Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Langrenn noe for meg?

Langrenn noe for meg? #1292197 04/11/2011 23:36
D
Desmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
D
Vinteren nærmer seg, og jeg må finne alternativ trening når sykkel mulighetene begrenser seg.

Har kne problemer (løperkne) som jeg klarer å holde i sjakk ved å ikke løpe. Sykling går ikke så aller verst.
Hvordan vil skigåing være for kneene?

Har i tillegg noe begrenset budsjett til ski kjøp, og har sett litt på noen ski pakker på XXL o.l. http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/s...xersice-1077063

Vil en skipakke til rundt 2k duge til trening?
Har (pr i dag) ikke større ambisjoner enn det. Teknikk og slike ting er det dårlig med, men ser for meg klassisk ski.

Re: Langrenn noe for meg? [Re: Desmo] #1292249 05/11/2011 08:31
bik3man Offline
More than words
More than words
Klassisk langrenn er noe av det beste du kan drive med. Jevne rolige bevegelser, lite belastningsskader, bra trening for hele kroppen, flott kondisjonstrening, og ikke minst: du får vært ute i Norges herlige natur.

Regn med å bli god og mør i starten, selv sliter jeg med støttemuskulaturen i korsryggen når jeg drar igang langrennssesongen igjen, men det gir seg etter noen økter.

Etterhvert som du forhåpentligvis blir hekta, så sleng deg på et lite teknikk-kurs og eventuelt smørekurs så blir turene enda bedre.

Skiene du linker til ser ut som en helt grei pakke for å komme igang. Pass på å få riktig spenn og lengde så slipper du å slite for mye med frasparket. Kombisko er en god idé, de gir god støtte, og i tillegg kan du snuse litt på skøyting innimellom for moro skyld, uten å ha de altfor store ambisjonene.

Jeg har slitt mye med knærne tidligere og måtte blant annet kutte ut løping i skogen i mange år, men både sykling og ski har vært uproblematisk. Ellers har jeg brukt svømming som en fin alternativ aktivitet når knærne har vært håpløse.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Langrenn noe for meg? [Re: Desmo] #1292412 05/11/2011 16:59
D
Desmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
D
Høres bra ut bik3man.
Da tenker jeg det blir et nytt kapittel i Desmo gjør ting han ikke kan.

Et lite teknikk kurs er nok ikke dumt.

Er fullstendig nybegynner på smøring av ski så det skal også bli en utfordring...

Re: Langrenn noe for meg? [Re: Desmo] #1292459 05/11/2011 18:18
bik3man Offline
More than words
More than words
Det finnes en del på nett, både når det gjelder teknikk og smøring. Google/YouTube er din venn.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Langrenn noe for meg? [Re: Desmo] #1292621 06/11/2011 00:46
K
kassen Offline
Fersking
Fersking
K
Anbefaler deg virkelig (klassisk) langrenn for å holde formen vedlike i vinter, hvis du har løperkne.

Jeg har hatt det selv i 2-3 år, men det ser ut til at jeg har løst det nå, ved å gjøre dette hver dag i noen uker:
http://www.youtube.com/watch?v=LDhKVtkfnsg
Prøv det (med tålmodighet).

Jeg slet med å løpe, spesielt på asfalt eller i nedoverbakker. Men jeg har aldri opplevd smerte i kneet ved å gå på langrenn, selv hvis jeg går 4 ganger i uken.

Anbefaler deg sterkt å dra et sted hvor de kan selge ski. Etter min erfaring kan XXL ikke selge ski. Du trenger ikke å kjøpe dyre ski, bare sørg for at selgeren som selger deg skiene, vet hva han driver med. Dette er det aller viktigste du må tenke på!

Lykke til!

Re: Langrenn noe for meg? [Re: kassen] #1292705 06/11/2011 10:58
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: kassen
Anbefaler deg sterkt å dra et sted hvor de kan selge ski. Etter min erfaring kan XXL ikke selge ski.

Her har vi forskjellige erfaringer, ser jeg. Dog gjelder det kjøp av sykkel og alpinsutstyr for min del. De store kjedene yter klart best service og har større kunnskap. Men det er bare min egen lille erfaring.

Jepp
Re: Langrenn noe for meg? [Re: Desmo] #1292797 06/11/2011 17:02
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig
Hos XXL kan du fort ende opp med et par ski som er tilpasset en på 80kg selv om du veier 60kg selv, og motsatt. Da vil du enten aldri få feste, eller så vil smøringen alltid subbe. Det å ha riktig ski betyr faktisk veldig mye for skigleden!

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Langrenn noe for meg? [Re: bik3man] #1292802 06/11/2011 17:06
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: bik3man
Det finnes en del på nett, både når det gjelder teknikk og smøring. Google/YouTube er din venn.

Vil og anbefale SWIX sine hjemmesider - veldig bra smøreguider

-------
ride it !

Moderator  support