Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Foreldre ro dere ned!!!

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: Bjørn Birkeland] #1289908 01/11/2011 12:57
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: A4-Biorobot

....pga noen teite og villkårlige vektregler som en eller annen byråkrat-heikki måtte hoste opp.

Dere som tror at NCF er befolket med byråkrater som finner opp slikt bak skrivebordet bommer stygt. Slike ting behandles i Grenutvalget, dette består blant annet av tidligere elitesyklister (endog verdensmestere) og andre entusiaster, slike som Bjørn (under) før det vedtas og sendes ut.

Sitat: Bjørn Birkeland
Hei!
Siden jeg er en av NCFbyråkratjævelene som ofte finner på og samtidig er med på å kontrollere disse reglene...

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: Bjørn Birkeland] #1289915 01/11/2011 13:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Og jeg er HELT enig med Ole Christian at det er mye bedre om man bruker pengene på trening, ernæring og restitusjonstiltak enn å kjøpe stadig dyrere sykler.

La oss si at man kan spare to kilo på sykkelen ved å legge i 10000 kroner. Hvordan bruker man 10000 kroner på trening, ernæring og restitusjon for å oppnå en bedre effekt resultatmessig?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: Bjørn Birkeland] #1289920 01/11/2011 13:20
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Og jeg er HELT enig med Ole Christian at det er mye bedre om man bruker pengene på trening, ernæring og restitusjonstiltak enn å kjøpe stadig dyrere sykler.

Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor er det så mye greiere at pappa sponser tre uker i syden, egen massør og ernæringsekspert enn at han kjøper en fjong sykkel? Man kan jo selvsagt gjøre begge deler, og da er det uansett fornuftig med et regelverk knyttet til for eksempel vekt på sykkelen. Gapet mellom de som har penger de kan strø rundt poden og de som ikke har det blir slik jeg ser det uansett ikke noe mindre.

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: olechr] #1289925 01/11/2011 13:30
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Kanskje fordi tiltak som treningsleir, massør og ernæringsekspert har en mer langsiktig virkning enn stash?

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: JonahHex] #1289926 01/11/2011 13:31
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det er ikke like synlig på startstreken heller...

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: JonahHex] #1289927 01/11/2011 13:32
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Det trenger det absolutt ikke ha. Alle er vel enig om at trening (eller effekten av trening) er ferskvare? Sykkel har man jo om man slutter å bruke den også.

Wish it * dream it * do it
Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: olechr] #1289936 01/11/2011 13:40
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Hjelpe meg...

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: hårfin] #1289971 01/11/2011 14:49
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Sitat: hårfin
Det trenger det absolutt ikke ha. Alle er vel enig om at trening (eller effekten av trening) er ferskvare? Sykkel har man jo om man slutter å bruke den også.

Kunnskapen og kompetansen er forhåpentligvis ikke ferskvare.

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: hårfin] #1289992 01/11/2011 15:15
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G

Mulig dette tildels kan gjelde landevei, men definitivt ikke terrengsykling

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: Øyvind V] #1290350 02/11/2011 09:24
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Øyvind V

Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor er det så mye greiere at pappa sponser tre uker i syden, egen massør og ernæringsekspert enn at han kjøper en fjong sykkel? Man kan jo selvsagt gjøre begge deler, og da er det uansett fornuftig med et regelverk knyttet til for eksempel vekt på sykkelen. Gapet mellom de som har penger de kan strø rundt poden og de som ikke har det blir slik jeg ser det uansett ikke noe mindre.

Fordi det ikke syntes på samme måten og gir opplevelser for hele familien. Men det er kanskje ikke så viktig i Norge. For min del har jeg et super forhold til foreldrene mine. Men vi reiste rundt omkring for å kjøre moto cross. Særlig treningsleiere i svergie o.l. var super stas.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: hårfin] #1290351 02/11/2011 09:25
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Ikke nesten enig en gang. Det man legger ned igjennom vintern følger med deg hele sommeren.

Ambassadør for Scott.
Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: olechr] #1290352 02/11/2011 09:26
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Bare det å kunne få hjelp av en trener vil hjelpe mye for mange.

Ambassadør for Scott.
Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: olechr] #1290372 02/11/2011 09:46
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr

Fordi det ikke syntes på samme måten og gir opplevelser for hele familien. Men det er kanskje ikke så viktig i Norge. For min del har jeg et super forhold til foreldrene mine. Men vi reiste rundt omkring for å kjøre moto cross. Særlig treningsleiere i svergie o.l. var super stas.

Jeg trodde du startet denne tråden fordi du var opptatt av saker som rekrutering og motivering av ungdommene til å fortsette med trening. Men her snakker du om familieopplevelser.

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: olechr] #1290374 02/11/2011 09:49
femte_gir Offline
Besatt
Besatt

Ikke nesten enig en gang. Det man legger ned igjennom vintern følger med deg hele sommeren.

Jeg tror de som har råd til sykkel i 50K-klassen har også råd til treningsleir, massør og ernæringsekspert.

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: femte_gir] #1290392 02/11/2011 10:21
R
rbell Offline
Fersking
Fersking
R
Sitat: femte_gir
Jeg tror de som har råd til sykkel i 50K-klassen har også råd til treningsleir, massør og ernæringsekspert.

Jeg har råd til enten eller. Ikke begge deler. Er helt sikkert ikke den eneste.

Men, nå er det ingen av mine barn som sykler aktivt enda, er for små og mangler for tiden også interessen.

Hadde jeg hatt aktive barn hadde jeg satt utrolig stor pris på å ha en vektbegrensning slik at jeg ikke følte at mine barn fikk et ordentlig handicap pga konkurrentene har sykler som veier 2kg mindre...

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: GeirK] #1290404 02/11/2011 10:36
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: GeirK
La oss si at man kan spare to kilo på sykkelen ved å legge i 10000 kroner. Hvordan bruker man 10000 kroner på trening, ernæring og restitusjon for å oppnå en bedre effekt resultatmessig?

Jeg vil anta at en del norske elite-utøvere vil kunne følge opp unge ryttere med råd om trening, ernæring og restitusjon relativt mange timer for 10 000 kroner. Jeg tror det vil gi seg større utslag på resultatene deres, enn en 2kg lettere sykkel.

Jeg har selv hatt gleden av dette i år, hvor jeg har perset på hvert eneste ritt jeg har kjørt, med Birken som det store høydepunktet (42min).

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: olechr] #1290409 02/11/2011 10:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
En sak jag inte förstår i den här tråden är att det är helt ok att föreldrar köper dyra syklar, bilar, hus etc till sig själva men att det verkar vara fel att föreldrar köper dyra syklar till sina barn. Varför?

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: rbell] #1290413 02/11/2011 10:49
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: rbell

Men, nå er det ingen av mine barn som sykler aktivt enda, er for små og mangler for tiden også interessen.

Hadde jeg hatt aktive barn hadde jeg satt utrolig stor pris på å ha en vektbegrensning slik at jeg ikke følte at mine barn fikk et ordentlig handicap pga konkurrentene har sykler som veier 2kg mindre...

De som har råd til å kjøpe sine barn sykler i 50K-klassen har sikkert egne sykler i 70+K-klassen.

I tilfelle mine barn velger å drive med terrengsykling så skal de kjøre med stiv gaffel. Slik blir de bedre teknisk, sterkere i overkroppen, og ikke minst tøffere utøvere.

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: fredriks] #1290420 02/11/2011 11:00
T
TrondS Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: fredriks
En sak jag inte förstår i den här tråden är att det är helt ok att föreldrar köper dyra syklar, bilar, hus etc till sig själva men att det verkar vara fel att föreldrar köper dyra syklar till sina barn. Varför?

Eh... Har du lest inleggene i tråden?

Og hva har bil og hus med dette å gjøre? Kjøper man hus til SEG SELV og ikke til ungene?

T.

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: TrondS] #1290426 02/11/2011 11:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: TrondS

Eh... Har du lest inleggene i tråden?

Og hva har bil og hus med dette å gjøre? Kjøper man hus til SEG SELV og ikke til ungene?

T.

Ja, jag har läst inläggena i tråden. Jag tog med dyr bil och dyrt hus (kunde ha varit klarare att jag menade "för dyra bilar och för dyra hus") på grund av att det faktiskt kom opp tidigare när jag tyckte det var mycket utstyrs hysteri inom sykling. Har du läst inläggena i tråden?

Så min fråga är varför verkar det vara ok för föreldrar att köpa onödigt dyra syklar, onödigt dyra bilar, för stora hus och antagligen en massa andra onödiga saker till sig själva (ett barn bryr sig antagligen inte så mycket om pappa kör omkring i en skryte bil) men att det inte verkar vara ok om föreldrar köper onödigt dyra saker (som syklar) till sina barn.

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: fredriks] #1290433 02/11/2011 11:24
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Så min fråga är varför verkar det vara ok för föreldrar att köpa onödigt dyra syklar, onödigt dyra bilar, för stora hus och antagligen en massa andra onödiga saker till sig själva (ett barn bryr sig antagligen inte så mycket om pappa kör omkring i en skryte bil) men att det inte verkar vara ok om föreldrar köper onödigt dyra saker (som syklar) till sina barn.

Fordi hvilket hus du har eller bil du kjører ikke har en direkte innvirkning på hvor fort ungen sykler?

Anonym5
Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: olechr] #1290439 02/11/2011 11:26
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Fredriks:
Poenget er at vi ønsker best mulig rekruttering til sporten i barne- og ungdomsklassene, og at denne rekrutteringen skal være uavhengig av foreldrenes økonomiske situasjon.

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: anonym5] #1290441 02/11/2011 11:27
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: pontiff

Fordi hvilket hus du har eller bil du kjører ikke har en direkte innvirkning på hvor fort ungen sykler?

Jag är helt för utstyrs regler men jag tycker att många inlägg i denna tråden tyder på att folk tycker att det är (moralskt) fel att föreldrar köper dyra syklar till sina barn.

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: Ola R.] #1290446 02/11/2011 11:31
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Ola R.
Fredriks:
Poenget er at vi ønsker best mulig rekruttering til sporten i barne- og ungdomsklassene, og at denne rekrutteringen skal være uavhengig av foreldrenes økonomiske situasjon.

Jag är helt enig med detta och jag tror att det enda sättet att få till detta är att införa regler då jag varken tror att det går att få alla föreldrar att enas om att köpa liknande sykler eller ser problemet med att föreldrar hjälper sina barn att få en fördel.

För min del så kan de också införa regler angående syklarna för vuxna också.

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: rbell] #1290461 02/11/2011 11:47
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: rbell

En 12-13 åring sykler så fort som de kan tror nå jeg uavhengig ernæring, trening ol.
Riktignok er resultatet et produkt av trening, men tror nok at å bruke mer penger på trening til en unge i den alderen ikke gir i nærheten av så mye som 10-20 lapper på en sykkel gir.

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: olechr] #1290478 02/11/2011 12:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Greia er vel at en lett sykkel gir fordeler i ritt for 12-13-åringer (la oss bruke dette alderstrinnet som eksempel), og det gjør at de som har tyngre sykler, mindre spandable foreldre blir demotivert fordi de på dyrere sykler lettere kjører fra. 10k kan heller brukes på f.eks. alternativ trening/aktivitet som f.eks. andre grener innen sykkelsporten og ski (bort-/ned) om vinteren. Som mannen fra NCF så fint sier, så er det de med best breddegrunnlag som er best rustet til å komme langt når de nærmer seg senior og videre.

Når de "beste" med de dyreste syklene blir forbilder internt i gruppene, vil det skape utstyrspress og gjøre at noen som helst ville være med ikke "tør" være med, da de "bare" har SLX og aluminiumsramme fra i fjor. Det er ikke lett å vise at man er annerledes, og for barn er det vanskelig å føle at man er "med" når man ikke er som "alle andre". "Alle andre" betyr ofte "de kule" eller noen få, og jeg har selv brukt det argumentet mot mine foreldre da jeg var yngre.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: baronKanon] #1290487 02/11/2011 12:20
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
Greia er vel at en lett sykkel gir fordeler i ritt for 12-13-åringer (la oss bruke dette alderstrinnet som eksempel), og det gjør at de som har tyngre sykler, mindre spandable foreldre blir demotivert fordi de på dyrere sykler lettere kjører fra.

I de yngre aldersgruppene er forskjellene så store rytterne i mellom at vekt på sykkelen er av de faktorene som betyr minst. Det er likevel viktig å ta tak i det da det ikke nødvendigvis er viktig hva realiteten er, men hva unger og foreldre TROR er realiteten.

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: EgilS] #1290520 02/11/2011 13:40
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS
da det ikke nødvendigvis er viktig hva realiteten er, men hva unger og foreldre TROR er realiteten.

if the model doesn't fit reality, blame reality!

Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: femte_gir] #1290522 02/11/2011 13:44
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Jeg trodde du startet denne tråden fordi du var opptatt av saker som rekrutering og motivering av ungdommene til å fortsette med trening. Men her snakker du om familieopplevelser.

Det med familie opplevelser bare et svar på hvordan man kunne bruke 10000 på en mere fornuftig måte.

Jepp det gjorde jeg. Men litt av greia er at fokuset skal være på at det skal være moro.
Det bør være mest mulig likt slik at flest mulig syntes det er moro og fortsetter.

Ambassadør for Scott.
Re: Foreldre ro dere ned!!! [Re: olechr] #1290542 02/11/2011 14:24
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det bør være mest mulig likt slik at flest mulig syntes det er moro og fortsetter.
Bingo!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support