Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Unormalt høy puls. Grunn til bekymring?

Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? #1293537 07/11/2011 21:52
G
gbrig Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
På lørdag ble det som skulle være en ”rolig kosetur” til en noe ubehagelig opplevelse. Tidlig på turen fikk jeg en kraftig stigning i puls uten at denne egentlig gjenspeilet belastningsnivået, pulsen gikk relativt raskt ned igjen og hadde deretter normale svingninger frem til vi tok pause.
Etter pausen steg pulsen i løpet av det første kvarteret til langt over det jeg anser som min makspuls, igjen uten at den speilet belastningsnivå, syklingen fortsatte med noe redusert innsats, (skulle være ”kosetur”) og jeg fikk ikke ned pulsen til normale nivåer før lenge etter jeg kom hjem.
Se grafer fra Garmin Connect
Kosetur Trones lørdag; http://connect.garmin.com/activity/126550244
Vanlig hverdagstur Trones; http://connect.garmin.com/activity/125222359
4X4 økt på spinningsykkel; http://connect.garmin.com/activity/125222506
Hvis jeg bruker tommelfingerregelen med 220- alder, skulle min makspuls vært 171- 172. Dette stemmer ikke, og jeg har satt makspuls til 185, aldri testet. Jeg har ingen tro på at det jeg opplevde har noe med makspuls å gjøre heller. Kroppen føltes grei, litt ”ør” kanskje, ikke andpusten, snakket normalt med dem jeg var på tur med osv.
Jeg er i følge legen min ”bastant” utformet, men i ok form, ingen problemer med blodtrykk eller lignende. Det kan kanskje tilføyes at jeg har hatt noen tilfeller av høy puls tidligere, men det har vært med års mellomrom og har gitt seg relativt raskt. Har aldri tatt dette opp med noen lege.
Er det noen som vet hva dette er, eventuelt om jeg bør være bekymret?

Geir B
Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1293590 07/11/2011 23:16
Olen Offline
Entusiast
Entusiast
Snakk med fastlegen

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1293612 08/11/2011 06:30
W
wir3d Offline
Entusiast
Entusiast
W
Alle garmin øktene er private...

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1293639 08/11/2011 07:33
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Steg den kun i følge klokka, eller opplevde du det selv og? Har hatt noen økter med dårlig kontakt eller dårlig batteri i beltet hvor pulsen ser ut til å være helt gal over tid. Forstyrrelser fra andre pulsklokker?

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1293666 08/11/2011 08:30
G
gbrig Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Alle Garminøktene har åpen lås når jeg logger på. Vet ikke hva mer som skal til for at de skal deles.
Etter kaffepausen, ca to timer ut i turen, steg pulsen i løpet av et kvarter til over 190, i løpet av neste time til jeg var hjemme igjen fikk jeg den ikke ned under 145, høyeste var 203. Etter rolig sykling var pulsen 164 når jeg kom hjem, deretter tok det over en halv time før den var nede i under 100.
Pulsen steg, det opplevde jeg helt klart, jeg tror ikke det var noen feil med pulsbelte, såvidt jeg vet var det ingen av de andre som hadde på seg pulsbelte som kan ha laget forstyrrelser. I går var pulsresponsen helt normal.
Jeg har hatt noen lignende opplevelser tidligere, siste gang var en gang i 2009, oppvarming før spinningøkt. den gangen målte jeg 221, jeg ga meg og pulsen gikk raskt ned igjen.
Jeg følte meg litt ør og matt, men ikke kortpustet eller sliten som man føler seg ellers når man jobber opp en høy puls.

Geir B
Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1293669 08/11/2011 08:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Gå till legen.

Har för mig att jag läst om något liknande tidigare. Har för mig att det var StigB som hade någon liknande erfaring men möjligt att det var någon annan.

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: fredriks] #1293677 08/11/2011 08:52
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Gå til legen.

Atrieflimmer kan av pulsklokker regisreres som høy puls. Det er vanligvis relativt ufarlig, men bør utredes av lege.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: Torshov-Simen] #1293703 08/11/2011 09:35
gare Offline
More than words
More than words
Atrieflimmer er ikke ufarlig og må utredes så raskt som mulig. Når det er sagt så er selvsagt ikke episoder med atrieflimmer nødvendigvis så veldig farlig isolert sett, men må utredes det også.

Trådstarter må til fastlegen sin og muligens henvises til en kardiolog. Det kommer litt an på alder, form, sykdomshistorie(egen og familiens)og symptomer videre.

Det er ellers fullt mulig at dette var en isolert hendelse som er helt ufarlig, men siden hjertet er litt viktig bør legetime fikses ASAP.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1293740 08/11/2011 10:36
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
Jeg er i følge legen min ”bastant” utformet, men i ok form, ingen problemer med blodtrykk eller lignende. Det kan kanskje tilføyes at jeg har hatt noen tilfeller av høy puls tidligere, men det har vært med års mellomrom og har gitt seg relativt raskt. Har aldri tatt dette opp med noen lege.
Er det noen som vet hva dette er, eventuelt om jeg bør være bekymret?

Du bør få en utredning av en spesialist. Uten at jeg vet er det mest sannsynlig ikke være noe i veien. Jeg hadde selv en tilsvarende episode våren 09 med 225 - 230 slag som stod på i ca 10 -15 min, EKG på legevakta var normalt men pulsen lå på ca 100 slag en god stund ut over dagen.

Jeg fikk ikke opp pulsen på ei treningsøkt, og med min tålmodighet og lynne ga jeg bare jernet og pressa og pressa. Kjente plutslig i en hvileperiode at armene og beina dovnet og jeg ble svimmel. Klarte å få tilkalt hjelp før jeg flata ut.

Hos spesialist ble det oppdaget en lekkasje på en klaff. Han mente at den ikke spilte noen rolle. MEN, jeg fikk beskjed om skulle det samme skje at pulsen ikke ville opp eller ble kjapt unormal rask beskjed om å avbryte trening der og da.

For meg kunne det være dagsform, at jeg hoppa over frokost, overså kroppens signaler. Eller at kroppen ikke var klar for ei økt med 5X10. En vinters trening og god form ble med treningsforbud i 2 mnd rett og slett bortkasta.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1293745 08/11/2011 10:47
W
wir3d Offline
Entusiast
Entusiast
W
Sitat: gbrig
Alle Garminøktene har åpen lås når jeg logger på. Vet ikke hva mer som skal til for at de skal deles.

Nå funker første økt, men ikke de 2 andre ICON_SMILE

Men utifra første økt, kan det vel være lurt å ta en tur til legen.. Greit å få sjekket det ut.

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1293823 08/11/2011 12:31
G
gbrig Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Takk for respons.
Jeg googlet arterieflimmer og på bakgrunn av det jeg fant, og det som har blitt sagt her, bestemte jeg meg for å ta kontakt med legesenteret. Det ble time i morgen.

Redigert av gbrig; 08/11/2011 13:09.

Geir B
Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1293825 08/11/2011 12:32
gare Offline
More than words
More than words
Takk for respons.
Jeg googlet arterieflimmer og på bakgrunn av det jeg fant bestemte jeg meg for å ta kontakt med legesenteret. Det ble time i morgen.

Godt valg!

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1295959 11/11/2011 18:45
J
jadu Offline
Medlem
Medlem
J
Når man registrerer mye høyere puls enn vanlig må man se det i frohold til hvordan man føler seg. Er det atrieflimmer vil du føle det som du er på ca 8000m, veldig slitsomt. Hvis du føler allt greit, kan det hende klokka spiller deg noen puss, Garmin klokker har hatt slike problemer.
Føler du deg sliten og utkjørt med urimelig høy puls (hvor du vanligvis føler allt greit), dra rett på legevakta og få tatt et EKG, der vil de se flimmer. På denne måten vil du fortere få det diagnostisert. Hvis du går til legen når den høye pulsen er borte, kan diagnosen ta lang tid.
Når du trener eller kjører konkuranse og slike uvanlige puls utslag kommer, avbryt umiddelbart. Ikke noe vits å stresse systemet, det er jo ikke trening uansett hvis hjertet jukser.

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1295976 11/11/2011 19:24
G
gbrig Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Var og tok EKG, ikke noe unormalt. "Kom tilbake hvis det skjer igjen i legesenterets åpningstid", var beskjeden fra fastlegen.
Det har skjedd flere ganger før, som regel når jeg har vært helt rolig hjemme, og selvfølgelig ikke hatt pulsmåler på. Jeg har aldri klart å "provosere" frem en lignende pulsøkning.
Tar selvfølgelig dette seriøst, som sagt lenger oppe er hjertet en ganske viktig kroppsdel. Men jeg kan heller ikke gå rundt å uroe meg unødig. Forrige gang var halvannet- to år siden.
Jeg er "lugn", men oppmerksom.

Geir B
Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1296312 12/11/2011 17:21
J
jadu Offline
Medlem
Medlem
J
Som sagt ta EKG på legevakta. Flimmer kan oppstå dagen etter en hard økt. Dette var måten jeg hadde det på. Fikk det aldri under trening, selv ved hard intervall, snodige greier. Hvis du har en Polar klokke kan du kanskje se det på den, noen markerer hjerteslagene med et blink på displayet. Ellers så kan du bruke en god digital blodtrykksmåler med sensor for å oppdage ujevn hjerterytme.

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1296339 12/11/2011 18:33
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Her er fastlegen eneste alternativ. Flere har blitt "refset" her tidligere på forumet for å synse, mene og konkludere vedrørende spørsmål som krever en medisinsk evaluering....

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: Torlog] #1296398 12/11/2011 20:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Torlog
Her er fastlegen eneste alternativ. Flere har blitt "refset" her tidligere på forumet for å synse, mene og konkludere vedrørende spørsmål som krever en medisinsk evaluering....

Han har ju också varit hos fastlegen utan att han verkar ha blivit så mycket klockare av det.

Jag tycker tråden visar att man ska gå till legen men också att man kan få bra komplementerande information genom att fråga på forumet.

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1296422 12/11/2011 21:25
A
A.M Offline
Entusiast
Entusiast
A
Hei!

Jeg har hjerteflimmer så det suser etter og mange ganger i året. Merker det veldig godt på kroppen og kan ikke gå opp trappa hjemme her for¨å gå på do uten å bli svimmel opp trappa.

Hvis ikke fastlegen tar deg i mot på en Øyeblikkelig hjelp time, så kom deg til legevakta. Hvis du i tillegg skryter på deg brystsmerter så kommer du rett inn og en pleier har stående ordre om ikke å gå fra deg. Men, er du bekymret for kroppen, og hjerte kalrer du deg ikke uten... Kom deg til legen med EN GANG du har symptomer. De aller fleste hjerterytme fortyrrelser er ikke akutt farlig, men bør jo absolutt sjekkes ut:

PS. Du skal aldri skryte på deg vondt du ikke har, jeg vet det fungerer slik fordi jeg har hatt brystsmerter sammen med flimmer.

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1296630 13/11/2011 15:11
G
gbrig Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Jeg er i en sånn alder (se første innlegg) at jeg selvfølgelig tar alle problemer med hjertet seriøst.

Jeg har tatt EKG.
Jeg har snakket med fastlege. Hun sier det ikke er noe galt. Jeg har ikke mer medisinsk kunnskap enn at jeg må stole på henne.
I tillegg tar jeg til etterretning alle gode innspill fra forumet.

I morgen reiser jeg på jobb i Nordsjøen uten unødig engstelse for at noe alvorlig feiler meg.

Geir B
Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1299429 18/11/2011 09:12
Fjellberta Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ser du bruker Garmin og de har jo hatt problemer med pulsbeltet sitt, den nye typen premium med avtagbar brikke på midten. Dette hadde jeg og mange andre jeg kjenner problem med også, at pulsen steg unormalt høyt selv ved rolig trening. Bare jeg bøyde meg ned for å knyte skolissen, kunne jeg få puls over maks puls. Min samboer erfarer dette også, spesielt hvis han bruker romslige treningstrøyer som blafrer mot brikken på beltet. Virker som det ikke tåler å komme i kontakt med noe. Det hjelper å fukte trøyen spesielt i område der beltet er. Jeg sendte beltet og forklaring inn til Garmin og bad om å få tilbake nytt belte av gamle typen som er i plast uten avtagbar brikke, og aldri hatt problem igjen med unormal puls. Fikk også ett erstatningbelte for det jeg sendte inn, av den nye typen og det gir med en gang unormal puls.
Bare ett tips i tilfelle du ikke har tenkt over dette, så ville jeg testet pulsen med ett slikt pulsbelte av gamle typen.
Garmin bekrefter også at de har problem med premium beltet sitt og laget en lang liste over ting man må gjøre for at det skal virke ordentlig. Dette er ikke ett problem på Polar sine belter av samme type, så tull at man skal bruke så mye energi på å få ett belte til å virke ordentlig under trening, så jeg har valgt å gå tilbake til gamle beltet som fungerer utmerket og ellers er jeg veldig fornøyd med Garmin 310xt ICON_SMILE
Lykke til og håper det ikke er noe fysisk men så enkelt som feil på pulsbeltet ICON_SMILE

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1299445 18/11/2011 09:34
Fjellberta Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Stoffskifte og kalsiumverdier kan og påvirke puls...

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1299465 18/11/2011 09:55
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg er i en sånn alder (se første innlegg) at jeg selvfølgelig tar alle problemer med hjertet seriøst.

Jeg har tatt EKG.
Jeg har snakket med fastlege. Hun sier det ikke er noe galt. Jeg har ikke mer medisinsk kunnskap enn at jeg må stole på henne.
I tillegg tar jeg til etterretning alle gode innspill fra forumet.

I morgen reiser jeg på jobb i Nordsjøen uten unødig engstelse for at noe alvorlig feiler meg.

Ikke for å skremme deg. Men hadde det vært meg hadde jeg dratt til privat lege. Jeg syntes mange fastleger er alt for sløve. Jeg har flere bekjente som har hatt kuler her og der. Gått til fastlegen fått beskjed om at det er fett kul. Så til en skikkelig utredning hos private. Så har det vært kreft. Derfor er jeg veldig skeptisk til å stole på kun en fast lege.

Har man hatt et problem med hjerte som du har så ville jeg sjekket det med flere leger. Enkelt og greit fordi du er helt avhengig av det.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: olechr] #1299949 18/11/2011 22:51
Jaro Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: olechr
[quote=gbrig]

Ikke for å skremme deg. Men hadde det vært meg hadde jeg dratt til privat lege. Jeg syntes mange fastleger er alt for sløve.

Er helt enig i at det i slike tilfeller bør være riktig å få en vurdering av en annen lege også.

gbrig; Er du helt sikker på at det ikke er noe feil på pulsbeltet ditt? Jeg hadde også noen rare utslag (som dine) da jeg oppgraderte til Edge 800 med premiumbeltet. Byttet da beltet og alt ble normalt igjen.

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1299999 19/11/2011 07:55
G
gbrig Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Stigningen var absolutt opplevd, i tillegg til at den ble registrert av pulsbeltet. Pulsbeltet er av den gamle typen.
Som nevnt tidligere ble jeg "ør i hodet" og matt i kroppen, men var ikke anpusten og sliten. Det kan vel best beskrives som en litt "ubehagelig" følelse i brystet.
Som sagt alle råd tas til etterretning.

Geir B
Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1300117 19/11/2011 15:30
gare Offline
More than words
More than words
Stigningen var absolutt opplevd, i tillegg til at den ble registrert av pulsbeltet. Pulsbeltet er av den gamle typen.
Som nevnt tidligere ble jeg "ør i hodet" og matt i kroppen, men var ikke anpusten og sliten. Det kan vel best beskrives som en litt "ubehagelig" følelse i brystet.
Som sagt alle råd tas til etterretning.

Du har med andre ord framprovosert en eller annen rytmeforstyrrelse av en eller annen grunn. Skulle du oppleve det igjen gjelder det å komme seg til legevakt/legekontor for å få tatt EKG.

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1300622 20/11/2011 19:57
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig
Tar opp denne tråden.

Idag opplevde jeg noe av det samme som trådstarter. Jeg skulle ikke ha rolig økt men, hard. Startet med bakkedrag. Første draget føltes om vanlig tungt. Drag nr. 2 føltes bra og jeg pressa på. Drag nr. 3 gikk det rett til H"!¤"#¤!¤vette! Møtte bokstavelig talt veggen. Klarte ikke løpe mer enn halve bakken. Armer og bein blir tunge og føler jeg har hjerteklapp. Titter på pulsklokken og den viser 236!! Blir litt urolig men tenker at det har klikka for klokka. Velger allikevel å avbryte økta og går hjem. Når jeg har kommet hjem tar jeg av og på belte og klokke. Når jeg sitter i sofan ca. 20 min etter økta har jeg fortsatt 190 i puls. Min kone prøver klokka for å se om noe er galt med den. På henne viser den 84 slag. Tar den på meg igjen og den viser fortsatt 180-190 slag. Slik varer det en stund til jeg legger meg ned og slapper av i 30 min. Da er den nede i 100 ca.

Det gjør meg bekymret. Regner med at lege er neste? Noen som kan dele synspunkter?

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: Dagsven] #1300661 20/11/2011 20:46
Jaro Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Dagsven
Tar opp denne tråden.

Idag opplevde jeg noe av det samme som trådstarter. Jeg skulle ikke ha rolig økt men, hard. Startet med bakkedrag. Første draget føltes om vanlig tungt. Drag nr. 2 føltes bra og jeg pressa på. Drag nr. 3 gikk det rett til H"!¤"#¤!¤vette! Møtte bokstavelig talt veggen. Klarte ikke løpe mer enn halve bakken. Armer og bein blir tunge og føler jeg har hjerteklapp. Titter på pulsklokken og den viser 236!! Blir litt urolig men tenker at det har klikka for klokka. Velger allikevel å avbryte økta og går hjem. Når jeg har kommet hjem tar jeg av og på belte og klokke. Når jeg sitter i sofan ca. 20 min etter økta har jeg fortsatt 190 i puls. Min kone prøver klokka for å se om noe er galt med den. På henne viser den 84 slag. Tar den på meg igjen og den viser fortsatt 180-190 slag. Slik varer det en stund til jeg legger meg ned og slapper av i 30 min. Da er den nede i 100 ca.

Det gjør meg bekymret. Regner med at lege er neste? Noen som kan dele synspunkter?

Det er vel ikke noe å lure på?
Selvsagt må sjekkes av lege.

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1301007 21/11/2011 16:51
L
Lono Offline
Fersking
Fersking
L
Heisann.

Skal ikke skremme noen, men et av vår fotballklubbs talenter, ble sendt hjem fra fotballakademiopphold i England etter ett år, fordi en hjertelege utredet ham for perioder med unormalt høy puls under kondisjonstrening.. Han ble sendt hjem med totalt treningsforbud i ett år.. Ett EKG på legesenter er verdiløst.. Dere må gjenskape situasjonen som førte til rytmeforstyrrelsen..Det kan dere kun gjøre med ett belastnings EKG. sjeldent at fastlegene gjør dette. Be om henvisning til kardiolog.

Med en hjerterytme på 236 er du ikke langt unna at hjerte ikke klarer å fylles mellom hvert slag..Da pumper det ingenting..det sier seg selv at det ikke er særlig bra..

Ta en sjekk hos legen, det er ett godt råd.

Redigert av Lono; 21/11/2011 17:02.

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: Dagsven] #1301195 21/11/2011 22:24
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Dagsven
Tar opp denne tråden.

Du må til legen, og bør ikke vente i ukesvis. Nå er det ikke meningen å skremme deg, for sannsynligheten for at legen din finner noe når hjertet ditt slår som vanlig er moderat. Du burde oppsøkt lege/legevakt når du satt med 190 i puls og følte deg dårlig så kunne man fått et EKG som antagelig gav et grunnlag for videre diagnose.

Nuvel, oppsøk lege. Får du dette igjen så MÅ du forsøke å få et EKG av det.

Re: Unormalt høy puls. Grunn til bekymring? [Re: gbrig] #1301251 22/11/2011 07:55
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig
Det ble hastetime hos legen. Som noen har antydet her fant dem absoulutt ingen feil med meg. Tok EKG osv. Min fastlege snakket også med en kardiolog på sykehuset som fortalte at det ikke var så mye mer å gjøre i nåværende tidspunkt. Måtte komme tilbake når det sto på! Så da blei jeg ikke mye klokere!:( Ser for meg at det blir tøft å motivere seg til å presse mot maks da man er usikker på om hjerte tåler belastningen:(!

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support