Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Øke Rykk/Spurtkapasitet - Synsing/Erfaringer?

Øke Rykk/Spurtkapasitet - Synsing/Erfaringer? #1294130 08/11/2011 21:30
B
benn Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Jeg blir ikke helt enig med meg selv på hva som er den beste måten å trene seg opp til å øke 0-15sek maks watt.

Er det i det hele tatt vits å trene på dette, eller er denne kapasiteten bestemt ut fra genetiske egenskaper?

Og viss en i det hele tatt skal prøve å øke denne kapasiteten, er maksimal styrketrening veien å gå?

Noen som har noen gode erfaringer, referanser eller tilsvarende som gir gode argumenter for å velge en spesifik treningsform for å øke maks watt?

Proffene virker å være nokså uenige i hva som kreves av trening. Etter som jeg har forstått driver hverken Hushovd, Boasson Hagen eller Cavendish med noen form for maksimal styrketrening med vekter. Det bør vel være et godt argument for at det er lite vits å prioritere dette i treningsarbeidet?
Men så har vi banesyklistene som trener MYE styrke, og trår mer watt en noen andre....?

All synsing og innspill mottas!

Re: Øke Rykk/Spurtkapasitet - Synsing/Erfaringer? [Re: benn] #1294146 08/11/2011 21:54
SKT1 Offline
Medlem
Medlem
Ikke sikkert de trener så mye tung styrke nå, men er ganske sikker på at de har gjort det i perioder for å bygge opp den styrken og eksplosiviteten de har i dag. Styrke tar tid å bygge opp, men er lett å vedlikeholde, det er i allefall min erfaring. Maks watt i 15 sek handler om å få hele kroppen bak tråkket og da må man også ha en viss balanse i muskulaturen som man aldri i verden vil få ved "bare" å sykle.
Jeg ville lagt inn bolk med tung styrke, 4-5 basisøvelser 4x4 reps etter sesongslutt og gått over på ettbeinsøvelser med litt flere reps mot sesong og i sesong. Gjenta neste år med litt tyngre vekter osv til man er fornøyd eller ikke tør mer. Har også tro på alternativ trening som skøyter, rulleskøyter, korte bakkespurter ( 8-10 sek) etc hvor man produserer mye watt i korte perioder og samtidig engasjerer kjernemuskulatur.

Re: Øke Rykk/Spurtkapasitet - Synsing/Erfaringer? [Re: benn] #1294198 09/11/2011 02:26
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: benn
Jeg blir ikke helt enig med meg selv på hva som er den beste måten å trene seg opp til å øke 0-15sek maks watt.

Er det i det hele tatt vits å trene på dette, eller er denne kapasiteten bestemt ut fra genetiske egenskaper?
Eg trur genetikk har svært mykje å seie, men dersom du er på eit moderat nivå, vil du ha svært mykje igjen for å trene spurttrening på sykkelen. Dersom du sjekkar ut syklistane på sykkeltrening.no, kan du sjå at dei har stor framgang på kort tid med kun trening på sykkelen. Nokon av dei er ganske gode på spurt også. Når det er sagt, trur eg at avslutningseigenskapar har vel så mykje med køyrestyrke, anaerob kapasitet, plasseringsevne og kor tøff du er, enn det har med rein spurtstyrke.

På forumet her, er nok Marius-H den som har mest peiling på spurttrening, då han satsar på bane-sprint. Meiner å hugse at han hadde mykje større framgang på 5-sek og 10-sek enn på max i byrjinga. Trur han då berre trente på sykkel.

Moderator  support