Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
|
Re: Ventilhetter med LED :)
[Re: GeirK]
23/12/2012 19:56
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Men har du greid å hoste opp anbefalingene om å kjøre med fjernlys på i tett bytrafikk? Så du mener man IKKE skal bruke fjernlys mest mulig? Spørsmålene dine vitner enkelte ganger om at du bor på en annen planet. Så for å være helt ærlig oppfatter jeg deg som ganske lite relevant i denne diskusjonen.
|
|
|
[Re: TRemedy]
23/12/2012 20:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vel. På den planeten jeg bor var det en som kaller seg TRemedy som påstod at noen i denne tråden hadde postet en link som støttet hans utsagn om at man burde kjøre med fjernlys på i tett bytrafikk. Når jeg etterspør litt mer informasjon om nøyaktig hvor jeg finner denne informasjonen, synes TRemedy at spørsmålet et irrelevant og "fra en annen planet". Man kan jo undre seg hvorfor han velger å bruke så mye energi på å fabrikkere unnskyldninger for å ikke svare, når det er LANGT enklere å bare komme med informasjonen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
23/12/2012 20:49
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Er fjernlys i byen forbudt? Nytt for meg gitt... Det var vel heller slik at UP, Trygg Trafikk og Trafikkskolene oppfordrer til mer bruk av fjernlys.
Med "i byen" snakker jeg om tett bytrafikk. Hvor finner du disse oppfordringene? Det er linker til alle tre lenger opp. Skrøt ikke du av at du hadde lest hele tråden? Jeg må nesten tro at du klare å finne linken selv, men at du velger å kverulere. Underbygger for øvrig poenget mitt om din irrelevans godt. Jeg skriver at fjernlys i byen ikke er forbudt og at UP, Traffikskolene og Trygg Trafikk alle oppfordrer til MER bruk av fjernlys. Ingen av dem tar forbehold om at det ikke gjelder i bytrafikk, verken tett eller glissen. Tvert i mot er det helt opplagt at det gjelder i byen, og også i tett trafikk. Byen er dessuten vesentlig mer opplyst enn øde landeveien, så faren for blending er betydelig lavere. Hvis du er en noenlunde erfaren bilist klarer du sikkert å tenke deg situasjoner i byen hvor fjernlys er nyttig. Hvis ikke så kan du glede deg til den dagen da du blir en erfaren bilist. Linken som ble oppgitt er her: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10016983Jeg kan også lime inn litt teksten for deg hvis du vil: UP-sjefen: Bilførere må tåle mer blending **Trafikkpedagog: - Slutt å mase på andre bilførere De som slår av fjernlysene altfor tidlig kjører nesten uten å se hva som er i veibanen og langs veiskulderen. - Andre bilister må tåle å bli litt sjenert av fjernlyset, så lenge de ikke blir direkte blendet.
|
|
|
[Re: sverreb]
23/12/2012 21:09
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Har ikke hørt at noen har argumentert med at man skal kunne blende andre eller at det ikke bør være fornuftig bruk av lys?
Det er vel nettopp hva som er fornuftig som er debatten. Jeg vil ikke si at det har vært et sentralt tema. Det har vært mer fokus på det prinsipielle "Nei til Magshine uansett" Det er rimelig enkelt å justere en sykkellykt slik at den lyser 40-50m frem uten å blende. Jeg har min lykt permanent innstilt slik, driver ikke å blender opp og ned.
Kan jeg anta at du har vippet lykten nedover og kanskje har dempet den? Da har du vel heller ikke noe som er sammenlignbart med fjernlys lengre.
Vippet ned, ikke nødvendigvis dempet. Kommer an på forholdene. Sammenlignbart med nærlys vil jeg si. Om du har vippet det ned har du imidlertid gitt deg selv langt mindre sikt, noe som ikke hadde vært tilfelle om du hadde brukt en lykt for veibruk. Dette er sekundært til diskusjonen om blending, men er konsekvensen av å bruker terrenglykt slik at man prøver å unngå å blende
Nok sikt for mitt bruk, samtidig som jeg synes bedre enn med en tullelykt. Lykt for veibruk kan sikkert være bedre, men det er i kategorien kjekt å ha. Grunnlaget for å uttale seg er ganske relevant. Tråden starter jo med et forsøk på å nekte andre bruke visse typer lys, og så vidt jeg kan lese meg til er det på feilaktig grunnlag (sjenanse).
Jeg har ingen intensjon om å fortolke trådstarters innlegg, har du spurt om din tolkning er det som var ment?
Jeg har notert meg at han ikke har tilbakevist tolkningen som er gjengitt flere ganger: at han vil nekte andre å bruke visse typer lys. Man må være litt over middels kreativ for å tolke det annerledes. Denne tråden blir ikke god før vi får et klart skille mellom sjenanse pga lys og blending.
Da har du nok en hel del materie innen synsfysiologi å grave deg ned i. Jeg forholder meg bare til antagelsen at man bør ha rimelig felles normer for alle trafikanter i hvordan vi bruker kraftig lys.
Det tror jeg neppe er nødvendig. Blending gjør at man ikke ser, sjenanse er når man blir irritert. Fint at du forenkler i din verden, men jeg forholder meg i større grad til at jeg ønsker å forsvarer retten til selv å avgjøre hvordan jeg skal sykle trafikksikkert, herunder min lysbruk. Jeg vil ikke la disse typene bestemme at jeg ikke kan ha lys på hjelmen. Heldigvis kommer det aldri til å bli forbudt heller. Situasjoner med høy risk for blending er på øde, ikke belyst landevei med lite trafikk. I byen er det såpass mye lysere (gatelys, biler i alle retninger, lys fra bygninger), at det skal MYE mer til for å bli skikkelig blendet.
Og likevel tenker jeg du som praktisk talt alle andre i all hovedssak bruker nærlys i byen. Tar jeg feil?
Selvfølgelig er det mye nærlys i byen. Men personlig prøver jeg å bruke fjernlys så ofte jeg kan. Jeg hadde en god kjørelærer som terpet på dette i 1992. Jeg bruker nok mer fjernlys i byen enn de fleste.
|
|
|
24/12/2012 00:17
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg vil ikke si at det har vært et sentralt tema. Det har vært mer fokus på det prinsipielle "Nei til Magshine uansett"
Da har vi svært forskjellig oppfattelse av hva diskusjonen har dreid seg om. Vippet ned, ikke nødvendigvis dempet. Kommer an på forholdene. Sammenlignbart med nærlys vil jeg si.
Som ventet. Du deler nok den oppførselen med de fleste som bruker slike lykter. En opptreden jeg syns er helt grei, men som jeg for egen del ikke liker da jeg ser så mye dårligere enn med en cutoff lykt. Men så lenge du du er fornøyd legger ikke jeg meg noe opp i ditt valg utover å påpeke alternativene. Jeg har notert meg at han ikke har tilbakevist tolkningen som er gjengitt flere ganger: at han vil nekte andre å bruke visse typer lys. Man må være litt over middels kreativ for å tolke det annerledes.
Jeg synes trådstarters innlegg så mer ut som en spissformulering personlig. For å sitere et godt engelsk ordtak "Assumption makes an ass out of you and me". Denne tråden blir ikke god før vi får et klart skille mellom sjenanse pga lys og blending.
Da har du nok en hel del materie innen synsfysiologi å grave deg ned i. Jeg forholder meg bare til antagelsen at man bør ha rimelig felles normer for alle trafikanter i hvordan vi bruker kraftig lys.
Det tror jeg neppe er nødvendig. Blending gjør at man ikke ser, sjenanse er når man blir irritert. Fint at du forenkler i din verden, men jeg forholder meg i større grad til at jeg ønsker å forsvarer retten til selv å avgjøre hvordan jeg skal sykle trafikksikkert, herunder min lysbruk. La meg få dette klart: * Du mener det ikke er nødvendig å forholde deg til fysiologien bak blending. * Du mener heller ikke at det er nødvendig å forholde deg til lovverk som ikke er direkte anvendelig men som temmelig tydelig sier hva som er akseptabel oppførsel i trafikken. Riktig så langt? I så fall hvordan avgjør du når du blender og når du bare sjenerer andre? Jeg vil ikke la disse typene bestemme at jeg ikke kan ha lys på hjelmen. Heldigvis kommer det aldri til å bli forbudt heller.
Hvilke 'typer'? Og hvordan vet du det ikke blir forbudt? Andre land har forbud, og jeg tviler på at dette er prøvd i retten for avgjøre om ikke vårt lovverk også egentlig forbyr kraftige hjelmlykter i kraft av enten de generelle bestemmelsene om lysbruk eller veitrafikklovens paragraf 3. Og likevel tenker jeg du som praktisk talt alle andre i all hovedssak bruker nærlys i byen. Tar jeg feil?
Selvfølgelig er det mye nærlys i byen. Men personlig prøver jeg å bruke fjernlys så ofte jeg kan.[/quote] Nå har du alt fortalt at du i praksis setter opp sykkellykten som nærlys, så for meg virker det som om du på sykkel kjører med det som er i praksis permanent nærlys?
|
|
|
24/12/2012 05:03
|
Raskall
More than words
|
More than words
Hodelys er så vidt je vet forbudt. Det står spesifikt i kravene til på sykkelen at det SKAL være montert på sykkelen.
|
|
|
[Re: Raskall]
24/12/2012 07:43
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Hodelys er så vidt je vet forbudt. Det står spesifikt i kravene til på sykkelen at det SKAL være montert på sykkelen. Så lenge sykkelen er utstyrt etter forskriften, tror jeg ikke forskriften hindrer at man kan ha lykt på hodet i tillegg.
|
|
|
[Re: baronKanon]
24/12/2012 09:03
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
For balansens og julefredens skyld bringer jeg en link til en to år gammel (men langt mindre omfattende) lys-"diskusjon": http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1062991&page=1Av innholdet kan nevnes: - baronKanon tar - som avveksling - til orde for "se-lys" i motsetning til "bli-sett" lys. - Raskall refser mørklagte syklister denne gangen. - Knirkekne tilstår å ha blendet med hjelmmontert MS - uten å pådra seg forumets vrede! (en ferskere skribent ville ha ligget dårligere an.) - fredriks grubler på hva som egentligen menas med "i mørket eller i usiktbart vær". - P_Dalen kverulerer om unødvendig innskutt bisetning i forskriftspråk. - GeirK argumenterer for at hjelmlykt er forskriftsmessig festet til sykkelen. - Og Dan trekker den gode gamle gangveihistorien som vanlig. En strålende jul til alle!
|
|
|
[Re: P_Dalen]
24/12/2012 09:09
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
For balansens og julefredens skyld bringer jeg en link til en to år gammel (men langt mindre omfattende) lys-"diskusjon": http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1062991&page=1Av innholdet kan nevnes: - baronKanon tar - som avveksling - til orde for "se-lys" i motsetning til "bli-sett" lys. - Raskall refser mørklagte syklister denne gangen. - Knirkekne tilstår å ha blendet med hjelmmontert MS - uten å pådra seg forumets vrede! (en ferskere skribent ville ha ligget dårligere an.) - fredriks grubler på hva som egentligen menas med "i mørket eller i usiktbart vær". - P_Dalen kverulerer om unødvendig innskutt bisetning i forskriftspråk. - GeirK argumenterer for at hjelmlykt er forskriftsmessig festet til sykkelen. - Og Dan trekker den gode gamle gangveihistorien som vanlig. En strålende jul til alle! Priceless! Trådens beste innlegg. God jul!
Redigert av TRemedy; 24/12/2012 09:09.
|
|
|
24/12/2012 09:14
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Koker fortsatt ned til skikk og bruk. Nå sier jo sverreb at TRemedy sin bruk av lykta er akseptabel, de fleste bruker nok lyktene slik. (jeg har fortsatt ikke blitt blende) Nesten så man skulle tro at vi alle var litt enige likevel. Bruker man lykta uten å blende eller sjenere så er det greit. Til tross for at det er en MS lykt.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
24/12/2012 12:35
|
Dan
More than words
|
More than words
- Og Dan trekker den gode gamle gangveihistorien som vanlig. Jepp, jeg har det med å komme med relevante innlegg basert i egen opplevelse isteden for synsing rundt måleverdier og forskrifter. 
|
|
|
25/12/2012 11:42
|
ASB
Medlem
|
Medlem
Har lenge lett litt etter lykter med slik "nærlys-optikk", uten hell. Gamlelykta har også nærlysoptikk men den var utrolig lyssvak. Etter å ha lest denne tråden fikk jeg svaret på hva jeg letet etter og har anskaffet en StVZO-lykt! (Busch Müller). Veldig god optikk. Ser godt og blir godt sett, og lysstyrken er bra. Jeg har iallfall alltid vært svært nøye på å ikke blende bilister og fotgjengere. Hadde følt meg som en idiot om jeg sykla i trafikken med magicshine. Da jeg gikk på barneskolen festet jeg en billykt (pluss stereoanlegg  ) på sykkelen med bilbatteri og greier. Til og med den gangen, som 13-åring, var jeg nøye på at jeg ikke skulle blende. Min mening er at Magicshine blender i en vinkel opptil 45° fra senterstrålen, p.g.a. direkte lys fra LEDen. Nyere lykter har mindre LED og større strålingstetthet og blender derfor enda mer. En annen grunn til å ikke sykle rundt med masse candela midt i lufta er å la være å irritere hårsåre bilister, selv om det ikke nødvendigvis blender 
|
|
|
25/12/2012 12:44
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Nå MÅ man jo ikke kjøre med lyktene på høyeste intensitet om man kjører der det er gatelys fra før og veien man sykler på ikke gir utfordringer for den som sykler. Dog må det vel sies at mange bilisters lanterneføring tilsier at de fortjener et skarpt lys midt i planeten. Kjører med magshine Mj880, men uhyre sjeldent på full guffe og tilter ofte ned når det ikke er noen utfordring å se selv. Opplever IKKE at dette er noe stort problem blant medtrafikanter. Kanskje værst for de som tusler i skogen med alt annet enn kraftig lys i bekmørke. De ser du knapt før de plutselig er der å da holder de begge hender foran øynene til jeg har passert å det er sikkert lurt.
|
|
|
25/12/2012 13:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg må nesten tro at du klare å finne linken selv, men at du velger å kverulere. Underbygger for øvrig poenget mitt om din irrelevans godt. Jeg skriver at fjernlys i byen ikke er forbudt og at UP, Traffikskolene og Trygg Trafikk alle oppfordrer til MER bruk av fjernlys. Ingen av dem tar forbehold om at det ikke gjelder i bytrafikk, verken tett eller glissen. Tvert i mot er det helt opplagt at det gjelder i byen, og også i tett trafikk. Byen er dessuten vesentlig mer opplyst enn øde landeveien, så faren for blending er betydelig lavere. Hvis du er en noenlunde erfaren bilist klarer du sikkert å tenke deg situasjoner i byen hvor fjernlys er nyttig. Hvis ikke så kan du glede deg til den dagen da du blir en erfaren bilist. Linken som ble oppgitt er her: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10016983Jeg kan også lime inn litt teksten for deg hvis du vil: UP-sjefen: Bilførere må tåle mer blending **Trafikkpedagog: - Slutt å mase på andre bilførere De som slår av fjernlysene altfor tidlig kjører nesten uten å se hva som er i veibanen og langs veiskulderen. - Andre bilister må tåle å bli litt sjenert av fjernlyset, så lenge de ikke blir direkte blendet. Jeg er av den oppfatning at fjernlys skal brukes for å se, ikke for å bli sett, og at man derfor IKKE skal bruke fjernlys i tett bytrafikk fordi det ikke gjør at man ser bedre, kun øker sjansen for å blende andre. Hva er argumentene for å bruke fjernlys i byen - at man ser bedre eller at man lettere blir sett?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
25/12/2012 16:12
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg må nesten tro at du klare å finne linken selv, men at du velger å kverulere. Underbygger for øvrig poenget mitt om din irrelevans godt. Jeg skriver at fjernlys i byen ikke er forbudt og at UP, Traffikskolene og Trygg Trafikk alle oppfordrer til MER bruk av fjernlys. Ingen av dem tar forbehold om at det ikke gjelder i bytrafikk, verken tett eller glissen. Tvert i mot er det helt opplagt at det gjelder i byen, og også i tett trafikk. Byen er dessuten vesentlig mer opplyst enn øde landeveien, så faren for blending er betydelig lavere. Hvis du er en noenlunde erfaren bilist klarer du sikkert å tenke deg situasjoner i byen hvor fjernlys er nyttig. Hvis ikke så kan du glede deg til den dagen da du blir en erfaren bilist. Linken som ble oppgitt er her: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10016983Jeg kan også lime inn litt teksten for deg hvis du vil: UP-sjefen: Bilførere må tåle mer blending **Trafikkpedagog: - Slutt å mase på andre bilførere De som slår av fjernlysene altfor tidlig kjører nesten uten å se hva som er i veibanen og langs veiskulderen. - Andre bilister må tåle å bli litt sjenert av fjernlyset, så lenge de ikke blir direkte blendet. Jeg er av den oppfatning at fjernlys skal brukes for å se, ikke for å bli sett, og at man derfor IKKE skal bruke fjernlys i tett bytrafikk fordi det ikke gjør at man ser bedre, kun øker sjansen for å blende andre. Hva er argumentene for å bruke fjernlys i byen - at man ser bedre eller at man lettere blir sett? For å se bedre, selvsagt. Det er nevnt hvorfor tidligere i tråden, blant annet fra meg. Lærte du ikke det når du tok mørkekjøring?!
Redigert av cvrokka; 25/12/2012 16:12.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: cvrokka]
25/12/2012 16:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei. I 1984 lærte vi ikke at vi kom til å se bedre med fjernlys i byen. Det er jeg ganske sikker på.
Noen som tok lappen på denne tida og kan avsanne det?
|
|
|
25/12/2012 17:50
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Tok lappen 8 feb samme år GeirK, kan ikke huske at man kun skulle bruke nærlys, men selv bruker jeg nærlys mer eller mindre 100% av tiden i bilen.( i bytrafikk ) Mener likevel en MS brukt på riktig måte minner mer om mitt nærlys enn fjernlys. Derav har jeg ikke opplevd å bli blendet heller.
Redigert av Lurifax; 25/12/2012 17:51.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
25/12/2012 18:02
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei. I 1984 lærte vi ikke at vi kom til å se bedre med fjernlys i byen. Det er jeg ganske sikker på.
Noen som tok lappen på denne tida og kan avsanne det? Nå er vel ikke det viktigste om dere lærte det da eller ikke, men at du skjønner hvorfor det er viktig.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
25/12/2012 18:06
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
For balansens og julefredens skyld bringer jeg en link til en to år gammel (men langt mindre omfattende) lys-"diskusjon": http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1062991&page=1Av innholdet kan nevnes: - baronKanon tar - som avveksling - til orde for "se-lys" i motsetning til "bli-sett" lys. - Raskall refser mørklagte syklister denne gangen. - Knirkekne tilstår å ha blendet med hjelmmontert MS - uten å pådra seg forumets vrede! (en ferskere skribent ville ha ligget dårligere an.) - fredriks grubler på hva som egentligen menas med "i mørket eller i usiktbart vær". - P_Dalen kverulerer om unødvendig innskutt bisetning i forskriftspråk. - GeirK argumenterer for at hjelmlykt er forskriftsmessig festet til sykkelen. - Og Dan trekker den gode gamle gangveihistorien som vanlig. En strålende jul til alle! Nettopp, konge! Har pådratt meg tidenes værste influense i manns minne (mitt da) så lar være å gjøre noe annet enn å linke til en annen fornøyelig tråd så lenge. http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1298157&page=1- Raskall: På gang og sykkelvei trenger man sterkere lys for å se fotgjengerne. - GeirK: En del fotgjengere er derimot utrolig vimsete og uoppmerksomme, slik at en trenger godt lys for å bli sett. - Jonas Tilseth: Det er mange som ikke kan å kjøre bil - BaronKanon om Raskalls:"I trafikken MÅ man anse alle andre som idioter frem til det motsatte er bevist.", Vel talt! - Raskall om Ola Rs: "Jeg møtte forresten en syklist med RØDT lys foran her om dagen.", hehe.. det er jo faktisk hakket dummere enn intet lys. - Dan tilstår å ha blendet med Betty - uten å pådra seg forumets vrede! (en ferskere skribent ville ha ligget dårligere an.) Og Chalsus hadde det som nyttårsforsett for 2012, "framover skal jeg blende samtlige nybegynnere i lykteverdenen med Betty!" P_Dalen (ok stjålet fra en annen tråd):Alt dette er jeg enig i Og..... jada, Dan har en gangveihistorie: Tange:Så du mener at å være synlig med feil lyssignal er dummere enn å ikke være synlig? Dan: Det mener i hvert fall jeg. Jeg har vært nære på å fronte med disse idiotene på gangvei.
|
|
|
25/12/2012 18:40
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Tok lappen i 83 å der ble det poengtert at fjernlys skulle brukes alltid uansett hvor du var om det ga bedre sikt i trafikkbildet og det ikke var møtende trafikk. Hvorfor skal man ikke gjøre det?
Nettop syklet 23Km i Nittedal med MJ880 foran og Mj818 bak. Kongelys foran og bak. Møtte en Hest uten lys overhode. En skiløper med hund og endel biler i mot og bakfra. Kan ikke si jeg følte at noe var galt å de av dem jeg møtte "utendørs" sa hei så da er vel konklusjonen en annen en enkelte Magshinehatere skal ha det til. Greit lys på sykklene er OK :o)
|
|
|
[Re: Tange]
25/12/2012 19:30
|
Dan
More than words
|
More than words
Og..... jada, Dan har en gangveihistorie: Tange:Så du mener at å være synlig med feil lyssignal er dummere enn å ikke være synlig? Dan: Det mener i hvert fall jeg. Jeg har vært nære på å fronte med disse idiotene på gangvei. Tatt ut av kontekst så kan man jo tro at jeg med "feil lyssignal" mener kraftig lys, men det var altså snakk om idioter med rød lykt på styret, og jeg mener fortsatt at det er bedre at folk ikke har lykt i det hele tatt enn at de har rødt lys rett fremover. PÅ GANGVEIEN. Hvis det var noe tvil om at det jeg diskuterer i alle disse trådene.
|
|
|
[Re: fredriks]
02/01/2013 17:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Om det ikke er bra at det kommer regler om lysbruk? Så absolutt! For det vil bety at regjeringen tar sykling mer seriøst, slik som i Tyskland. Men sett tilbake til mange år med flossete løfter fra regjeringen om økt tilrettelegging for sykling og syklister........ er jeg i sterk tvil om at det blir noe annet enn synsing på lenge.
Jag förstår inte vad du menar. Jag tror att det för eller senare kommer regler mot lysbruk på grund av att fler och fler kommer använda för starka lys. Det har väl inget om att regeringen tar sykling på alvar utan om att en brukar grupp med dagens regler har rätt att använda starkare lys än de andra. Norke myndigheter tar som regel sykling ikke på alvor. Av de mer siviliserte land er det vel bare Tyskland (gründig som alltid  ) som har et regelverk om sykkellys av type Betty, Magshine og co. Jeg tipper at det kommer til å ta laaaaang tid før det muligens gjøre noe i Norge og om det skjer så kan det etter min mening bety at myndightene har begynt å ta sykling på alvor. Enn så lenge..... finnes det fagbrev for bla. rengjøring og renovasjon, men enhver dust kan kalle seg sykkelmekaniker.
|
|
|
02/01/2013 18:19
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hmmm, da må jeg ha mistforstått det.Trudde lovteksten gjelder biler og ikke sykler. Åh, jeg tok ikke feil allikevel....... Litt sjonglering med tall viser bare hvor unøyaktig beregningene er og hvor mye går på nettopp synsing.
Jeg har alldri påstått at denne lovteksten gjaldt noe annet enn biler. Tilsvarende lov for sykler i tyskland er noe slikt som maks 2 lux* over horisonten. Hvilken 'sjonglering med tall' er som gjør at du mener dette er basert på synsing, og hvilken beregning mener du er unøyaktig? Vær gjerne spesifikk så vi kan addressere eventuell forvirring. Jeg kan ikke uttale meg om grunnlagsarbeidet for loven, min spørsmålsstilling var om det ikke var rimelig at også vi som sykler ikke er dårligere til å samarbeide m.h.p. lys enn hva loven gir som minstekrav av bilister. *) Kilde: http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/stvzo/index_en.html Var nok misforstår ironi, men for å komme til saken. Bortsett fra at GeirK bommet med faktor 10 så brukte han en vinkel på 20 grader i sin opprinnelige beregning, jeg sjonglerte frem til 45 grader (vel vitende at vinkelen på mine lykter ligger heller nærmere 90 grader) og vi kom vel frem tak GeirK sin formula at vinkelen har uhyre mye å si for hvilken lysstyrke de (teoretisk) er snakk om. Ellers er det nokså interessant at kilden din konkluderer med at det omtrent ikke spiller en rolle om man blender ned til 10% (magshine) og at han mener at magshine ikke er så veldig forstyrrende i bytrafikk (med gatebelysning), men at det er særlig utenfor byen hvor gatebelysningen mangler at magshine blender møtende syklister. Altså motsatt av hva de fleste (?)herinne konkluderer.
|
|
|
02/01/2013 19:32
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Noen som tok lappen på denne tida og kan avsanne det? Hvis man ser bort fra at kjørelærerne for snart 30 år siden satt med den O'evigvarende gudommelige lysende sannhet når de kjederøyket rullings i bilen og slang rundt seg med påstander, så tror jeg ingen gidder å starte en avsanningsprosess med deg GeirK. Sola slukker før du er ferdig med å stille motspørsmål i syvende potens og gjennomgå bevis. Kan du ikke bare slå deg til ro med at det er opplagt at man ser bedre med fjernlys i byen?
|
|
|
[Re: Z30]
02/01/2013 19:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Alle som har et snev av debattferdigheter og som i tillegg har rett når jeg tar feil, greier forholdsvis fort å overbevise meg om at så er tilfelle. Om det er bare totalt fravær av førstnevnte eller om du i tillegg tar feil er grunnen til at du sliter noe så fryktelig, vet jeg ikke.
Hva er forskjellen på kjørelærere nå og da?
Nei, jeg slår meg ikke til ro med noe som helst før jeg har fått høre logiske argumenter. Det er disse jeg prøver å få frem ved å spørre, men siden du har demonstrert å fullstendig inkapabel i å produsere slike, tror jeg at jeg henvender meg til noen som både KAN svare OG har baller til det.
|
|
|
02/01/2013 19:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
så brukte han en vinkel på 20 grader i sin opprinnelige beregning, jeg sjonglerte frem til 45 grader (vel vitende at vinkelen på mine lykter ligger heller nærmere 90 grader) og vi kom vel frem tak GeirK sin formula at vinkelen har uhyre mye å si for hvilken lysstyrke de (teoretisk) er snakk om.
Min Betty har 26 grader spredning, som er den bredeste av tre valg. Derfor synes jeg 20 grader var en god tilnærming. 90 grader? Her har jeg funnet et bilde av MagShine som demonstrerer strålemønster, og for meg ser ikke dette ut som 90 grader. 
|
|
|
02/01/2013 20:36
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Var nok misforstår ironi, men for å komme til saken. Bortsett fra at GeirK bommet med faktor 10 så brukte han en vinkel på 20 grader i sin opprinnelige beregning, jeg sjonglerte frem til 45 grader (vel vitende at vinkelen på mine lykter ligger heller nærmere 90 grader) og vi kom vel frem tak GeirK sin formula at vinkelen har uhyre mye å si for hvilken lysstyrke de (teoretisk) er snakk om.
Vinkelen er både viktig, og i dette tilfellet ubrukelig. Det er ikke noen uniform fordeling av lys innen denne vinkelen, langt i fra. De bildene jeg har sett av MS lykter viser en kraftig overvekt av lys innen en smal vinkel midt i. D.v.s. at gitt ett totalt lysutbytte på 700 lm blir langt de fleste sendt i retning senterlinjen, og om denne da havner mot noens øyne ender med å belyse disse (Og dermed være en blendingsrisiko) tilsvarende til uniformt fordelte lyskilder med mye høyere lumentall. Det er ikke sikkert at man kommer noe mer galt ut med en vinkel på 20 grader enn med 90 på grunn av dette. Ellers er det nokså interessant at kilden din konkluderer med at det omtrent ikke spiller en rolle om man blender ned til 10% (magshine) og at han mener at magshine ikke er så veldig forstyrrende i bytrafikk (med gatebelysning), men at det er særlig utenfor byen hvor gatebelysningen mangler at magshine blender møtende syklister. Altså motsatt av hva de fleste (?)herinne konkluderer.
Nå er jeg ikke så fælt interessert i synsingen på denne artikkelen, jeg viste kun til den for faktaopplysningene. Ta imidlertid med i betraktning at for en nederlender som sannsynligvis i mesteparten av sin tid på sykkelen vil være å finne på dedikerte sykkelveier, sannsynligvis også har et annet perspektiv.
|
|
|
02/01/2013 20:49
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Alle som har et snev av debattferdigheter og som i tillegg har rett når jeg tar feil, greier forholdsvis fort å overbevise meg om at så er tilfelle. Om det er bare totalt fravær av førstnevnte eller om du i tillegg tar feil er grunnen til at du sliter noe så fryktelig, vet jeg ikke.
Hva er forskjellen på kjørelærere nå og da?
Nei, jeg slår meg ikke til ro med noe som helst før jeg har fått høre logiske argumenter. Det er disse jeg prøver å få frem ved å spørre, men siden du har demonstrert å fullstendig inkapabel i å produsere slike, tror jeg at jeg henvender meg til noen som både KAN svare OG har baller til det. Påstanden er at man IKKE ser mer med fjernlys i byen. Noen vil kanskje hevde at den som påstår noe så inni granskauen teit, bør få lov å bevise at han har rett. Fjernlys lyser bedre, derfor ser man mer. I føljetongen "Spiller GeirK dum, eller fjerner han enhver tvil" er vi nå i ferd med å konkludere.
|
|
|
[Re: Z30]
02/01/2013 22:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg ser at jeg har uttrykt meg dårlig. Selvfølgelig ser man bedre med fjernlys - alltid. Kanskje med unntak av der det kommer en bil rundt en sving og fjernlysene dine hindrer deg å se lyset fra den møtende bilen før den blir synlig.
Det betyr IKKE at man alltid skal kjøre med fjernlysene på.
Det jeg mente å si var at vi ikke lærte at vi skulle kjøre med fjernlys i byen, for å se mest mulig. Med mindre noen husker annerledes fra den tida.
|
|
|
03/01/2013 08:53
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
så brukte han en vinkel på 20 grader i sin opprinnelige beregning, jeg sjonglerte frem til 45 grader (vel vitende at vinkelen på mine lykter ligger heller nærmere 90 grader) og vi kom vel frem tak GeirK sin formula at vinkelen har uhyre mye å si for hvilken lysstyrke de (teoretisk) er snakk om.
Min Betty har 26 grader spredning, som er den bredeste av tre valg. Derfor synes jeg 20 grader var en god tilnærming. 90 grader? Her har jeg funnet et bilde av MagShine som demonstrerer strålemønster, og for meg ser ikke dette ut som 90 grader. Siden tråden heter 'magshinepsykose' og du heller ikke nevnte noe om Betty i din opprinnelege beregning på side 12 (både jeg og andre har diskutert den i sammenheng med magshine/DX uten innvendinger) går jeg ut fra at du snakket om magshine og co. og ikke om Betty. Kanskje du bør spesifisere tydeligere i fremtiden når du avviker fra det som åpenbart diskuteres. Å rette en lykt på en flate sier lite om spredningen hvis du ikke veit noe om målene. Ved å legge lykten an mot en flate får man etter min mening et mye bedre inntrykk av spredningen til lykten. Slik som her f.eks.:  Og da snakker vi om vinkler på rundt 90.
|
|
|
|
|