Legg først merke til hvor hensiktsmessig jeg deler opp siteringa for å unngå en babelsk forvirring.Flott,ikke sant?
Tja ... er det opptil selvutnevnte antikristne gammelpønkere å avgjøre hva et trossamfunn anser som oppbyggelige tekster?
hmm...nei...
Og dermed ha et ord med i laget med tanke på liturgi og oppbygning av en gudstjeneste?
hmm...nei...
Skal du legge deg opp i trosbekjennelsen også?
hmm...nei...eller.. det hadde vært jævlig gøy hvis jeg fikk lov.Tror ikke du også det?
Hva skjedde med religionsfriheten? Gjelder ikke den for Sta(t)skirka?
Så vidt jeg vet er statskirka lutheransk og ville slitt seriøst med å kollektivt konvertere til,la oss si,buddhismen sånn på en femøring,så religionsfriheten innenfor den bekjennende delen av nevnte kirke kan nok diskuteres.
Men altså,salmeboka.Nå er det mange tiår siden sist jeg bladde fraværende i et eksemplar,men jeg går ut ifra at den består utelukkende av religiøse tekster.Arrester meg gjerne her,derav oppfordringen "Kjør Debatt!"
Det ser unektelig ut som kirken går litt populistisk til verks her, post 22/7 fikk jo "Til Ungdommen" en kraftig oppsving,og jeg
antar at dette er grunnen til kirkens omfavnelse av denne teksten. Den er tross alt en meget humanistisk tekst og kan nok tolkes religiøst i feil hender.
Hva blir det neste lissom? Synth i salmeboka?