Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lapierre X-Flow til rundbane og maraton?

Lapierre X-Flow til rundbane og maraton? #1285172 23/10/2011 22:07
Simen00 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Heisann !

Har fått testet Lapierre X-Flow 512 tre ganger nå og har gjort meg opp en del tanker og meninger om denne sykkelen.

Specs:
http://www.lapierre-bikes.co.uk/mtb/cross-country-marathon/x-flow/x-flow-512

Vekt: 12,4

Har testet sykkelen på alt fra grus til grovt terreng og kan med hånda på hjertet si at den trives klart best der det er mye teknisk, særlig bortover og nedover, dette er jo egentlig åpenbart. På grus, der den jo i utgangspunktet ikke er "ment" til å sykle på føler jeg det blir for tregt, selv med det nye (?) patentet til Lapierre, pendbox. Føler den holder meg igjen, i forhold til ferdighetene mine.

Jeg har allerede bestilt denne sykkelen (det gjorde jeg etter første testdag), men modellen over, 612 med carbonramme og vekt på 11,8 kg.

Siden planen min er å ta spranget opp til NC rundbane neste år, er jeg redd denne blir for tung!? Har tenkt tanken på å tune vekten ned, men det krever jo en del kroner (noe jeg som student har svært lite av). Har selvsagt en del å gå på når det kommer til sete, setepinne, styre og stem.
120 mm vandring for og bak er jo kanskje også litt overkill selv i NC rundbane? 100 mm hadde vel vært det beste?

Er redd jeg har vært litt for rask på avtrekkeren!

Spørsmålet mitt er om jeg skal avbestille denne sykkelen og gå for en FS med 100 mm, lavere vekt og mer aggresiv?
Eller kan jeg beholde den?

Ønsker ikke en haug med anbefalinger av andre merker/modeller:-)

Re: Lapierre X-Flow til rundbane og maraton? [Re: Simen00] #1285228 24/10/2011 07:04
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva slags ambisjoner har du i rundbane?

Hjulene er OK med sine 1700g, men kan slankes, det samme med kassetten (Deore) og stem, styre og setepinne. Ellers er det noen SLX-deler som skiftere og framgir, og selvfølgelig kan du oppgradere videre til XTR-nivå på resten. Men de siste grammene vil du ikke merke, de vil bare koste. Roterende vekt i hjul og dekk er viktig for følelsen og kvikkheten.

På den annen side, du skal føle deg topp på sykkelen. Det gjorde du tydeligvis siden du bestilte den. Vekt er relativt. Men tolv kilo er ganske mye for en rittsykkel. Spørsmålet er vel om det er bedre å kjøpe en lettere sykkel i utgangspunktet hvis ritt er viktigst.

Mitt anslag er at du kan spare opptil en kilo med å bytte hjul, kassett, stem, setepinne og styre til noe lettere, samt å konvertere til slangeløst.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Lapierre X-Flow til rundbane og maraton? [Re: Simen00] #1285250 24/10/2011 07:42
Simen00 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg har satt meg mål som å være blant de 15 beste i hele cupen.
Kommer også til å kjøre en del av maratonrittene (som TSR, Bukkerittet, ÅIH, Ultrabirken med fler)

Takker for svar og enig i det du forteller ang. vekt, men jeg føler også at geometri på ramma og 120 mm vandring (kanskje?) er med å på holde igjen smidigheten og responsen for min del. Dette blir det jo vanskelig å gjøre noe med!
Hvor mye effekt tror du jeg får ved å dra av en kilo cirka?

Jeg har jo stortsett kjørt på hardtail i mine 11 år som syklist (kan være årsaken til at jeg kanskje ikke trivdes så godt med X-Flowen, sammenlignet med hardtail!?), og syns jeg mestrer terrenget veldig bra, selv med hardtail.
Må derfor innrømme at jeg er nysjerrig på 29'er, den kan kanskje gi meg et bittelite steg opp på det tekniske og den kan jo brukes i de aller fleste ritt.

Har tilgang til gode priser på Lapierre og en litt modifisert Lapierre 929 har nå også kommet på tankebanen!

Ville dette vært et bedre alternativ kanskje?

PS: X-Flowen er perfekt om man ønsker kun en sykkel til mange bruksområder! Følte det ble litt mye negativ omtale om nykommeren til Lapierre fra min side.

Redigert av Simen00; 24/10/2011 09:20.
Re: Lapierre X-Flow til rundbane og maraton? [Re: Simen00] #1285316 24/10/2011 09:28
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
LaPierre er kjent for å ha et ganske aktivt oppheng, så det er bare et kjennetegn på dette merket. Men stort sett er det en tilvenningsperiode, og så merker du ikke noe til det lenger. Pendbox skal være noe mer responsivt enn det gamle FPS-opphenget.

En HT (og da gjerne en 29er) vil gi bedre respons og en vektfordel. Det er ikke til å komme vekk fra. Men en fulldemper vil gi bedre komfort og kontroll, og dette er viktig jo lenger unna toppen man er teknikkmessig og jo lenger og mer krevende rittene er. Men andre ord, en fulldemper gir deg mer reserver og mindre slitasje på kroppen slik at du kan yte mer mot slutten. På sikt tror jeg ikke mange vil kjøre annet enn enklere maratonritt på HT, spesielt etter passerte 30 år. Men det er min tilnærming. Men man TRENGER strengt tatt ikke en fulldemper, det gjør det bare mer morro :-)

En kilo er merkbart, spesielt i klatringer og akselerasjoner. Hvis du ikke synes fulldemperen faller i smak, kan du jo beholde den som stisykkel? Jeg ville prøvd å venne meg til fulldemper først, så tatt valget om en mer ritt-rettet sykkel. Du taper ikke noe på en slik tilnæring (om du har forpliktet deg til fulldemperen allerede). Geometrien kan tilpasses med stem og styre en god del. 120mm vandring blir standard også på tekniske rittsykler innen kort tid, og med denne sykkelen kan du utnytte dine tekniske ferdigheter til å få et større overtak i tekniske partier allerede nå.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Lapierre X-Flow til rundbane og maraton? [Re: Simen00] #1285403 24/10/2011 11:50
Simen00 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for veldig behjelpelig svar!
Jeg gir X-Flowen en sjans og gjør de modifikasjonene som trengs. Krysser fingrene for at jeg vil få mye glede av den!

Noen anbefalinger på lett ritthjulsett? 5-7 k ca?
Bygge hjul selv er også en mulighet!

Re: Lapierre X-Flow til rundbane og maraton? [Re: Simen00] #1286298 25/10/2011 17:42
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora

Moderator  support