Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Opptrening etter kraftig overtråkk

Opptrening etter kraftig overtråkk #1287929 28/10/2011 13:22
aasgaard Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Bytta ut treningstur på sykkel med innebandy i går, det gikk som det måtte gå, kraftig overtråkk etter 15 min.

Hvordan trene seg opp igjen?

Vente til hevelse og smerter er borte eller begynne så smått med lett spinning etter noen dager?

mvh
Aasgaard

Re: Opptrening etter kraftig overtråkk [Re: aasgaard] #1287963 28/10/2011 14:08
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: aasgaard
Bytta ut treningstur på sykkel med innebandy i går, det gikk som det måtte gå, kraftig overtråkk etter 15 min.

Hvordan trene seg opp igjen?

Vente til hevelse og smerter er borte eller begynne så smått med lett spinning etter noen dager?

mvh
Aasgaard

Her tror jeg jammen jeg ville forhørt meg med fastlege/sportslege/fysioterapeut gitt.
Hvile med beinet høyt til hevelse og smerte har gitt seg synes jeg høres ut som en god idè.
Det er vel litt seint med is og kompresjon kanskje?

Oppsummering: Hør med noe som kan noe om dette, gjerne en med hovedfag i medisin og god kjennskap til sportsrelaterte skader.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Opptrening etter kraftig overtråkk [Re: aasgaard] #1288119 28/10/2011 19:25
A
AdIoS Offline
Entusiast
Entusiast
A
RICE-prinsippet gjerne i to dager etter skade. Ro, kjøle ned skade, kompresjon og holde beine høyt...

Kom igang med bevegelse så snart som mulig, men blir ubehagelig. Skal ikke være vondt vondt, men ikke forvent at det blir en dans på roser ICON_TONGUE

Etter en liten stund når du kan bruke foten noenlunde normalt, tren MYE balanseøvelser for å få trene opp støttemuskler og gjøre kroppen bedre rustet mot ny skade. Har du først tråkket over en gang skjer det fort igjen, men man kan begrense risikoen ved å trene forebyggende.
Etter egne overtråkk har jeg skaffet balanseball/brett som jeg brukte et par ganger til dagen et halvt år etter skaden. Bruker den fremdeles for å være bedre rustet. Fint å ha stående foran tv´n ICON_WINK

Re: Opptrening etter kraftig overtråkk [Re: aasgaard] #1288285 29/10/2011 08:32
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Balansebrett er konge for hjemmetrening, så det vil du helt klart ha nytte av også etter at skaden har gitt seg. Jeg bruker balansebrett til ettbens knebøy. Veldig bra trening for ski, men god balanse gir jo også gevinst på sykkelen.

Med mindre du er veldig heldig med fastlegen din, så ville jeg ikke kastet bort tid på legebesøk, men gått direkte til fysioterapeut.

Re: Opptrening etter kraftig overtråkk [Re: aasgaard] #1288673 29/10/2011 23:55
aasgaard Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Tror det blir innkjøp av en balansepute. trenger det faktisk til redcord treningen også.

På to dager har ankelen blitt mye bedre, bevegligheten er tilbake og jeg kan tråkke lett på foten.

Iset ned skaden ca 1 time etter uhellet, etter det har jeg lagt på bandasje bløta i Arnica (hopmeopatmedisin). Hjelper til at hevelsen går raskere tilbake og at blodgjenomstrømningen opprettholdes.

Tror jeg har lyst til å sette meg på spinningsykkelen i morgen for tråkke litt lett og kjenne hvordan det funker.

Moderator  support