Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Reklamasjon på ny laptop - Forbrukerkjøpsloven?

Reklamasjon på ny laptop - Forbrukerkjøpsloven? #1294108 08/11/2011 21:06
K
KenR Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
I det lille firmaet jeg jobber i kjøpte vi en ny laptop til en kollega for et par måneder siden. En HP bare så det er sagt først som sist. og for å ta det første sist: Gjelder forbrukerkjøpsloven i dette tilfellet? Jeg har googlet litt, men finne rikke helt svaret. I lovet står det at den regulerer salg til privatpersoner. Hvilken lov regulerer isåfall tilfeller som dette?

Historien i kortform: Laptop'en har hengt seg fra dag en. Selskapet er lokalisert på Universitetet i Oslo og gjennom en avtale har vi tilgang til UiOs IT ressurser. Laptopen ble deretter levert dit for alle mulige tester og diagnoser. I mellomtiden kom HP med forslag om å oppgradere diverse driver og BIOS, samt koble ut webkameraet i BIOS da de viste at webkameraet ofte skapte problemer! (Hvorfor selger de dritten da?). Uansett, alt ble utført av IT uten suksess. Så kom omsider en tekniker fra HP og skiftet hovedkortet, dette skule gjøre susen i over 90% av tilfellene. Men neida, samme greiene. Nå er tålmodigheten vår slutt, og vi ønsker kjøpet hevet. Kollegaen har vært uten laptop i snart 2 måneder, mye av tiden pga av sommel fra HP. Hva gjør man, hvilke rettigheter gjelder når laptopen er kjøpt av næringsdrivende?

Re: Reklamasjon på ny laptop - Forbrukerkjøpsloven? [Re: KenR] #1294113 08/11/2011 21:14
alfen Offline
Ivrig
Ivrig
Det blir vel kjøpsloven, da.

Quote:
§ 1. Alminnelig virkeområde.

(1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova.

Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
Re: Reklamasjon på ny laptop - Forbrukerkjøpsloven? [Re: alfen] #1294123 08/11/2011 21:25
K
KenR Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Fant den jeg også.

Sitat: Kjøpsloven § 39

§ 39. Heving.

(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.

(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Uten at jeg helt forstår hva dette betyr i praksis og hvordan det praktiseres. Vi får ta en alvorsprat med HP i morgen. At de ikke har klart å fiske dette på ca 8 uker er for meg helt uakseptabelt.

Redigert av maxminus; 08/11/2011 21:26.
Re: Reklamasjon på ny laptop - Forbrukerkjøpsloven? [Re: KenR] #1294206 09/11/2011 05:37
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spørs om kjøpsloven kan benyttes i dette tilfellet, da deres frima vel ikke er å regne som en "forbruker", selv om firmaet er aldri så lite... Men arrester meg gjerne om jeg tar feil. ICON_SMILE

Re: Reklamasjon på ny laptop - Forbrukerkjøpsloven? [Re: Raymond] #1294215 09/11/2011 06:26
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg arresterer på følgende grunnlag: maxminus og alfen er enige om at Kjøpsloven må anvendes, da firmaet ikke er som privatperson å regne.
Du snakker om Forbrukerkjøpsloven men omtaler den feilaktig som "kjøpsloven"; en feil mange andre også gjør.

Kjøpsloven kan anvendes i dette tilfellet; Forbrukerkjøpsloven kan det ikke.

Re: Reklamasjon på ny laptop - Forbrukerkjøpsloven? [Re: Vanilla Ninja] #1294227 09/11/2011 07:07
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Vanilla Ninja
Kjøpsloven kan anvendes i dette tilfellet; Forbrukerkjøpsloven kan det ikke.

Korrekt. Og føyer man til at man ved kjøp og salg mellom næringsdrivende har avtalefrihet og dermed kan avtale seg bort fra bestemmelsene i kjøpsloven, så blir bildet komplett. Kjøper bør derfor se på den (kjøps)avtalen som er inngått. Er det ikke avtalt noen spesielle vilkår, gjelder kjøpsloven.

Re: Reklamasjon på ny laptop - Forbrukerkjøpsloven? [Re: Øyvind V] #1294263 09/11/2011 08:15
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Bedrifter bør alltid kjøpe pc'er og laptop'er fra leverandører som kommer fra business-segmentet. Disse er ofte litt dyrere og har mindre duppeditter, samt at man MÅ kjøpe dem med 3-års på-stedet-reparasjon med 4-timers responstid.

Å kjøpe forbrukermaskiner funker ikke for bedrifter, uansett modell omtrent.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Reklamasjon på ny laptop - Forbrukerkjøpsloven? [Re: RazeFaze] #1294283 09/11/2011 08:40
perbl Offline
More than words
More than words
Word!

Mange virker å synes at noen tusenlapper i en business-type garanti er dyrt, men sammenligner man med timesprisen i bedriften der en medarbeider typisk er uten viktig arbeidsverktøy i flere dager, en IT-avdeling skal bruke tid på å prøve å fikse noe som kanskje er gåent og ureparerbart finner man kjapt ut at disse pengene raskt tjenes inn igjen.

Per B.
Re: Reklamasjon på ny laptop - Forbrukerkjøpsloven? [Re: perbl] #1294314 09/11/2011 09:13
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
Word!

Mange virker å synes at noen tusenlapper i en business-type garanti er dyrt, men sammenligner man med timesprisen i bedriften der en medarbeider typisk er uten viktig arbeidsverktøy i flere dager, en IT-avdeling skal bruke tid på å prøve å fikse noe som kanskje er gåent og ureparerbart finner man kjapt ut at disse pengene raskt tjenes inn igjen.

Du ser jo over her da, 2mnd uten pc.
HP har noen av markedets beste business-maskiner, og det er lett verd å kjøpe det og få en knallgod på-stedet-support. Omtrent eneste andre alternativ er vel Lenovo. Makan til service og support skal du lete lenger etter, men det koster litt mer, og man får en minnekortleser mindre, men du verden, man er mer produktiv :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Reklamasjon på ny laptop - Forbrukerkjøpsloven? [Re: RazeFaze] #1294326 09/11/2011 09:30
perbl Offline
More than words
More than words
Nja, personlig er jeg litt misfornøyd med den forrige arbeidsstasjonen jeg hadde fra HP (8510w), syntes den var litt skranglete og dårlig bygd til å være en businesstype maskin. Raske avtrykk av tastatur og sånt i skjermen vitnet heller ikke om det stiveste lokket, selv om jeg fikk ting bytta.

HPs bizmodeller eller Dell Latitude stiller for meg litt i samme kategorien, med Lenovos proffmodeller et steg opp. Personlig kjører jeg Macbook Pro som jobbmaskin nå, og er storfornøyd med det, chassiet er hvertfall av en helt annen kvalitet enn den HP-boksen jeg hadde, og sammenlignbart med Lenovo synes jeg.

Men uansett, businessavtaler på support er viktig når maskiner skal spille en viktig del i en bedrifts produktivitet, i tillegg til at man kjøper maskiner som tåler daglig bruk og farting framfor en hjemmelaptop som ofte kun står på pulten sin.

Per B.
Re: Reklamasjon på ny laptop - Forbrukerkjøpsloven? [Re: perbl] #1294330 09/11/2011 09:43
K
KenR Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Dette handler om en bizmodell, og den var ikke av de billigste (HP Elitebook 8540p). Den ble sannsynligvis ikke kjøpt med beste serviceavtale, og det kan ha vært en tabbe. Men nå har de uansett fått prøvd å rette opp feilen to ganger, og jeg mener at løpet er kjørt for mer prøving og feiling.IT-avdelingen på UiO er overbevist om at det handler om hardware-feil, men finner ikke ut hva det er pga av frysingen. Jeg vil ha kjøpet hevet og heller kjøpe en Lenovo, da har aldri opplevd noe tull med Lenovo.Kommer også til å kun kjøpe Lenovo i fremtiden.

Re: Reklamasjon på ny laptop - Forbrukerkjøpsloven? [Re: RazeFaze] #1294333 09/11/2011 09:47
K
KenR Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: RazeFaze
Word!

HP har noen av markedets beste business-maskiner, og det er lett verd å kjøpe det og få en knallgod på-stedet-support. Omtrent eneste andre alternativ er vel Lenovo. Makan til service og support skal du lete lenger etter, men det koster litt mer, og man får en minnekortleser mindre, men du verden, man er mer produktiv :-)

Nå har ikke kollegaen akkurat vært uten PC, da. Vi har stasjonære samt noen eldre bærbare som brukes som backup.

Re: Reklamasjon på ny laptop - Forbrukerkjøpsloven? [Re: KenR] #1294342 09/11/2011 10:00
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: maxminus
Sitat: RazeFaze
Word!

Nå har ikke kollegaen akkurat vært uten PC, da. Vi har stasjonære samt noen eldre bærbare som brukes som backup.

Det ble satt litt på spissen.
Men det virker uansett som dere har gjort det meste rett, men at HP's support ikke funker som den skal.
Men det er forsåvidt rett tidspunkt å dra fram sinnastemmen nå da.

Virker som konklusjonen din er Lenovo uansett :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Reklamasjon på ny laptop - Forbrukerkjøpsloven? [Re: KenR] #1294437 09/11/2011 12:27
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Noe har gått galt med eskaleringer i den saken, gitt at maskinen er kjøpt på UiOs avtale og betingelser. Hvor feilen ligger skal jeg ikke spekulere i.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee

Moderator  support