KRIK?
|
Re: KRIK?
[Re: ØyNe]
09/11/2011 13:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men hvorfor velger du å tro det, i stedet for å velge den mer plausible forklaringen at Gud er et menneskeskapt fenomen? Hvorfor er dette en mer plausibel forklaring?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: EgilS]
09/11/2011 13:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Denne troen må jo komme et sted fra? Og som troende er man vel rimelig sikker på at man har rett, selv i de tilfellene at man er bevisst at man faktisk tror (noe som ikke alltid er tilfelle etter mitt inntrykk).
Om man tror kun på grunnlag av at noen har sagt noe vil jeg jo påstå at man er utrolig lite kritisk.
Det er flere faktorer her, men det koker ned til den positive opplevelsen man selv får ut av å tro.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
09/11/2011 13:18
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Men hvorfor velger du å tro det, i stedet for å velge den mer plausible forklaringen at Gud er et menneskeskapt fenomen? Hvorfor er dette en mer plausibel forklaring? Du stiller et nytt spørsmål i stedet for å svare på spørsmålet, igjen. Det er en mer plausibel forklaring fordi ulike mennesker, grupper og samfunn opp gjennom historien har dannet seg forestillinger, myter og begreper om åndelige, overjordiske vesener, blant annet for å styrke sin identitet, samhold, moral og bevare kunnskap og tradisjoner. Det er sannsynlig at det jødiske/kristne gudsbegrepet som du tror på, har oppstått av de samme prosessene som ligger bak forestillingene om andre guder i andre religioner.
|
|
|
09/11/2011 13:20
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det er flere faktorer her, men det koker ned til den positive opplevelsen man selv får ut av å tro. Ganske raust av Gud å la sin egen sønn spikres opp på korset for at noen, 2000 år senere i et land langt unna, skal få en positiv opplevelse ut av å tro. Det synes jeg.
|
|
|
[Re: ØyNe]
09/11/2011 13:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg stilte et motspørsmål fordi jeg følte at jeg trengte en oppklaring for å forstå hva du mener. Igjen - jeg er en sånn fyr som heller spør om hva folk mener istedet for å dundre avgårde med antakelser.
Du svarte bra, så nå har jeg det jeg trenger for å svare.
Fordi det å tro øker livskvaliteten min, rett og slett, og fordi anektotiske opplevelser hos meg selv og andre jeg kjenner indikerer at det er en mulighet for at det jeg tror på, eksisterer.
|
|
|
[Re: Tex]
09/11/2011 13:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ganske raust av Gud å la sin egen sønn spikres opp på korset for at noen, 2000 år senere i et land langt unna, skal få en positiv opplevelse ut av å tro. Det synes jeg.
Du oppsummerer på en aldeles glimrende måte selve essensen i Kristendommen.
|
|
|
[Re: Tex]
09/11/2011 13:25
|
morta
Avhengig
|
Avhengig
Det er flere faktorer her, men det koker ned til den positive opplevelsen man selv får ut av å tro. Ganske raust av Gud å la sin egen sønn spikres opp på korset for at noen, 2000 år senere i et land langt unna, skal få en positiv opplevelse ut av å tro. Det synes jeg. At Gud er raus er på en måte grunnlaget for hele kristendommen.
|
|
|
[Re: morta]
09/11/2011 13:30
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Gud har vel eksistert lenge før kristendommen var påtenkt?
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: Lenny]
09/11/2011 13:36
|
morta
Avhengig
|
Avhengig
Han må jo nødvendigvis det ja.
|
|
|
[Re: morta]
09/11/2011 13:39
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Men raus ble han ikke før kristendommen ble grunnlagt? Det er mye vrede i det gamle testamentet, og ikke så mye raushet, har jeg inntrykk av.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
09/11/2011 13:53
|
Dan
More than words
|
More than words
Hmm. Det er én ekspert i hele verden på om jeg er sur eller ikke, og han sier at du tar feil ;-) Du vet ikke selv altså? 
|
|
|
[Re: Dan]
09/11/2011 13:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jo, det er akkurat det jeg gjør!
|
|
|
[Re: Lenny]
09/11/2011 14:12
|
morta
Avhengig
|
Avhengig
Men raus ble han ikke før kristendommen ble grunnlagt? Det er mye vrede i det gamle testamentet, og ikke så mye raushet, har jeg inntrykk av. Det gamle testamentet begynner jo med at Gud ga mennesket herredømme over jorda. De fikk anledning til å gjøre stort sett som de ville, bortsett fra én ting; å velge bort Gud. Mange ser på dette som raust.
|
|
|
09/11/2011 15:11
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Hvorfor velger du å forholde deg til et nivå som introduserer uløselige dillemmaer som det ondes problem, når det fins forklaringer som inneholder langt færre og langt mindre problematiske dillemmaer? Hvorfor velger du et syn på Bibelen som gjør at Gud må stå inne for absurde formaninger, onde handlinger, arkaiske forestillinger, når et enklere og logisk konsistent syn er at alt er menneskeskapt, og et resultat av synkretisme? Siden jeg ikke opplever trosgrunnlaget mitt som en samling "absurde formaninger, onde handlinger, arkaiske forestillinger", så gir det meg en trygghet i livet. Derfor. Vi prøver igjen: Hvorfor velger du å forholde deg til et nivå som introduserer uløselige dillemmaer som det ondes problem, når det fins forklaringer som inneholder langt færre og langt mindre problematiske dillemmaer?
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
09/11/2011 15:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor velger du å forholde deg til et nivå som introduserer uløselige dillemmaer som det ondes problem, når det fins forklaringer som inneholder langt færre og langt mindre problematiske dillemmaer? Jeg mener at jeg har svart på det, men det spørs om jeg ikke har forstått hva du mener med "forklaringer som inneholder langt færre og langt mindre problematiske dillemmaer?"
|
|
|
09/11/2011 15:21
|
Dan
More than words
|
More than words
Jo, det er akkurat det jeg gjør! Åh? Jeg trodde han andre var allvitende. 
|
|
|
[Re: Dan]
09/11/2011 15:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Busted! Det er jo TO eksperter, seff  <-GK
|
|
|
[Re: jrm]
09/11/2011 18:08
|
thoddler
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå som allikevel denne tråden er OT, vil jeg bare komme med en ørliten observasjon. Jeg er en av dem som leser veldig mye her, men sjelden poster. Som skeptiker har jeg med glede og stor entusiasme lest GeirKs bidrag til f.eks. høyttalerkabeldiskusjonene og likt hvordan logikk og vitenskap har blitt brukt til å stille den troende siden til veggs. Derfor ble jeg litt overrasket når han viser seg å være en av forumets uttalte religiøse, siden det for meg virker å være en sterk korrelasjon mellom skeptisk tankegang og ateisme/agnostisisme. Jeg har hørt om compartmentalization (noen som har et god norsk oversettelse av begrepet?), men har ikke "opplevd" det selv før nå. Mer om begrepet her: http://freethought.mbdojo.com/compartmentalization.htmlDet er ikke meningen å sette deg i noen bås du eventuelt ikke ønsker å være i, GeirK. Det er mer for å prøve å forstå rasjonaliseringen av tro hos en ellers svært rasjonelt stringent person. -Thomas
|
|
|
[Re: perbl]
09/11/2011 18:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Han sier vel ikke mer enn 'Presume the God you speak about', 'a mercifull God'. Hvem sier at gud/skaperen osv. må være 'mercifull'? Jo, Attenborough (er dog usikker om det noen som siterer han uten hans godkjenning) filosoferer om en 'mercifull God' som da skal har skapt denne ormen (fantes nok verre ormer før trur jeg.....) for ellers funker ikke tankegangen. Det han gjør er vel å anvende motpartens logikk på et alternativt eksempel. I og for seg et velkjent retorisk virkemiddel. Med tanke på at naturens perfeksjon skal hinte om Guds eksistens, finner han det merkelig at denne samme guden skal ha skapt en slik parasitt han nevner. I Bibelens hintes det jo blant annet om at Gud så at skaperverket var vakkert osv i Mosebøkene. Jeg ser ikke at han tar stilling til noe som helst her, kun forklarer hvorfor han ikke drar inn Gud osv i sin formidling. Hmmm, ser ingenting om at denne 'Almighty' må være mercifull: but i never give credit to the almighty power that created nature.......Det nærmeste du kan komme er: when they say this is evidence of the Almighty, always quote beautifull thingsDet er Attenborough som selv bringer en 'mercifull God' på banen og gir seg over i filosofering isf. å være konkret. I hvertfall fra mitt standpunkt.
|
|
|
[Re: EgilS]
09/11/2011 18:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
På den andre siden så trenger det ikke ta "så veldig lang" tid å se resultatet av evolusjonen heller.
Det er vel omtrent 70.000 år siden vårt felles utgangspunkt var en eller annen gruppe i Afrika. Siden da har vi befolket jorden og utviklet særtrekk tilpasset stedene vi har bosatt oss. Mørk hud i solrike strøk, kompakte kropper i kalde strøk, etc.
Hvis hudfargen blir bestemt av genetisk variasjon som bestemmer mengden av forskjellige hudpigmneter så er vel vel like godt snak om variasjon og ikke evolusjon. Altså en alternativ fordeling av genene som bestemmer hudfargen, på grunn av geografiske forskjeller (som påvirker bla. vit. B, D og i tillegg kan være påvirket av næring) er ikke evolusjon.
|
|
|
[Re: Tange]
09/11/2011 18:53
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Hvis hudfargen blir bestemt av genetisk variasjon som bestemmer mengden av forskjellige hudpigmneter så er vel vel like godt snak om variasjon og ikke evolusjon. Altså en alternativ fordeling av genene som bestemmer hudfargen, på grunn av geografiske forskjeller (som påvirker bla. vit. B, D og i tillegg kan være påvirket av næring) er ikke evolusjon.
Hva skaper evolusjon? At en gren ikke var like flink til å rømme fra rovdyrene som en annen? At noen klarte å tilpasse seg nye dietter bedre enn andre? At noen hadde genetiske små variasjoner som reddet dem fra et eller annet? Personer med mørk hud har bedre beskyttelse av sitt DNA mot sola, og bedre beskyttelse mot kreft. De lever der eksponeringen mot sol er stor, mens personer med lys hud lever bedre der man f.eks. trenger å konvertere mer av sollyset over til vitaminer grunnet mangel på variert kost i kaldere strøk. (jada, er andre faktorer som taler til fordelene med lys og mørk hud, kun noen eksempler). Hvorfor faller ikke variasjon inn under evolusjon? Definisjonen av evolusjon er jo hvilken som helst endring som kan spores tilbake over generasjoner, og som er forankret i DNA eller proteiner. Hudfarge er vel definitivt en slik? 
|
|
|
[Re: baronKanon]
09/11/2011 19:10
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
1. Null logikk tilsier at det finnes en gud
Null logikk som du godtar. Jeg har påstått det før, og gjentar gjerne igjen. Jeg kan lage en helt vanntatt, logisk og koherent epistemologi, hvor Gud finnes, kun basert på en enkel grunnleggende, ubeviselig betingelse: Gud eksisterer. Denne verdensforståelsen er like vanntett som den du klamrer deg til, bortsett fra første premiset, som du fornekter. På en annen side klamrer du deg til vitenskapen, som i bunn og grunn har et like ubeviselig utgangspunkt, f.eks. at man kan anta at noe skjer, basert på at det har skjedd tidligere, eller bare noe så enkelt som de matematiske aksiomene, som vi antar er universelt sanne, men som er umulige å bevise. I min verden er det faktisk helt koherent å både tro på en guddommelig kraft, og ha full tiltro til vitenskapen.
Redigert av anonymous5; 09/11/2011 19:26.
Anonym5
|
|
|
[Re: Trygve_]
09/11/2011 19:20
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Uansett vil vi antagelig aldri får nok regnekraft og kunnskap til å forstå hva som skjedde rett før BB, fordi all informasjon ble komprimert ned til et område på omtrent 10(opphøyd i minus 33)cm, i henhold til Planck. Det du nevner her vel Planck-lengden, som teoretisk sett var størrelsen på universet etter at universet hadde eksistert Planck-tiden, 10^-43 sekund? Rett før BB nytter som sagt ikke å snakke om, siden tiden startet i BB, men det vi antageligvis heller ikke kommer til å få vite noe om er Universets tilstand før Planck-tiden.
Anonym5
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
09/11/2011 19:23
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hvorfor velger du å forholde deg til et nivå som introduserer uløselige dillemmaer som det ondes problem, når det fins forklaringer som inneholder langt færre og langt mindre problematiske dillemmaer?
Det er mange teologer og filosofer som mener de har løst det ondes problem, så veldig uløselig kan det ikke være...eller?
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
09/11/2011 19:24
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Uansett vil vi antagelig aldri får nok regnekraft og kunnskap til å forstå hva som skjedde rett før BB, fordi all informasjon ble komprimert ned til et område på omtrent 10(opphøyd i minus 33)cm, i henhold til Planck. Det du nevner her vel Planck-lengden, som teoretisk sett var størrelsen på universet etter at universet hadde eksistert Planck-tiden, 10^-43 sekund? Rett før BB nytter som sagt ikke å snakke om, siden tiden startet i BB, men det vi antageligvis heller ikke kommer til å få vite noe om er Universets tilstand før Planck-tiden. Nja...superstringteorien definerer jo en streng som 10(opphøyd i minus 33)cm, og basert på matematikken som ligger til grunn for denne teorien kan ikke universtet ha blitt komprimert til noe mindre enn dette, for da vil det øke igjen. 
|
|
|
[Re: Trygve_]
09/11/2011 19:31
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Nja...superstringteorien definerer jo en streng som 10(opphøyd i minus 33)cm, og basert på matematikken som ligger til grunn for denne teorien kan ikke universtet ha blitt komprimert til noe mindre enn dette, for da vil det øke igjen. Dette må jeg åpenbart lese meg opp om. Jeg har alltid trodd at Universet før 10^-43 sekund var et uløselig problem, siden det da var mindre enn Planck-lengden, og vår fysiske forståelse bryter sammen. Men det er åpenbart at superstrengteorien kan komme med en mulig forklaring. Det er lenge siden jeg leste Brian Greene sist.
Anonym5
|
|
|
09/11/2011 19:36
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Null logikk som du godtar.
Jeg har påstått det før, og gjentar gjerne igjen. Jeg kan lage en helt vanntatt, logisk og koherent epistemologi, hvor Gud finnes, kun basert på en enkel grunnleggende, ubeviselig betingelse: Gud eksisterer.
Ett problem jag ser med detta är att du pratar om en gud medans det enligt alla tusentals nya och gamla religioner borde finnas en otroligt massa olika gudar med mer eller mindre motsägande tillhörande religioner. För mig är det i alla fall så att jag inte har några problem med att förstå att det rent logiskt kan finnas "en eller flera gudar" som på olika tidspunkter påverkar våran värd. Vi kan inte bevisa att de inte finns. Jag tycker dock att det finns väldigt många argument för att religioner är människo skapta.
|
|
|
09/11/2011 19:40
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Nja...superstringteorien definerer jo en streng som 10(opphøyd i minus 33)cm, og basert på matematikken som ligger til grunn for denne teorien kan ikke universtet ha blitt komprimert til noe mindre enn dette, for da vil det øke igjen. Dette må jeg åpenbart lese meg opp om. Jeg har alltid trodd at Universet før 10^-43 sekund var et uløselig problem, siden det da var mindre enn Planck-lengden, og vår fysiske forståelse bryter sammen. Men det er åpenbart at superstrengteorien kan komme med en mulig forklaring. Det er lenge siden jeg leste Brian Greene sist. SST har gode forklaringer på en del andre ting man ser, og gir en teori som passer godt inn. Men forbeholdet man også tar med SST er at den er en del-teori av en større teori, så den er ikke bastant. Men bruker man SST, får man resultatet over. Rett og slett fordi SST omgår hele utfordringen rundt singularitet. Så da må man ta en Occam's razor på dette med singularitet ift. SST 
|
|
|
[Re: fredriks]
09/11/2011 19:45
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Ett problem jag ser med detta är att du pratar om en gud medans det enligt alla tusentals nya och gamla religioner borde finnas en otroligt massa olika gudar med mer eller mindre motsägande tillhörande religioner.
Riktig observert! Jeg kan på tilsvarende måte kontruere en epistemologi hvor troen på flere guder er fullstendig logisk og koherent. Det kommer helt an på hva man godtar som utgangsbetingelse. Jag tycker dock att det finns väldigt många argument för att religioner är människo skapta. Helt enig.
Anonym5
|
|
|
[Re: thoddler]
09/11/2011 19:49
|
progres
Besatt
|
Besatt
.... en ørliten observasjon. dette er en uhyre skarp og reflektert iaktttakeelse av kontradiksjonen mellom tro og kunnskap. jeg skal tilstå at begrepet "kompartmentalisering" er nytt for meg - men ikke desto mindre interessant. Nå vet jeg ikke om GeirK hverken er "sterkt religiøs" eller har en "dødsangst" som grunntone for hans tro - det kunne tenkes at hans standpunkt er et ( forståelig og rasjonelt ) uttrykk og reaksjon på en traumatisk opplevelse som han har redegjort for tidligere. So be it - jeg tror uansett at man nå er farlig nær en form for "sjelerunking" man skal passe seg vel for å gå videre med. FORDI dette graver inn i en privat sfære som bør kunne forbli privat, og ikke måtte kunne blottlegges og begrunnes i det ofentlige rom - f. eks her på forumet. progres - kompartmentalisert ateist og realist 
Redigert av progres; 09/11/2011 19:50.
|
|
|
|
|