Jeg bodde i fjor i Granada, Spania. Dette er et skikkelig mekka for sykling året rundt og lære språk. Du slipper også den fordømte lespingen, for andalusere lesper ikke.
Samboeren min gikk på Universitetet i Granada sin egen språkskole. Her testes du jevnlig ift nivå, og får bra oppfølging. De har intensivkurs i spansk, og du kan også ha kulturstudier der. Det er sikkert mulig å studere årskurs.
Jeg var erasmusstudent der nede, så vet ikke andre måter å komme inn enn gjennom norsk høgskole. Men flere jeg kjenner var på egen utveksling. Tipper finans og økonomi ikke er så utviklet som studier hverken i Spania eller Italia.
Sykkelmessig har du masse fjell, mange stier. Sierra nevada er rett rundt hjørne. Jeg pleide sykle ut fra byen og det tok meg kanskje en halvtime før jeg oppe i nasjonalparken. Men det er mange gode fjell som er nærmere enn Sierra Nevada. Sør siden er hvor alle de engelske guidebyråene holder til.
Ellers kan jeg også anbefale Quetzaltenango i Guatemala for å studere og sykle. Men stisykling var vel ikke så utbrett da jeg bodde i Guatemala, men masse stier. Og litt morsomt at turer på noen stier må du få en velsignelse av maya-prester få å sykle i fred.