|
Marbella - noen som har info?
|
Marbella - noen som har info?
25/10/2011 19:13
|
Jonas Tilseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei
Er hos familien min i Spania og kommer til â vêre her en god stund fram mot jul. Drar hit etter jul ogsâ.
Lot utforsykkelen vêre hjemme, ettersom at jeg har fâtt kyssesyken. Men en Santa Cruz Chameleon er med, som duger like godt oppover som nedover.
Jeg vet hvor de gode lôypene til utfor er, men jeg savner nâ lange stier med varierende terreng. Jeg kjôpte en bok for turister i dag hvor det skulle vêre litt kart i, men det ble et bomkjôp. Finner sikkert ut av det i lôpet av tiden her, men hvis noen kjenner til stedet sâ blir jeg veldig glad for informasjon om typisk XC/AM stier.
Fred ut her fra Spania
Ps. Legger ut litt bilder og video her senere. Tok med GoPro
|
|
|
Re: Marbella - noen som har info?
[Re: Jonas Tilseth]
25/10/2011 21:18
|
Jonas Tilseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Etter en kald reise med Norwegian, er det ikke så aller værst for Chameleon å våkne en fin morgen til blå himmel og sol!  Se han trives! 
|
|
|
26/10/2011 09:48
|
Jonas Tilseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
One of the stunning trails Marbella has to offer starts at the Aloha Golf Club in the heart of Andalucía, takes you over the Sierra de las Nieves Mountains, and to enjoy some beautiful sights and landmarks along the way. This route however is not really designed for family bike rides, as it can be a bit tricky in some areas, particularly for small bikes and children. This track is really ideal for mountain bikers looking for new challenges. Taking around 4 hours to complete, this track is not for the faint hearted, but a brilliant way to see the sights better than you could by car or on foot. http://www.eyeonspain.com/spain-magazine/mountain-biking-marbella.aspxJeg ble anbefalt strekningen Marbella - Ojen http://www.thisux.com/routes/
Redigert av Jonas Tilseth; 26/10/2011 09:56.
|
|
|
26/10/2011 10:05
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du kyssesyken bør du vel la sykkelen stå pent ved bassenget? Er det ikke sånn at leveren eller milten kan sprekke om du får et slag i magen? Tror ikke terrengsykling på sånt nivå som du bedriver er noe legen anbefaler ihvertfall.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
26/10/2011 10:45
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/kyssesyke.php Gode råd
Vondt i halsen kan ofte lindres litt med noe varmt eller kaldt å drikke Husk at du skal drikke mye når du har feber Hvil deg når du er trøtt eller har feber Når du skal gjenoppta fysisk aktivitet så skal du starte forsiktig og øke langsomt Du skal vente med kraftige fysiske anstrengelser til det har gått fire uker etter at sykdommen er overstått. Likeledes kontaktsport, pga. faren for støt mot magen (lever og milt kan sprekke) Alkoholinntaket bør begrenses, helst unngås en kortere periode Aktivitetsnivå
Det er en teoretisk mulighet for at det kan skje skader på milten ved kraftig fysisk anstrengelse for eksempel i sport med kroppskontakt. Man anbefaler derfor at man venter med dette til det har gått fire uker etter at sykdommen er overstått.
Man vil typisk føle seg svært trøtt i lang tid etter at selve sykdommen er overstått. Det går som regel flere måneder før man er helt på topp igjen etter å ha hatt kyssesyken.
Hvordan er prognosen?
Normalt forløper kyssesyken ukomplisert og varer i to til fire uker. Ca. tre prosent opplever at sykdommen varer lenger. Når den er overstått, gir den livslang immunitet. I enkelte tilfelle kan det oppstå komplikasjoner. Mulige, men svært sjeldne komplikasjoner er truende lukking av luftveiene, lungebetennelse, sykdommer i sentralnervesystemet som hjernehinnebetennelse og hjernebetennelse og sykdommer i blodsystemet som blodmangel og nedsatt antall blodplater. Hos noen svært få utvikler sykdommen seg med et alvorlig langvarig forløp. Den sannsynligvis mest kjente og mest fryktede følgen av kyssesyken er skader på milten. Slik miltskade er sett i 0,1 til 0,2 prosent av alle tilfellene av kyssesyken. så om alt av lever verdier og slikt er ok så skal det vel gå ann og kjøre litt bare ikke gå på tryne eller få for mye slag i kroppen om det er forfra eller underfra via humpler og hopp er vel samma F:p
Redigert av Trillebår; 26/10/2011 10:46.
|
|
|
26/10/2011 10:54
|
Jonas Tilseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det som skjer på hardtail er rolig, og jeg har nyrebelte, forklarte jeg til legen. Han sa det var helt greit. Utforsykkelen får lov å være med rett etter jul. Det blir slitsomt å bare slikke sol fram til jul Her er forøvrig den første ruten jeg skal prøve! Jeg legger ut en liten snutt av GoPro når jeg har testet! 
|
|
|
27/10/2011 10:51
|
Siw V.
Fersking
|
Fersking
Heisann!
Jeg bor i Marbell og er aktiv innen terrengsykling. Den første ruten du skal teste (Marbella - Istan - Monda - Marbella er stort sett grusvei og asfalt, dvs ikke så mye spennende sti ;o)
Akkurat nå er jeg en snartur i Norge, men gi meg beskjed dersom du vil vœre med noen av de lokalkjente slik at de kan vise deg litt rundt.
|
|
|
[Re: Siw V.]
28/10/2011 19:54
|
Jonas Tilseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Heisann!
Jeg bor i Marbell og er aktiv innen terrengsykling. (...)gi meg beskjed dersom du vil vœre med noen av de lokalkjente slik at de kan vise deg litt rundt. Ja, gjerne! (0047)48200238
|
|
|
|
|