Har i lengre tid hatt lyst til å prøve å brygge øl selv, men har ikke helt klart å ta første skrittet. Så etter å ha lest og skjønt at det er stor viten om emnet her på forumet så søker jeg råd... Ganske enkelt hvor starter man for å ikke gå i alle fellene med en gang?
Regner ikke med at det er det første man prøver seg på, men IPA er favoritten.
Jeg brygget IPA som første øl, og den ble helt OK, men ikke i verdensklasse. Jeg foreslår at du starter med å brygge på ekstrakt og trekke litt spesialmalt for smaksfylde. Du trenger en stor kjele og et gjæringskar og helst en vørterkjøler, som du kan lage selv med kobberrør fra Biltema.
Norbrygg.no eller bryggeri.net er gode forum å søke info fra.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Det enkleste hvis du mener alvor er sikker å kjøpe boka moderne hjemmebrygging, en stor kjele og lage et oppsett for mesking og siling. IPA er en fin øl å begynne med, humlen er med på å skjule eventuelle småfeil i bryggeprosessen.
En kamerat og jeg hadde den samme tanken i fjor. Vi hadde også tenkt til å starte med ekstraktbrygging, men etter at vi hadde kjøpt Moderne hjemmebrygging(http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=123596), så falt valget på maltbrygging. Vi investerte i utstyr(2500kr, som senere har blitt oppgradert litt), brukte Norbrygg sitt forum flittig og etter det har det blitt til sammen 8 brygg. Vi har kun gått for overgjæret øl, da det er det "letteste" for oss med tanke på gjæringstemperatur. For oss har dette blitt en sosial greie, og ingen ting er bedre enn en dag med brygging(foruten å smake).
Skal bli spennende å smake på Julealen som står til lagring nå
De har blitt en farsott i usa. Tror jeg leste om dem på dn.no første gang. Den everyday ipa ser helt nydelig ut.
Dette er jo slik det gjøres kort fortalt. Bare i liten skala. Du kan like så godt bestille dette av en norsk nettbutikk. Finn en oppskrift, skaler den ned til det utstyret du har til rådighet, og bang, du lager øl
Du trenger ikke mer enn en kjele, sil, noe å kjøle med, varme og en gjærdunk. Gjær, humle og malt kjøper du billig på f.eks bryggselv.no
Det ble ikke noe ferdig sett... men det ble mye annet. Så nå har jeg kjøpt ingredienser til juleøl og IPA. Kjøpte ekstrakt, humle, korn, tørrgjær og utstyr osv etter oppskrift fra han jeg kjøpte av. Det skal bli spennende å se resultatet, gleder meg!
Om du ikke har det fra før av. kjøpes dunker, gjærlåser, Gravitasjonsmåler osv ofte billigst fra Europris.
Uansett, jeg har bare brygga 2 ganger og på ingen måte erfaren, men det som bryggeforumene sier er at den største nybegynnerfeilen er å undervurdere hygienen. Det er kjipt å stå 2 timer å vaske før man kan sette i gang, men det er ennå kjedeligere å vente en måned på et øl som viser seg å være infisert. Ikke en sjangse jeg tar iallefall.
Jeg brygget IPA som første øl, og den ble helt OK, men ikke i verdensklasse. Jeg foreslår at du starter med å brygge på ekstrakt og trekke litt spesialmalt for smaksfylde. Du trenger en stor kjele og et gjæringskar og helst en vørterkjøler, som du kan lage selv med kobberrør fra Biltema.
Når du sier trekke litt spesial malt, er det da å trekke korn i 68 grader i en time? Eller må det males først.
Slik jeg lagde min første IPA nå så brukte jeg 2 bokser maltekstrakt, trakk en blanding korn hvor jeg silte av vannet og tilsatte humle-pellets etterhvert. Har også litt pellets til tørr-humling.
Når du sier trekke litt spesial malt, er det da å trekke korn i 68 grader i en time? Eller må det males først.
Slik jeg lagde min første IPA nå så brukte jeg 2 bokser maltekstrakt, trakk en blanding korn hvor jeg silte av vannet og tilsatte humle-pellets etterhvert. Har også litt pellets til tørr-humling.
68 grader i en time kalles mesking og er hva du gjør med knust korn for å lage maltose av stivelse, men det trenger ikke du siden du har ekstrakt. Det jeg snakker om er å knuse litt krystallmalt med et kjevle og la det trekke en halv time i vannet når det har nådd 60-65 grader. Krystallmalt trenger ikke mesking da varmebehandlingen av malten har konvertert stivelsen allerede.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg fikk en litt omskrevet oppskrift av Nøgne Ø IPA for hjemmebrygger hvor malt var byttet ut med maltekstrakt. I tillegg blandet han en pose med korn som skulle trekkes i en time og bare slås i kjelen gjennom en sil. (3 liter)
Jeg vet jo ikke hvordan dette skal se ut eller lukte, men det ligger mye grums på toppen i gjæringskaret. Håper det er normalt... Ser ut som det er grums av malt-pellets som har lagt seg på toppen av skummet
Jeg vet jo ikke hvordan dette skal se ut eller lukte, men det ligger mye grums på toppen i gjæringskaret. Håper det er normalt... Ser ut som det er grums av malt-pellets som har lagt seg på toppen av skummet
Skal være en del grums og sedimenter ja. Se bare avleiringene i gjæringsbøtta vår i forgrunnen i bildet - i bakgrunne korker Gygrid en utmerket Imperial Stout.
Har brygget vårt til gjæring i badstuen. Den ble valgt fordi den holder stabile 19-20 grader(og aldri brukes som badstu). Er alltid digg å åpne døren de første dagene i gjæringsprosessen. Ahhhhh humle! Og som SnorreL sier: Blir alltid avleiringer øverst i bøtta.
Skal være en del grums og sedimenter ja. Se bare avleiringene i gjæringsbøtta vår i forgrunnen i bildet - i bakgrunne korker Gygrid en utmerket Imperial Stout.
Her er det nanobryggere i sving, ja! Godt å se. Faguttrykk for skummet som dannes på toppen og senere henger igjen på innsida av bøtta, er krausen. Hvis du prøver å smake på det, skjønner du at det er helt greit at det ikke blir med ølet ...
Re: Brygge øl - Hvor starter jeg?
[Re: GeirK]
#128829329/10/201108:57
Har smakt på skummet, mener krausen, og ja smakte litt i overkant bitter mener jeg å huske.
I morgen settes årets juleøl og vårt første "all grain". Har kun kjørt partial mash og steeping hittil. Gått gradene til det som i morgen blir fjerde runde som bryggere. Gjærstarteren koser seg i forventningsfullt på kjøkkenbenken. Blir moro.
All grain er definitivt morsommere, ja. Bruker du magnetrører på gjærstarteren? Da går det MYE fortere samt at du teoretisk skal ende opp med langt flere gjærceller. Jeg lagde min av lego, en stavmagnet fra clasærn og ei kjølevifte fra en PC i skrothaugen til Elkjøp.
Magnetrører kommer med tid og stunder. Mener forresten å ha sett bilde av røreren din i en tråd på Arena en gang. Foreløpig er det det som Mr. Malty kaller "intermittent shaking" som gjelder. Rusler bort til 5l kolben og rister kraftig med ujevne mellomrom.
Edit: Søkte opp den gamle tråden til Jørn Almberg hvor det var bilde av røreren din:
Herlige tips! Selv om jeg tviler litt på den første batchen så prøver jeg igjen. Nå er jeg godt i gang med årets juleøl. Noe jeg håper faller i smak hos gjestene når den tid kommer
Moro med all grain og faktisk 0 stress. Ikke minst artig å se at de nye heimelagaga kjølerørene dro 28 liter fra 100 grader til 18 grader på 18 minutter.
Bryggekjeller/garasje-bilde tatt i hui og hast med mobil:
Her var det 66 grader i Colemanen, 1 time på 9kg korn av ymse slag med 18 liter første runde og 10 liter i runde to 15 min. og det vil si og batch sparging.... ja?
Ang. slippe hevert så har jeg tatt ansvar for å fikse conversion-kit til neste batch. Er også kin på magnetrører... Skal google det i kveld.
Denne skal jeg prøve, men det er noe som ikke stemmer her. 4 grader plato stemmer ikke med 7% og høres veldig høyt ut med den lave mesketemperaturen.
Ellers fikk jeg med meg tre flasker av denne fra et engangssortiment i Åre i september. Jeg skulle ha kjøpt mange fler for denne er nesten like god - Høst Citra fra Beer Here.