Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kikkehullsoperasjon kne - komplikasjoner?

Kikkehullsoperasjon kne - komplikasjoner? #1290296 02/11/2011 08:06
Trygve_ Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har en menisk og korsbåndsskade som nå har blitt såpass at jeg opplever låsing og smerter i kne i perioder. Bl.a. opplevde jeg at kneet låste seg på starten av sykkelsesongen, men det gikk bra når jeg hadde kommet litt ut i perioden. Mens etter skikjøringer ifjor vinter opplevde jeg flere ganger låsing i kneet mens jeg kjørte bil....som jo ikke akkurat er moro.

Legen har anbefalt kikkehullsoperasjon, for å "ta en titt", rette på det som ikke er på plass, skrape ut litt groms og "frisere litt". Skulle være inn/ut samme dag, et par dager med en krykke kanskje, og kunne trene igjen etter 2 uker.
Høres jo kjekt ut...
Men nå har en kollega akkurat tatt en slik operasjon, og han er sykemeldt på 3. uka nå, og akkurat fått sykemelding for 2 nye uker. Og han er en liten og godt trent fyr, og ikke en blautfisk for å si det sånn...

Noen her som har erfaring med slike inngrep?
Faren min tok jo en omfattende operasjon for et par år siden, i nettopp kneet, men den kan ikke sammenlignes, så derfor jeg håper noen her kan dele erfaring fra slike inngrep....

Re: Kikkehullsoperasjon kne - komplikasjoner? [Re: Trygve_] #1290310 02/11/2011 08:22
magic Offline
Besatt
Besatt
Jeg har operert begge knærne, det ene i 2004 og det andre i 2010, meniskskader i både det ene og det andre. Begge gangene tok det laaang tid før kneet var noenlunde normalt igjen, men dette tror jeg er veldig individuelt. Ene skaden var resultat av vridning i kneet under innefotball, mens andre vel oppstod over noe tid.

Noen er i full gang en uke eller 2 etter inngrep, mens jeg hadde store problemer med å sykle 5 min på rulla etter en uke (ja ikke hard belastning, men for å få litt bevegelse i leddet). Vanligvis får en vel henvisning til fysioterapeut etter operasjon. Jeg ventet litt lenge med å oppsøke min, men opplevede god hjelp når jeg først oppsøkte. Terapeuten masserte, tøyde og vrei kneet på plass slik at jeg kunne rette det helt ut igjen. Det viktigste var vel å få gode tips til riktig styrketrening for å stabilisere kneeet og få litt likevekt i muskelmassen på inn- og utsiden av låret og få til best mulig bevegelighet.

Mine knær fungerer så bra som en vel kan håpe på, jeg har sluttet med gymsal-trim, men kan løpe i skogen, sykle og kjøre alpint med moderat vinkel i knærne. Jeg kan ikke sitte på huk, stå på knærne noe særlig lenge og får avogtil litt hevelse om det blir for mye belastning.

Siden kneet ditt låser seg er det vel ikke noe å lure på, det skal vel mye uflaks til for at det blir værre. Lykke til!

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Kikkehullsoperasjon kne - komplikasjoner? [Re: magic] #1290349 02/11/2011 09:22
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Har operert bort menisken i det ene kneet. Den hadde revnet og de løse delen måtte "shaves" bort. Så pass lite igjen av menisken nå at jeg er veldig forsiktig med løping på hardt underlag. Operasjonen var raskt unnagjort og jeg hadde trent mye i forkant slik at treningsavbruddet skulle bli kortest mulig. Dag nr 2 etter operasjon måtte jeg spa vekk snø på taket og dag nr 3 gikk jeg 4x6min drag i motbakke og dermed var treningsoppholdet over.

Fikk ingen fysioterapi-henvisning etter operasjon. Hadde heller ikke bruk for sykemelding siden jeg planla operasjon i en av mine friperioder.

Har nå meniskproblem med venstre kne, men etter at en kamerat fikk lungeemboli etter artroskopi er jeg litt mer ambivalent til operasjon nå. Man vet hva man har, men ikke hva man får.
Jeg trener støttemuskulatur hver morgen, bøyer aldri kneet maks og lever heller med smerter. I min alder kan man ikke forvente at det ikke er " vondter".

Dersom kneet skulle bli slik at jeg ikke han utøve min jobb, slik som at det f.eks låser seg, ville jeg ha fått utført operasjon.

Re: Kikkehullsoperasjon kne - komplikasjoner? [Re: Christen] #1290378 02/11/2011 09:59
gare Offline
More than words
More than words
På helt generell basis er det svært lite komplikasjoner med artroskopi, og en lungeemboli i forbindelse med dette er selvsagt svært alvorlig, men også svært, svært uvanlig og det er nærliggende å tro at kameraten din hadde noen ting som gjorde ham ekstra disponert for dette.

På den annen side er jeg enig i at man bør styre unna kirurgiske inngrep om man kan, men det høres ut som trådstarter bør tenke seriøst på å høre på legen sin med tanke på låsningene.

De aller, aller, aller fleste(nevnte jeg aller?)har minimalt med problemer etter artroskopi, men når man kan trene igjen er jo selvsagt veldig individuelt, og også avhengig av hva som gjøres.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kikkehullsoperasjon kne - komplikasjoner? [Re: Trygve_] #1290389 02/11/2011 10:14
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Trygve_
Legen har anbefalt kikkehullsoperasjon, for å "ta en titt", rette på det som ikke er på plass, skrape ut litt groms og "frisere litt".

Er funnene som legen skisserer går dette veldig greit og du er raskt tilbake i trening.
Har selv hatt 5 kneoperasjoner og da det var bare frisering gikk det veldig kjapt.

Re: Kikkehullsoperasjon kne - komplikasjoner? [Re: Trygve_] #1290613 02/11/2011 17:21
Laban Offline
Veteran
Veteran
Jeg tok kikkehullsoperasjon nå i sommer pga låsig av kne. Da var de inne og fjernet mye veske og slim i en "slimpose" under kneskålen. Jeg fikk 1 mnd sykemelding, men tror det var ren rutine der. 0 dager på krykker, gikk små turer på terrasen etter 1 dag, kunne trene lett etter 5 dager og hadde første stitur 2,5 uker etter operasjonen. De første treningene var ganske smertefulle, men gikk helt greit. Kneet vil jo være ganske hovent de første ukene, så da er det ubehagelig å bøye som man gjør på sykkel. Gikk en stund før jeg fikk trene på max av fysio, men var mer på grunn av jumpers enn pga operasjonen.

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Kikkehullsoperasjon kne - komplikasjoner? [Re: Laban] #1290820 02/11/2011 22:36
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Selve kikkehullsprosedyren gir ikke noe særlig opphold i treningen, det er heller hva de finner når de kikker i kneet ditt som muligens gir det.

Er det snakk om korsbåndrekonstruksjon skal du belaste foten/kneet dagen etter operasjon, men det går sannsynligvis mange uker evt mndr før du kan trene med mye belastning.

Frisering av menisk eller brusk er ok og krever nok sjelden mange dager avlastning.

Må du sy menisken eller f.eks rekonstruere bruskskader må du sannsynligvis avlaste med krykker i 6 uker.

Jeg er selv i 6. uka på krykker etter kneoperasjon nr 2 på 1 år. Denne gangen var det bruskreperasjon vha microfracturering og artroskopi. Første var korsbåndsrekonstruksjon.

Lykke til og gjør hva legen anbefaler, du skal tross alt bruke kneet leeenge. :-)

Re: Kikkehullsoperasjon kne - komplikasjoner? [Re: BjørnAa] #1292712 06/11/2011 11:23
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: BjørnAa

Jeg er selv i 6. uka på krykker etter kneoperasjon nr 2 på 1 år. Denne gangen var det bruskreperasjon vha microfracturering og artroskopi.

Jeg vurderer det samme. Jeg har osteochondritt, og mangler brusk under menisken. Det gir en del plager. Flott om du kunne skrevet litt underveis hvordan dette har vært. Hvor gjorde du det? Diakon og kne?

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Kikkehullsoperasjon kne - komplikasjoner? [Re: Trond Vidar] #1292739 06/11/2011 13:28
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Trond Vidar
Sitat: BjørnAa

Jeg er selv i 6. uka på krykker etter kneoperasjon nr 2 på 1 år. Denne gangen var det bruskreperasjon vha microfracturering og artroskopi.

Jeg vurderer det samme. Jeg har osteochondritt, og mangler brusk under menisken. Det gir en del plager. Flott om du kunne skrevet litt underveis hvordan dette har vært. Hvor gjorde du det? Diakon og kne?

Jeg skadet meg på f.otballtrening og da jeg ikke ville klare å gå uten operasjon så kom jeg meg forbi køen på sykehuset i Stavanger. Dermed ble jeg raskt operert for korsbåndskaden og skulle se det ann om bruskskaden gikk ann å leve med. Etter ca 6 mnd fant jeg ut at d ikke funka og ble derretter satt i kø for microfrakturering. Dette gjorde jeg for 6 uker siden.

Selve operasjonen gjøres i våken tilstand og i mitt tilfelle har jeg ikke hatt smerter i etterkant. Utfordringen er at man ikke skal belaste foten mer enn ca 10 kg i 6 uker. Det er en ren tålmodighetsprøve.

Etter denne perioden kan man begynne å belaste foten igjen og opptreningsperiode på ca 3-6 mnd starter, fortrinnsvis på sykkel. Her kan man f.eks ikke kjøre styrketråkk eller trø tungt de første mnd.

Igår begynte jeg å belaste foten litt igjen og d ser ut til å gå greit. Hadde igår og idag mine første utendørs sykkelturer og det føles virkelig bra. Så er det bare å trene mye, men rolig frem til nyttår før jeg kan joine sykkellaget til forberedelsene til neste sesong.

Re: Kikkehullsoperasjon kne - komplikasjoner? [Re: Trygve_] #1322616 13/01/2012 22:59
G
gustav75 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Hei. Har hatt smerter/ubehag i hø kne siden september, ikke blitt nevneverdig bedre og har vært til MR og det viser:

"Helt perifert i corpusdelen til den mediale menisken er det en skråttforløpende ruptur som går ned mot tibias leddflate. Laterale menisk, korsbåndene, kollateralligamentene og patellas sener er uten anmerkning. Det er intet benmargsødem, ingen hudrops. Resultat: ruptur mediale menisk".

Det jeg lurer på er om noen har hatt liknende tilstander og hva som ble gjort og resultatet av det?

Håper noen tar seg tid til å svare.

Re: Kikkehullsoperasjon kne - komplikasjoner? [Re: Trygve_] #1322954 15/01/2012 08:21
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Samboer fikk problemer med kne i desember, løsnet bruskdeler som lå imot menisk. Klarte ikke gå, kne låste seg. MR på volvat innen tre dager, operasjon uken etter og er i trening nå i januar. 15.000.- og en mnd sykemeldt.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Kikkehullsoperasjon kne - komplikasjoner? [Re: gustav75] #1337507 17/02/2012 14:47
F
Foccer Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
F
Hei

Hadde også ruptur i medial menisk, gikk med det i 1&1/2 år med varierende grader av smerte, til slutt ble det for galt så da fikk jeg operasjon.
Nå er jeg på uke nr 5 etter operasjon og det er tilnærmet normalt, har trent sykling i 1.5 uker nå, mest sone 1&2 pluss litt sone 3 intervaller, ser litt lysere på årets sykkelsesong.

Jeg ville fått meg en operasjon så snart som mulig, for det kommer ikke til å bli noe bedre,, bare prøv å tren godt før du tar operasjonen så mister du ikke så mye. både styrke\stabiliserings trening av bein og kondis.

Lykke til!

Moderator  support