Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 22 1 2 3 21 22

Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen

Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen #1287111 27/10/2011 08:11
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Nå har lyktesesongen for jobbsyklister begynt for fullt...

Hver dag møter jeg en hel del folk på sykkelveien langs Ring 3 mellom Sinsen og Helsfyr, og det virker som om alle tilbudene på MagicShine har endt opp med pendlere på amerikansk hjortejakt (jeep med 8 tusenmetere på taket og blender alt som er foran).

Altså:
NEINEINEI, ikke hjelmlykt på veien. Den blender alle du møter uansett styrke.
IKKE FAEN - om man skal ha en MJ-808 på full pupp på belyst vei.
BARE GLEM å ha lykten vinklet høyt opp. Alle blir blendet.

Selv sykler jeg med en 200-lumens MJ-838 som jeg har på lav, evt. blink og vinklet nedover. Selv denne fikk jeg tilsnakk for i går på blink, da denne hadde beveget seg opp grunnet litt kort kabel.

I dag møtte jeg på en fyr som kjørte med en svært kraftig hjelmlykt + 2 semikraftige på styret. WTF?!? På en sykkelvei?!

Hete tips til pendling:
Er det trafikkert og du har en kraftig lykt: vend lykten ned og sett på så lav styrke som mulig - strølyset gjør at du synes likevel.
Hjelmlykt er blendorama - bare ikke - du ser like godt med styrelykt.
Husk baklykt også.

Bare litt frustrasjon. Har Magicshine-lykter blitt de nye tåpelysene?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287120 27/10/2011 08:21
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Du får sende ett brev til myndighetene og kreve at de innfører samme regler som tyskerne. Der er det godkjenning av sykkellykter for om de er tillatt til bruk langs på vei/sykkelsti (strasenzulassung (eller noe sånt, lenge siden jeg har prøvd meg på skriftlig tysk nå!)) Vet ikke hvor hardt de håndhever reglene men....

For når du handler lykter på tyske nettbutikker så står det om lyktene er godkjent for bruk på vei/sykkelsti. Alt av "stilamper", som Magicshine, osv faller utenfor de som er godkjente for veibruk.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287124 27/10/2011 08:23
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en lykt som blinker i skikkelig høy takt, vendt ned mot kranken. Lyser opp hele veien under meg. Da ser det ut som hele Magaluf kommer nedover gata. Full disko!

Men jeg må vel innrømme at jeg har en liiiiten lommelykt fstet til hjelmen (på svak styrke). Dette for å kunne lyse litt inn på kryssende veier slika t de som kommer derfra kan se meg de også :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: perpedal] #1287125 27/10/2011 08:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: perpedal
Du får sende ett brev til myndighetene og kreve at de innfører samme regler som tyskerne. Der er det godkjenning av sykkellykter for om de er tillatt til bruk langs på vei/sykkelsti (strasenzulassung (eller noe sånt, lenge siden jeg har prøvd meg på skriftlig tysk nå!)) Vet ikke hvor hardt de håndhever reglene men....

For når du handler lykter på tyske nettbutikker så står det om lyktene er godkjent for bruk på vei/sykkelsti. Alt av "stilamper", som Magicshine, osv faller utenfor de som er godkjente for veibruk.

Sånn vil jeg ikke ha det. Jeg kjører Bettyen på 10W lysende ned på forhjulet langs veien på min vei til og fra marka. Jeg ønsker ikke å måtte ha en lykt nr 2 på styret.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287131 27/10/2011 08:33
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Jeg skjønner ærlig talt ikke at det skal være nødvendig å måtte opplyse om dette med blending. Jeg har kjørt med AyUp et års tid, og skjønte fra dag 1 at den blender hvis den ikke vendes ned mot bakken.

Når jeg sykler på fortau (i lav fart) pleier jeg å slå den av. Spesielt hvis jeg sykler på fortau på venstre side av veien, for ikke å forvirre bilister som kommer imot.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287132 27/10/2011 08:33
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Nå er de typiske magicshinelyktene bortimot like kraftige som nærlys på en god bil, men på biler er det krav til både mengde strølys og høyde på lyskjegle foran bilen.

Hvorfor lages ikke sykkellykter med mer tilpasset lyskjegle som ikke lyser oppover og blender alle?

Take Care!
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287135 27/10/2011 08:35
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Spør du meg så er heller problemet de som ikke bruker lys i det hele tatt. Når det er så mørkt om morgenen som det var i dag i Oslo-området sliter jeg mye mer med de som er mørklagt og som tydelivis har et dødsønske. Det er stedvis meget dårlig belysning langs gang- og sykkelveiene, og da er jeg glad for at folk har skikkelig lys.

Redigert av PedroS; 27/10/2011 08:36.

PedroS
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287138 27/10/2011 08:37
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
NEINEINEI, ikke hjelmlykt på veien. Den blender alle du møter uansett styrke.

Det er vel ikke noe problem hvis den vinkles nedover og brukes på lav styrke? Det er ofte greit å ha lys på hjelmen, sånn at man kan løfte på hodet og rette strålen mot bilister som ikke overholder vikeplikten.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: -Jan] #1287145 27/10/2011 08:47
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Enig i det. Det har vist seg at det å ha lykten på hjelmen er klokt, og det har berget meg flere ganger. Jeg sykler også med dimmet belysning til vanlig, og prøver dessuten å rette strålen ned og til høyre når jeg møter andre syklister som jeg ser. De som er mørklagte vil jeg helst ha full kontroll over og belyser dem.

PedroS
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287150 27/10/2011 08:51
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Nå er det vel ikke de som tar hensyn og dimmer lykter og setter strålen i bakken som trådstarter kritiserer.. Er vel heller de som setter lykta alt for høyt, på full pupp som er problemet..

Take Care!
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: GeirK] #1287152 27/10/2011 08:55
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: -Jan
Det er vel ikke noe problem hvis den vinkles nedover og brukes på lav styrke? Det er ofte greit å ha lys på hjelmen, sånn at man kan løfte på hodet og rette strålen mot bilister som ikke overholder vikeplikten.
Den sitter høyere enn vanlig øyehøyde og vil fortsatt blende.

Hvorfor skal du være en slemming og blende folk?

Sitat: PedroS
Enig i det. Det har vist seg at det å ha lykten på hjelmen er klokt, og det har berget meg flere ganger. Jeg sykler også med dimmet belysning til vanlig, og prøver dessuten å rette strålen ned og til høyre når jeg møter andre syklister som jeg ser. De som er mørklagte vil jeg helst ha full kontroll over og belyser dem.
Jasså, hvordan har den berget deg? Å belyse de du ikke ser så de blir blendet vil jo potensielt skape farlige situasjoner grunnet blending. De som ikke har lys, ser du jo (om enn noe dårlig) allerede, og de er vel stort sett ikke som engelske settere og spretter frem og tilbake stort sett.

Har du for kraftig lys foran deg vil du også få problemer med å se alt som ikke er i lyskjeglen din.

Sitat: GeirK
Sånn vil jeg ikke ha det. Jeg kjører Bettyen på 10W lysende ned på forhjulet langs veien på min vei til og fra marka. Jeg ønsker ikke å måtte ha en lykt nr 2 på styret.
Enig. Men det går å blende også ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287168 27/10/2011 09:15
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan ikke skjønne hvorfor plasseringshøyde skal bety så mye, så det må du nesten forklare. Vinkelen på strålen er vel mer avgjørende for om man blender eller ikke?

Gjør jeg det? Det handler om å sveipe imot sjåføren et øyeblikk, med lav styrke fra siden for å gjøre vedkommende oppmerksom på at jeg kommer. Jeg har ikke lyst til å bli overkjørt.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: -Jan] #1287172 27/10/2011 09:23
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Plasseringshøyde har mye å si. Sitter den høyt vinklet ned, er det flere som blir truffet av lyset på vei ned enn ved lav montering.

Å blende folk med lys (selv om det er lav styrke), kan heller medføre irritasjon. Som motorsyklister, bør syklister alltid oppføre seg i trafikken som om ingen ser deg. Det sitter i ryggmargen til erfarne motorsyklister, for på 2 hjul synes du ikke like godt uansett hvor mye refleks osv. du har (selv om dette hjelper en del).

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287183 27/10/2011 09:43
P
P_H_ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Plasseringshøyde har mye å si. Sitter den høyt vinklet ned, er det flere som blir truffet av lyset på vei ned enn ved lav montering.

Å blende folk med lys (selv om det er lav styrke), kan heller medføre irritasjon. Som motorsyklister, bør syklister alltid oppføre seg i trafikken som om ingen ser deg. Det sitter i ryggmargen til erfarne motorsyklister, for på 2 hjul synes du ikke like godt uansett hvor mye refleks osv. du har (selv om dette hjelper en del).

Jeg har'n på hjelmen og ser ut som en Teletubby. Har den blendet ned, og ser bevisst ikke andre møtende trafikanter i ansiktet, men retter den litt ned og til høyre. Tror ikke jeg blender noen. Jeg møter mange juletrær nå i mørket med samme utstyr og enda litt til, og jeg blir i alle fall ikke blendet.

En annen ting - jeg lærte når jeg tok lappen at man skal unngå å se rett i lysene til møtende kjøretøy. Det kan jo gjelde syklister som ser ut som teletubbier og/eller juletrær med lys på anabole steroider også.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287184 27/10/2011 09:44
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan gjerne leve med å bli delvis blendet en sjelden gang i blant i løpet av vinteren, mot at jeg ser de som tråkker rundt langs veien. Heller for mye enn for lite lys.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287185 27/10/2011 09:47
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: -Jan

Som motorsyklister, bør syklister alltid oppføre seg i trafikken som om ingen ser deg. Det sitter i ryggmargen til erfarne motorsyklister, for på 2 hjul synes du ikke like godt uansett hvor mye refleks osv. du har (selv om dette hjelper en del).

Du motsier deg selv når du bruker motorsyklister som eksempel. De kjører ofte med fullt lys for å bli sett. Selv om det blender.

Lys er to ting: Se og bli sett. Jo høyere lyspunkt, jo fler vil se det.
Lys på hjelmen er fint fordi det synes over bilene og er bra dersom du ligger på siden av en bil.

Eksempel: Forkjørsvei. og du passerer en bil som skal svinge til høyre og inn på en annen vei. Her står det en fyr og venter på tur, han ser bilen, men ikke deg fordi lykta di på styret er skjult bak den andre bilen.

Akkurat det er ikke en helt uvanlig situasjon vel?

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287187 27/10/2011 09:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Veiene i Østfold har blitt mye tryggere for bilister siden jeg har droppet 100w halogen på sykkelen og gått over til en snillere DX/MS-klon.......

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287195 27/10/2011 10:09
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S

På lyse dager er det ganske vanlig og fornuftig å kjøre med fullt lys på mc for å bli sett.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Knirkekne] #1287198 27/10/2011 10:16
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Knirkekne
Jeg har en lykt som blinker i skikkelig høy takt, vendt ned mot kranken. Lyser opp hele veien under meg. Da ser det ut som hele Magaluf kommer nedover gata. Full disko!

Høres smart ut, det kan hende jeg stjæler den ideen der.
Greia er å finne på noe som gjør at bilister umiddelbart tenker: "Herregud, hva er dette for en gærning, best å holde seg langt unna!"

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287199 27/10/2011 10:21
EgilS Offline
More than words
More than words
Som motorsyklister, bør syklister alltid oppføre seg i trafikken som om ingen ser deg. Det sitter i ryggmargen til erfarne motorsyklister, for på 2 hjul synes du ikke like godt uansett hvor mye refleks osv. du har (selv om dette hjelper en del).

Jeg tipper at Jan vet mer enn de fleste her hvordan han skal oppføre seg på sykkel i trafikken for å komme helskinnet hjem.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287209 27/10/2011 10:39
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg må bare si meg enig med trådstarter her. Jeg sykler riktignok ikke i Oslo sentrum lenger, men har syklet til jobb siden -94, og har erfart følgende: Det viktigste er selvsagt å ha lykt, men lykter som blender er både trafikkfarlig og ubehagelig. Hodelykter hindrer øyekontakt med andre trafikanter, blender folk og er totalt unødvendig. En god baklykt er forøvrig enda viktigere enn lys foran.

En kraftig lykt (f eks Tesla) kan fungere helt fint i trafikken, men den må vinkles nedover og helst kjøres på lav styrke.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Kakachka] #1287214 27/10/2011 10:41
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: Syklist1
På lyse dager er det ganske vanlig og fornuftig å kjøre med fullt lys på mc for å bli sett.
Så det er derfor jeg blir blendet som fy når jeg møter motorsyklister - selv om jeg hadde sett dem for lenge siden. Men er dette lovlig? Min far - som har kjørt motorsykkel året rundt i over 40 år har ikke nevnt noe om slikt for meg når vi har snakket om temaet.
Sitat: Tange
Veiene i Østfold har blitt mye tryggere for bilister siden jeg har droppet 100w halogen på sykkelen og gått over til en snillere DX/MS-klon.......
Hadde 50 W en liten periode. Litt vel overkill, følte jeg.
Sitat: EgilS
Jeg tipper at Jan vet mer enn de fleste her hvordan han skal oppføre seg på sykkel i trafikken for å komme helskinnet hjem.
Fordi?
Sitat: Kakachka

Lys er to ting: Se og bli sett. Jo høyere lyspunkt, jo fler vil se det.
Lys på hjelmen er fint fordi det synes over bilene og er bra dersom du ligger på siden av en bil.

Eksempel: Forkjørsvei. og du passerer en bil som skal svinge til høyre og inn på en annen vei. Her står det en fyr og venter på tur, han ser bilen, men ikke deg fordi lykta di på styret er skjult bak den andre bilen.
Kaster spørsmålet tilbake. Ville mannen i bilen sett deg i dagslys? Tviler sterkt på det. Sykler du fixie i trafikken så du ikke klarer å stoppe opp mens mannen foran deg svinger til høyre? Akkurat samme argumentasjon brukes mot bilister som skviser seg foran syklister som sykler langs veien ICON_WINK

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Lektoren] #1287215 27/10/2011 10:41
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: Lektoren
Jeg må bare si meg enig med trådstarter her. Jeg sykler riktignok ikke i Oslo sentrum lenger, men har syklet til jobb siden -94, og har erfart følgende: Det viktigste er selvsagt å ha lykt, men lykter som blender er både trafikkfarlig og ubehagelig. Hodelykter hindrer øyekontakt med andre trafikanter, blender folk og er totalt unødvendig. En god baklykt er forøvrig enda viktigere enn lys foran.

En kraftig lykt (f eks Tesla) kan fungere helt fint i trafikken, men den må vinkles nedover og helst kjøres på lav styrke.
yes

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287217 27/10/2011 10:46
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Syklist1
Så det er derfor jeg blir blendet som fy når jeg møter motorsyklister - selv om jeg hadde sett dem for lenge siden. Men er dette lovlig? Min far - som har kjørt motorsykkel året rundt i over 40 år har ikke nevnt noe om slikt for meg når vi har snakket om temaet.

Tror ikke det er lovlig men det er utbredt praksis. Jeg ble anbefalt det av kjøreskolelæreren da jeg tok mc-lappen for 10 år siden og jeg ser det er mange motorsyklister som kjører med fjernlys på dagtid.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287219 27/10/2011 10:47
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS

Fordi?

Det er arbeidsplassen hans, og har vært det i mange år.

Redigert av EgilS; 27/10/2011 10:47.
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Kakachka] #1287228 27/10/2011 10:57
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Kakachka

Akkurat det er ikke en helt uvanlig situasjon vel?

I denne og lignende situasjoner med sterkt motlys fra biler, så hjelper det knapt nok å ha sykkellys. Uansett styrke og plassering. Da er det bare refleks som fungerer. Derfor bør man ha en fin miks av moderat sykkelbelysning og funksjonelt tøy med reflekser på.

Redigert av maxminus; 27/10/2011 10:58.
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287233 27/10/2011 11:04
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig

Kjører han mye / har han kjørt mye i tunnel når det er rush?
Da syntes jeg personlig det er ok at mc bruker fullt lys selv om det blender - for de er lettere å se når de kommer mellom bilene (noe som er helt ok fordi det ikke er trygt å holde køen heller da folk gjerne ser deg som 'ei luke').

Kaster spørsmålet tilbake. Ville mannen i bilen sett deg i dagslys? Tviler sterkt på det. Sykler du fixie i trafikken så du ikke klarer å stoppe opp mens mannen foran deg svinger til høyre? Akkurat samme argumentasjon brukes mot bilister som skviser seg foran syklister som sykler langs veien ICON_WINK

Hæ?
Du legger deg aldri til venstre og passerer en bil som skal svinge av veien? Never-ever? Du stopper opp, selv om den brukler aldri så lang tid. Da er du en av særdeles få. Og jeg snakker ikke om sånn-ville-jeg-syklet-teori, men praksis.

I dagslys er sannsynligheten større for å bli sett med mindre det er en stor bil - hue og overkroppen din er jo over taket på en vanlig personbil.

Hvor ville du plassert en baklyt for maks synlighet?
På sekken, setepinnen, eller ramma på siden av hjulet?

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: KenR] #1287236 27/10/2011 11:09
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: maxminus
I denne og lignende situasjoner med sterkt motlys fra biler, så hjelper det knapt nok å ha sykkellys. Uansett styrke og plassering. Da er det bare refleks som fungerer. Derfor bør man ha en fin miks av moderat sykkelbelysning og funksjonelt tøy med reflekser på.

Og det er jeg helt enig i, men argumentasjonen gikk på plassering av lys, ikke lysmengde. Mange refleksløsninger fungerer dårlig fra siden og da er en lykt på hodet et fint supplement til refleks. Kommer det en bil fra siden og du er usikker på om den har sett deg er det bare å snu på hodet for å vise tydeligere at du er der.

Men, som du sier, det er en fin miks som gjelder.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287238 27/10/2011 11:12
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P

Dette skjønte jeg ikke. Skulle det være et argument for ikke å ha en (ekstra) lykt på hjelmen?

Altså: Forkjørsvei, og du sykler rett bak en bil som gir tegn til å svinge inn vei til høyre. Fra denne veien er det også en bil som vil ut i forkjørsveien.

Det er da normalt helt kurant å kjøre forbi bilen foran på venstre side (man må selvsagt være forberedt på at fyren fra høyre kan komme fykende ut, men man trenger ikke nødvendigvis invitere til det)? Og da er det vel en fordel å være så synlig som mulig.

Redigert av P_Dalen; 27/10/2011 11:34. Rediger grunn: presisering venstre side...
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287240 27/10/2011 11:13
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Hvis man vil konvertere ett lyssett fra å se-med lys til å bli-sett-med kan man sette på en diffusor.
De som kjører med ay-up kan bruke disse:

Side 1 av 22 1 2 3 21 22

Moderator  support