Som lokalkjent kan jeg garantere at løypa ikke blir snillere, jeg vil gå så langt som og si at den blir betydelig hardere. Stigningen fra Lierskogen og opp til Solli (som Bjerkseth linker til)komer til og ta rotta på de fleste, legg merke til over 21% stigning.
Har aldri syklet opp fra Lierskogen selv, men har forstått det slik at det er kun noen hundre meter det er såpass stigning som 20-25% Blir interessant å prøvesykle. Kan da ikke være mange dagene til det er mulig, sånn som været er nå?
Nesten på toppen av bakken ligger min gamle speiderhytte (til høyre for veien), så jeg har faktisk trillet sykkelen min opp denne bakken mange ganger (i unge år). Hadde en sykkeltur i dette terrenget i fjor sommer, opp den samme bakken, og den var like styggbratt (men jeg syklet opp). Det bratteste partiet er ikke så fryktelig langt, men det kommer i forlengelsen av en ganske lang og seig (og faktisk brukbart bratt) klatring opp fra Lierskogen. På rittdagen tipper jeg det kommer til å renne en del melkesyre i bekken ved siden av veien.
Som lokalkjent kan jeg garantere at løypa ikke blir snillere, jeg vil gå så langt som og si at den blir betydelig hardere. Stigningen fra Lierskogen og opp til Solli (som Bjerkseth linker til)komer til og ta rotta på de fleste, legg merke til over 21% stigning.
Faktisk opp i 25%, om målingen stemmer.
Selv om jeg har syklet rittet et par ganger før, så er jeg et naut når det gjelder å vite hvilken del av løypa vi snakker om her. Men, jeg antar (og ikke minst håper) at denne bakken bare er på hovedrunden og ikke også som en del av ekstrarunden?
Denne bakken er i den helt nye delen av løypa, lang stigning som begynner helt nede i Lierskogen sentrum (ved skolen) og avsluttes med en bratt kneik på ca. 150 m. Vanligvis med ei grind midt på, men regner med at denne er åpen på rittdagen. Det blir også interessant og få stgningen opp til Borgen og Borgenskogen på slutten av rittet, gleder meg
Har aldri syklet opp fra Lierskogen selv, men har forstått det slik at det er kun noen hundre meter det er såpass stigning som 20-25% Blir interessant å prøvesykle. Kan da ikke være mange dagene til det er mulig, sånn som været er nå?
Det er 14,4 % i snitt over 500 meter. That's it. Resten er av en helt overkommelig stigningsprosent. Men sliten det blir man!
Faktisk opp i 25%, om målingen stemmer.
Støttes. Jeg har også rundt 100 passeringer opp denne bakken, og her er det to muligheter; enten kælver du fordi du mister balansen grunnet lav fart, eller så er de fleste av oss minst på terskel for å komme opp. Og etter en heseblesende start, og så litt mørning opp fra Lierskauen, så er det fullt mulig å kjøre seg fullstendig pinne stiv her. Og det er jo alltid moro!
Åssen er underlaget på denne såkalte bratt bakken mtp eventuelt regn samt stor belastning av syklister. Blir det gjørmete her eller er bunnen hard og fin?
Bakken på Terrengsykkelrittet er vesentlig brattere
Flotte greier! Kommer den tidlig i rittet a?
Kommer tidlig. Bare en liten runde fra Dikemark til Lierskauen, så begynner stigningen innover Bøveien, og så kommer Drittbakken. Tipper det går maks et kvarter fra starten til det bratte partiet. En fin start på rittet som er mye bedre egnet til å strekke feltet enn Borgenskogen med en gang.
Drittbakken på Terrengsykkelrittet er vel et knepp brattere, men ikke mer heller. Og denne er lengre. Dog er den teknisk enklere, så det er ikke noe problem å holde seg på sykkelen.
Jeg synes i det hele tatt at denne endringen til Vestmarkrittet gjør rittet klart bedre. Og utforkjøringa ned til Sandungen er jo verdt hele turen!
*Grøss* jeg som hadde psyket meg opp til å melde meg på utifra den gamle løypen.. Kjenner jeg allerede gruer meg til den nye bakken alle snakker om, og ikke minst borgen på slutten. Hadde tre runder i Borgenskogen i går og kan ikke si jeg gleder meg til å ta bakkene der når man allerede har 4++ i beina :-)
Blir hardtrening i vår hvis man skal ha noe sjans til å komme i mål på dette... snakk om ilddåp som første ritt :-)
Noen som vet hvordan forholdene er i løypen forresten? Borgenskogen var helt perfekt i går, men Solli-Myggheim-Asdøltjern var ikke bra på torsdag hvertfall. Mulig å sykle med man risikerte å gå igjennom is/snø. Blir ikke lett å sykle opp til Myggheim hvertfall...
*Grøss* jeg som hadde psyket meg opp til å melde meg på utifra den gamle løypen.. Kjenner jeg allerede gruer meg til den nye bakken alle snakker om, og ikke minst borgen på slutten. Hadde tre runder i Borgenskogen i går og kan ikke si jeg gleder meg til å ta bakkene der når man allerede har 4++ i beina :-)
Blir hardtrening i vår hvis man skal ha noe sjans til å komme i mål på dette... snakk om ilddåp som første ritt :-)
Synes det var utrolig mye oppoverbakke i fjor, og løypa er ikke noe snillere i år. Er du i "god form" - hva nå enn det måtte bety, så er dette ett knall ritt. Hvis du er sylfersk og i dårlig form så kan løypa bli tøff god tur !
Synes det var utrolig mye oppoverbakke i fjor, og løypa er ikke noe snillere i år. Er du i "god form" - hva nå enn det måtte bety, så er dette ett knall ritt. Hvis du er sylfersk og i dårlig form så kan løypa bli tøff god tur !
Syklet gjennom den gamle løypen på høsten i fjor, det gikk greit.. Får legge noen turer gjennom løypen så jeg ikke tråkker meg dønn stiv allerede på vei opp til Solli :-)
Forsøkte meg på starten av rittet i dag. Den nye bakken opp Bøveien var grusom :-) Snakk om bestemor tempo gitt...
Men er mer bekymret for hvordan det skal være mulig å få 1500 stykker gjennom hogstfeltet bort til Asdøltjern. Store deler av den veien er bare å glemme å sykle. Se tre dårlige bilder tatt med frosne hanskehender på turen i dag. Når man er ferdig med hogsfeltet venter en real blåsti som virket meget moro, men tror nok deler av den skal kunne gi saniteten litt å gjøre også :-) Var ikke alt som gikk å sykle pr nå, noen steder var det speilblank is, andre steder tråkket jeg igjennom helt opp til knærne i snø.
Det er mulig å sykle opp fra Asdøltjern til Myggheim hvis man har gode dekk, dvs ikke de jeg hadde på i dag :-)
Edit: ref bildene, flere steder hvor sykkel alene uten vekt av meg sank ned til navet.
Prøvde meg opp bakken 14.04, og kan bekrefte at for folk med drøy bmi er den ikke god. Kom meg opp og det er jo fortsatt noen uker til ritt. Gikk treigere med meg enn med vonGrepa... Tror jeg foreløpig konkluderer med at jeg liker den nye løypa.
Prøvde meg opp bakken 14.04, og kan bekrefte at for folk med drøy bmi er den ikke god. Kom meg opp og det er jo fortsatt noen uker til ritt. Gikk treigere med meg enn med vonGrepa... Tror jeg foreløpig konkluderer med at jeg liker den nye løypa.
Godt å se at hvertfall en har tregere tid opp der :-) Jeg har dessuten lagt ut ett utvidet segment av den nye starten, hjelper ikke å ta i alt du kan i bakken hvis du er så sliten at du ikke klarer resten...
Jeg har gjort det til min livsoppgave å ligge nederst på alle segmenter på Strava... Syklet Borgenskogen igår; Sleipt og glatt, men veldig morro. Klokka vel inn på en sterk 54 plass av 57 registrerte tider på Strava.