Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

CX: Skivebrems og skjermer

CX: Skivebrems og skjermer #1291044 03/11/2011 11:21
A
audungk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Debutsesongen med vinterpendling står for døren, og jeg lurer litt på skivebremser på CX'en, men er nysgjerrig på hvor jeg finner hjulsett for dette, og om det er verdt oppgraderingen.

Har en vanlig CX fra før, og får såvidt plass til 35mm dekk + SKS Raceblade XL. Sånn sett trenger jeg jo eeeeeegentlig ikke noen skivebremser eller sånt, men det hadde vært greit med plass til heldekkende skjermer, og da baller det hele på seg, siden det ikke er så mye plass på ramma...

Vil skivebremser og skjermer være en så stor oppgradering for vinterpendling at det forsvarer ny ramme?

Re: CX: Skivebrems og skjermer [Re: audungk] #1291064 03/11/2011 11:33
kjull Offline
Besatt
Besatt
Heldekkende skjermer er kommet for å bli på på min CC iallefall (CX + disc = Commuter Crosser, CC)

Jeg kjøpte en 2009 Rocky Mountain Solo CXD. Sykkelen funger greit den. 34/50 med 9 delt tiagra. Gjør jobben. Hjulene som kom med var svært bob bob (myke og tunge og det var beint fram umulig å få montert dekk uten høydekast i dem). Nye cx disc hjul fra RundeHjul har gjort det til en helt ny sykkel egentlig.
FSA Omega kranken har hatt dårlig lager så så snart jeg får tid blir det et Sram lager og ny kompaktkrank på den.

Skivebremser er greit. Slipper ringeklokke ;-)
Dvs de bremser godt, men har en tendens til å ule og krever mye finjustering for å minimere det. Selv etter flytende Hope skiver kom på. (Avid 7 road et eller annet calipere)

Helskjerm bilder:

Legg merke til modifisert feste på venstresiden på forskjermen pga skivebremsen og at ene staget bak på venstresiden er fjernet. Holder veldig greit likevel :-)

Re: CX: Skivebrems og skjermer [Re: audungk] #1291772 04/11/2011 11:45
A
audungk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Takk for svar!

Siste dagers sykling tilser at race blade er en skjerm som sannsynligvis kan finne veien på raceren, men jeg er usikker på om det er tilstrekkelig på en vintercommuter.

Cantibremser er et eget kapittel. I min bok er bremsekraft > lyd, så det ser mer og mer ut som om jeg må starte en byggetråd for å få snekret sammen det jeg helst vil ha....

Re: CX: Skivebrems og skjermer [Re: audungk] #1291791 04/11/2011 12:06
kjull Offline
Besatt
Besatt
Utvalget av CX'er med disc bremser er jo mye bedre nå enn i 2009 når jeg kjøpte etter at det ble lov med disc bremser i cyclocross ritt.
Wiggle hadde noen Boardman CX'er med god pris for en stund siden, men de forsvant vist fort.
Det var ferdig og ikke byggesett da om det var et poeng.
Selv sikler jeg på en Lynskey titan CX ramme. Men det var de penga da...har for lite tomflasker å slå i bordet med :-)

Re: CX: Skivebrems og skjermer [Re: audungk] #1291875 04/11/2011 14:04
A
audungk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Oooh. Lynskey CX. Banken mener full BSU konto er lurere, men jeg er sannelig ikke sikker... Taler litt imot at det ikke er såå mye klarning for skjermer og

Med nåværende budsjett, så vil en Singular Peregrine fly under radaren uten problemer om jeg dropper alfine+dynamonav. 1x10 holder jo uansett lenge, selvom det blir litt mer vedlikehold....

Re: CX: Skivebrems og skjermer [Re: audungk] #1292202 04/11/2011 23:49
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Dynamonav til vinterbruk er uansett ikke å anbefale. Jeg har ødelagt to stk shimanonav med kombinasjonen nedbør om dagen og frost om natta. Det virker som det danner seg kondens (eller lekker inn fukt) i navet, og når det fryser blir det ødelagt.

Re: CX: Skivebrems og skjermer [Re: audungk] #1292275 05/11/2011 09:35
A
audungk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Nyttig info! Takk!

Moderator  support, Valentino