeg husker rett, og min pumpe er omtrent riktig.
Det skal sies at jeg ikke veier mer enn 67-68 kg. Jeg innbiller meg (liker å tro) at jeg har en myk kjørestil, men jeg har også kjørt flere ritt med mye sti på disse dekka. Da er det jo bånn gass uten nødvendigvis altfor mye raffinement.
Gaute
|
|
|
Re: Tubular
[Re: otto]
#1294986
10/11/2011 09:56
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Følger tråden med interesse, og andre tråder om dette for øvrig. Skal ha 29er ritthjul neste år.
Foruten blingfaktoren faller jeg ned på at det viktigste argumentet for å velge tubular er fordelene med å kunne kjøre på lite lufttrykk. Følgelig er det på tekniske ritt man drar mest fordeler. Og da aller helst på rundbaneritt hvor man bør ha liggende reservehjul i tilfelle punktering.
På alle andre typer ritt tror jeg folk flest vil leve et lykkeligere sykkeliv med vanlig clincher.
|
|
|
Re: Tubular
[Re: erling]
#1294993
10/11/2011 10:04
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Følger tråden med interesse, og andre tråder om dette for øvrig. Skal ha 29er ritthjul neste år. Foruten blingfaktoren faller jeg ned på at det viktigste argumentet for å velge tubular er fordelene med å kunne kjøre på lite lufttrykk. Følgelig er det på tekniske ritt man drar mest fordeler. Og da aller helst på rundbaneritt hvor man bør ha liggende reservehjul i tilfelle punktering. Enig. Husk at dyre, fine tubularhjul er sykkelverdenens Formel 1-utstyr. Det er kanskje ikke for hvermannsen på en stund ennå.
Gaute
|
|
|
Re: Tubular
[Re: otto]
#1295145
10/11/2011 13:08
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 894
otto
OP
Salmakersvenn
|
OP
Salmakersvenn
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 894 |
Mange interessante innspill med fordeler og ulemper rundt tubular. Jeg ser jo at min interesse for å bygge lett, kanskje havnet i et blindspor med tubular løsning. I alle fall med dagens løsning på dekksiden. På den annen side har jo min grense for "brukandes dekk" ligget på RK 2.0, Raven 2.0 og twister supersonic, alle dekk i området fra 370 - 400 g. Legg man til guffe, så toucher man fort vekta på XC2. Det som står igjen er hvor godt det ruller i forhold til normale dekk, satt opp mot den sannsynligvis mye bedre punkterings sikkerheten tubular gir.
Men OK, deler er kommet inn, og tubular skal testes!
O2 (som punga for første gang med RK 2.2 og guffe etter mange år. Rift i dekkside)
|
|
|
Re: Tubular
[Re: otto]
#1295158
10/11/2011 13:23
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Gaute - problemet mitt med slangeløst og guffe er ikke punkteringer, men raping ved lavt trykk. Det unngår du på pariser. I tillegg tåler nok felgene mer på pariserhjul, vil jeg tro (har ikke andre bevis enn egen erfaring å støtte meg på her - og det er minimalt i terrenget, så jeg overfører brutalt fra landevei), så dermed vil det være en bedre løsning i terreng.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Tubular
[Re: Hæ?]
#1295168
10/11/2011 13:30
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Enig i alt du skriver. Det skal veldig mye til for å ødelegge en pariserfelg, for de har jo ingen egentlig felgkant. Det jeg savner, er et bedre utvalg av gode dekk (Dugast-køstom holdes da utenfor) med litt bedre støtte i sideveggen, som tillater å utnytte tubularpatenten og lavt trykk til fulle. De eventuelle minussidene jeg påpeker er sannsynligvis helt irrelevante for trådstarters bruksområder på grusen. Godt bygde pariserhjul (les: med stive, lette karbonringer) med lette deler kan godt veie under 2,5 kg med dekk, kassett, bremseskiver, hurtigkoblinger og det hele. Like lett og stivt er ikke så lett med vanlige felger til slange/slangeløst. Jeg kjørte jo en hel del på et sånt superlett pariserhjulsett i fjor.
Gaute
|
|
|
Re: Tubular
[Re: otto]
#1295182
10/11/2011 13:41
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Kan skeptikeren skyte fra hofta på sidelinjen her? Hva gjør du hvis du skulle punktere på f.eks. Birken? Ser poenget i rundbane, nå som det er lov med hjelp utenfra (tydeligvis), og man kan bytte hjul, men på lange enveisritt som f.eks. Birken, hva gjør man da?
|
|
|
Re: Tubular
[Re: baronKanon]
#1295186
10/11/2011 13:47
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Jeg ser poenget ditt, og har tenkt mye på det samme. Men på Birken er det jo umulig å punktere.  Derfor var jeg helt uten reservasjoner da jeg stilte med pariserhjul på Birken i fjor. Med guffe i pariserdekka er man temmelig trygg. Hvis man punkterer med pariser, ville med største sannsynlighet også hvilket som helst annet oppsett gitt punktering i samme hendelsesforløp, hypotetisk sett. Skulle man likevel punktere, og væska ikke tetter, uten mulighet for å få nytt hjul, sitter man ganske fint i det. Men på Birken kan man jo faktisk ha et ekstra dekk i sekken...  Uten at jeg tror trådstarter er typen til det, slik jeg kjenner ham.
Gaute
|
|
|
Re: Tubular
[Re: gauter]
#1295196
10/11/2011 14:02
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Skulle man likevel punktere, og væska ikke tetter, uten mulighet for å få nytt hjul, sitter man ganske fint i det. Men på Birken kan man jo faktisk ha et ekstra dekk i sekken...  Uten at jeg tror trådstarter er typen til det, slik jeg kjenner ham. Men med vanlige kanttråddekk og guffe vil man jo kunne sette inn en slange og komme til mål raskere enn å bytte pariserdekk. Sånn bare for å få det aspektet inn.
|
|
|
Re: Tubular
[Re: gauter]
#1295197
10/11/2011 14:02
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 894
otto
OP
Salmakersvenn
|
OP
Salmakersvenn
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 894 |
Men på Birken kan man jo faktisk ha et ekstra dekk i sekken...  Uten at jeg tror trådstarter er typen til det, slik jeg kjenner ham. He, he, tenker jeg lurte deg der. Jo, birken er faktisk minste problem, for der MÅ du ha med 3,5 kg i sekken. Og jeg har helt siden første gang i 99 alltid hatt med et dekk rundt slange og verktøy. Jeg vet ikke hvor lite man kan rulle/pakke sammen et XC2 dekk, men det må jeg vel finne ut av. O2
|
|
|
Re: Tubular
[Re: otto]
#1295252
10/11/2011 15:28
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Samt på birken når man skal kjøre 29 så monterer man en tubular CX dekk. Da har man et letttrillende dekk ned på 350 gram :-P Men ikke si det til noen da det er en hvis fare for at jeg gjør det selv;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Tubular
[Re: otto]
#1295272
10/11/2011 16:06
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Men på Birken kan man jo faktisk ha et ekstra dekk i sekken...  Uten at jeg tror trådstarter er typen til det, slik jeg kjenner ham. He, he, tenker jeg lurte deg der. Jo, birken er faktisk minste problem, for der MÅ du ha med 3,5 kg i sekken. Og jeg har helt siden første gang i 99 alltid hatt med et dekk rundt slange og verktøy. Jeg vet ikke hvor lite man kan rulle/pakke sammen et XC2 dekk, men det må jeg vel finne ut av. OK, jeg kjenner deg åpenbart ikke særlig godt, men det visste jeg jo. Et sammenbretta Tufo-dekk tar ikke stort større plass enn vanlige "folding"-dekk, men kan ikke rulles, og er ikke like mykt å presse ned i sekken.
Gaute
|
|
|
|
|