Er fat-bike et bra konsept?
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1557865
14/02/2013 16:15
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 166
Werner
Kan jeg endre denne selv??
|
Kan jeg endre denne selv??
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 166 |
Og en gammal GravityDropper gjør susen for å komme seg på igjen!  Reverben funker ekstremt dårlig i 20 blå...
Mvh: Werner Sjekk ut www.flowsport.no - netbutikken for sykkelfolket av sykkelfolk:-)
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1557972
14/02/2013 23:53
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 1,864
Tallak
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 1,864 |
Stor stas i Hemsedal i dag, ikke bare ble vinmonopolet åpnet av selveste ordføreren og jeg var tilfeldigvis første kunde.... (praktisk å få blomster på Ballantines-dagen) men FatBike scenen her oppe har økt fra 1 til TRE Surly Moonlanders. Endelig får jeg selskap på tur og SteffenG ble med på tur i kveld, det samme gjorde Jo-Inge som har vært her denne uka og laget Hemsedalsmagasinet for neste år. Veeeldig løs snø som har kommet siste dagene, men vi prøvde ut litt singletrack i skispor fra offpisteområdene før vi tok noen km på langrennspor mot Ulsåk. Usedvanlig hyggelig og slett ikke verst å avslutte med afterbikebransjepils på Bart i godt selskap. Jo-Inge forer innpå feiteste sjokoladekaka før vi setter utfor med minst tre tryn hver. MINIVIDEOKLIPP : Jo-Inge og Steffen ned skisporet fra Djeveldalen.
InstaVIMEO2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1557979
15/02/2013 06:18
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1558064
15/02/2013 10:53
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Subs
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196 |
Apropos akkurat det, jeg ser ofte fatbikere på snø uten hjelm. På bilder altså. Er det litt sånn fordi man beveger seg langs skiløyper og andre steder folk ellers ikke bruker hjelm?
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1558109
15/02/2013 12:38
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527 |
På mye av bilene vi ser på nettet der folk ikke har på hjelm når de fatbiker, er det ganske paddeflatt terreng, og snø, samt at farten er lav. Ingen bruker hjelm på langrenn, og det er allment akseptert.
Hjelm bør brukes når man sykler syns jeg, men jeg ser greia med at det kan være fristende å droppe det når terrenget er flatt og farten er joggefart.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1558116
15/02/2013 12:47
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Nå skal jeg ikke være formanende, men en forskjell mellom sykling i snøen og langrenn er at hvis du tryner, er det mer hardt og tungt man kan få i hodet i en sykkel enn et par ski.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: baronKanon]
#1558118
15/02/2013 12:54
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527 |
Nå skal jeg ikke være formanende, men en forskjell mellom sykling i snøen og langrenn er at hvis du tryner, er det mer hardt og tungt man kan få i hodet i en sykkel enn et par ski. Enighet. På sykkel bør det brukes hjelm.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1558127
15/02/2013 13:15
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Sverre]
#1558132
15/02/2013 13:23
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 1,864
Tallak
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 1,864 |
Jeg er i prinsippet enig i at man alltid skal bruke hjelm når man sykler og fant selv ut for et par uker siden at action uten hjelm = tur på legevakta og strips i panna. (ikke på sykkel)
I dette tilfellet har vi ingen unnskyldninger, kun latskap, kulde, manglende hodelyktfeste osv.
Saken er tatt opp til diskusjon og vedtak er fattet. Hjelm er best, ingen protest!
InstaVIMEO2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1558137
15/02/2013 13:30
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527 |
Tilbake til saken. Var på jobbtur i Bergen denne uka, og tok en svipp oppom Ulriken på tirsdagen. Vi sykla ned stien på forsiden. BRATT og GLATT dekker igrunn det hele 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1558150
15/02/2013 13:53
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Subs
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196 |
Herlig bilde Sverre!
(Og bare så det er sagt, jeg bruker alltid hjelm)
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1558154
15/02/2013 14:09
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,214
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,214 |
Etter å fått noen hundremeter på en moonlander med 4,8 dekk er det ett par inntrykk som er fremtredende.:
Det ser heeeelt sykt ut. Føler du sitter å ser ned på ett bildekk når du trår. Det er overraskende lett-trådd og "små kvikk". Og sist men ikke minst; STABILITET.
Er utrolig glad for at nakamant/diamura kommer slik at man kan prøve for en rimelig pris.
Mvh
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1558157
15/02/2013 14:12
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1558164
15/02/2013 14:19
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Var forresten på tur på Skullerudåsen med Ripen og Are (ikke tallak) i går og da kom jeg frem og de andre banna mens jeg lo meg glugg av glede. Prøvde oss på utforprisen (ny PR, men langt å gå), og der var det et lite parti som var - ehm - glatt av is. Det hadde jeg for så vidt vært klar over på vei opp, men plutselig tenkte jeg "Å, det var her jeg skulle kjøre forsiktig. UææææææÆÆÆÆ!", men det gikk greit altså. Måtte legge igjen Ripen hvis forhjul bestemte seg for å grave seg ned litt mye og legge hele Ripen i bakken. Men en ting som er snickers og twist: det er ikke helt forenlig å sykle fort og aggressivt og mest mulig bæreevne-lufttrykk. Hadde et par bånninger av dekket. Og dempere? hvem trenger det nå om vinteren?  Ønskeplanen min er nå: Clown Shoe foran (bankers, men vet ikke om det blir nå eller til vinteren igjen) Testmontere Bud bak på Rolling Darryl og sjekke klaring. Øyemål sier at det vil gå, praksis vil vise. Hvis dette funker, blir det sannsynligvis Lou bak for litt ekstra flyt og cush' når det går hardt for seg. Superønskemenikkeheltsikkerpånytteverdienformegplanen er samtidig: Rabbit Hole-felger og Knard 29+-dekk. Dette skal etter sigende gå som smør i ost på en Pug.  Da har man tursykkeloppsett for sommeren.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Tallak]
#1558166
15/02/2013 14:22
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
I dette tilfellet har vi ingen unnskyldninger, kun (...) kulde (...) Alpinhjelm funker fint til vintersykling, er min erfaring. Trenger ikke lue under, og holder meg passe varm. Kombineres fint med alpinbriller, som gir øyne og ansikt god beskyttelse mot kald vind. Sånn i tilfelle noen ikke har tenkt tanken.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1558213
15/02/2013 17:31
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639 |
Spec på Diamura fatbike? Fant dette på nett hos Kjells sykkel:
Ramme: Fatbike spesifikk. Offset baktriangel, 135mm spacing. Aluminium
Gaffel: : Fatbike spesifikk. Aluminium
Krank: Relic 100mm 44/32/22
Krankgir: Shimano SLX
Navgir: Shimano Deore
Felg foran: C4 100mm (Drillet)
Felg bak: C4 80mm (Drillet)
Dekk: Vee-Rubber Mission 26 x 4.0 Kevlar 120Tpi
Nav bak: Shimano Deore
Nav foran: C4 (135mm)
Frikrans: Shimano HG50 (11-34)
Bremser: Tektro HDC300 hydraulisk (180mm skiveF/160mmR)
Styre: C4 RE2.0 riser 710mm
Stem: C4 RE2.0
Setepinne: C4 RE2.0 31.6mm/ 400mm
Er det omtrent slik den blir tro?
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: T.Surnevik]
#1558214
15/02/2013 17:32
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Desmo]
#1558216
15/02/2013 17:35
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Spec på Diamura fatbike? Fant dette på nett hos Kjells sykkel:
Ramme: Fatbike spesifikk. Offset baktriangel, 135mm spacing. Aluminium
Gaffel: : Fatbike spesifikk. Aluminium
Krank: Relic 100mm 44/32/22
Krankgir: Shimano SLX
Navgir: Shimano Deore
Felg foran: C4 100mm (Drillet)
Felg bak: C4 80mm (Drillet)
Dekk: Vee-Rubber Mission 26 x 4.0 Kevlar 120Tpi
Nav bak: Shimano Deore
Nav foran: C4 (135mm)
Frikrans: Shimano HG50 (11-34)
Bremser: Tektro HDC300 hydraulisk (180mm skiveF/160mmR)
Styre: C4 RE2.0 riser 710mm
Stem: C4 RE2.0
Setepinne: C4 RE2.0 31.6mm/ 400mm
Er det omtrent slik den blir tro? Jepp, blir mer eller mindre slik. Styret er dog 720mm. Mulig at vi kjører det nye bakdekket som skal testet grundig denne helgen.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1558220
15/02/2013 17:49
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Hvor breie dekk kan man med fornuftig margin sette på forran og bak?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Knirkekne]
#1558224
15/02/2013 18:10
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Hvor breie dekk kan man med fornuftig margin sette på forran og bak? Copy/paste fra tidligere: "Med Vee-Rubber Mission (som måler reelle 4.4" på 100mm felgen vår) er det ca 12mm klaring med den nye gaffelen vår. Den nye ramma har ca 15mm klaring til Mission dekket på 80mm felg på begge sider på kjedestag og setestag. På 100mm felg måler dette dekket 4.4" og vil ha ca. 10mm klaring på alle sider. Er mao. svært god plass i både gaffel og ramme på siste versjon (dvs siste versjon med offset og 135mm spacing). Vi oppimot doblet klaringen vs. første generasjon av ramme/gaffel" Gaffelen vil svelge unna det bredeste på markedet på 100mm felg. Oppgitt bredde på fatbike dekk kan være litt forvirrende, da noen er målt på 65mm felg, noen på 80mm og noen på 100mm. Vee-Rubber dekket vårt er oppgitt til 4.0" og det er også reell bredde (noe over 100mm) på 80mm felg. På 100mm frontfelgen, derimot, måler det reelle 4.4" (ca 112mm). I følge produsenten måler 4.8" fordekket 119mm reell casingbredde på 100mm felg og bakdekket 111mm casingbredde på 82mm felg. Disse bør dermed passe på vår gaffel/ramme med standard 100mm front og 80mm bakfelg. Man trenger dog å gjøre endring på krank eller kassett for at kjedet skal gå klar av dekket i laveste gir.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: baronKanon]
#1558228
15/02/2013 18:26
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Var forresten på tur på Skullerudåsen med Ripen og Are (ikke tallak) i går og da kom jeg frem og de andre banna mens jeg lo meg glugg av glede. Prøvde oss på utforprisen (ny PR, men langt å gå), og der var det et lite parti som var - ehm - glatt av is. Det hadde jeg for så vidt vært klar over på vei opp, men plutselig tenkte jeg "Å, det var her jeg skulle kjøre forsiktig. UææææææÆÆÆÆ!", men det gikk greit altså. Måtte legge igjen Ripen hvis forhjul bestemte seg for å grave seg ned litt mye og legge hele Ripen i bakken. Men en ting som er snickers og twist: det er ikke helt forenlig å sykle fort og aggressivt og mest mulig bæreevne-lufttrykk. Hadde et par bånninger av dekket. Og dempere? hvem trenger det nå om vinteren?  Ønskeplanen min er nå: Clown Shoe foran (bankers, men vet ikke om det blir nå eller til vinteren igjen) Testmontere Bud bak på Rolling Darryl og sjekke klaring. Øyemål sier at det vil gå, praksis vil vise. Hvis dette funker, blir det sannsynligvis Lou bak for litt ekstra flyt og cush' når det går hardt for seg. Superønskemenikkeheltsikkerpånytteverdienformegplanen er samtidig: Rabbit Hole-felger og Knard 29+-dekk. Dette skal etter sigende gå som smør i ost på en Pug.  Da har man tursykkeloppsett for sommeren. Hverken Bud eller Lou går i bakramma på en Pugsley, det er en grunn til at Surly tok fram Moonlandern  BFL som har samme casing men minimalt med mønster går akkurat, men om man trår skikkelig til eller legger sykkelen hardt over hender det at det blir litt subbing mellom dekk og chainstay. Krampus style hjul går helt fint på en Pugs i følge Surly selv. Har selv vurdert et sånt forhjul til barmarksbruk, gir litt lettere front men vil beholde fett bakhjul.. både fordi jeg liker grepet og fordi det blir i overkant dyrt å bygge et ekstra bakhjul når man kjører Rohloff 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: krankdrev]
#1558248
15/02/2013 20:11
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hverken Bud eller Lou går i bakramma på en Pugsley, det er en grunn til at Surly tok fram Moonlandern  Sikker? Tenkte da på RD-felgen. Er god plass fra Nate bak, og det er bare 1 cm breddeforskjell mellom dekkene på RD-felg.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1558252
15/02/2013 20:23
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1558253
15/02/2013 20:24
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 1,443
Horgen
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 1,443 |
Vil det fungere hvis man begrenser bakgiret til å stoppe tidligere hvis man vil bruke større dekk bak?
Cube Agree SLT Di2 Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Horgen]
#1558254
15/02/2013 20:28
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Vil det fungere hvis man begrenser bakgiret til å stoppe tidligere hvis man vil bruke større dekk bak? Det er en mulighet, evt at man bruker en type kassett der man kan stokke om drevene. F.eks Recon titan kassett. Da kan man f.eks sette største drevet der f.eks 7. drevet er normalt, så justerer man stoppskruen på navgiret. Ulempen er selvsagt at man mister gir og får større sprang mellom girene.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: baronKanon]
#1558260
15/02/2013 20:41
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Hverken Bud eller Lou går i bakramma på en Pugsley, det er en grunn til at Surly tok fram Moonlandern  Sikker? Tenkte da på RD-felgen. Er god plass fra Nate bak, og det er bare 1 cm breddeforskjell mellom dekkene på RD-felg. Helt, helt sikker  Info om dekkbredder ligger også på bloggen til Surly, ca. august-september-2012-ish. Med BFL og RD er det kun ca. 4mm klaring på hver side, knastene på Bud og Lou er 8mm høye på samme casing.... I tillegg flekser ramma litt.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1558261
15/02/2013 20:42
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Bajs. Får spare til klovnefelg foran, uansett
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Horgen]
#1558262
15/02/2013 20:46
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Vil det fungere hvis man begrenser bakgiret til å stoppe tidligere hvis man vil bruke større dekk bak? Det man normalt gjør er å bruke en trunkert kassett, dvs. fjerner noen av de minste drevene og spacer hele kassetten lengre utover slik at man beholder de lette gira. Man må også fikse kjedelinja på kranken, enten kutte ut grannydrevet eller bruke en spesialkrank/spider som har grannydrevet der det midterste normalt står og det midtre i ytre posisjon.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: baronKanon]
#1558264
15/02/2013 20:54
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Bajs. Får spare til klovnefelg foran, uansett
Eller kjøpe Moonlanderramme, og bygge om Pugsen til 29x3" på permanent basis  Er du sikker på at du vil ha 100mm foran? Har vurdert det selv, men kommet fram til at det er liten gevinst å hente. Når jeg bryter gjennom er det normalt bakhjulet som er synderen, ikke forhjulet. Kommer til å prøve Lou som fordekk og Nate som bakdekk når jeg vil ha mer mønster enn BFL kan tilby. Lou på 82mm felg er rimelig digert det også... Selv valgte jeg å holde meg til 82mm både foran og bak fordi 3,8" dekk (som jeg også vil fortsette å bruke) får en litt merkelig profil og felgkantene stikker langt ut og er utsatte for steiner osv. på 100mm felg. Jeg bruker tjukken minst like mye på barmark som på snø, så dette ble en avveing. Skulle jeg hatt en ren snøsykkel ville jeg gått så bredt som mulig i begge ender og satsa på Moonlander.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1558267
15/02/2013 21:00
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Har Lou foran, og sammenlignet med Larry er det natt og dag. Larry er ok når det er vanlig vått og sånn, men når det er litt løst, så holder det ikke. Så for hard sykling når det er løst, er det mye flyt og stabilitet som gjelder. Og tenkte der at med CS-felg vil jeg kunne kjøre med noe høyere trykk og samtidig få god støtte når det er løst.
|
|
|
|
|