Ser at Erna har fått Bud foran. Er det god klaring?
Bud skal gå med grei klaring. Sjekk TommyB sine bilder et stykke tidligere i tråden
Takk, fant innleggene hans her og her. Som du sier ser Bud ut til å funke greit foran, mens Lou subbet i bakramma - men min erfaring er at Lou går helt fint etter trimming. Må bare droppe letteste giret bak, inntil jeg får byttet litt om på drevene...
Espen W: Bør jeg kjøpe Bud, eller bør jeg vente på Snowshoe? Selv om du ikke tør å love noen eksakt dato er det fint om vi får et anslag på sånn cirka hvilken årstid de vil ankomme...snakker vi f.eks. november 2013, januar 2014, april 2014 eller seinere? Jeg vil helst vente på Snowshoe, men helst ikke hvis jeg må vente helt til vinteren er over
Espen W: Bør jeg kjøpe Bud, eller bør jeg vente på Snowshoe? Selv om du ikke tør å love noen eksakt dato er det fint om vi får et anslag på sånn cirka hvilken årstid de vil ankomme...snakker vi f.eks. november 2013, januar 2014, april 2014 eller seinere? Jeg vil helst vente på Snowshoe, men helst ikke hvis jeg må vente helt til vinteren er over
Vee snakker om 45-60 dagers ledetid på Snowshoe, pluss at frakt, etc vil ta tid. Jeg har selvsagt spec'et det på Mk3 syklene våre, men siden aftermarket er andres bord her så kan jeg ikke engang garantere at vi kommer til å ta det inn for løssalg i vinter. Mao er det nok safest å kjøpe Bud. Dette er jo også kneppet større, og er front spesifikt. Hadde første generasjon Snowshoe vært piggbar hadde jo det vært et stort pluss. vekten er selvsagt veldig attraktiv da, med 1260g i letteste versjon. Vil koste $110-120 i USA
Er det vanlig (175mm) lengde på krankarmene på Fatbikes, eller bruker mann kortere? Jeg ser bla. at OnOne selges med 170mm.
Noen foretrekker lengre og. Fatbike (på snø/sand) er typisk high torque/low rpm som tilsier lang slaglengde, for å blande sammen bil og sykkelterminologi.
Ved stisykling på sommeren kan selvsagt for lange krankarmer skape trøbbel med at man slår nedi.
Fikk nylig gjennomført prosjekt luftlinje. Opprinnelig mening var å komme meg hjem fra jobben i luftlinje, til fots. Men med fatbiken i hus endret planene seg til å forsøke å sykle så kort vei hjem som mulig. Etter å ha tegnet en strekk på kartet viste det seg å ikke være mye å hente. Raskeste vei berører faktisk luftlinja og er bare noen titals meter unna flere ganger. Mange om ikke de fleste bønder er ferdige med høstonna og det blir mulig å sykle over jordene.
Stubbåkersykling er faktisk veldig tungt og krever om ikke like mye som på snø, riktig dekktrykk.
Gress derimot er nok å regne som skara.
Hogstfeltet var det bare å glemme å sykle.
Renner og bekker er skumle. Ikke synlig rett til venstre for sykkelen hadde nedbør gravd seg nesten en meter ned i bakken. Ren flaks at jeg ikke forsvant med sykkelen rett ned i. Flaks at Espen har tenkt på lav standoverhøyde..........
Luftlinja måtte vike litt her og. Bonden var ennå ikke ferdig med innhøstingen.
Målsetningen var å holde meg innenfør +10% av luftlinjedistansen. Den røk desverre da jeg måtte sykle rund en nysådd høsthveteåker. Knall vær, kortere veg hjem og fin tur ble det.
Selvstyring på fatbikes skyldes i hovedsak dekktrykket, test med 15-20psi på asfalt, og selvstyringen er borte. Et stort og mykt dekk synker mye sammen på innsiden ved svinging og vil forsterke svingbevegelsen kraftig. Forsvinner fullstendig på mykt underlag, der en fatbike er konstruert for å tilbringe mesteparten av tiden når man kjører lavt trykk. Eksisterende fatbikes på markedet (som alle har selvstyring ved lave trykk, les mtbr.com forumet, f.eks) ligger normalt mellom 68.5 og 71 grader styrevinkel og 45-55mm fork rake. Vi ligger stort sett dønn i midten av rangen med 69.5 grader og 50mm rake.
Tack Espen. Jag har nu Floater på Nakamuran i väntan på Snowshoe. Med Floater är selvstyring ikke ett problem. Med 6 psi känns det lite, men det drar inte så hårt i styret som det gjorde med 10 psi i orginaldekken. Med 10 psi i Floater, og selvstyringen er nästan borte. Jag mäter trycket med SKS digital airchecker. Om Snowshoe känns som Floater så kommer Mk3 att bli bästa Fatbiken som går att köpa för rimlig peng.
Er det mulig å oppdrive en 17 tommer Diamura på østlandet? Etter en ringerunde på Romerike var det kun 2stk i str 19.
Muligens en på G sport alna. De hadde to inkludert den på 19 jeg stakk av med. Den andre var mindre, men 15 eller 17 aner jeg ikke ;-) Observert forrige lørdag
Fikk en tur i lysløypa i kveld. På preparerte deler av løypa fløt jeg oppå og det var fantastisk. Det var veldig ustabilt der underlaget ikke hadde satt seg. Skummelt i nedoverbakker når sykkelen plutselig går alle veier. 3 psi fremme og 3,5 bak. Målt i løypa.
Det var såpeglatt på vinterasfalt. Jeg må ha pigg, ellers kommer jeg til å bulke kroppen.
Her er et bilde av sporet mitt etter at jeg har syklet over skøyteskispor og fotspor. Mine spor var knappe centimeteren dypt.
Vee snakker om 45-60 dagers ledetid på Snowshoe, pluss at frakt, etc vil ta tid. Jeg har selvsagt spec'et det på Mk3 syklene våre, men siden aftermarket er andres bord her så kan jeg ikke engang garantere at vi kommer til å ta det inn for løssalg i vinter. Mao er det nok safest å kjøpe Bud. Dette er jo også kneppet større, og er front spesifikt. Hadde første generasjon Snowshoe vært piggbar hadde jo det vært et stort pluss. vekten er selvsagt veldig attraktiv da, med 1260g i letteste versjon. Vil koste $110-120 i USA
Æsj, jeg tok det for god fisk at dere tok de inn. Da må jeg finne på noe annet. Over til hard rock og 310 pigger. 26x2,15 og selge fatbiken. Hehe, det hadde blitt en helsvart vinter. Jeg venter også på dillinger. Har bare veldig lyst på myke 4,7 hjul.
Syklet den lykte-stituren på onsdag mot mange vanlige sykler.. Ble nok en gang overrasket over tjukkefeiten! Fatbiken gikk opp bakker mange andre måtte gå. Og jeg hadde vel mye luft i dekkene(bud/Lou). Glatte småfuktige steiner som er svakheten til de litt for knudrete feitingdekka. Litt overrasket over at mange andre slet. Var bare å sitte og trå der andre måtte gå!