Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

OT: Plassbesparende barnesete

OT: Plassbesparende barnesete #1285905 25/10/2011 07:31
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Situasjon: Junior er i ferd med å vokse ut av sitt første barnesetet og vi trenger et nytt.

Han har nå hatt MaxiCosi

Bilen det skal stå i er en VW Touran, og vi har sett på Besafe som et av alternativene. Det har gjort det bra i tester, mange av våre venner har det, men det er jo helt fantastisk stort og tar voldsom plass. I Ford Mondeo, som er en av de virkelig store stasjonsvognene, er det ikke behagelig å sitte foran dette setet.

Så til spørsmålet... Er det noen som har prøvd Besafe i Touran og har noen formening om plassen foran? Butikker tilbyr selvsagt prøving, men tiden flyr jo med småbarn i huset så det hadde vært greit med erfaring fra andre.

Er det noen andre stoler som bør vurderes?

Sikkerhet troner selvsagt på toppen av kriterier, deretter kommer komfort for junior og plass/brukervenlighet. Er Isofix sikrere eller senker det bare risikoen for feilmontering?

Noen som har erfaring med å kjøpe på nett? Evt. fra hvor?

Etter sju måneder som småbarnsfar innser jeg at jeg stiller spørsmål som jeg ikke trodde jeg kom til å stille tidligere ICON_LAUGH

Re: OT: Plassbesparende barnesete [Re: kjasmas] #1285927 25/10/2011 08:29
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dæven, den her lurer jeg også på!

Vi har samme stolen som deg nå og har en Volvo V50. Hvis det er lite plass i Mondeo er det IKKE plass i vår... :-P

Det finnes jo neste størrelse stol fra MaxiCosi, men den er forovervendt...og det sier dem jo at man ikke skal bruke.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: OT: Plassbesparende barnesete [Re: kjasmas] #1285932 25/10/2011 08:33
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Kan bekrefte at Besafe er et digert beist. Har denne i en X-trail som alt i alt har brukbar plass.
Bare å akseptere at en i denne fasen av livet må ha seteinnstilling som en gammel dame/Petter Solberg...

Re: OT: Plassbesparende barnesete [Re: kjasmas] #1285933 25/10/2011 08:33
B
bhrsrk Offline
Entusiast
Entusiast
B
Det som er aller viktigst er at det er et bakovervendt sete, og at det er montert riktig og faktisk brukes. Det må selvsagt være godkjent, men det er ikke alltid det sikreste setet i test er et reelt alternativ. Se her for mer info om bakovervendt vs forovervendt.

Merk at seter som kan brukes både forovervendt og bakovervendt ofte får dårligere testscore og ikke får pluss-godkjenning fordi de må bruke resultater fra forovervendt test. Om du vet at du kun skal bruke bakovervendt må du sjekke detaljene i testen.

Har sett folk rapporterer om at Touran kan være litt krøkkete å montere sete i, men Acta Graco Duo Logic blir ofte anbefalt som et alternativ. Husk på at erfaringer fra andre med samme bil ikke nødvendigvis er så nyttig, fordi folk er forskjellige - ulik høyde, ulike meninger om hva som er greit, og varierende fokus på viktigheten av bakovervendte seter.

Vi gikk løypa fra MaxiCosi via Izi Kid til Britax Multi-Tech. Izi Kid er veldig greit i bruk, men tar en del plass, Multi-Tech tar kanskje litt mindre plass, men blir nok for trangt bak førersetet, og den er kanskje for rett i ryggen for små barn.

Seter som bygger mindre er Britax Hi-Way og Two-Way, særlig Two-Way er populær som et sete man kan vokse i, og vi har valgt den som besteforeldresete med gode resultater.

Det er en teoretisk mulighet for at setet blir behandlet bedre på pall fra fabrikk til butikk i forhold til individuell forsendelse fra nettbutikk, men setene har innpakning. Vi har kjøpt våre seter på salg i barnebutikker. Tipper du kan prute litt på prisene, barneutstyr har vanligvis høy avanse.

Husk å slå av airbag foran dersom du bruker barnesete i forsetet.

Re: OT: Plassbesparende barnesete [Re: kjasmas] #1285936 25/10/2011 08:34
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg har sammen barnesete, to stk sogar, i en Passat. Setene er intet mindre enn gigantiske, men det går greit om ikke sjåføren er veldig lang. Jeg er 182 cm på strømpelesten, og er ca på grensen lang med denne set-up'en i Passat.

Vi kjøpte det siste setet på Nordby/Svinesund. Noen hundrelapper å spare i kroner og snaue 20% på valuta.

Re: OT: Plassbesparende barnesete [Re: kjasmas] #1285952 25/10/2011 08:50
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En ting jeg lurer på. Hvorfor selges det såpass mange forovervendte barneseter hvis de ikke er sikre i bruk?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: OT: Plassbesparende barnesete [Re: kjasmas] #1285983 25/10/2011 09:41
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Her tikker det inn gode svar ja, supert.

Britax ser bra ut, det skal definitivt sjekkes ut.

Bakoverlent er en selvfølge, og plasseringa må være bak passasjersiden.

Jeg mener å ha lest et sted at Isofix medfører at setet tar med plass, er det noen som har informasjon om dette? Jeg syns isofix er et genialt patent, det er smikk-smakk på plass og det er veldig greit dersom setet flyttes mellom biler. Nå ser jeg for meg at det setet som skal kjøpes blir stående i en bil siden de er store og tunge og dersom isofix ikke medfører mer sikkerhet (forutsatt at begge er rett montert) ser jeg ikke helt poenget med å ha det.

Når det gjelder forovervendte barneseter tror jeg rett og slett må kjøpe det fordi de ikke har noe valg, i mange biler får du rett og slett ikke plass og mange tror vel at barna ikke liker å sitte med bøyde ben osv... Det er og en del barn som vokser ut av bakovervendte seters vektklasse før 3 år (som vel er anbefallingen?).

Gode tips, takk!

Re: OT: Plassbesparende barnesete [Re: kjasmas] #1286002 25/10/2011 10:04
L
Lambda Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Besafe Izi combi som vi har passer fint i Touran. Stort er det, men det blir greit med benplass i framsetet.

Fremovervendte seter selges fordi dette er mest brukt i andre europeiske land, der det er langt vanligere å kjøre små biler enn det er her i Norge.

For å spare noen kroner kan det være greit å handle fra kidsroom.de De har riktig nok ikke besafe, men andre kjente og sikre merker. God service og hurtig responstid.

Bjørn
Re: OT: Plassbesparende barnesete [Re: kjasmas] #1286010 25/10/2011 10:25
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Vi har en Britax Two-Way i Golfen - montert bakovervendt i passasjersetet foran og er særdeles godt fornøyd med det.

Stolen bygger særdeles lite - man har fremdeles full utsikt til sidespeilet.

Montering er enkel nok, men jeg har bare montert stolen foran. Den må riktignok lene seg mot 'et eller annet'. Dvs. i baksetet må den lene seg på passasjerstolen foran - men det er ikke det dummeste. Ryggvinkelen blir jo låst, men du kan få masse beinplass foran da setet kan dyttes godt bakover.

Det kan også monteres framovervendt når den tid kommer.
Det er også av de både lettere og enklere setene og dermed er prisen ganske gre. Koster rundt 2.5 på babyshop men kan sikkert fås billigere.

Anbefales.

Re: OT: Plassbesparende barnesete [Re: kjasmas] #1286016 25/10/2011 10:31
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mao så trenger man ikke nødvendigvis en stol med base? forsåvidt, når poden er såpass stor er det vel litt overkill å drive å bære han i stolen uansett.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: OT: Plassbesparende barnesete [Re: H.Iversen] #1286023 25/10/2011 10:34
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Det er bare setene for de aller minste som kommer med løs isofix-base. På seter for større barn er isofix-festene innebygd i setet.

Re: OT: Plassbesparende barnesete [Re: kjasmas] #1286024 25/10/2011 10:36
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Dette med IsoFix og smikk smakk på Besafe er litt sannhet med modifikasjoner.
I tillegg må du plassere støttebein og "jekke ut" en brakett som spenner mot seteryggen. Mao en del knot

Re: OT: Plassbesparende barnesete [Re: ELO73] #1286028 25/10/2011 10:46
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: ELO73
Dette med IsoFix og smikk smakk på Besafe er litt sannhet med modifikasjoner.
I tillegg må du plassere støttebein og "jekke ut" en brakett som spenner mot seteryggen. Mao en del knot

Det har jeg faktisk prøvd (i nevnte Mondeo) og det var alt annet enn smikk smakk, og setet er jo faktisk så stort at det nesten ikke går gjennom døra.

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe Audi A4 stasjonsvogn som familiebil, det var helt til jeg oppdaget at barneseter, vogn, hund og pakking til junior tok litt mer plass enn det jeg hadde regnet med ICON_WINK

Snart blir det skiboks året rundt, og jeg som alltid har ledd av de som kjører med skiboks om sommeren...

Re: OT: Plassbesparende barnesete [Re: kjasmas] #1286076 25/10/2011 11:46
Sobril Offline
Medlem
Medlem
Du sparer ca en tusenlapp i forhold til ordinær pris på BeSafe Isofix ved å ta turen til Sverige.

Moderator  support