Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bruk av spacere på krank

Bruk av spacere på krank #1289856 01/11/2011 11:08
N
nplsykkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Har montert et Deore XT kranksett (mod.M770, Hollowtech 2). I følge installguiden skal det være 2 spacere på høresiden (drevsiden) og 1 på motsatt side. Hver spacer er 2,5mm.
Det største krankdrevet kommer da på linje med det minste drevet på kassetten. Og det minste krankdrevet kommmer på linje med midten av kassetten.

Om jeg tar av 1 spacer på hver side av kranken, vil ikke da kjede løpe mer riktig? Har god nok klaring mellom krankdrev og bakgaffel til å gjøre dette. Men står oppført kun en mulighet for montering iflg. manualen så usikker på om det er smart å gjøre annerledes

Har 68mm krankhus. 9-delt kassett og 3-delt krank.

Re: Bruk av spacere på krank [Re: nplsykkel] #1289898 01/11/2011 12:28
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Om du tar av en avstandsskive på begge sider, vil kranken din bli slarkete. Da er ikke bredden på krankhuset+lageret = bredden på krankakslingen.

Derimot kan du gjerne sette en avstandsskive over fra drevsiden til andre siden hvis sykkelens utforming tillater dette. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Bruk av spacere på krank [Re: nplsykkel] #1289900 01/11/2011 12:30
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hvis du tar av en spacer på hver side vil kranken slarke i lageret. Akslingen er så lang den er, og det er lagerets bredde du påvirker med spacere. Avstanden mellom krankarmene vil ikke endres ved å fjerne spacere Flytter du en spacer fra høyre til venstre side derimot kan du justere kjedelinja litt innover om du ønsker det. Da får du venstre pedal litt lengre ut enn høyre. Det bør være problemfritt. Men om du vil kan du kompensere noe av dette med å flytte klossen under skoa.

Se også Sheldon Brown for alt om kjedelinje:
http://sheldonbrown.com/chainline.html

LarsB

Re: Bruk av spacere på krank [Re: nplsykkel] #1290838 03/11/2011 01:17
N
nplsykkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Det har dere rett i. Trodde det var mulig å trekke krankarmene mer sammen men fant ut at det i beste fall kunne gjøres med underkant av 2mm. Vel vel.
Ser hvordan det funker når den kommer på veien igjen. Mulig jeg forsøker tipset om å flytte spacer og kompensere med klossen på den ene skoen. Takker for tipset og takker for god lenke.

Moderator  support