Cruxing er gøy! Den umulige kneika var hard. Kjenner det i låra i dag etter ørten forsøk opp der. Den siste videoen viser at bakdekket (uten pigg) ikke satt i nærheten like bra som frontdekket (med pigg). Det ble ett par ufrivillige 180´s på turen
Akkurat på millimeteren like store. Dekket føles kvikkere og det ruller lettere syns jeg. Knastene er mindre voldsomme, men det hadde veldig bra grep på løs slush allikevel. Mønsteret er veldig åpent og det gir grep. Senterknastene er 4mm, senterskovlene er 3mm og sideknastene er 5mm. 100mm felgen gjør at dekket blir veldig firkantet, og får derav godt kantgrep.
Fikk testa Dillinger dekket litt i helgen. Trulsen på lørdag og Fredristadmarka i går. Stisykling så klart. Etter lørdagens knallsol var det en del is i stien, spesielt inne i skyggepartiene. Jeg monterete Dillinger piggdekket foran og vanlig Escalator bak (Dillinger uten pigger). De tre andre i følget hadde ikke piggdekk på sine fatbikes. Som nevnt i tråden så er grepet i piggene veldig avhenging av dekktrykket. Jeg starta med superlavt trykk, men det var bare tull. For det første så var grepet da dårlig på isen og for det andre så var underlaget så hardt at det var mer fornuftig med høyere trykk. Da ble grepet bedre, men ikke isp eller freddys bra. Men det som er sikkert er at jeg hadde betydelig bedre grep enn noen av de andre. Vi kom til flere nedoverkrux som var glassert av blank is. Der kunne jeg slippe meg forsiktig ned. De andre gikk av i de fleste av disse cruxene. Jeg sier meg enig med redaktøren (Øyvind) om at dette er ett perfekt allround dekk. Det gir deg det ekstra grepet som tar deg trygt frem på isete sti og som gir deg den ekstra lille hjelpen du trenger på blandet underlag. Er du ute etter å sykle det remmer å tøyler holder på islagte stier så er det bare å finne frem drillen og boxen med skruer. Men da må du også drive å bytte dekk fra dag til dag. Det orker ikke jeg, hverken sommer eller vinter. Jeg kommer nok til å la Dillinger stå på sykkelen hele vinteren siden de veier det samme som Nate 3.8 og de har åpent mønster som gir bra grep på løst underlag.
Det kan også nevnes at 2014 dekkene som kommer til høsten har 60A gummi. Dette for å gi piggen bedre støtte og derav mer grep. Escalator dekket bytter navn til Dillinger. Dillinger med og uten pigg lizzom.
Hva med Black Floyd; noen nyheter der (og kommer dere til å ta det inn)?
Ikke et snøfnugg i 10 dagers varselet, men mars er ofte den måneden som får størst snøfall, så det er håp for noen skikkelige pudderdager. Hadde vært kult å fått laget en video med flere på fatbike og litt skikkelig snøbrøyting, gjerne 20-30cm. Dere som bare har fått testet på fast underlag som hardtrampet sti, hard skiløype, etc, så er det bare å glede seg til å teste i løssnøen, det å sveve fram med 3psi i dekkene mens man brøter seg gjennom 20-30cm pudder på sti er bare et helt annet nivå enn på hardtrampet underlag. En av de beste turene noensinne var i Vettakollen området 3.juledag eller noe slikt, etter at det dumpet 25cm snø. Kjørte de samme stiene på slutten av turen igår, fra Frønsvollen over Vettakollen og til Sognsvann, men det var faktisk litt nedtur. Morsomt, men det er så voldsomt mye morsommere når stiene er dekket av pudder. Før jeg kom til Vettakollen tok jeg en liten runde i marka:
Er heldig og bor så og si i skauen. Sånn ca ett minutt etter at jeg rullet ut av døra var jeg her:
Videre over Dausjøen og via Mobekken retning Movann.
Skikkelig 22-32t kravling opp de siste bakkene før man kommer inn på skiløypa mellom Movann og Tømte:
Da er det få ting som er bedre enn å smelle opp på storskiva og ta et intervalldrag oppover mot Tømte:
På Tømte skinner stort sett alltid sola:
Videre retning Gørja:
Over Kalvsjøen:
Fra annen vinkel:
Over Gørja og opp til hytta:
Påskeforhold over Trehjørningen, derfra via Stålmyra, Hakkloa og Kikut.
Over Vestre Fyllingen og opp den veldig bratte kneika opp til veien:
Tok igjen en Tord Asle Gjerdalen lookalike på veien mot Sakrishytta:
Derfra Kobberhaugen-Blankvann og innom Tryvann for å sjekke tempen:
Til Frognerseteren, over stasjonen og ned akebakken til Skistua i skikkelig slush, defra videre skiløypa retning Frønsvollstråkka:
Hadde kjørt oppunder 10psi runden til nå, men senket til 4.5psi på stien fra Frønsvollstråkka retning Vettakollen. Over Fuglemyra og videre:
Ved utsiktspunktet:
Blanding av slush og is helt på toppen, bedre litt lengre nede:
Bort til Sognsvann og sti fra Riksarkivet til Svartkulp:
Hva med Black Floyd; noen nyheter der (og kommer dere til å ta det inn)?
Ingen endring på Black Floyd så vidt vi har fått beskjed om. Tøft dekk til gatebruk Vi legger nok ikke dette dekket på lager, men si ifra på mailen på vår hjemmeside, så skaffer vi dette på ca 10dager fra usa lageret. Det gjelder forøvrig alle delene til Surly, Salsa og 45North. Selvsagt såfremt det er på lager der borte selvsagt).
Hadde jo vært ålreit å ha en bra/flink/hyggelig leverandør for det merket også, her til lands.
Det er visst alt på plass, hør med Sverre
Helt riktig. Vi er importører av 907 bikes, men vi har ikke utlyst det enda siden vi ikke har en eneste skrue av deres deler på lager enda. Det kommer, men jeg tør ikke låve når. Altfor mye å gjøre om dagen.
Er noen interessert i 907 rammer, så send Mail så skal jeg se hva som er mulig å få til. Nettsiden vår bli bedre etterhvert.
... dukker opp i år, så da blir det veldig fort gjort at jeg lar meg rive med, om jeg vet at ramma ligger på et lager i Oslo et sted, og gitt at det er plass til Lou på 100mm felg bak.
De nevner 4.5" og ikke Lou (4.8"), så mon tro om heller ikke denne har plass til Bud Lou? Hmm.
Ei sånn ramme ville vært perfekt for mitt Rohloff oppsett.. og det går an å kjøre beltedrift også
Om du noen gang er i Trondheimsområdet står min beltedrevne 9:zero:7 klar for prøvetrilling og generell inspeksjon og synsing vedr. Rohloff. Foreløpig syns jeg Nuvinci sitt trinnløse IGH gir godt nok spenn mellom høyt og lavt gir.
Flott at karene i Browncouch tar ansvar vedr import av 9:zero:7. Disse rammene er så fine at flere burde prøve de snart.
Bjørn, hvordan er klaringa for dekk bak i den ramma?
Jeg har rukket å prøve Nate og Dillinger. Greit m plass for disse dekkene men det er jo selvsagt. Det er helt klart ikke plass til Bud eller Lou. Mulig BFL kan gå på 80mm felg.
Nabo ØysteinS har 170-versjonen av disse syklene, var visst trangt med Bud der også.
Bekymret for sykkelsparekontoen om 9:zero:7 kommer med 186mm bakramme...
Når man først investerer ville jeg personlig ha valgt 120 tpi versjonen. De er lettere og former seg bedre mot underlaget (selv om det kanskje ikke er like viktig på grovmønstra dekk). Sykla mesteparten av sommeren og høsten på Nate i 120 tpi, veldig fornøyd. (regner med det er Nate du sikter til)
Er du på budsjett og pleier å rive opp dekksider gå for 27 tpi.
Et alternativ er Escalator fra 45NRTH, ikke så grovt mønster men fåes i litt mykere gummi. Knard fra Surly kan også være verdt en titt. Begge disse går for å være lette og raske dekk, mer mønster enn Larry men ikke så grove som Nate.
Knard blir nok relativt sammenlignbart med Vee Mission som kommer standard på BigBob grepsmessig, så ville nok gått for Nate da. Evt. Knard for mer allround sommerbruk og så pigge opp Mission originaldekkene for bruk på isete forhold.
Det spesielle med Knard er at det har mange små knaster som sitter relativt tett. Vee Mission ser ut som det har relativt få større knaster men med lav høyde (sammenligna med Nate). Vil tro at Knard og Mission ikke oppfører seg helt likt, men det kommer litt an på om festet mot underlaget er mest avhengig av kontaktflata eller mønsteret. Knard virker som et spennende dekk, men begynner å bli litt for mange tjukke dekk i boden så kommer ikke til å teste ut selv med det første... Har sikra meg et sett Escalator så det blir testing av de til våren. Kommer også til å kjøre komboen Lou og Nate, men for å være helt ærlig tror jeg ikke man har behov for så grovt mønster på sommerføre. Erfaringene jeg og Finn har hatt tyder på at et dekk som BFL gir bedre grep enn Nate på vått sommerføre fordi de former seg lettere mot underlaget. Nate, Lou og Bud har nok sin styrke på snø (før det blir is og pigger må til). BFL holder også mindre på gjørma enn Nate gjør.
Espen, har det vært noen spennende tilbakemeldinger fra andre dekkprodusenter som feks. WTB?