Foreldre ro dere ned!!!
|
Foreldre ro dere ned!!!
27/10/2011 11:50
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Klippet fra bloggen min www.fagerlimtb.com:
Stadig vekk ser jeg svært unge utøvere/barn med det råeste utstyret du får kjøpt. Jeg tviler på at det er barnas sparegris som blir tømt, det er nok heller foreldre som er opptatt av av sønnen/dattern kun skal ha det BESTE. Men: Mest sannsynlig er det en skikkelig bjørnetjeneste…
Først må jeg si: Jeg er utstyrsgal. Men jeg er også snart 29 år, kjører ritt internsajonalt og er sponset. Når man er 15 år gjør du ingen av disse delene. Da tror jeg også å kjøpe sykt dyre sykler bare gjør at veien til å bli god blir enda lengre.
Når forbundet kom med regelen om minimums-vekt, var det mange foreldre som så dette som negativt. Mange fortsatte å kjøpe dyre sykler, men hang på lodd!!! Helt sprøtt spør du meg. Sykkel skal være en breddeidrett hvor alle barn og unge skal ha mulighet til å delta, selv om mamma og pappa’s navn ikke blir listet opp i Finansavisen annenhver uke.
Du blir ikke sykkelproff når du er 15 år, og du trenger hvertfall ikke sykkel til 40-50-60-70-80-tusen. Hvis dere må bruke masse penger på sykkelkarrieren til lillegutt så bruk det på trening, ernæring, treningssamlinger og sykkelskoler. Sørg for at barna deres får ny inspirasjon gjennom fine stiturer, trening med jevnaldrende og gjør det gøy!! Det gjelder å ha noe å sikle etter. Om 15-åringen har den feteste sykkelen du kan få tak i, hva skal han sikle etter da?
Når jeg kjører ritt i England er det veldig annerledes. Jeg la fra meg sykkelen på gressplenen og da flokket det seg unge gutter rundt. De kikket beundrende på hjula, ramma, setet, til og med flaskeholderen! ”Woooooow check out those carbon wheels” hørte jeg dem snakke om. De drømmer om å sykle fort for da får de fin sykkel også. Det blir et mål for dem, for de vet at de må prestere for å få tilgang på det de drømmer om. Ikke alle er opptatt av utstyr, men for de som er det blir dette en kjempemotivasjonfaktor! På startstreken i England er det mange, mange flere deltakere, og snittprisen på syklene de kjører på er vanvittig mye lavere enn her hjemme. I Norge kommer gutta på samme alder som de engelske og spør “Hva veier den sykkelen?”. Når jeg sier vekta svarer de med “jammen det var jo ikke så lett, det veier min og”.
Kult utstyr skal og bør være en motivasjonsfaktor. Når folk på 15 har fetere utstyr enn de på profflag da er det noe feil. Jeg har til og med opplevd folk som kommer inn på et lag og blir SKUFFA over det utstyret de blir sponset av, fordi de er vant til at mamma og pappa kjøper råere og dyrere.
Idag får man utrolig mye fine sykler uten at det trenger å koste like mye som en bil. Så benytt deg av det og ikke kjøp det dyreste til ungen din fordi du kan.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Foreldre ro dere ned!!!
[Re: olechr]
27/10/2011 11:52
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Er du uenig er det lov. Men kom da med en god grunn til hvorfor 15 åringer skal sykle på sykler til 50000
|
|
|
27/10/2011 11:58
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
|
|
|
27/10/2011 12:05
|
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Enig. På verdensbasis mener jeg å ha lest at Norge er helt spesielt når det gjelder utstyr. Gjelder ikke bare sykkel, men alt anna også. Vi skal ha det nyeste og beste alltid.
Ligger nok mye i kultur og miljø her. Er selv en utstyrs freak som fint hadde klart meg med sykler til 1/3 av prisen, men for min del så er utstyr nesten halve morroa faktisk, spesielt på vinteren da det blir lite sykling.
Helt klart vanskelig for mange foreldre å holde igjen på dette området da de kanskje selv er helt utstyrs freaker. Ikke lett å kommunisere til ungene at utstyr spiller ingen rolle da du selv sitter med Zipp hjul til 20 000.-
|
|
|
27/10/2011 12:14
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hvis dere må bruke masse penger på sykkelkarrieren til lillegutt så bruk det på trening, ernæring, treningssamlinger og sykkelskoler. Sørg for at barna deres får ny inspirasjon gjennom fine stiturer, trening med jevnaldrende og gjør det gøy!! Dette er viktig. Og barna har nok MYE mer igjen for det enn XT-gir. Det er forsåvidt også noe jeg prøver å minne meg selv på innimellom. Kanskje er et par uker i Spania på sykkel en bedre investering i sykkelopplevelser enn en ny sykkel... :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
27/10/2011 12:19
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Fordi det er den du har i garasjen fra før og som ikke blir brukt p.g.a. den fine nye 29" FS.
Eller den kostet 50.000 for 2 år siden. Nå fikk du den brukt for 13.000,- Synd å kjøpe en ny 10kilos til 20-25k da. I tillegg har den de samme delene som dine egne sykler, noe som gjør delelageret og logistikken mye enklere.
Glem utstyret Ole, det påvirker ikke resultatet nevneverdig uansett. Det er kanskje det viktigste budskapet å få frem.
En 10kg-regel, vil slå feil ut uansett. Bygde en ny sykkel til datter nå. Endte godt ned på 8-tallet i vekt og kostet under 10.000,-
Når det er sagt, er jeg helt enig at det er meningsløst å kjøpe nye sykler til de unge, til 50k.
Regelen med karbonhjul, er bra. Den treffer mye bedre, enn så lenge. Dette vil fungere, så lenge lette karbonhjul er nytt. Om få år, får du brukte 1 kilos karbonhjul til 2k. Hva da?
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
27/10/2011 12:20
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du treffer midt på spikern, Ole Christian!
Barn burde ikke eie det beste av det beste. Selvfølgelig skal de ha noe som fungerer, men det betyr ikke at det trenger å koste mer enn 8-10 tusen.
Som du selv nevner, så sykler ikke proffene på det aller letteste. Så en gang på sykkelen til Absalon, og der var det mye utstyr som ikke nødvendigvis var fra aller øverste hylle, men heller noe som var solid og som taklet et helt ritt. Mange i landeveissirkuset har for eksempel alu cockpit. Spesielt spurterne er redde for at et styre kan knekke når de gir på maks.
I Spania reagerte jeg på hvorfor ikke de lokale nødvendigvis ikke kjørte på det aller beste. Mange av sykkelkameratene mine der nede, på tross av godt lønnet arbeid, valgte ha sykler til 10-15 tusen og i få tilfelle gjøre noe endringer eller kjøpe ektra dyre deler. Og kan ikke si at det hemmet syklingen. Da var det ikke så kult å ha en Liteville og at de måtte vente på meg i oppoverbakkene.
|
|
|
27/10/2011 12:23
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Jeg er enig i at det er helt unødvendig for 15 åringer å kjøre rundt på superlette sykler til 50.000.
Men samtidig så pusher dette produsentene/butikkene til utvikling av gode sykler i små størrelser. Og for oss som velger å handle på bruktmarkedet, så vil det at andre kjøper nye fine dyre ting, gi oss andre gode pent brukte sykler til en god pris.
Hvis det er stor enighet om at barn opp til en viss alder ikke skal ha det presset på dyrt og fint utstyr, så bør det komme begrensninger på hvor dyr en sykkel skal være i ritt/cup sammenheng. Og at det kun er lov til å bruke "standardsykler" f.eks opp til 10.000kr. Og at man bare har lov til å bruke samme varianter av delene som sitter originalt på syklene fra butikk. F.eks kan det være lov å bytte til lengre stem hvis det er av samme type som originalt, men ikke lov til å bytte til superduper stem på 50gr til 1000kr. Og at syklene blir kontrollert opp imot en spec liste /"vognkort" i konkurranser.
Sindre R.
|
|
|
[Re: GardS]
27/10/2011 12:32
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
En 10kg-regel, vil slå feil ut uansett. Bygde en ny sykkel til datter nå. Endte godt ned på 8-tallet i vekt og kostet under 10.000,-
Det er jeg enig i. Men flesteparten bygger ikke sykkel på 8 kg til 10000. Det er det bare de ivrigste av oss her inne som får til. JEg står å hører på foreldre som skal kjøpe nye sykler til ungene sine. Det de da lurer på er hvor det er best å plasere blyet.. :-P Heldigvis er det værst på landveien så langt. Der er det helt kokko.
|
|
|
27/10/2011 12:38
|
Raskall
More than words
|
More than words
Dette gjelder nok ikke bare på sykkelfronten. Flere i klassen til min datter (2. klasse) har sin egen ipad, bukser til 4-sifrede beløp, ryggsekker fra franske motedesignere, osv, osv, osv. Tror bare det bunner i at "vi" har for mye penger å rutte med og mister all kritisk sans.
|
|
|
[Re: Raskall]
27/10/2011 12:39
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Dette gjelder nok ikke bare på sykkelfronten. Flere i klassen til min datter (2. klasse) har sin egen ipad, bukser til 4-sifrede beløp, ryggsekker fra franske motedesignere, osv, osv, osv. Tror bare det bunner i at "vi" har for mye penger å rutte med og mister all kritisk sans. Jepp derfor er det viktig for foreldre å holde igjen. Jeg mener det er mindre kjangs for å bli god på sykkel hvis man bare får og får
|
|
|
27/10/2011 12:41
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bra du tar det opp, Ole.
Traff på en 13-åring på et ritt i sommer. Prata litt med han før start. Hyggelig gutt på fin sykkel. En Trek til 25-30 lapper. Traff samme karen rett etter rittet. Da satt han på en Scott Scale Premium med Tufo Colibri med pariserdekk. Trek'n var til oppvarming. 13 år altså. Helt sprøtt.
|
|
|
27/10/2011 12:43
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Forsåvidt enig i problemstillingen, men vil vel tro årsaken ligger lenger opp i samfunnshirarkiet -at dette bare er nok et symptom på en vise-frem-pengene/statusen sin-kultur. De sliter jo med merkepress i barnehagene, og da vet jo ungene knapt nok hva de har på seg... Alt for mange nyrike som bare må vise det til omverdenen 
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: erling]
27/10/2011 12:48
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På meg virker det som om alt for mange barn får belønninger for ingenting,tror det finnes få barn som har fortjent en sykkel til 60K.
|
|
|
27/10/2011 12:48
|
BikeTorjus
Veteran
|
Veteran
Jeg er 14 år og i nettop kjøpt nye sykkel (19 000) dyrt men betaler nesten alt selv. jeg betalte 19 000 for en helt ny sykkel og det er en som var i aldersklassen min å år som har carbon hjulsett til samme prisen som hele sykkelen min kostet. det er jo helt sykt! jeg syntes for min del at 19 000 er mye.
Orbea Occam H20 LT 2022 Diamant AR Sora
|
|
|
27/10/2011 12:50
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Prinsippet mitt når det gjelder barn og sportsutstyr, er at de må starte opp beskjedent med det minimum som trengs, og at de får bedre utstyr etterhvert som de viser at de vil satse litt. Da mener jeg ikke blodsatsing med skyhøye ambisjoner, men at dette er noe de ønsker å holde på med, og investere litt tid i. Dvs. ingen dyr sykkel eller mange par ski det første året eller to, men at det kommer litt etterhvert.
Jeg er helt enig med Ole Christian, men må samtidig innrømme at min 15-åring sykler på en GT som hadde utsalgspris rundt 50' for et par år siden. Vi kjøpte den derimot brukt til godt under halvparten av dette.
For vår klubbs vedkommende så har vi luftet tanken om at vår hovedforbindelse kan ha noen modeller som er "anbefalte", med en "riktig" pris til den aktuelle aldersgruppen. Men hvor mye det er "greit" å bruke på sykkel til de ulike aldersgrupper, er vel ikke så lett å enes om...
|
|
|
27/10/2011 12:52
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er helt enig i alt dette olechr.
Problemet er at det gjelder nok ikke bare sykling, men mange andre idretter også.
Se på langrenn. Se på alpint. 10-12 åringene har eksakt samme utstyr som Petter og Aksel (kanskje med unntak av skiene). Men klær, staver, briller - umulig å se forskjell på de.
Selv har jeg en sønn som bare spiller ball for tiden, men ser det litt der også. Gruppepresset, om at sko til 2500,- selvsagt er bedre enn 500,- finnes til en viss grad her også.
Tror jeg skal pense han inn på svømming jeg.......
|
|
|
27/10/2011 12:55
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Dette gjelder nok ikke bare på sykkelfronten. Flere i klassen til min datter (2. klasse) har sin egen ipad, bukser til 4-sifrede beløp, ryggsekker fra franske motedesignere, osv, osv, osv. Tror bare det bunner i at "vi" har for mye penger å rutte med og mister all kritisk sans. Jepp derfor er det viktig for foreldre å holde igjen. Jeg mener det er mindre kjangs for å bli god på sykkel hvis man bare får og får Her er vi inne på noe viktig. Tilgang til utstyr, support og allskens tilrettelegging. gjør det vanskeligere å motivere for trening og gjøre de unge "sultne" nok. Tror ikke vi løser dette med utstyrsregler, men med informasjon og veiledning.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
27/10/2011 12:56
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gaute
|
|
|
[Re: SimonS]
27/10/2011 13:07
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
På meg virker det som om alt for mange barn får belønninger for ingenting,tror det finnes få barn som har fortjent en sykkel til 60K.
Jepp, og det er en farlig trend. Denne generasjonen er alt i arbeidslivet, generasjonen der alle får premie og alle får ros for alt. Og de får sjokk. Krever både forefremmelse og lønnsøkning uten å ha gjort mer enn å komme og gå på jobb ett år, fra 9-4. Angående tema, så jeg et par foreldre sist helg som kjøpte Dalbello racingsko til dattera si på maks 12 år. Flex på de er sikkert rundt 135 - 150 på dalbello sin skala, og samtidig lukket de seg like bra rundt leggen hennes som en fyrstikk ned ei gruvesjakt. Butikkpersonalet prøvde å hinte om andre valg, men ga opp og tenkte vel at "jaja...tjener jo penger". Jenta kommer vel til å føle seg som en kattunge i en tørketrommel hvis hun tryner med de på...og hun virket ikke som hun ville ha dem engang, hun bare fikk.
|
|
|
[Re: Raskall]
27/10/2011 13:16
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette gjelder nok ikke bare på sykkelfronten. Flere i klassen til min datter (2. klasse) har sin egen ipad, bukser til 4-sifrede beløp, ryggsekker fra franske motedesignere, osv, osv, osv. Tror bare det bunner i at "vi" har for mye penger å rutte med og mister all kritisk sans. Fy faen.... Jeg bare måtte kommentere den der... Helt hårreisende.
|
|
|
27/10/2011 13:23
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
så enig jeg kan få blitt, har ei datter på snart 3 år og begynner igrunn og grue meg, ser jo att unga i barnehagen flyr rundt i nike shox sko i og det dyreste av dresser og tøy generelt. lurer på hvor dette skal ende, og hva som får folk til og betale 800++++ for en park dress som såvidt overlever en sesong i barnehagen kontra den som europris selger(og som kom ut best i test i fjor) som koster 300 og går på andre sesongen nå hos oss:p og tror igrunn det er en av skole barna altså 5åringer som hadde med seg en mobil som lå i hylla gruer meg villt til hu skal bli skole unge og bli utsatt for alt mulig av kjøpe press  kan ikke ha fler utstyrshorer i huset enn meg, da går det ikke rundt tror jeg
|
|
|
[Re: Trillebår]
27/10/2011 13:25
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
lurer på hvor dette skal ende, og hva som får folk til og betale 800++++ for en park dress som såvidt overlever en sesong i barnehagen 800 er jo billig, Reima sine ligger på 1499 til 1699! :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
27/10/2011 13:41
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Flott innlegg, Ole Chr.! Barn, uansett hva det gjelder, må få oppleve gleden med å ønske seg ting. Svært mange voksne frarøver de den muligheten.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
[Re: Lillosti29]
27/10/2011 13:46
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Flott innlegg, Ole Chr.! Barn, uansett hva det gjelder, må få oppleve gleden med å ønske seg ting. Svært mange voksne frarøver de den muligheten. Det er utrolig bra poeng. Selv om man har muligheten til å kjøpe dyre ting så trenger man ikke gjøre det. Det vikitgste er at det er utstyr som fungerer bra og er moro å bruke. Om det da står XT, SLX eller XTR er av mindre betydning på annet enn prislappen/statusen.
|
|
|
[Re: Trillebår]
27/10/2011 13:57
|
Raskall
More than words
|
More than words
så enig jeg kan få blitt, har ei datter på snart 3 år og begynner igrunn og grue meg, ser jo att unga i barnehagen flyr rundt i nike shox sko i og det dyreste av dresser og tøy generelt. lurer på hvor dette skal ende, og hva som får folk til og betale 800++++ for en park dress som såvidt overlever en sesong i barnehagen kontra den som europris selger(og som kom ut best i test i fjor) som koster 300 og går på andre sesongen nå hos oss:p Hva? Det å kjøpe parkdress på Europris er jo som å kjøpe sykkel på Biltema. 
|
|
|
27/10/2011 15:01
|
Frode M
Veteran
|
Veteran
Veldig bra tråd. Det er nok veldig lett å bli hekta. Jeg ser broderen stå i smørebua å mette ski, legge på dagens glider, fluorpulver på 2-3 par av de beste skiene som er å få kjøpt. Det er guttungen på 13 som skal på renn. Og så er det selvsagt Gallium til slutt. Og gutten på har ikke ikke bedre ski enn de han går mot. Så "hysteriet" gjelder nesten alle som går skirenn har jeg inntrykk av.
Jeg står glasshus sjøl, forresten. Gallium har jeg brukt på treningstur. Men jeg betaler sjøl og talentet er brukt opp for lenge siden.
|
|
|
27/10/2011 15:44
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Fantastik tråd Ole, men jeg tar meg selv i å tenke at denne var like relevant for 10-15 år siden (eller ende lengre siden). Det var den gang "drittunger" kjøre Haro Extreeme, Yeti ARC/FRO eller hva enn av kule ting Sykkeldelisk klarte å fremskaffe fra USA. Vi andre tok til takke med DBS "hand me downs". Husker selv langt tilbake i tid til denne ene lille pjokken på +/- 10 år på Midstuen stasjon med en Intense Uzzi DH og feteste utstyr, hvorpå jeg tenkte akkurat det du setter ord på her.
For all del ikke noe kritikk av ditt innlegg, for observasjonen er så flott. Det var bare IKKE BEDRE I GAMLE DAGER, som de gamle alltid sier.
Selv husker jeg hvor stolt jeg var den dag jeg hadde spart opp de 6000 (tilbud) blanke kronene jeg trengte til en knallblå Alpinesrars AL-Mega DX med elevated chainstay (den sorte med XT og sølv eller Titan med XTR var for dyre!), og det er her budskapet ligger! La barna få lære hvordan det er å oppnå noe selv. Da blir de så mye flinkere til å verdsettet ting!
Selv har jeg tre "alt for" dyre sykler som jeg ikke bruker nok, men det er mitt voksne valg og vilje. Ungene mine skal jaggu få gå gjennom klesperioden fra Ellos-katalogen og nedarvede ting de også!
Redigert av Tommy D.; 27/10/2011 15:45.
|
|
|
27/10/2011 16:12
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Helt enig, dette var ikke bedre før. Men, særlig på landeveien vil jeg si at dette nå er prekært fordi det faktisk er enorm forskjell på Zipp høyprofil og alu boks. Så stor at foreldrene kan kjøpe barna suksess og sånn kan vi ikke ha det, syns jeg!
Opp til junior (kanskje tilogmed junior) burde alle sykle på så likt utstyr som mulig og da burde reglene sette klare begrensninger.
|
|
|
27/10/2011 16:33
|
Løfter'n
Fersking
|
Fersking
Horribelt, hvor blir det av gleden og lykken ved å få seg oppgraderte og nye sykler etterhvert da?
|
|
|
|
|