Jeg har gjort dette. Men husk at du både endrer geometrien og endrer vilkårene for at garantiene skal gjelde. Skal ikke konkludere med at du bare kan kjøre på, men jeg gjorde altså det.
Jeg byttet ut min Fox RP24 (stock på en 2009 Fuel EX9) med en Fox Vanilla 140. Jeg mener originaldemperen var en Fox 120 som endret til 130 mm vandring av Trek/Fox i samarbeid.
Jeg byttet gaffel før 2011 sesongen, synes den ble veldig bra på grov nedoverrettet sti av det. Den var ypperlig fra før, så det sier litt. Merket ikke så mye til endret geometri før jeg byttet tilbake til originaldemperen faktisk. Da syns jeg den ble mer balansert med original 130 mm, selv om den som sagt var ypperlig til grovere sti med 140 mm foran. Mye av forskjellen her kan også tilskrives av 140mm jeg prøvde en sesong er en coildemper (plushe greier ass).
Men med original 130 mm gir den kanskje det beste kompromisset mellom klatring og sti nedover. Og akkurat den balansen er det ikke mange sykler jeg har opplevd med på sti (Niner RIP og Turner 5spot og RFX er i samme klasse). Riktig oppsett av luftgaffel er mye av kjernen i spørsmålet hvordan finne sweet spots for dempere, det er iallefal det jeg har erfart.
Anbefaler deg helt klart å prøve litt mer vandring, men ikke saksøk meg om ramma ryker

Forresten, 160mm synes jeg høres veldig "chopper" ut.
Bj