|
|
KRIK?
|
Re: KRIK?
[Re: A4-Biorobot]
10/11/2011 11:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei, det er ikke greit, for dersom Gud skal være allmektig, hadde han hatt alle muligheter til å forme verden og vår vilje, slik at livet så annerledes ut. Er det da ingen andre muligheter å forme både viljen, naturen, tilværelsen på slik at den blir mindre brutal? Da jeg var 15 år skjønte jeg ikke hvorfor jeg ikke fikk lov til å dra på telttur med kjæresten min.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
10/11/2011 11:14
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Hvorfor ikke?
Hvorfor er lidelse en nødvendighet for en allmektig Gud?
Hvorfor kunne han ikke gjort noe med en gang? Jeg kan ikke svare siden jeg ikke er Gud, men jeg regner med at jeg får svar en gang. Mitt begrensede perspektiv strekker ikke til å skjønne sammenhenger som strekker seg fra evighet til evighet. Nei, men du kan se at det fins andre muligheter, og du kan ikke se hvorfor Gud ikke velger disse mulighetene. Si meg, øker det, eller minker det sannsynligheten for at gud er god, ut ifra ditt syn på hva som er godt, og hva som er vondt? Er noen mennesker nødt til å dø av hjernekreft for at resten av oss skal ha det godt? Er noen nødt til å bli smadret i frontruta, vokse opp foreldreløse, bli dyppet i syre? Kunne vi ikke alle bare ha sovnet inn stille og rolig?
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
10/11/2011 11:15
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Nei, det er ikke greit, for dersom Gud skal være allmektig, hadde han hatt alle muligheter til å forme verden og vår vilje, slik at livet så annerledes ut. Er det da ingen andre muligheter å forme både viljen, naturen, tilværelsen på slik at den blir mindre brutal? Da jeg var 15 år skjønte jeg ikke hvorfor jeg ikke fikk lov til å dra på telttur med kjæresten min. Og foreldrene dine var allmektige?  Epistemologiske argumenter om usikkerhet forklarer ikke hvorfor du har bestemt deg for å tro på noe. Hvilken sikkerhet er det som veier tyngre enn tvilsargumentene som bærer deg i retning den kristne Guden?
Redigert av A4-Biorobot; 10/11/2011 11:25.
|
|
|
10/11/2011 11:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei, men du kan se at det fins andre muligheter, og du kan ikke se hvorfor Gud ikke velger disse mulighetene. Si meg, øker det, eller minker det sannsynligheten for at gud er god, ut ifra ditt syn på hva som er godt, og hva som er vondt? Hvis jeg skal tro på Gud, må jeg tro på at han er god og allmektig. Når det da, til tross for at han har disse egenskapen, eksisterer så mye vondt i verden, konkluderer jeg med at han har skjønt en hel del som jeg ikke har skjønt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
10/11/2011 11:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Epistemologiske argumenter om usikkerhet forklarer ikke hvorfor du har bestemt deg for å tro på noe. Hvilken sikkerhet er det som veier tyngre enn tvilsargumentene som bærer deg i retning den kristne Guden?
Jeg ønsker å tro, og tilpasser konklusjonene mine slik at de passer med dette ønsket, rett og slett.
|
|
|
10/11/2011 11:29
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
* overflødig, Geir svarte raskere.
Redigert av A4-Biorobot; 10/11/2011 11:34.
|
|
|
10/11/2011 11:31
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Epistemologiske argumenter om usikkerhet forklarer ikke hvorfor du har bestemt deg for å tro på noe. Hvilken sikkerhet er det som veier tyngre enn tvilsargumentene som bærer deg i retning den kristne Guden?
Jeg ønsker å tro, og tilpasser konklusjonene mine slik at de passer med dette ønsket, rett og slett. Hvorfor akkurat den kristne Guden? Det fins vel snillere alternativer (tenrikyo f.eks, om monoteisme er veien), uten et skriftgrunnlag med verdimessig lappeteppe, og umoral? Jeg hadde f.eks trodd det var greiere å leve med en skaper som hadde betinget allmektighet, hadde gjort noen feil som tillot "ondskap", at deler av lidelsen skyldtes nødvendig variasjon, og opprettholdt håp om forbedring og velbehag etter døden. Vekk med alt krigersk og intolerant rask, ikke-forpliktende liturgi for en hardcore-fanskare, samt høytider for familiene. Det må være en killer combo. Syns ikke den kristne guden scorer veldig høyt, men det er kanskje bare jeg?
Redigert av A4-Biorobot; 10/11/2011 11:37.
|
|
|
10/11/2011 11:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da valget om å tro på noe annet manifisterte seg, var jeg så komfortabel med kristendommen at jeg ikke så noen grunn til å vurdere noe annet.
|
|
|
10/11/2011 11:37
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det var du som nevnte autoritetene teologer, i sammenhengen teologer har løst det ondes problem iflg seg selv, og da kan det ikke være uløselig. Jeg formulerte utsagnet som et spørsmål. Beklager at du oppfattet det slik at jeg da mente problemet var løst. Men, selv om ikke alle mener problemet er løst, tror jeg det er langt flere som mener problemet ikke er uløselig.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
10/11/2011 11:43
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Innenfor trossystemet som kalles vitenskap, ja.
Jeg er sikker på at du klarer å finne en stor gruppe mennesker i bibelbeltet som mener at deres observasjoner av guddommelig kraft er like godt underbygd, og har en forbløffende samsvar mellom teori og observasjoner.
Det avhenger av hvilket virkelighetssystem man befinner seg i.
Dersom det er slik vet jeg hvilket system jeg skal velge.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
10/11/2011 12:22
|
Dan
More than words
|
More than words
Da jeg var 15 år skjønte jeg ikke hvorfor jeg ikke fikk lov til å dra på telttur med kjæresten min. Men du skjønner det nå? Jeg ville fortsatt ikke ha skjønt det hvis jeg hadde hatt et slikt forbud som 15-åring. 
|
|
|
[Re: jrm]
10/11/2011 12:55
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dag, ville du latt din datter dratt på telttur med Geir?
Nå har ikke jeg barn, men jeg ser ikke for meg at jeg ville ha tenkt det var en god idé:-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Dan]
10/11/2011 13:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja - jeg skjønner det nå.
|
|
|
10/11/2011 13:35
|
SgtPepper
Avhengig
|
Avhengig
Det er jo greit å (bort)forklare alt det vonde med at mennesker har et valg og guds veier er uransakelige! Sånn er det bare... Nei, det er ikke greit, for dersom Gud skal være allmektig, hadde han hatt alle muligheter til å forme verden og vår vilje, slik at livet så annerledes ut. Er det da ingen andre muligheter å forme både viljen, naturen, tilværelsen på slik at den blir mindre brutal? Jeg formulerte meg nok dårlig her, men jeg synes det ikke er en grei forklaring. Det er den forklaringen jeg har fått i diskusjon med kristne.
Canfield Brothers Balance Ragley Bluepig X
|
|
|
[Re: Knirkekne]
10/11/2011 13:36
|
Dan
More than words
|
More than words
Dag, ville du latt din datter dratt på telttur med Geir? Du sier noe der. (Blant annet feil navn...) Det er jo forskjell på folk og folk. Jeg fremsto som så snill gutt at da jeg var 15 så fikk daværende kjæresten bli over natten selv når vi var alene hjemme.
|
|
|
[Re: Dan]
10/11/2011 16:02
|
ToHee
- så humla suser
|
- så humla suser
Aron SK, NBNL
|
|
|
[Re: ToHee]
10/11/2011 18:16
|
alltid_motvind
Entusiast
|
Entusiast
Rart at du i en tråd, som stort sett etterspør vitenskapelige fakta på en guddommelig eksistens, proklamerer at du baserer livssynet ditt på en sangtekst.
Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
|
|
|
[Re: alltid_motvind]
10/11/2011 19:08
|
pinwiz
Besatt
|
Besatt
Rart at du i en tråd, som stort sett etterspør vitenskapelige fakta på en guddommelig eksistens, proklamerer at du baserer livssynet ditt på en sangtekst. Er det så rart? Hver gang jeg er i tvil spør jeg min imaginære Lemmy om råd. Hver gang verden er håpløs spiller jeg noen gamle skiver av Motörhead. Det gir meg trua tilbake.
Hva ville Lemmy gjort.......?
|
|
|
[Re: pinwiz]
10/11/2011 19:17
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Jeg formulerte meg nok dårlig her, men jeg synes det ikke er en grei forklaring. Det er den forklaringen jeg har fått i diskusjon med kristne.
Nei, da, skjønte godt hva du mente, jeg bare brukte deg for å få fram et lite poeng.  Hver gang verden er håpløs spiller jeg noen gamle skiver av Motörhead. Det gir meg trua tilbake. Trua på at du kan bli rockestjerne uten å ha stemme?
|
|
|
[Re: alltid_motvind]
10/11/2011 19:24
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Rart at du i en tråd, som stort sett etterspør vitenskapelige fakta på en guddommelig eksistens, proklamerer at du baserer livssynet ditt på en sangtekst. Det tyder vel heller på at argumentasjonen ikke er all verden sterk når den veltes av en sang.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
10/11/2011 19:40
|
N E Berget
Ringrev
|
Ringrev
Hadde det vært interessant om jeg lagde en superkristen personlig erfaringstråd hvor jeg postet hendelser som i mer eller mindre grad virket overnaturlige?
|
|
|
10/11/2011 19:55
|
thoddler
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
.... en ørliten observasjon. dette er en uhyre skarp og reflektert iaktttakeelse av kontradiksjonen mellom tro og kunnskap. jeg skal tilstå at begrepet "kompartmentalisering" er nytt for meg - men ikke desto mindre interessant. Nå vet jeg ikke om GeirK hverken er "sterkt religiøs" eller har en "dødsangst" som grunntone for hans tro - det kunne tenkes at hans standpunkt er et ( forståelig og rasjonelt ) uttrykk og reaksjon på en traumatisk opplevelse som han har redegjort for tidligere. So be it - jeg tror uansett at man nå er farlig nær en form for "sjelerunking" man skal passe seg vel for å gå videre med. FORDI dette graver inn i en privat sfære som bør kunne forbli privat, og ikke måtte kunne blottlegges og begrunnes i det ofentlige rom - f. eks her på forumet. progres - kompartmentalisert ateist og realist  Takk for pene ord  Og nei, det var heller ikke min intensjon å få noen til å måtte argumentere for sin tro. Det er i all hovedsak en privatsak, som du sier. Som prøver å ha som hovedregel at jeg ikke starter diskusjon med religiøse før det stilles spørsmålstegn ved min ateisme, eller det fremsettes påstander jeg rett og slett ikke klarer å la stå uimotsagt. Slik som at etikk og moral blir meningsløst uten Gud (kun som eksempel her, altså). Selvforsvar er vel lov? 
Helt OK og jeg skjønner hvorfor du spør. La meg forsøke å forklare.
"Jeg hører forskjell på to høyttalerkabler" er en etterprøvbar faktapåstand. Her kan man bruke logikk og vitenskap og stille avsender til veggs. "Jeg tror at Gude skapte universet" er ikke en etterprøvbar faktapåstand og følgelig kommer man ingen vei med logikk og vitenskap.
Ser du forskjellen?
Jeg ser du har begrunnet ytterligere i mellomtiden hva du mener, og jeg ser at du definerer "høre" og "oppleve" forskjellig. Men den strenge definisjonen av "høre", som likegjerne kunne vært gjort med passende instrumenter, er jeg enig. Det er mulig det er der troen kommer inn, for jeg stiller samme krav til etterprøvbarheten i alle faktapåstander. Var det Popper som definerte hva som kjennetegnet en god påstand som "en som stikker nesen frem for falsifikasjon"? (Fritt etter hukommelsen, er en stund siden jeg tok exphil.)
|
|
|
[Re: pinwiz]
10/11/2011 20:05
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hver gang jeg er i tvil spør jeg min imaginære Lemmy om råd. Håper du i motespørsmål klarer å være like selektiv som noen religiøse når det gjelder kunnskap, da...
Anonym5
|
|
|
[Re: thoddler]
10/11/2011 20:45
|
progres
Besatt
|
Besatt
Selvforsvar er vel lov?  Definitivt. Og jeg tror nok vi er grunnleggende enige.
|
|
|
[Re: SgtPepper]
10/11/2011 22:25
|
N E Berget
Ringrev
|
Ringrev
Det er jo greit å (bort)forklare alt det vonde med at mennesker har et valg og guds veier er uransakelige! Sånn er det bare... Nei, det er ikke greit, for dersom Gud skal være allmektig, hadde han hatt alle muligheter til å forme verden og vår vilje, slik at livet så annerledes ut. Er det da ingen andre muligheter å forme både viljen, naturen, tilværelsen på slik at den blir mindre brutal? Jeg formulerte meg nok dårlig her, men jeg synes det ikke er en grei forklaring. Det er den forklaringen jeg har fått i diskusjon med kristne. Føler det trengs en presisering her. Når kristne sier de velger å stole på at Gud har en høyere tanke med det som skjer, er det ikke nødvendigvis en lettvint måte å slippe unna problemer (som f.eks. lidelse i verden). For meg er det iallefall ikke det. Litt om meg selv her: -Akkurat nå for tiden sliter jeg litt med den derre ondes-problem tanken. Jeg lurer på hvorfor Gud ikke er mer aktiv. Altså: når Gud er allmektig, hvorfor gjør han ikke mer. -På den andre siden, når jeg tar et bakoverskuende blikk på livet mitt, må jeg si: halleluja! Gud er god! Han har virkelig vært der og backet meg opp. Problemet er jo hvordan man skal forene disse tingene. Når man da gang på gang erfarer både i livet og i Bibelen at min anklage (eller spørsmål) mot Gud faktisk hadde et godt svar, eller at det var spørsmålet som var teit, da begynner man etterhvert å få en tillit til Gud. Og det er iallefall grunnen til at jeg "velger" å tro at det finnes en god forklaring bak mange av "problemene". Det betyr ikke at man skal lukke øynene for ting. Det tror jeg ikke imponerer Gud. Da må det være bedre å legge dem fram for ham. Det er, for øvrig, ofte når jeg har gjort det siste at løsningen ofte har dukket opp i hodet mitt. Så: Bibelen og erfaringen sier at Gud har handlet til det gode, og kommer til å fortsette med det helt ondskap er utryddet. Men det skjer åpenbart ikke på det tidspunktet, i den grad og på akkurat den måten som Ola Nordmann mener Gud burde gjøre det.
Redigert av N E Berget; 10/11/2011 22:36.
|
|
|
11/11/2011 08:23
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg ønsker å tro, og tilpasser konklusjonene mine slik at de passer med dette ønsket, rett og slett. En konklusjon som passer på oss alle i forskjellige sammenhenger.
|
|
|
11/11/2011 11:21
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Redigert av Trygve_; 11/11/2011 11:22.
|
|
|
11/11/2011 16:45
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Nei, men du kan se at det fins andre muligheter, og du kan ikke se hvorfor Gud ikke velger disse mulighetene. Si meg, øker det, eller minker det sannsynligheten for at gud er god, ut ifra ditt syn på hva som er godt, og hva som er vondt? Hvis jeg skal tro på Gud, må jeg tro på at han er god og allmektig. Når det da, til tross for at han har disse egenskapen, eksisterer så mye vondt i verden, konkluderer jeg med at han har skjønt en hel del som jeg ikke har skjønt. For et knapt år siden døde en ungdomsvenn av meg. 34 år gammel. Hjertet stoppet. Eneste forvarsel var at han følte seg litt utafor den samme dagen. Han etterlot seg samboer og sønn på tre år, pluss at samboeren var fem måneder på vei med nummer to. I dagene etterpå, og fortsatt, tenkte jeg at Gud enten er god eller allmektig. Ikke begge deler.
Redigert av Tråkk'n roll; 11/11/2011 16:46.
|
|
|
[Re: EgilS]
11/11/2011 16:45
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
På den andre siden så trenger det ikke ta "så veldig lang" tid å se resultatet av evolusjonen heller.
Det er vel omtrent 70.000 år siden vårt felles utgangspunkt var en eller annen gruppe i Afrika. Siden da har vi befolket jorden og utviklet særtrekk tilpasset stedene vi har bosatt oss. Mørk hud i solrike strøk, kompakte kropper i kalde strøk, etc.
Hvis hudfargen blir bestemt av genetisk variasjon som bestemmer mengden av forskjellige hudpigmneter så er vel vel like godt snak om variasjon og ikke evolusjon. Altså en alternativ fordeling av genene som bestemmer hudfargen, på grunn av geografiske forskjeller (som påvirker bla. vit. B, D og i tillegg kan være påvirket av næring) er ikke evolusjon. Nå er det ikke kun hudfarge det er snakk om, men også andre fysiske forskjeller grunnet klimaet man lever i; kort og kraftig kontra lang og tynn, brede neser kontra smale neser. Husk at alle mennesker kommer fra en befolkningsgruppe i Afrika (forutsatt at dette da faktisk er tilfelle), og de som levde i denne befolkningsgruppen hadde neppe bruk for de spesielle egenskapene som man nå ser hos inuitter. Det er vel derfor rimelig å anta at disse variantene (de spesielle egenskapene hos inuittene) ikke eksisterte hos denne gruppen, men utviklet seg etter hvert som mennesket vandret nord- og østover. Nå er ikke jeg noen ekspert, så vis meg gjerne at jeg tar feil (eller har rett). De fleste om ikke alle fysiske kjennemerker blir styrt av (en kombinasjon av) flere gener som påvirker hverandre (forsterker, skrur av og på, osv). Hudfargen er, vis jeg husker riktig fra videregående, et resultat av tre gener. Antar man at Ask og Embla, som brune fenotyper, ble skapt heterozygot for alle alleler (genotype) så er det ikke noe problem å få til en rik variasjon av hudfarger fra blank til svart. Det har da altså ikke blitt noe endring i omfanget av allelene (evolusjon) og er det kun snak om variasjon. Variasjon i fordelelingen av eksisterende egenskaper innenfor en populasjon. Du trenger bare å se på ulven for å se hvilken variasjon kan ligge i genene (heterozygot). De fleste hunderaser er et resultat av seleksjon på noen bestemte egenskaper som alt lå i genene til ulven. Kun få egenskaper kan muligens tilbakeføres til mutasjoner. Som f.eks varianten på fgf4 som fører til kortvokste ben på en dachs. Trur samme 'defekt' er også ansvarlig for kortvokste ben hos munchkin-katten
|
|
|
[Re: Tråkk'n roll]
11/11/2011 19:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
For et knapt år siden døde en ungdomsvenn av meg. 34 år gammel. Hjertet stoppet. Eneste forvarsel var at han følte seg litt utafor den samme dagen. Han etterlot seg samboer og sønn på tre år, pluss at samboeren var fem måneder på vei med nummer to. I dagene etterpå, og fortsatt, tenkte jeg at Gud enten er god eller allmektig. Ikke begge deler.
Dette er velidg forståelig. Da vi møtte opp i sykehuskapellet for å se Karoline for siste gang før kistelokket smalt igjen, en måned før hun skulle ha blitt 13 år, sa sykehuspresten: "I dag er det lov til å være sint på Gud." Jeg følte likevel ikke noe behov for det der og da - merkelig nok.
|
|
|
|
|