Cognac for nybegynner
|
Cognac for nybegynner
08/11/2011 10:02
|
tygster
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Har et ønske om å utvide barskapet med alkohol som kan brukes til mer en lørdagsfylla. Har registrert at det er mye Cognac-ekspertise her, men fokuset virker å ha vært på mer viderekomne saker.
Så har dere noen gode Cognacer å anbefale for en nybegynner? Jeg skal ærlig innrømme at det nok kommer til å bli snakk om å vende meg til smaken så det kan godt være snakk om en snill variant.
|
|
|
Re: Cognac for nybegynner
[Re: tygster]
08/11/2011 10:18
|
StigB
Señor
|
Señor
Du kan jo begynne med denne. Det er som det kommer frem en mild i smaken Cognac. Men som med alt annet så er det bare du som kan avgjøre om den smaker deg godt eller ikke. De i min omgangskrets som har blitt påprakka noen edle dråper fra nevnte Cognac hus har begynt å like det. Den mildeste, med minst "brennvinssmak" av brut må bli Johannes Malling Premier Grand Cru (som egentlig er en Frapin brut Spesial Reserve). En fantastisk god Cognac uten tilsetningsstoffer. Mitt råd er enten en Soerlie Cognac VSOP eller likegjerne XO i starten, Montifaud VSOP, og suplere med en XO. Da snakker vi om nytelse. Lykke til Ta dette som utgangspunkt, og prøv å unngå de store bommertene.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
08/11/2011 10:58
|
øyvindh
Entusiast
|
Entusiast
Prøv gjerne merker ikke har "Norsket" navnet. Lagringstid betyr ikke nødvendigvis at den er rundere/mildere enn yngre varer. Unngå kaffe ved siden av . Kos deg 
|
|
|
08/11/2011 11:26
|
Lemond
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ville gått rett på whisky... Vinmonopolet har tatt inn endel 20cl, og da blir det ikke så dyrt å prøve litt forskjellig. Feks Dalwhinnie Single Malt 15y.o, og ønsker du litt mer røyksmak ville jeg gått for Talisker 10y.o. Begge ca 150 kr for 20cl.
|
|
|
08/11/2011 11:37
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Så har dere noen gode Cognacer å anbefale for en nybegynner? Jeg skal ærlig innrømme at det nok kommer til å bli snakk om å vende meg til smaken så det kan godt være snakk om en snill variant. Siden jeg selv har gått gjennom dette (en god del år siden), og det gikk veldig fort og smertefritt - kan jeg anbefale det jeg ble introdusert gjennom. Kjøp en Braastad VSOP. Den er veldig mild og rund. Spis et godt måltid med en god rødvin til. Så du i timen før har hatt en del smaksopplevelser, og ikke går rett på et glass cognac uten at noe annet har passert ganen de siste timene. Ta en relativt god slurk romstemperert cognac, lukk munnen og la den rulle litt rundt - slik man gjør når man skal få frem alle nøyansene i en vin. Svelg. Repeat.
|
|
|
[Re: Trygve_]
08/11/2011 12:43
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjøp en Braastad VSOP. Den er veldig mild og rund.
Akkurat det er jeg sterkt uenig i.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: cvrokka]
08/11/2011 12:54
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Kjøp en Braastad VSOP. Den er veldig mild og rund.
Akkurat det er jeg sterkt uenig i. Mulig  Jeg synes XO kan bli for "skarpt", og klarer ikke whisky. Har prøvd mye forskjellig, men sliter egentlig med sprit generelt. Braastad VSOP gikk bra, og det klarer jeg fint nå. Men jeg tror man smaker etter forskjellige ting i sprit...så ja, var bare mitt råd. Fungerte for meg 
|
|
|
[Re: Trygve_]
08/11/2011 14:46
|
StigB
Señor
|
Señor
Jeg ville gått rett på whisky. Skivebom, du datt ned i feil tråd Lemond. Beklager men jeg er ferdig med Braastad sine helt sikkert nydelige dråper. Ikke dermed sagt at det er en dårlig Cognac, men den smaker ikke meg. Det er gjerne sånn at årene går og smaksopplevelsen endrer seg. Jeg skal banne på at om 20 30 år sitter ikke Trygve å nyter Braastad  likeså som jeg kjenner at smaken nå er for egen del i endring igjen. Glem pris, gå for det som smaker deg best. Det morsomme er jo at Norge er i ferd med å endre vanene over til tørre cognac'er (brut) som er helt rene og frie for tilsetninger. Sånn har det vært for meg, jeg er blitt i alt for mange år fortalt hva som er og ikke er. Dagen en klarer å løsrive seg, komme inn under vesten på Cognac folket på det lokale polet og tørre og ta noen sjanser så finner en raskt ut av hva som passer ens gane og ikke. Sjekk også lagring, noen selger VSOP etter 6 års lagring, andre gjør ikke det før det er gått 9. Jeg ville valgt den eldste. Den cognac'en som har smakt meg dårligst var en Brut i 3000 euroklassen på Kielbåten, støvete stod flasken på øverste hylle. 2 usle cl kostet skjorta og var langt fra det jeg trodde. Vi burde vel snart samlet Cognac folket og trommet sammen en helg på et dertil egnet sted (med overnatting) og sekken full av edle varer for smak og testing. 
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
08/11/2011 15:20
|
Lookatme
Entusiast
|
Entusiast
Jeg liker Remi Martin sine cognacer. Vsop er helt grei. XO er veldig bra, men koster litt mer selvsagt. Er rund å fin på smaken og er lett å like, selv for uinnvidde.
|
|
|
08/11/2011 15:58
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg vil slå et slag for Bache 3 kors, billig og god.
|
|
|
08/11/2011 16:19
|
oscaringe
Ivrig
|
Ivrig
remy martin vsop og courvousier vsop er mine budsjett-favoritter, dog har jeg nesten slutta med drikkinga.
|
|
|
[Re: oscaringe]
08/11/2011 18:54
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jon Bertelsen har noen flotte cognacer som kommer fra fatene til mesteren Leopold Gourmel. Med Bertelsen på etiketten har disse en god pris også.
Ellers så har jeg hatt mine absolutt største opplevelser med cognac fra Lheraud.
|
|
|
[Re: KenR]
08/11/2011 19:41
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Drakk mer cognac for noen år siden og da var min favoritt Renault Carte Noir.
Skal jeg komme med et tips til en nybegynner - kall det gjerne en tilvennings-cognac, ville jeg anbefale en Xante Orginal Poire au Cognac.
Dette er en svensk variant, en blanding av sprit, cognac og pæreessens. Den er forholdsvis søt (men ikke som likør) og smaker som du skjønner en tanke pære.
Synes faktisk at dette er et veldig godt alternativ til vanlig cognac, hvis en ikke helt liker den sterke ettersmaken cognac kan ha.
|
|
|
[Re: Kjesk]
08/11/2011 19:52
|
bk
Ringrev
|
Ringrev
Smaken er som baken. Den pære cognacen syntes jeg smakte helt forferdelig.
Støtter oppunder forslaget om Sørli xo.
|
|
|
[Re: bk]
08/11/2011 20:03
|
StigB
Señor
|
Señor
Smaken er som baken. Den pære cognacen syntes jeg smakte helt forferdelig.
Støtter oppunder forslaget om Sørli xo. Soerlie XO  Xante har lite med Cognac å gjøre, passer best som tørstedrikke utblanda med sprite og isbiter en varm sommerdag.
|
|
|
[Re: StigB]
08/11/2011 20:10
|
tygster
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Mange gode tips her, men sitter igjen med noen spørsmål. Den mildeste, med minst "brennvinssmak" av brut må bli Johannes Malling Premier Grand Cru (som egentlig er en Frapin brut Spesial Reserve). En fantastisk god Cognac uten tilsetningsstoffer.
Mitt råd er enten en Soerlie Cognac VSOP eller likegjerne XO i starten, Montifaud VSOP, og suplere med en XO. Da snakker vi om nytelse.
Er du uenig med vinmonopolet på navnet til denne StigB? Eller må jeg til Frankrike for å få tak i den? Jeg finner den nemlig ikke i pollisten. Montifaud-en ser helt klart ut som et godt alternativ. Jeg hadde fått med meg din tidligere anbefaling av denne, men må innrømme at jeg antok at den passet best for folk med litt flere cognacer på samvittigheten. Ellers må jeg bare påpeke at i forhold til Whisky så er det jo ikke slik at den ene utelukker den andre. Whisky skal handles inn det og, men der har dere vært såpass flinke tidligere at der har jeg allerede blinket meg ut et par favoritter.
|
|
|
08/11/2011 20:17
|
pinarello67
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ser man det, var begynt å tro det bare var asketer som diskuterte 4x4, styrketråkk og siste nye gruppe (har dere forresten sett Campas svar på DI2? Lekkert...).
Tilbake til tråden. Johannes Malling er en fantastisk Cognac, og et røverkjøp! Finnes i spesialbutikker og på bestilling.
Dette er cognac for begynnere og viderekomne!
|
|
|
08/11/2011 21:59
|
StigB
Señor
|
Señor
Mange gode tips her, men sitter igjen med noen spørsmål. Den mildeste, med minst "brennvinssmak" av brut må bli Johannes Malling Premier Grand Cru (som egentlig er en Frapin brut Spesial Reserve). En fantastisk god Cognac uten tilsetningsstoffer.
Mitt råd er enten en Soerlie Cognac VSOP eller likegjerne XO i starten, Montifaud VSOP, og suplere med en XO. Da snakker vi om nytelse.
Er du uenig med vinmonopolet på navnet til denne StigB? Eller må jeg til Frankrike for å få tak i den? Jeg finner den nemlig ikke i pollisten. Montifaud-en ser helt klart ut som et godt alternativ. Jeg hadde fått med meg din tidligere anbefaling av denne, men må innrømme at jeg antok at den passet best for folk med litt flere cognacer på samvittigheten. Ellers må jeg bare påpeke at i forhold til Whisky så er det jo ikke slik at den ene utelukker den andre. Whisky skal handles inn det og, men der har dere vært såpass flinke tidligere at der har jeg allerede blinket meg ut et par favoritter. Nei jeg er ikke uenig med polet, Johannes Malling Premier Grand Cru er en Frapin brut Spesial Reserve som du må til Frankrike for å kjøpe. Mallinge'en den produseres av Cognac huset Frapin og selges under et annet navn her. Jeg pleier å handle på Gardermoen de gangene jeg er på ferie, halvlitersflasker med Frapin VS og VSOP det er også en nydelig Cognac. Montifaud-en ser helt klart ut som et godt alternativ. Jeg hadde fått med meg din tidligere anbefaling av denne, men må innrømme at jeg antok at den passet best for folk med litt flere cognacer på samvittigheten På ingen måte, den er rimelig og den er god. Men om du ikke skulle like den så er det ikke din smak det er noe galt med. Da passer den deg ikke vil nå jeg si. For hva som er godt og hva som ikke smaker må som nevnt enhver finne ut av. Det er en annen sak når en bikker tusen kroner, da vil en vel kunne stille krav om at stikk av sprit er borte, likeså at innslag av spritlukt noen cognac'er har også er borte. Den neste som står på min liste over spennede dråper er en Frapin VIP XO
|
|
|
[Re: pinarello67]
08/11/2011 22:04
|
StigB
Señor
|
Señor
Ser man det, var begynt å tro det bare var asketer som diskuterte 4x4, styrketråkk og siste nye gruppe (har dere forresten sett Campas svar på DI2? Lekkert...).
Tilbake til tråden. Johannes Malling er en fantastisk Cognac, og et røverkjøp! Finnes i spesialbutikker og på bestilling.
Dette er cognac for begynnere og viderekomne! To ganger har de forsøkt å ta den ut av sortementet her på Jessheim. Og for de som kjenner meg så ble det rabalder begge gangene. Nå har den fått stå i fred lenge, og det er en av de det selges mye av. Helt enig, om en bare husker at denne ikke er tilsatt sukker, farge, karamel eller eikeekstrakt så er dette helt klart en begynner og nyter Cognac.
|
|
|
10/11/2011 08:50
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
Brillet har en del gode.. alt fra vs, vsop og XO til de uklassifiserte årgangskonjakkene på 20, 50 og 80 år. Har smakt opp til og med 100-åringen som var brygget på en utdødd druetype. Denne begynte dog å bli litt blass i smaken - men både 20, 50 og 80-åringene var helt ålreit Selv om jeg ellers synes B.G. kan være litt så-som-så, så har de kommet med en ny serie de senere år, som ikke er en blend, og man kan oppleve mye mer individualitet enn VS, VSOP og XO som er ment å smake det samme år etter år etter år. I allefall fra Bache, Braastad og andres sider.
|
|
|
[Re: Gaga]
10/11/2011 15:38
|
StigB
Señor
|
Señor
Se der er vi forskjellige, jeg har vært innom noen fra Brilet, men jeg synes de var for skarpe, for mye stikk av sprit. Men fancy innpakking har de :9 Dette er en tørr XO og jeg står ved det jeg sa i 2009. Litt mer smatting trengs for helt å bli klok på dette Brillet greiene, ikke vondt, men en undertone av litt rått brennvin, med preg av vanilje og eik, ettersmaken var skarp/sterk og lang. Kr. 620.- var nok i meste laget smaksmessig, ihvertfall for min gane.
|
|
|
27/11/2011 16:00
|
bk
Ringrev
|
Ringrev
Var innom Gardemoen på Mandag og handlet med meg en Frapin vsop. Er enig i at det er en god konjakk. Mild og god uten den fremtredende sprit smaken. Frapinen ble med på ett lite julebord i helgen og kom ikke hjem igjen. Den falt i smak hos flere bla hos noen av damene.
Neste gang blir det xo'n tenker jeg.
|
|
|
27/11/2011 17:36
|
StigB
Señor
|
Señor
Det gleder meg stort å høre, da er du klar for en virkelig godbit som garantert sitter. VSOP'en og denne er ganske lik i smak synes jeg. Den under er en BRUT som bare har lagringen og årene på seg til å modnes, ikke noe "juks" ren vare Dette er også en Frapin, men selges under annet flagg i Norge. Dette er en perle av en tørr Cognac, den fåes på de større polusalgene. Om ikke er det på tide at polfolka våkner. Ta sjansen og la meg få høre. Skal du koste på deg en XO ville jeg forsøkt å få tak i en Château de Montifaud XO, men bevare meg vel en Frapin XO får det til å ise i visdomstennene. Åkkesom sjekk lagringstiden, mange av de mer kjente henger på både VSOP og XO på produkter som knapt har vært innom et eikefat.
|
|
|
27/11/2011 20:25
|
bk
Ringrev
|
Ringrev
Etter å ha drukket Baches xo brut som jeg fant altfor rå så har jeg skygget brut avdelingen.
Jeg skal ta frem tipsene dine neste gang jeg er klar for noe nytt. Har litt for mye stående som burde vært drukket først.
Takk for tips.
|
|
|
27/11/2011 21:44
|
StigB
Señor
|
Señor
Etter å ha drukket Baches xo brut som jeg fant altfor rå så har jeg skygget brut avdelingen.
Det skjønner jeg godt, mange av de tørre eller brut har en utpreget spritsmak. Det har ikke Johannes Malling Premier Grand Cru eller Frapin brut Spesial Reserve som det kalles utenfor Norge. Når du tok sjansen på en VSOP fra Frapin, ja da ville jeg også ha prøvd nevnte tørre/brut fra samme. De har mye til felles, vsop'en er om mulig ørlite rundere, men du kjenner mye av den samme smaken. Rund mild, fruktig, mineralsk, ikke så lang ettersmak og sprit som ikke føles skarp eller aggressiv, litt kortere i smaken enn vsop synes jeg. Skal en ta steget helt ut så kunne jeg tenke meg å prøve bare for å ha gjort det en Frapin V.I.P. XO. Ikke så ille pris heller rett i underkant av 1200 daler. Mulig den finnes på flyplasser rundt om kring til en bedre penge.
|
|
|
30/11/2011 14:15
|
bk
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
30/11/2011 16:23
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Takk for tips bk. Bestilte en Fransac 25 år jeg. Over 60% avslag på polet er ikke dagligdags. Får håpe bestillinga går gjennom.
Den har forøvrig fått 89 poeng i test hos aperitif.no.
Mvh OveR
|
|
|
|
|