Selvsagt virker intervalltrening, det er ingen nyhet. Greia er at jeg nå for første gang har begynt å logge watt, HR og alle andre data for kverning i regneark. Har kjørt en liten 4x4-test for å måle pulsutvikling på konstant kraft. Testen er kjørt fem ganger, annenhver dag. Her går det fra helvete til behagelig relativt kjapt. Den første 4x4 var som forventet steintøff, for så å utvikle seg til en liten kosetur.
Neste gang og videre utover vinteren er det alvor igjen og det må skrus til et par knepp hver økt for å øke belastningen.
Har kjørt en liten 4x4-test for å måle pulsutvikling på konstant kraft. Testen er kjørt fem ganger, annenhver dag. Her går det fra helvete til behagelig relativt kjapt. Den første 4x4 var som forventet steintøff, for så å utvikle seg til en liten kosetur.
Hvis du kjører konstant kraft og føler at intensiteten faller kan det jo være at det er tråkkfrekvensen som faller. Da har du egentlig ikke blitt noe særlig bedre form.
Du burde titte på effekten i stedet, eller iallefall gange sammen kraft og tråkkfrekvens for å finne rett belastning (les: konstant).
Selvsagt virker intervalltrening, det er ingen nyhet. Greia er at jeg nå for første gang har begynt å logge watt, HR og alle andre data for kverning i regneark. Har kjørt en liten 4x4-test for å måle pulsutvikling på konstant kraft.
Sitat: skiraffen
Hvis du kjører konstant kraft og føler at intensiteten faller kan det jo være at det er tråkkfrekvensen som faller. Da har du egentlig ikke blitt noe særlig bedre form.
Du burde titte på effekten i stedet, eller iallefall gange sammen kraft og tråkkfrekvens for å finne rett belastning (les: konstant).
Morten skriver jo i setningen før den med "kraft" at han logger watt, HR og slikt, og kjører intervall på konstant kraft. Jeg tipper at han med kraft egentlig mener Watt
Menneh, det er sikkert at alle faktorer er like, slik som kalibrering, dekktrykk osv? Den figuren, er det fordeling av puls i dine soner gjennom en økt 4x4 med konstant watt?
Dette er etter min oppfatning et veldig godt bevis på hvor spesifikk trening er og enda viktigere hvor mye som er mental tilvenning.
Jeg har det akkurat på samme måten når jeg begynner å kjøre VO2max intervaller på senvinteren/tidligvåren. Selvfølgelig blir man ikke i 30% bedre form på 10 dager - men den mentale tilpasningen gjør at du klarer å øke watten betydelig på kort tid!
Øktene har vært identiske, lik WATT på dragene. -check Kalibrering/dekktrykk identisk hver gang. -check Øktene er gjennomført på samme tid på døgnet. -check Det er ikke utført unormal fysisk aktivitet mellom øktene. -check Næringsopptak har vært så og si det samme før og under. -check Blodsukkernivået har vært det samme før hver økt. -check Luftforhold, temperatur og luftfuktighet har vært identisk. -check Resultatene er analysert og godkjent av GITI, Geneva Interval Training Institute i Sveits. -check
Artig graf Morten. Jeg er sikker på at jeg kunne fått tilsvarende tall om jeg kjørte samme opplegg en stund. Jeg tenkte akkurat det Sigmund skrev. Dette handler i stor grad om tilvenning til situasjonen. Det er på grunn av denne effekten jeg skriver (når jeg gidder) i innleggene til nyfrelste wattrullebrukere at den alle første 20 minuttertesten er veldig lite brukbar til å måle fremgang fra o legge opp trenigen etter.
Jeg er ganske sikker på at du vil oppnå samme graf på nytt, men med mindre variasjon om du setter opp watten noen hakk og kjører på samme måte. Det blir tilvenning til ett nytt nivå. Det er akkurat det å venne kroppen til større belastninger enn tidligere som er trening.
Spesifisitet som folk sier. Ellers skjønner jeg ikke poenget med så korte intervaller nå.
...så trening i sone 4/5 er bortkastet? Eller mener du at dragene i sone 4/5-intervaller bør vare i f.eks 30 min?
Hvis det er et halvt år til sesong, er det kanskje andre ting som bør ha høyere pri. Feks aerob kapasitet ispedd noe langintervall 5-10 slag under terskel.
Nå bygger du pipa på huset ditt. Uten en skikkelig grunnmur er den lite verdt. Men det skader nok ikke å kjøre så korte harde økter nå, men jeg tror du har mer igjen for å trene lange drag i sone 3 nå. For så videre satse på en progresjon i treninga di der du går ned på lengden på dragene og opp i intensitet gradvis fram mot sesongstart. Men uansett bør du trene det som motiverer deg og du synes er morsomt. Der er vi alle forskjellig.
Hvis det er et halvt år til sesong, er det kanskje andre ting som bør ha høyere pri. Feks aerob kapasitet ispedd noe langintervall 5-10 slag under terskel.
Dette opplegget bygger da aerob kapasitet, eller har jeg ikke forstått noen ting?
1. Dette opplegget bygger aerob kapasitet. 2. Hvis han har et par dager i uka der han bare rekker 40-60 min på sykkelen, må jo dette være en glitrende løsning?
Dette opplegget bygger da aerob kapasitet, eller har jeg ikke forstått noen ting?
Manglet litt info. Aerob kapasitet uten syre, dvs utnyttingsgraden.
Nå bygger du pipa på huset ditt. Uten en skikkelig grunnmur er den lite verdt.
Hvem har sagt at jeg ikke har grunnmur? Jeg trener målrettet, men ikke alltid vitenskapelig. Jeg trener på det jeg synes er gøy og ikke alltid det jeg må. Jeg trener den lille tiden jeg har til rådighet, og må derfor fylle den tiden med noe som røsker. Jeg trener ikke for å nå formtopper, men for å holde meg i form.
Spesifisitet som folk sier. Ellers skjønner jeg ikke poenget med så korte intervaller nå.
...så trening i sone 4/5 er bortkastet? Eller mener du at dragene i sone 4/5-intervaller bør vare i f.eks 30 min?
Bra du sier 5-10 slag under terskel. For meg ville det vært et syredrag på 110% ftp så tidlig i sesongen?
For alle oss med ikke uendelig mye fritid må jo intervall trening være en lykkegave. Kort og intensivt har vel en veldokumentert virking både fra brukere her på forumet og ellers fra testresultater publisert på nettet forøvrig. Ellers skjønner jeg ikke at det skal gå an å være i nogenlunde god form hele sesongen. Om jeg når formtoppen ville jeg ikke sluppet meg for langt ned, og presse opp under der jeg yter best er en form for motivasjon i seg selv. Slik har jeg trent i alle år. (ikke sykling før nå)
Hva viser studier? Vi har sammenlignet treningseffekt av samme mengde totalt arbeid med forskjellige metoder og forskjellig intensitet, 3 ganger i uka i 8 uker for mannlige studenter med kondisjonstall på 55-60. En gruppe gjennomførte langkjøring på 70% av maksimal hjertefrekvens (ca 50 min pr. økt). En annen gruppe gjennomførte melkesyreterskeltrening på 85% av maks hjertefrekvens i ca 35 min. Den tredje gruppen kjørte 15x15 sekunders trening av 50 (!) repetisjoner på samme intensitet både i intervall og pause som 4x4min intervalltrening, og den siste gruppen gjennomførte 4x4min intervalltrening slik vi anbefaler. Forbedring av maksimalt oksygenopptak skjedde kun for den høyeste intensiteten (se figur 1) og hjertets slagvolum endret seg i takt med forbedringen i oksygenopptaket. Melkesyreterskelen økte i takt med maksimalt oksygenopptak, og bare de høyeste intensitetene ga forbedring i løpsøkonomi.
Artikeln som grafen kommer ifrån (eller finns det en annan artikel med samma graf och som motsäger det som står i artikeln jag linkar till). Det som står i artikeln i tn överenstämmer inte med vad som står i artikeln.
Det som i alla fall är skillnad från det som står i forskningsartikeln. Längd på tröskel träningen är fel. Längd på lsd träningen är fel. Mjölksyra tröskeln ökte inte i någon av grupperna. löpsekonomien förbedrades i alla grupperna.
Men det är klart det de skrev i tn verkar ju vara mycket bättre än det som deras forskning har kommet fram till...
Det er nettopp at de finner ingen endring i LT når LT beskrives som % av Vo2max som er hele poenget her! Altså økt Vo2max = økt LT.
Ergo er det i all hovedsak arb.økonomien som forbedres ved lavere intensitets trening, men den forbedres jo uansett hvilken intensitet man trener på! Det har dog vært hevdet at siden man kan trene lenger med lav intensitet vil arb.økonomien økes mer. Man har på mange måter sagt at arb.økonomi = mil på sykkel, og dette kan forsåvidt se ut til å stemme, ifølge artikkelen!
Redigert: Arb. økonomien (CR) ser ut til å øke likt uansett hvilken intensitet man har trenet på..
Artikeln som grafen kommer ifrån (eller finns det en annan artikel med samma graf och som motsäger det som står i artikeln jag linkar till). Det som står i artikeln i tn överenstämmer inte med vad som står i artikeln.
Det som i alla fall är skillnad från det som står i forskningsartikeln. Längd på tröskel träningen är fel. Längd på lsd träningen är fel. Mjölksyra tröskeln ökte inte i någon av grupperna. löpsekonomien förbedrades i alla grupperna.
Men det är klart det de skrev i tn verkar ju vara mycket bättre än det som deras forskning har kommet fram till...
Takker for pdf fredriks, har ikke fått lest hele men konklusjon på slutten av artikkelen du referer til sier de dette :
CONCLUSIONS The present study has revealed that the 15/15 and the 4 x 4 min training groups of healthy students that trained at aerobic high intensity (i.e., 90–95% HRmax) increased their V˙ O2max significantly. However, the LSD and the LT groups training at 70 and 85% HRmax did not change their V˙ O2max. The increases in V˙ O2max seem to be a function of increased SV resulting in increased Q. Training at LSD and LT did not change the SV. We conclude that when total work and training frequency are matched, higher aerobic intensity leads to larger improvements in V˙ O2max. In all the training groups CR improved significantly, with no differences between groups. We conclude, then, that CR seems not to be velocity specific within the running intensities corresponding to 70–95% V˙ O2max for healthy subjects. There were no significant group differences in
Jag tycker det är väldigt långt ifrån vad som står i artikeln du linkade till. Jag har inga problem med att förstå och tro på att korta intervaller är det som är bäst för att öka V02 max men jag är skeptiskt till det andra de skrev i din artikel och också hur de tolkar sina egna resultat.