De fleste fikk vel med seg den rimelig negative 3 siders artikkelen om fatbike i DN forrige uke. Heldigvis er det andre journalister som greier å presentere fatbike som noe positivt, (og ikke en uting som raskt vil føre til jordas undergang).
De fleste fikk vel med seg den rimelig negative 3 siders artikkelen om fatbike i DN forrige uke. Heldigvis er det andre journalister som greier å presentere fatbike som noe positivt, (og ikke en uting som raskt vil føre til jordas undergang).
Som her i det utmerkede bladet Kondis:
Den artikkelen i DN har jeg ikke lest. Har du en link til den?
Importøren er allerede utsolgt sier jungeltelegrafen. Den samme Jungeltelegrafen sier at Intersport Lade i Trondheim tok inn 80stk!!! feithjulinger. Så om noen leter etter Diamant BigBob så kan det være de har igjen
Jungeltelegrafen sier at Intersport Lade i Trondheim tok inn 80stk!!! feithjulinger. Så om noen leter etter Diamant BigBob så kan det være de har igjen
Jeg bestilte fra Lade på onsdag, det ser ut som den dukker opp i morgen. Veldig god service og hyggelige folk:-)
Da har vi samme sykkelen transmission, jeg er knallfornøyd, men kunne tenkt meg et sett bremser som "kliper" litt ekstra. Tror jeg har noe xt liggende. Ellers er jo dette fantastisk artig, gleder meg til det blir snø!
Heisann alle fatbikere. Er fersk på forumet her.men har lest en del tråder og finner mye nyttig info. Kjøpte for et par uker siden en mammut som jeg jevnlig sykler med i skogen. Låner denne tråden da jeg har et par spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på. Første spørsmål blir ang calipper som subber borti eikene, der leser jeg tidligere i tråden at man skal sette på skiver får å få den lengere ut, men calipperen har jo skruene på innsiden av gaffelen, så da vil den bare komme nærmere ? leser også at skiva kan flyttes, men det kan vel ikke ha noen betydning. Og et spørsmål til : jeg synes det er slark i gaffelen, merker/hører kneppelyder derfra hele tiden når jeg sykler. synes også jeg kan kjenne det når jeg dytter sykkelen fram og tilbake med forbremsen inne. Den unbrakoskruen på toppen er strammet. er det noen andre som er kjent med dette og hva kan jeg evt gjøre.
Hørt at noe subber av og til, men ikke avslørt hva ? Skal sjekke tipset ditt. MIn slarket også etter første tur. Strammet opp og i dag for andre gang. At det slarker i styrelageret på en ny sykkel etter litt "innkjøring" vil jeg tro er normalt. Ting må få gå seg til :-)
Den unbrakoskruen på toppen er strammet. er det noen andre som er kjent med dette og hva kan jeg evt gjøre.
Du må først løsne skruene som holder stemmet fast i gaffelen. Deretter strammer du skruen på toppen. Til slutt strammer du skruene på stemmet igjen.
Når det gjelder bremsen så hjelper det å flytte ut skiven, siden du da kan flytte ut kalipperen tilsvarende, og da skal den gå fri. Uansett så er begge disse tingene noe som butikken skal kunne hjelpe deg med på førsteservicen hvis ikke du heller fikser det selv.
Venter på en feiting med utveksling 32/11 - 36. Altså med ett drev foran. Hva tror folket? Kommer jeg til å knekke lårbeina, eller er dette en grei giring? Planlegger å sykle i snø, i tillegg til søleføre.
Venter på en feiting med utveksling 32/11 - 36. Altså med ett drev foran. Hva tror folket? Kommer jeg til å knekke lårbeina, eller er dette en grei giring? Planlegger å sykle i snø, i tillegg til søleføre.
Jeg tror det blir litt tungt, men gjørbart bortsett fra de bratteste bakkene. Selv skal jeg gå for 30 foran og 11-36 bak. I mellomtiden skal jeg kose meg med 36 foran og 11-36T bak frem til jeg får meg ny spider til kranken. Har på sommerføre klart meg med 36T foran og 34T bak på det meste.
Kunne vært stas med enda høyere utveksling en gang i blant. Med godt feste og lite teknisk og lange svært bratte bakker osv Må jo bytte skifter og gir også (10delt), men det ser fristende ut.
Kunne vært stas med enda høyere utveksling en gang i blant. Med godt feste og lite teknisk og lange svært bratte bakker osv Må jo bytte skifter og gir også (10delt), men det ser fristende ut.
Den der så ikke så dum ut! Den virker absolutt som en mulig løsning. Ellers er jo et 30-drev i stedet for et 32-drev, også en mulighet. Tror det skal gå greit på originalkranken.
Mulig jeg kommer til å kjøpe feiting fra min LBS i stedet, om han kan skaffe. (Ikke egentlig pga giring eller fordi jeg foretrekker den ene feitingen framfor den andre, men mest fordi jeg gjør hva jeg kan for at han skal ha et marked og fortsette å drive.) I så fall blir det en Trek Farley, så da blir ikke giring noe problem. Økonomien blir omtrent den samme, all den tid Farleyen er ferdig oppgradert.
Jeg har enn så lenge en helt original Mammut med 22 som minste foran og 34 bak. Det fungerer i å for seg greit, men dette er "tunge" sykler og selv om det kan virke på enkelte som at de flyter på alt mulig som om man svever på en rosa sky så er det ikke sånn det oppleves i virkeligheten. Dvs fremkommeligheten er såklart bedre enn alternativene, men det koster krefter og skal man tråkke i tung snø lenge kan utvekslingen nesten ikke bli stor nok. Lettere å la være å gire bruke "greatgranny" utvekslingen om man ikke føler for det enn å ønske at man hadde enkelte ganger ;-)
Man må ta tiden til hjelp på tur, man kjøper ikke denne syklen for å komme fort frem der man ellers pleier å sykle med annet.
Men calipperen er jo festet på gaffelbenet. Avstanden til eikene vil vel forbli den samme selv om bremseskiva flyttes ut eller inn.
Nope! Ved å ha skiver under selve bremseskiva vil du flytte bremseskiva litt lenger unna eikene, da må du også flytte calipper lenger unna eikene ( tilsvarende bremseskiva). Dette hjelper hvis eikene til tider subber i calipper. Kan da bruke en egnet avstandsskive som er laget for dette formålet, eller man bruker skiver som feks sitter på typen calipperskruer.... Dette får du tak i hos flere sportsbutikker.
Hadde vært kult om noen testet den der. Vurderte å starte sesongen på snø med med en 30T og 104bcd på Samox PF30 kranken vår og med en KCNC 11-38 bak, men dropper det og går rett på 10-42 og 28T Det gir 0.66 utveksling istedenfor 0.79, mao helt ned mot utvekslingen som jeg hadde med 22/34. Med 5kg lettere sykkel enn forrige vinter tror jeg det blir bra. En annen gunstig ting med XX1 kassetten er at den er så åpen at is ikke får sjansen til å pakke seg ved nullføre, slik som det kan gjøre på tettere kassetter som HG50.
Ser at drevene ikke er på lager så det går nok fort en uke eller to, men morro å se hvordan det går når jeg beholder krankdrevene som der er. Ikke så vanskelig å unngå kombinasjonen av begge de største :o)
Hadde vært kult om noen testet den der. Vurderte å starte sesongen på snø med med en 30T og 104bcd på Samox PF30 kranken vår og med en KCNC 11-38 bak, men dropper det og går rett på 10-42 og 28T Det gir 0.66 utveksling istedenfor 0.79, mao helt ned mot utvekslingen som jeg hadde med 22/34. Med 5kg lettere sykkel enn forrige vinter tror jeg det blir bra. En annen gunstig ting med XX1 kassetten er også så åpen at is ikke får sjansen til å pakke seg ved nullføre, slik som det kan gjøre på tettere kassetter som HG50.
Blir det xx1 på, hva var navnet igjen mk3 eller mk4 f1 eller var det f4. Går litt i surr. Tenker på den dyreste som kommer i aug/sept neste år?
Hadde vært kult om noen testet den der. Vurderte å starte sesongen på snø med med en 30T og 104bcd på Samox PF30 kranken vår og med en KCNC 11-38 bak, men dropper det og går rett på 10-42 og 28T Det gir 0.66 utveksling istedenfor 0.79, mao helt ned mot utvekslingen som jeg hadde med 22/34. Med 5kg lettere sykkel enn forrige vinter tror jeg det blir bra. En annen gunstig ting med XX1 kassetten er også så åpen at is ikke får sjansen til å pakke seg ved nullføre, slik som det kan gjøre på tettere kassetter som HG50.
Blir det xx1 på, hva var navnet igjen mk3 eller mk4 f1 eller var det f4. Går litt i surr. Tenker på den dyreste som kommer i aug/sept neste år?
Ingenting er avgjort enda, men ikke umulig at det kommer en XX1 modell.
Mk1 var demoene som kom til butikk forrige vinter Mk2 er de som kom i høst Mk3 er som kommer til vinteren (F4 er den rimelige, F3 er den dyrere og lettere, ca 11.5kg ,med 103mm felger og 4.7'' dekk) Mk4 kommer neste høst