|
|
Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
|
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
[Re: baronKanon]
12/12/2012 20:09
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det viktigste er ikke nødvendigvis ubehaget med blending, men det faktum at et sterkt lys mot deg gjør deg blind for hva som skjer BAK den nissen, gjøken og egotrippen som tror de synes bedre med mange sterke lykter. Den som sykler BAK eller prøver å passere vil da være mindre synlig for møtende trafikk. Vil du synes, holder det med små blinkende lykter flere steder på kroppen. Gjerne en på hjelmen også. Du synes ikke bedre av sterk lykt. Jeg ble daglig blendet av 2000 lumen på gang- og sykkelvei daglig de første 3-4 ukene av årets lyktesesong. Jeg prøvde å få dusten til å både senke lyset og skru ned lysstyrken helt uten resultat. Så en dag passerte vedkommende en fotgjenger 3 meter før han og jeg passerte hverandre. Denne fotgjengeren så jeg ikke fordi jeg var blind og det var kun en snarrådig fotgjenger som var årsaken til at jeg ikke syklet på ham. Men jeg fikk løst problemet mitt: Jeg sykler nå en 2 km lengre rute som går 95% gjennom mørklagt skog. Møter ingen mennesker (men mange dyr :)).
|
|
|
12/12/2012 20:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har några gånger i höst möt syklister med blinkande starka lykter. Det gillar jag inte alls och är värre än de med vanliga starka lykter.
|
|
|
12/12/2012 20:15
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Det viktigste er ikke nødvendigvis ubehaget med blending, men det faktum at et sterkt lys mot deg gjør deg blind for hva som skjer BAK den nissen, gjøken og egotrippen som tror de synes bedre med mange sterke lykter. Den som sykler BAK eller prøver å passere vil da være mindre synlig for møtende trafikk. Vil du synes, holder det med små blinkende lykter flere steder på kroppen. Gjerne en på hjelmen også. Du synes ikke bedre av sterk lykt. +2
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10
Sport1 Røyken CyclingTeam
|
|
|
12/12/2012 21:07
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Du synes ikke bedre av sterk lykt. Da synes jeg du skal fortsette å sykle med svakt lys. Jeg har kjørt så mye bil og sett så mye rart på to hjul at jeg har vett til å markere meg som syklist i trafikken. Blant annet en syklist som ble drept under en lastebil i Majorstuakrysset for noen år siden. Hvis noen ikke ser hva som skjer bak meg fordi jeg er godt opplyst, så må de sakke av på farten. Det er ikke min oppgave som myk trafikant å legge til rette for at bilister skal kunne holde høyest mulig hastighet.
|
|
|
12/12/2012 21:11
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
UP sjefen og Fagkonsulent i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund har synspunkter på de som sutrer om blending: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10016983Viktig poeng her: det er stor forskjell på å bli sjenert og å bli blendet. Det er altfor mye primadonnanykker ute og går når det gjelder litt ubehag pga sterkt lys.
Redigert av Z30; 12/12/2012 21:14.
|
|
|
[Re: Z30]
12/12/2012 21:15
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Du synes ikke bedre av sterk lykt. Da synes jeg du skal fortsette å sykle med svakt lys. Jeg har kjørt så mye bil og sett så mye rart på to hjul at jeg har vett til å markere meg som syklist i trafikken. Blant annet en syklist som ble drept under en lastebil i Majorstuakrysset for noen år siden. Hvis noen ikke ser hva som skjer bak meg fordi jeg er godt opplyst, så må de sakke av på farten. Det er ikke min oppgave som myk trafikant å legge til rette for at bilister skal kunne holde høyest mulig hastighet. Våkn opp. Du synes ikke bedre av sterk lykt. Du synes bedre av lykt. Punktum. Jeg sykler med typegodkjent lykt for sykling langs vei, og jeg er ikke redd for ikke å synes. Jeg har god lykt foran, jeg har god lykt bak, jeg har reflekssider i dekkene og reflekser på lyktene. Noen ganger har jeg en liten blinkende lykt på toppen av hjelmen for å synes litt høyre. Jeg synes nok ikke bedre med mye sterkere lykt. Lov å tenke litt før man tenker MEG MEG MEG MEG! MEG FØRST! Er du så redd for å sykle i trafikken foreslår jeg bussen.
|
|
|
12/12/2012 21:17
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Meg meg meg, alltid meg....
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10
Sport1 Røyken CyclingTeam
|
|
|
[Re: erlendisme]
12/12/2012 21:34
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Meg, meg Meg meg meg, alltid meg.... Mottoet til UP du siterer? Hvem tror du egentlig passer på en halveis synlig syklist, i mørket, på glatta ute i den rå trafikken i Oslo? Er det de rullingsrøykende trailersjåførene med blindsoner på størrelse med en varebil, han som kjører 20 bussen på ring 2 mens han tekster med dama, de drittleie morgenpendlerne som går over lik for å tjene én plass i bilkøen? Det må være deilig å være så naiv at man tror en lite blinkende lys på hodet får oppmerksomheten til en gjeng som ikke engang klarer å forestille seg at noen kan finne på å sykle i byen i kuldegrader. Så når TS sier NEINEINEI til hjelmlykt, så er det pisspreik. Folk må gjøre hva de vil, og mange gir jo faktisk fullstendig faen i å bruke lys av noe slag. Jeg gjør meg maks synlig ved hjelp av sterkt lys. Og jeg driter i primadonnaene som inte gillar det eller føler ubehag. Jeg blender ingen fler enn en bil med nærlys, men jeg har muligheten til å sette sterkt lys i den retningen jeg ønsker ved behov.
Redigert av Z30; 12/12/2012 21:38.
|
|
|
12/12/2012 22:03
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Våkn opp. Du synes ikke bedre av sterk lykt. Du synes bedre av lykt. Punktum. Jeg ser en påstand, men ikke resonnementet bak.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
12/12/2012 22:25
|
tolo26
tango
|
tango
over et år og 10 sider med inlegg om det stor blendeproblemet.. Jeg både sykler og kjører bil. Kan ikke huske å ha blitt blenda noen gang.
Tror jeg skal se nøyere etter i morgen tidlig.
Lantern Rouge
|
|
|
13/12/2012 08:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
1) forsto ikke spørsmålet. har det relvans til noe jeg har skrevet her?
Min feil. Jeg trodde det var skrevet eksplisitt i forskriften at lykta ikke skal blende. 2) i alle situasjoner i trafikken i mørket
Når du sykler langs vei, kommer vel bilene bakfra. Hvordan hjelper det med et blendende lys da?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/12/2012 08:35
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Våkn opp. Du synes ikke bedre av sterk lykt. Du synes bedre av lykt. Punktum. Jeg ser en påstand, men ikke resonnementet bak. Er lyset av en viss størrelse, så synes du. Styrken avgjør hvor dårlig alt rundt synes i forhold. God refleks gjør samme nytten. Om dagen er det sterke farger som gjelder i større grad. jeg har ikke hørt noen argumenter om at man synes bedre fra mr. meg først 1 og 2 (altså deg og Z30). Problemet med magicshine og andre lykter er i stor grad strølyset som er svært ukontrollert og spres mye. Det er dette som stort sett blender. Skal du ha god lykt der du ser godt og synes godt uten for mye strølys, kjøper du en StVZO-godkjent lykt fra Tyskland. Gjerne med dynamo, så slipper du batteridriten. Har en Philips Saferide-lykt som er montert øverst på gaffelen og en tilsvarende lykt bak montert på bagga. Det som er fint med lykten montert der nede er: 1. Den lyser lavt så man ikke får egenblending i like stor grad når det regner kraftig eller sner kraftig 2. Den har en avgrenset lyskjegle tilsvarende en bil eller motorsykkel med neglisjerbart strølys 3. Jeg ser godt nok langs veien med denne, faktisk bedre enn med MS, som jeg måtte vinkle godt ned for ikke å lyse opp tretoppene. 4. Når jeg ligger i kø, lyser jeg ikke opp kupeen til bilen foran. I Tyskland er det forbudt å sykle langs veien med ikke-StVZO-godkjent lykt, fordi disse ikke har lyskjegle som er god nok/strølys som skaper farlige situasjoner. Som et sidespor: grunnen til at man ikke har lov med FOR mye lys på bilen i Norge er at det opplyste feltet blir FOR lyst i forhold til omverdenen. Dermed blir man mindre oppmerksom på farer langs veien, f.eks. elg. Denne analogien kan man dra til en syklist med dritmye lys med en annen syklist bak seg: den andre syklisten vil da ikke sees, da øynene tilpasser seg lysforholdene til lykten - selv om man ikke stirrer rett inn i lykten.
|
|
|
13/12/2012 08:58
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Våkn opp. Du synes ikke bedre av sterk lykt. Du synes bedre av lykt. Punktum. Jeg ser en påstand, men ikke resonnementet bak. Er lyset av en viss størrelse, så synes du. Styrken avgjør hvor dårlig alt rundt synes i forhold. God refleks gjør samme nytten. Om dagen er det sterke farger som gjelder i større grad. jeg har ikke hørt noen argumenter om at man synes bedre fra mr. meg først 1 og 2 (altså deg og Z30). Problemet med magicshine og andre lykter er i stor grad strølyset som er svært ukontrollert og spres mye. Det er dette som stort sett blender. Skal du ha god lykt der du ser godt og synes godt uten for mye strølys, kjøper du en StVZO-godkjent lykt fra Tyskland. Gjerne med dynamo, så slipper du batteridriten. Har en Philips Saferide-lykt som er montert øverst på gaffelen og en tilsvarende lykt bak montert på bagga. Det som er fint med lykten montert der nede er: 1. Den lyser lavt så man ikke får egenblending i like stor grad når det regner kraftig eller sner kraftig 2. Den har en avgrenset lyskjegle tilsvarende en bil eller motorsykkel med neglisjerbart strølys 3. Jeg ser godt nok langs veien med denne, faktisk bedre enn med MS, som jeg måtte vinkle godt ned for ikke å lyse opp tretoppene. 4. Når jeg ligger i kø, lyser jeg ikke opp kupeen til bilen foran. I Tyskland er det forbudt å sykle langs veien med ikke-StVZO-godkjent lykt, fordi disse ikke har lyskjegle som er god nok/strølys som skaper farlige situasjoner. Som et sidespor: grunnen til at man ikke har lov med FOR mye lys på bilen i Norge er at det opplyste feltet blir FOR lyst i forhold til omverdenen. Dermed blir man mindre oppmerksom på farer langs veien, f.eks. elg. Denne analogien kan man dra til en syklist med dritmye lys med en annen syklist bak seg: den andre syklisten vil da ikke sees, da øynene tilpasser seg lysforholdene til lykten - selv om man ikke stirrer rett inn i lykten. Regner med du gikk i fakkeltog når Xenonlys kom på biler? Skal man følge ditt resonnement er det jo livsfarlig... Jeg kjører mye mellom Elevrum og Trysil. For 10 år siden hadde jeg en bil med blekgule halogenlys. Nå har jeg en med supersterke svingbare bi-xenon lys. Tipper lyset er blitt 3-4 ganger sterkere på 10 år. Du påstår altså at jeg burde vært bedre i stand til å se elg langs veien med de gamle dårlige lysene. Jeg kan garanter deg at det ikke er tilfelle. Best nattsyn får man uten lys, så da har du om ikke annet bidratt til å forklare hvorfor noen sykler uten.
Redigert av Z30; 13/12/2012 09:06.
|
|
|
13/12/2012 09:27
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Regner med du gikk i fakkeltog når Xenonlys kom på biler? Skal man følge ditt resonnement er det jo livsfarlig...
Jeg kjører mye mellom Elevrum og Trysil. For 10 år siden hadde jeg en bil med blekgule halogenlys. Nå har jeg en med supersterke svingbare bi-xenon lys. Tipper lyset er blitt 3-4 ganger sterkere på 10 år. Du påstår altså at jeg burde vært bedre i stand til å se elg langs veien med de gamle dårlige lysene. Jeg kan garanter deg at det ikke er tilfelle.
Best nattsyn får man uten lys, så da har du om ikke annet bidratt til å forklare hvorfor noen sykler uten.
Det er fortsatt ikke strølys på lyktene dine. Er lyktene dine godkjente?
|
|
|
13/12/2012 09:29
|
Dan
More than words
|
More than words
Som vanlig på intärnætt så løper folk opp på hver sin side av slagmarken og står og roper fra hver sitt tårn uten å skjønne at man ikke kan vinne uten å finne et felles sted for kampen. Så i denne diskusjonen står den ene gruppen og roper om at sterk sykkellykt må til når man sykler blant bilene mens den andre gruppen skriker like høyt at det er et problem som syklist å bli blendet av andre syklister på gangveien. Kan dere vennligst diskutere én ting om gangen? 1. Bør man ha sterk lykt når man sykler på gangveien? 2. Bør man ha sterk lykt når man sykler sammen med bilene? Ved å dele opp diskusjonen på den måten slipper noen av dere å se direkte evneveike ut. 
|
|
|
[Re: Dan]
13/12/2012 14:59
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Som vanlig på intärnætt så løper folk opp på hver sin side av slagmarken og står og roper fra hver sitt tårn uten å skjønne at man ikke kan vinne uten å finne et felles sted for kampen. Så i denne diskusjonen står den ene gruppen og roper om at sterk sykkellykt må til når man sykler blant bilene mens den andre gruppen skriker like høyt at det er et problem som syklist å bli blendet av andre syklister på gangveien. Kan dere vennligst diskutere én ting om gangen? 1. Bør man ha sterk lykt når man sykler på gangveien? 2. Bør man ha sterk lykt når man sykler sammen med bilene? Ved å dele opp diskusjonen på den måten slipper noen av dere å se direkte evneveike ut.  På gangvei/sykkelvei som er fysisk adskilt fra biltrafikk er det mindre behov for sterk lykt. Man trenger å se hvor man sykler, men ikke stort mer. De fleste stedene jeg sykler er enten delt mellom myke og harde trafikanter, eller vekslende mellom delt og fysisk adskilt fra biltrafikk.
|
|
|
13/12/2012 15:00
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
På gangvei/sykkelvei som er fysisk adskilt fra biltrafikk er det mindre behov for sterk lykt. Man trenger å se hvor man sykler, men ikke stort mer.
Kan du begrunne behovet for mer lys for å bli sett enn for å se med harde fakta?
|
|
|
13/12/2012 18:00
|
grigri
Entusiast
|
Entusiast
Jezzez, for en diskusjon. Det holder jo i lange baner med en rullings i munnviken og en Hank-rakett i ræva.
|
|
|
13/12/2012 18:26
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Kan du begrunne behovet for mer lys for å bli sett enn for å se med harde fakta?
BaronK? LarsB
|
|
|
13/12/2012 21:04
|
Oekern
Avhengig
|
Avhengig
Nå har lyktesesongen for jobbsyklister begynt for fullt... Hver dag møter jeg en hel del folk på sykkelveien langs Ring 3 mellom Sinsen og Helsfyr, og det virker som om alle tilbudene på MagicShine har endt opp med pendlere på amerikansk hjortejakt (jeep med 8 tusenmetere på taket og blender alt som er foran). Altså: NEINEINEI, ikke hjelmlykt på veien. Den blender alle du møter uansett styrke. IKKE FAEN - om man skal ha en MJ-808 på full pupp på belyst vei. BARE GLEM å ha lykten vinklet høyt opp. Alle blir blendet. Selv sykler jeg med en 200-lumens MJ-838 som jeg har på lav, evt. blink og vinklet nedover. Selv denne fikk jeg tilsnakk for i går på blink, da denne hadde beveget seg opp grunnet litt kort kabel. I dag møtte jeg på en fyr som kjørte med en svært kraftig hjelmlykt + 2 semikraftige på styret. WTF?!? På en sykkelvei?! Hete tips til pendling: Er det trafikkert og du har en kraftig lykt: vend lykten ned og sett på så lav styrke som mulig - strølyset gjør at du synes likevel. Hjelmlykt er blendorama - bare ikke - du ser like godt med styrelykt. Husk baklykt også. Bare litt frustrasjon. Har Magicshine-lykter blitt de nye tåpelysene? Pisspreik. Syklister er myke trafikanter. I mørket og på glatta er vi enda mer sårbare. En av de få tingene man kan gjøre er å kline til med lys. Blending handler først å fremst om at folk oppfører seg som kaniner og blir paralysert av lys slik at de må strirre inn i en lykt. I tillegg bør man selvsagt justere lyktet fornuftig. Hjelmlys er gull slik at man kan flytte lyset raskt og varsle andre trafikanter ved behov. Jeg sykler med 3x magshine og de eneste som blir blendet er tomsinger som stirrer inn i lyktene mine, samt de som bryter vikeplikten og får hjelmlyset i fleisen. Og akkurat hvor trygg føler du deg når disse tomsingene blir blendet av deg ? I følge deg selv blir de jo kun blendet når du allerede er i en potensiellt farlig situasjon. Farlig situasjon + blendet bilist. Lykke til !
Richmond SL3 Richmond SLR Composite
|
|
|
13/12/2012 22:09
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
På gangvei/sykkelvei som er fysisk adskilt fra biltrafikk er det mindre behov for sterk lykt. Man trenger å se hvor man sykler, men ikke stort mer.
Kan du begrunne behovet for mer lys for å bli sett enn for å se med harde fakta? På noen som mener at minst mulig lys gir best mulig mørkesyn for alle andre, og at det dermed er den sikreste måten å ferdes på, så tror jeg faktisk ikke harde fakta funker. Det er sjelden man ser kunsten å bruke logikk fra bakvendtland så finslepen som hos deg. Håper du kan bruke det til noe nyttig.
|
|
|
[Re: Oekern]
13/12/2012 22:17
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Og akkurat hvor trygg føler du deg når disse tomsingene blir blendet av deg ? I følge deg selv blir de jo kun blendet når du allerede er i en potensiellt farlig situasjon. Farlig situasjon + blendet bilist. Lykke til !
Jeg føler meg ikke trygg på tomsinger så lenge de er løs i trafikken. Enten de runker hak rattet, ser inn i andres lys, eller sender sms mens de kjører tungtransport. Hva de enn gjør, så er det bedre at de ser meg enn at de ikke ser meg, Hylekoret om blending er dessuten til 80% en slags offermentalitet hvor noen ikke tåler ubehag fra andre trafikanters lys. Når UP sjefen går ut og oppfordrer bilister til å blende ned SENERE så bør det være en vekker for alle primadonnaene som ikke tåler å få litt lys på nesa si.
|
|
|
14/12/2012 04:11
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg pendler med bil daglig til og fra Oslo via Enebakkveien, personlig referanse er at de med skikkelig lykt får best oppmerksomhet i trafikken innover. Store deler av veien har 80 km/t fartsgrense, de med "gødelamper" ser man knapt nok før man er helt oppe i de.
Har til dags dato ALDRI blitt blendet, så enten er det ingen som sykler med lykter med 2000 lumens innover, eller så overdrives dette betydelig.
Kan legge til at jeg har pendlet med bil 50 km hver vei i 25 år, så litt erfaring har jeg. Største problemet etter mitt syn er faktisk de som IKKE synes.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
14/12/2012 09:49
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg føler meg ikke trygg på tomsinger så lenge de er løs i trafikken. Enten de runker hak rattet, ser inn i andres lys, eller sender sms mens de kjører tungtransport. Hva de enn gjør, så er det bedre at de ser meg enn at de ikke ser meg, Ok, da har vi følgende forutsetninger: Du sykler blant bilene, sannsynligvis på høyre side av veien. Bilene som kommer imot, og som potensielt kunne bli blendet av deg er ikke noe problem, de kan bare holde øynene på sin side av veien. På den annen side så trenger de ikke å se deg heller, så kraftig lys blir meningsløst i den situasjonen. Så er det bilene som kommer bakfra, som er din største fare. De blir muligens blendet i speilet, men det er et minimalt problem. De har dog null bruk for at du har kraftig forlykt. Da gjenstår den gruppen som virkelig trenger å se din forlykt, og det er de bilistene som står på sideveier eller som kommer imot deg og skal ta en venstresving og riskerer å kjøre ut rett foran deg eller å kjøre inn i siden på deg. Der er det viktig å bli sett. Men samtidig så mener du at disse bilistene skal la være å se på deg, siden de er idioter hvis de frivillig ser inn i din lykt. Hvis disse bilistene som du ønsker å bli sett av ikke skal se mot deg, hvordan skal de da klare å se hvilken fart du holder eller om du gir tegn til å svinge? Det er jo en risiko for at de tolker din lykt som en bil som er lengre unna, eller at de tar sjansen på at du sykler sakte, og så kjører de rett ut foran deg likevel. Og når det gjelder å gi tegn så kan du selvfølgelig si at du driter i å gi tegn til høyre som kunne gitt bilisten en mulighet til å kjøre ut, men det gjør deg jo bare til en av disse ego-tullingene som "vet hvor de selv skal" og derfor ikke trenger å gi tegn uansett om de sykler eller kjører bil. Så hvordan synes jeg at du burde gjøre? Du burde selvfølgelig gjøre slik jeg gjør, kjøre på "nærlys"-styrke og så kjapt slå over til full guffe i noen sekunder hvis situasjonen tilsier det. Det er jo mye større sannsynlighet at en bilist venter eller stopper hvis lykten blir brukt som et varselsignal isteden for bare som en kontinuerlig plagsom lyskilde.
|
|
|
[Re: Dan]
14/12/2012 09:56
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Vi snakker da vitterlig om små, batteridrevne sykkellykter her, og ikke lyskastere av den typen som brukes på Ullevaal Stadion?
|
|
|
14/12/2012 09:58
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Vi snakker da vitterlig om små, batteridrevne sykkellykter her, og ikke lyskastere av den typen som brukes på Ullevaal Stadion? Fortsatt vil de blende. Det som er ulempen ved kraftige lykter er at den som får dette lyset på øyet får en pupill som trekker seg sammen. Dette vil si at det totale synsinntrykket blir mindre, slik at ikke opplyste gjenstander/personer ikke vil være like synlige. Dette er et fysiologisk faktum det ikke går an å synse seg vekk fra. Refererer Dan sin kommentar om retningsanvisning som ett eksempel på nyttig synsinformasjon som blir dempet for mottaker. På noen som mener at minst mulig lys gir best mulig mørkesyn for alle andre, og at det dermed er den sikreste måten å ferdes på, så tror jeg faktisk ikke harde fakta funker.
Det er sjelden man ser kunsten å bruke logikk fra bakvendtland så finslepen som hos deg. Håper du kan bruke det til noe nyttig. Jeg ba om fakta, ikke angrep på argumenter som ikke passer deg og ditt inntryk.
Redigert av baronKanon; 14/12/2012 10:00. Rediger grunn: var visst ikke ferdig
|
|
|
14/12/2012 10:09
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tycker att bilar också har för starka lykter i en del situationer. När det är väldigt mörkt (och ingen snö) och det är många bilar och andra trafikanter i tex ett kryss är det svårt att se vad som befinner sig på sidan och bakom bilarna. Om bilarna hade svagare ljus tror jag att man hade sett mer.
I andra situationer är starkt ljus självklart bra.
Om jag syklar på en sykkelväg så får jag bäst översikt när jag ser lyktan till syklisten som kommer men att det inte är mer ljus än det. Starka lys och framförallt inte starka blinkande ljus gör det i alla fall inte lättare för de man möter.
Man kan säga att man inte ska se in i lyktan men jag tror jag föredrar att se på dem jag möter när det inte är väldigt gott om plats. Bra att veta om de vinglar till eller liknande.
|
|
|
14/12/2012 10:47
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
Ta 1 minutt til å stille opp sykkelen i den posisjonen den er når du sykler og gå 30-40 meter unna ca i den posisjonen en møtende sjåfør vil være så ser du da kjapt om lykta di vil blende motgående trafikk.
Min erfaring er at vinkelen på lykta har mer å si enn lysstyrken.
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
14/12/2012 10:48
|
Dan
More than words
|
More than words
Vi snakker da vitterlig om små, batteridrevne sykkellykter her, og ikke lyskastere av den typen som brukes på Ullevaal Stadion? Vi har fått med oss at du ikke synes blending er et problem for deg selv. Det betyr dessverre ikke at det ikke er et problem for andre. Uten at jeg skal mistenkeliggjøre deg for å være ung så må jeg gjengi noe jeg leste en gang om dette med blending: Det viser seg at unge har mindre opplevelse av blending enn det eldre har. Men det viste seg at de fikk med seg like lite rundt lyskilden som det de eldre fikk. Forskjellen var at de eldre opplevde blendingen som plagsom, mens de unge ikke var like plaget. Det betyr altså at det at man ikke opplever å bli blendet ikke er det samme som at man ikke går glipp av informasjon i nærheten av lyskilden. Man er bare for uerfaren til å innse at man går glipp av noe. Spis den, kiddoz.
|
|
|
14/12/2012 11:04
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Sterkt lys må da være helt greit i trafikken, så lengde det er vinklet nedover.
Det som både er irriterende og ulovlig er å ha blinkende forlykt på sykkelen. Det kan du bli bøtelagt for.
|
|
|
|
|