|
Nye ski med NTN bindinger og støvler
|
Nye ski med NTN bindinger og støvler
09/11/2011 11:15
|
Bjørn_B
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei,
Er på utkikk etter telemarkski med hovedvekt på offpiste i skianlegg. Bør også fungere greit på preppet underlag. Er 184 høy og kjører på 179cm i dag.
Det skal være NTN bindinger på dem. Skistoppere og step-in er et must, antar NTN er alene om dette på Telemark. Liker god fleks. Vil grønn fjær fungere ?
Jeg trenger også støvler til NTN systemet. Har bred lest/høy vrist (bruker Garmont i dag) Liker i utgangspunktet støvel med god fleks.
Er det noen med konkrete utstyrsanbefalinger. Gjerne også tips til butikker i Oslo-Dramens området med gode priser og kunnskap.
Takk for innspill !
|
|
|
Re: Nye ski med NTN bindinger og støvler
[Re: Bjørn_B]
09/11/2011 11:41
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville tatt en tur innom Jesting Sport på Alnabru, tror de har NTN og et greit utvalg av telestøvler. De har i alle fall gode priser og god service. www.jesting.no
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
09/11/2011 11:55
|
arenei
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg kjører K2 HardSide, med NTN og Scarpa TX Pro.
98mm ski med litt rocker, som har funka veldig bra til det du beskriver. Har også kjørt Line Prophet 100 (med Cobra R8), som er en ganske lik ski, men litt stivere og tryggere på preppa underlag, og uten rocker (09/10).
Jeg er 182-ish, og trur ikke jeg ville valgt en ski som var mye kortere en meg (kjører 181, og 186).
Skulle jeg valgt nytt, så ville jeg kanskje prøvd noe enda breiere, ala 110mm. Da jeg muligens ble frelst i Fernie..
Rotefella har laget en skala for hvilke fjær (powertube?) du skal bruke etter vekt og skostørrelse, og da tipper jeg du ender på blå(om du ikke er liten, lett, og har små føtter). Bindingen kan løse lettere ut om du bruker for løs fjær/innstilling.
Jeg er veldig fornøyd med Scarpa TX Pro. Testa også Garmont i butikk som ikke passa meg, og Scarpa Comp er hønnstiv og kanskje ikke ditt valg om du liker litt fleks.
|
|
|
09/11/2011 13:23
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Et generelt tips når det gjelder de siste årenes hype for offpiste, nemlig rocker. Full rocker, dvs. at skia er bøyd opp bak også, er helt superdupertkanonbra ... når man står alpint. Da får du lagt nok trykk på framskia til å komme i balanse. På telemark får du ikke lagt deg så mye frampå, med det resultat at bakskia synker veldig ned, og tuppen står rett til værs og fanger luft fremfor å ligge i snøen og gi deg oppdrift. Dette blir forsterket med en smal bakski (pintail) som flere dedikerte pudderplanker har. For telemark ville jeg derfor valgt en ski med rocker foran, minst mulig rocker bak og ikke for smal bakski. Eksempler på ski du ikke vil ha til telemark er Volkl Kuro og K2 Pontoon. K2 har flere modeller som Darkside, Sidestash og Hardside som ser bra ut for telemark. Fat-Ypus har en flat tail-utgave av I-Rock som også ser bra ut for telemark. Det finnes sikkert en haug bra andre ski også, men tenkte det var greit å komme med noen eksempler 
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
09/11/2011 13:38
|
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
Rossignol S7 med NTN og TX pro
|
|
|
09/11/2011 13:49
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og Fat-ypus skia som Desmoskier nevner har de på Jesting, hadde i alle fall, om de ikke har så kan de sikkert skaffe.
Om brukte ski er et alternativ så har jeg et par billige Fat-ypus D-sender til salgs, vil tro de fungerer utmerket til ditt bruk.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
09/11/2011 13:54
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Sportsnett.no på vika hadde godt utvalg og kunnskap i fjor. Jeg var innom der og fikk en pakk satt sammen med NTN, offpiste ski og støvler. Gikk så på finn og fant ett pent brukt par coomback ski, noen demo støvler (som jeg hadde testet str på før, har også høy vrist og bred fot, og noen nye NTN bindinger. Ble toalt 8 000kr fremfor 13 000...
NTN var ett must (for utløsing ved tryn) Støvler valgte jeg EVO SHIVER. Ikke for høye slik at de kan brukes på toppturer. Og ski valgte jeg K2 Coomback. Ikke de letteste, men stor kjøreglede ned fra toppen. Funker også fint i bakken.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
09/11/2011 14:04
|
morta
Avhengig
|
Avhengig
Et generelt tips når det gjelder de siste årenes hype for offpiste, nemlig rocker. Full rocker, dvs. at skia er bøyd opp bak også, er helt superdupertkanonbra ... når man står alpint. Da får du lagt nok trykk på framskia til å komme i balanse. På telemark får du ikke lagt deg så mye frampå, med det resultat at bakskia synker veldig ned, og tuppen står rett til værs og fanger luft fremfor å ligge i snøen og gi deg oppdrift. Dette blir forsterket med en smal bakski (pintail) som flere dedikerte pudderplanker har. For telemark ville jeg derfor valgt en ski med rocker foran, minst mulig rocker bak og ikke for smal bakski. Eksempler på ski du ikke vil ha til telemark er Volkl Kuro og K2 Pontoon. K2 har flere modeller som Darkside, Sidestash og Hardside som ser bra ut for telemark. Fat-Ypus har en flat tail-utgave av I-Rock som også ser bra ut for telemark. Det finnes sikkert en haug bra andre ski også, men tenkte det var greit å komme med noen eksempler Du har et godt poeng ang rocker bak, men jeg er allikevel bare delvis enig  Jeg har hatt Kuro montert med både Hammerhead og NTN, og det er den morsomste skien jeg har kjørt på telemark. Den store tuppen dykker aldri, og det merker man godt på innerskien som får vekta langt frem i en telemarksving. Når det er sagt gjør rockeren at skien har mindre "effektiv kant" og det blir lettere å overrotere svinger. Men hvis man har en nedoverrettet kjørestil med skuldrene vinkelrett med fall-linjen er det en supermorsom ski i løssnø. På hardt bør man ha god tid til å bremse.. Har hatt Black Crows Navis. og det er en stødig ski til telemark. K2 Sidestash ser interessant ut, den hadde vært høyt oppe på lista om jeg skulle hatt nye teliser nå.
|
|
|
[Re: morta]
09/11/2011 14:22
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Du har et godt poeng ang rocker bak, men jeg er allikevel bare delvis enig  Jeg har hatt Kuro montert med både Hammerhead og NTN, og det er den morsomste skien jeg har kjørt på telemark. Den store tuppen dykker aldri, og det merker man godt på innerskien som får vekta langt frem i en telemarksving. Bra du har det gøy på Kuroene dine  Jeg har kjørt Kuro på alpinbindinger siden de kom på markedet og synes også det er en knallski, selv om jeg til neste sesong har byttet de ut til fordel for et par A-Lotta. Dvs. Kuroene skal først gjennom dødsfasen for ski - grus&steinkjøring i starten av sesongen. Bare så det er sagt: Selv ga jeg (dvs. knærne mine) opp telemark før rocker var et begrep, så jeg har aldri prøvd de med løs hæl selv. Uansett - jeg har kompiser som kjører Kuro på telemark og har poengtert akkurat det med at bakskia dykker veldig og at fremtuppen står til værs. Den har tendenser til å gjøre det selv på alpint, men det er vel slik skia er designet for å oppføre seg. Det blir bare veldig mye av det på telemark, og du får da ikke utnyttet den store bæreflaten som disse skiene kan tilby. Med flat og litt bredere bakski får man faktisk brukt bæreflaten på brede rocker-ski når man kjører telemark. Edit: Bare for å oppsummere: - Kuro er en knallski  - MEN: Fullrocker og (nesten) pintail gjør at det finnes bedre ski til de som vil ha løs hæl.
Redigert av DesmoSkier; 09/11/2011 14:26.
|
|
|
09/11/2011 14:27
|
Bjørn_B
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det var litt av en respons gitt  Takk for gode innspill alle sammen ! Er det noen av NTN støvlene som også passer til rando bindinger, og i så fall hvilket rando-system ? Spørsmålet er vel om NTN støvlene kan måle seg med randostøvler vektmessig ? Har noen vage planer om rando utstyr etterhvert, selv om Storetind og velbrukt lær har vært førstevalget til topptur så langt.
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
09/11/2011 14:35
|
morta
Avhengig
|
Avhengig
Det er to sider av historien - innerski og ytterski. På innerskien presses tuppen nedover i sving, og du får brukt flytarealet fremme på skien. På ytterskien får man vekta lenger bak og jeg kjenner igjen tendensen du beskriver. Jeg har solgt Kuroen og konvertert til alpint jeg også. Kanskje ikke all verden til salgsargument for skia, men så er det ingen som betaler meg for å selge dem heller  Jeg er enig i at det finnes bedre allroundere. Kjører 4frnt Renegade med alpinbindinger nå, og den er jeg virkelig fornøyd med. Usikker om jeg hadde likt den like godt som telemarkski dog.
|
|
|
09/11/2011 14:45
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det noen av NTN støvlene som også passer til rando bindinger, og i så fall hvilket rando-system ? Spørsmålet er vel om NTN støvlene kan måle seg med randostøvler vektmessig ? Har noen vage planer om rando utstyr etterhvert, selv om Storetind og velbrukt lær har vært førstevalget til topptur så langt.
Scarpa TX Pro NTN er Tech-kompatibel (Dynafit) Kanskje du kan vurdere Franken-Tele? http://www.youtube.com/watch?v=m-1H3BC0rK4
Roy
|
|
|
09/11/2011 14:47
|
Lookatme
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har scarpa tx pro og bruker den til telemark og rando. Kjøpte k2 sidestash, ntn og støvler fra sport conrad for en lattelig billig penge i fjor. På randoskia bruker jeg G3 onyx. Dette er ett oppsett jeg kan anbefale.
|
|
|
[Re: Ripen]
09/11/2011 15:07
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Og Fat-ypus skia som Desmoskier nevner har de på Jesting, hadde i alle fall, om de ikke har så kan de sikkert skaffe. Jeg er ganske sikker på at importøren ikke tar inn flat tail-utgaven i utgangspunktet, men det kan godt hende det går an å bestille.
|
|
|
09/11/2011 17:13
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
I år kom det en freeride NTN kan jo være noe å sjekke ut før du bestemmer deg. Selv er jeg superfornøyd med Scarpa TX, NTN og K2 Obsethed Denne har den allerede omtalte rocker'n. Eneste er at de som kjører bak får litt snøsprøyt fra twintipen, men de får bare kjøre fortere hvis det er plagsomt. Kjører også med disse i preppa bakker. Litt tung, men for oss syklister har vi jo nok muskelkraft i beina til det Tips, dersom du ikke er klar over det allerede, lengden på ski har også noe med vekt å gjøre ikke bare høyde. Mye løssnø kjøring og for korte ski gjør at skiene gravet mer enn med riktig lengde...
Redigert av paalbn; 09/11/2011 17:14.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: paalbn]
09/11/2011 20:11
|
Bjørn_B
OP
Fersking
|
OP
Fersking
I år kom det en freeride NTN kan jo være noe å sjekke ut før du bestemmer deg. Selv er jeg superfornøyd med Scarpa TX, NTN og K2 Obsethed Denne har den allerede omtalte rocker'n. Eneste er at de som kjører bak får litt snøsprøyt fra twintipen, men de får bare kjøre fortere hvis det er plagsomt. Kjører også med disse i preppa bakker. Litt tung, men for oss syklister har vi jo nok muskelkraft i beina til det Tips, dersom du ikke er klar over det allerede, lengden på ski har også noe med vekt å gjøre ikke bare høyde. Mye løssnø kjøring og for korte ski gjør at skiene gravet mer enn med riktig lengde... Freeride NTN, er ikke det bare nytt navn på samme binding ? Ser at de har nytt design i år, men bindingen ser ellers identisk ut. Scarpa TX PRO begynner å blinke seg ut som aktuell. Fikk tips om denne http://www.newtelemarkguide.com/wiki/NTN_Boots på Friflyt. Som det nevnes i tråden her er den myk og med randofester, samtidig som lesten er bred. Volkl Kuro høres morsom ut, men Black Crows Corvus, Fat-ypus og K2 Sidestash er også på lista. Har fått tips om Jesting tidligere, som et sted med kunnskap og bra priser. Da blir det en tur til Alnabru.
|
|
|
10/11/2011 08:02
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Freeride NTN, er ikke det bare nytt navn på samme binding ?
Du har rett. Jeg hadde bare sett reklame for den uten å sjekke videre. Siden den hadde et annet navn i tillegg til fargeskifte så antok jeg at Rottefella hadde videreutviklet NTN til å inkludere hele to modeller. Der tok jeg feil...
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
17/11/2011 15:54
|
Bjørn_B
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Prøvde TX PRO og de satt som et skudd. Likte også fleksen de hadde. Etter lesing, vurdering og diskusjon av skiene nevnt over + bla Vølkl Katana, kom jeg til at Black Crows Corvus 185cm burde være et godt kompromiss som takler både pist og offpist bra. Satser på grønn/soft fjær på bindingene. Bestillte hos OSL og betaler 11200,- for hele pakka. Det er samme pris som hos Jesting. Da er det bare å vente på snø ! Takker for tips og innspill 
Redigert av Bjørn_B; 17/11/2011 15:55.
|
|
|
|
|