Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 49 av 234 1 2 47 48 49 50 51 233 234

Er fat-bike et bra konsept?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Hæ?] #1547239 20/01/2013 09:24
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hæ?

Min opplevelse av din måte å fremstå på her på forumet er mer som den spanske inkvisisjonen. Du oppleves AV MEG som særdeles overlegen, besserwisser og med svar på alt. Alle som ikke mener det samme som deg, ja de er undermennesker som ikke har forstått den opphøyede sannhet. Du oppleves av meg som en som går rett i strupen, fullstendig uinteressert i å diskutere. En som bare svinger innom som om det var Gud selv som kom for å gi fasit til massene.

Det er selvfølgelig ikke hyggelig at noen har en slik oppfatning. Det er ikke sikkert det er jeg som er problemet. I Norge er vi intolerante på den måten at hvis noen har funnet hverandre og er enige om en ting, så skal mindretallet underkaste seg, og i det minste forhandle om sannheten (med mindre man har en opphøyet posisjon i samfunnet, som professor). Jeg vil samtidig bemerke at det er diskusjoner jeg holder meg langt unna, siden jeg ikke har noe kunnskap eller fornuftig jeg føler det er å si. Besserwisser, vel jeg etterstreber å finne sannheten om ting, ikke bare akseptere den almenne oppfatnigen (derfor diskuterer jeg på et forum). De gangene jeg fremlegger hva jeg har kommet frem til og det bryter med den almenne oppfatningen, så er det klart at det møter motbør i en intolerant forsamling. I et land som Iran vil man kutte hodet av deg, i Norge er baksnakking, ignorering og feige angrep mer standarden (husk at jeg ikke har kalt noen for idiot, men Øyvind Aas har gjort det mot meg). Vi er i all sannhet en ansamling av bønder her. I steder som f.eks. San Francisco og Seattle har man et helt annet toleransenivå for andres meninger og tanker. Slike steder har derimot ført til en ekstrem fremgang i innovasjon (ref. Richard Florida).

I diskusjonen om Rohloff vil jeg bemerke at det ikke er jeg som påstår en vektforskjell (men at jeg ikke vet), men at andre vil at jeg skal forhandle meg frem til å være enig i oppfatning de selv har. Hvis du mener jeg gjør feil i å ikke gjøre det, så får du bare gjøre det.

Nok om det. Hvis Øyvind Aas ønsker å snakke om intensjonene sine så får han gjøre det.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: supernalle] #1547292 20/01/2013 12:00
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Hei Supernalle,

Mitt svar var ikke rettet mot deg, men PedroS sin opplevelse på G-sport Sandvika som han forteller om lenger opp i tråden.

ICON_SMILE

/Are Nicolai
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1547478 20/01/2013 19:47
Tomas Offline
Kaffe?
Kaffe?
Tilbake til tema:
Hjemmelaget FBFS ramme

Respektable mengder kilo og el-motor.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1547555 20/01/2013 21:17
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Ny og rå dag ute på fatbiken(e) idag.
Kollega Gustav og jeg var ute i området rundt Tryvann og tok opp en haug med videosnutter med hjelmkameraer, proff stillkamera, osv. Skal settes sammen til en fatbike promo video som vi skal vise til butikkene våre i forbindelse med messe, osv.
Fant noen områder med tørr løssnø, så ble mye bra film.
7 timer ute totalt, heldigvis en god del varmere i lufta idag, med -8 vs -15 i går.
Møtte på en erketypisk grinebiter, men resten av de som vi traff på var svært positive.
15+ timer totalt på tubeless bakhjulet i tildels sterk kulde de siste tre dagene, og null problemer, så oppsettet virker særdeles lovende.
Vi testet prototypen med 180mm spacing og custom baknav, og den funket fin-fint, så god start. Kjempetilbakemeldinger fra Lars-Ove Thoresen som tester prototypen av (nonfat) 29er karbon ramma vår med en del nydesignete custom endringer også, så bra helg. Ser at vi må få satt Lars-Ove på en fatbike også, kan ikke bare sykle rundt på skinny hjul i vinter.

Redigert av Espen W; 20/01/2013 21:25.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: nicolai] #1547631 21/01/2013 07:24
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Herlig Nicolai. Dette fikset du jammen bra. Jeg tror kanskje du gjør klokt i å gjøre utsagnet om å være tilstede før du eventuelt uttaler deg til en ledetråd for deg. Jeg har ikke kalt personen en idiot, det var det du som gjorde. Dette er en ansatt som har arbeidet der i mange år. Jeg formodet at han følger med i utviklingen (som Truls i Asker NB!), men den gang ei. Spørsmålet var "Hei, har dere tenkt å ta inn noen fatbikes. Jeg vet at Espen Wethe holder på å lage noen nå som er klare til levering i september?" Mener du at dette er en spørsmålsstilling som har til hensikt å sette mottakeren i forlegenhet? Mitt råd er at du bør forholde deg stum inntil du eventuelt har bedre kjennskap til en sak som forutsetter personlig tilstedeværelse.

PedroS
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: PedroS] #1547640 21/01/2013 07:42
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Sitat: PedroS
Ansiktsuttrykket på ham som jeg spurte var mindre intelligent enn en kus.

Synes ikke sammenligningen med å kalle en fyr for komplett idiot er så langt unna.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: hrukin] #1547663 21/01/2013 08:23
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: hrukin
Sitat: PedroS
Ansiktsuttrykket på ham som jeg spurte var mindre intelligent enn en kus.

Synes ikke sammenligningen med å kalle en fyr for komplett idiot er så langt unna.

Enig, og i tillegg vil jeg skryte litt av G-Sport på Sandvika Storsenter. Gutta i sykkelavdelingen der er svært hjelpsomme og serviceinnstilte. Jeg har ikke fått satt dem på prøve med vanskelige saker som å bestille fat-bike, men tipper de ville ha klart det også, hvis de fikk informasjon om at det var noe slikt på gang.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Dan] #1547691 21/01/2013 09:38
Finn Offline
Ringrev
Ringrev
Fikk med kona ut på fjordisen på søndag. Strålende sol og vindstille med et lite lag med snø på isen gjorde at det ikke var antydning til glatt. Syklet fra Kadettangen til Fornebu, og tilbake til Nesøya og rundt Borøya og Kalvøya. Cruiset rund på fjorden i over 2 timer. Veldig kult med Fatbike på sånne dager. Masse kommentarer fra blide folk hele veien. Det gikk i ca 5 km/t hele veien, droppet derfor hjelmen på denne turen da det gikk verken oppover eller nedover :)…

No Brakes, No Freewheel, No Worries !!

aka RAMMSTEIN
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Finn] #1547693 21/01/2013 09:39
Finn Offline
Ringrev
Ringrev

aka RAMMSTEIN
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Finn] #1547694 21/01/2013 09:39
Finn Offline
Ringrev
Ringrev
Datteren min på 12 år er like høy som kona, så de bruker derfor samme sykkel uten å verken stille på setet eller noe annet. Jeg ville sykle mer, og dro hjem med en fornøyd kone, og hentet datteren min og kjørte til Øverland. Syklet opp til Fisklaustjern og tok en liten gåsti ned til veien mot Nygård og syklet pilgrimsleden ned til bilen. Knallfin tur, og fikk syklet i nesten to timer til. Og kult at både store og små i familien syntes det er gøy å bli med på Fatbike tur…

Møtte nesten ingen skigåere på denne turen. En vi møtte ropte etter oss "Det der ser gøy ut"

Kult med sånne komentarer ICON_COOL

aka RAMMSTEIN
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1547699 21/01/2013 09:49
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Tenker å bygge meg en Fatty til neste vintersesong. Jeg har ikke lyst å betale alt for mye for den. Hvor finner jeg billig ramme, gaffel, dekk, slanger og hjulsett? Regner med at resten er rimelig standard ICON_SMILE

Budsjettet er på ca 6500kr. Kan legge til at jeg har lyst å gå for 1x10 og at jeg har girsystem liggende. I tilegg har jeg setepinner og litt anna stæsj som kan redusere prisen litt.

Er det mulig å få tak på det overnevnte til ca 5000kr? kan dere gi meg noen linker eventuelt?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: nyzeta] #1547700 21/01/2013 09:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Lykke til, nyzeta. Her må du grave blant brukte deler osv. De billigste som er komplette ligger på ~10k, og det er med 1x10 og billigbillig drivverk.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1547706 21/01/2013 10:00
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Dette så gøy ut Finn, jeg er så innmari sugen på Fatty nå!
Jammen glad det er så lite snø i marka nå, ellers hadde det blitt dyrt.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1547715 21/01/2013 10:17
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Kjempefine Bilder Finn! Sånn skal en søndag være.
4timer sykling på en dag er ikke ille ICON_SMILE

Vi får ta oss en tur igjen snart. Bare det hersens ribbeinet går seg til, så blir det mer sykling.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1547729 21/01/2013 10:39
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Tips: kjøp ramme med plenty med standover clearance som det heter på norsk.
4"dekk med lite trykk bærer bedre på bristende skare enn to føtter med str. 44 sko. Au.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1547737 21/01/2013 10:50
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: Espen W
Tips: kjøp ramme med plenty med standover clearance som det heter på norsk.
4"dekk med lite trykk bærer bedre på bristende skare enn to føtter med str. 44 sko. Au.

WORD! ICON_LAUGH
(medlidende tanker i din retning)

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1547739 21/01/2013 10:53
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Kan noen gi meg en grei innføring i dekktyper til fatbike?

Jeg ser størrelser varierer endel på ferdige sykkelmodeller. Jeg skjønner jo at det lønner seg med store i forhold til bæreevne på løst underlag - men hvor store må det være for at det i det hele tatt er noen vits?

Er det mange gummivarianter og gå for?

Kort sagt - hva er best til hva slik som status på utviklingen er nå?

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1547752 21/01/2013 11:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Størst mulig er diggest og gir mest feste - og høyest vekt. Rett og slett. Det er i hvert fall min oppfatning. Bak er det begrensninger på hvor bredt hjulet kan være basert på subb av kjedet og hvor mye man ønsker å bygge hjulet offset. 3,8" er godt nok, men 4,8" er bedre - i hvert fall om vinteren. Gummi har ikke like mye å si som på tynnhjulinger, da grepet er helt sykt!

Har begrenset med erfaring, men jeg har godt inntrykk av Nate bakt. Larry foran er helt ok så lenge det ikke er løst, og Bud foran er sinnsykt godt med haugevis av grep. Vet Sverre har kjørt med Nate foran på 100mm-felg, og det er vesentlig feitere enn på 82mm som jeg har bak.

Og så kommer det an på hva du har plass til i ramma. Bakrammer som passer 82mm-felger og 3,8" dekk er gjerne billigere enn de som har plass til 100mm-felger og tilsvarende dekk. Foran har man mer spillerom, og en Moonlander-gaffel (eller tilsvarende) med maks på dekk og felg er nok killer uansett. Skal spare til 100mm-felg til neste vinter (tror jeg).

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Sverre] #1547756 21/01/2013 11:19
Finn Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Sverre
Kjempefine Bilder Finn! Sånn skal en søndag være.
4timer sykling på en dag er ikke ille ICON_SMILE

Vi får ta oss en tur igjen snart. Bare det hersens ribbeinet går seg til, så blir det mer sykling.

Takk, ja som sagt knall fin dag...

Helt klart med på tur igjen.
Og hvis det blir lyktetur, så
har jeg kjøpt meg lykt til hjelmen også nå, så da ser jeg enda bedre enn sist vi var på tur.

Ja, bli bra i ribbeinet....sånt er bare vondt.

aka RAMMSTEIN
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Subs] #1547768 21/01/2013 11:46
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Subs

Felger og slikt:

Nå har jeg tuklet litt med 100 mm felg på 170mm baknav, ingen offset på ramma. Jeg har 10-delt kasett bak, og 100mm krank foran, og "normal" krank, dvs. to klinger foran, med slagring der størsteklinga normalt ville vært.

For å ungå kjedeskraping på dekket (Hüsker Dü, 4") måtte jeg ta tre av klingene på kassetten, og flytte bakom, slik at jeg kan bruke største klinge bak, og minste foran.

Skal man ha 4,8"-dekk bak, og likevel ha tilgang til nogenlunde lette gir, så bør nok spesiell krank vurderes, pluss evt. offset på ramma. Med Lou på 100mm-felg bak, så hadde det ikke vært særlig mange gir tilgjengelig, på mi ramme.

SRAM-kassetten hadde 7 av 10 klinger avtagbare, så slapp jeg måtte flytte de tre aller minste klingene på andre siden, og dermed fikk jeg beholde spennet i giringen, og X7-giret ser ut til å takle skiftingen mellom litt større klinger fint, lell.

Surly Mr Whirly-kranken har de to klinkgene lenger ut, som absolutt er et poeng med 100mm felg bak. Hadde jeg hatt en slik krank hadde jeg kunne droppet modifikasjonene på kassetten bak, antar jeg.

Når jeg kommer ut av "ikke-kjøpe-mer-fatbikedeler-nå"-karantenen, så skal bygge meg et nytt bakhjul med Rolling Darryl, og se om Lou-dekket vil trives bedre bak, da.

Så om Clown Shoe/Lou-kombinasjonen bak er den man vil ha, så er det vel stort sett bare Moonlander-ramma som støtter dette på høvelig vis?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Subs] #1547792 21/01/2013 12:30
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Sitat: Subs

Jeg ser størrelser varierer endel på ferdige sykkelmodeller. Jeg skjønner jo at det lønner seg med store i forhold til bæreevne på løst underlag - men hvor store må det være for at det i det hele tatt er noen vits?

Dekkutvalget er ikke kjempestort, men det kommer seg. Surly er de som har størst utvalg og lager "alle" typer dekk. Typer dekk er ganske likt som på vanlig sykkel. Ingen kanaster for asfalt, litt sideknaster for grus og mye knaster for løs snø og gjørme. I tillegg kommer piggdekk.
45 North lager dekk med litt mykere gummi.
Det finnes i grove trekk to størrelser. 3.8 og 4.8" (kallt 4 og 5")
Disse er tiltenkt 80 og 100mm felger. Du kan montere 4" på 100mm felg, men det er ikke optimalt, iallefall ikke på annet enn snø. Sidevegg og felgkant er utsatt for skader.

Her finnes masse nerdeinfo on dekk:
http://surlybikes.com/blog/post/how_fat_can_we_go

Bud og Lou er gedigent!!

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: PedroS] #1547949 21/01/2013 18:39
N
nicolai Offline
N
Hei Pedro,

Jeg tror at man gjør lurt i å ta høyde for at andre brukere av et offentlig forum som dette fra tid til annen kan komme med tilbakemeldinger på det man til enhver til velger å skrive.

Du har forøvrig helt rett i at du ikke har kalt vedkomne en idiot, du har kun valgt å sammenligne hans ansiktsuttrykk med en kus. Jeg beklager hvis jeg tolket deg feil, og forøvrig var det heller ikke min intensjon å kalle vedkomne medarbeider på G-sport Sandvika for en idiot.

Ut i fra det du spørr om, virker ikke på meg som om ditt spørsmål har som hensikt å stille mottakeren i forlegenhet. Det det hander om er vel heller på hvilken måte du velger å møte vedkomne på, når du får et svar som etter ditt syn ikke holder mål.

Jeg syns ikke det er god oppførsel (på bakgrunn av et spørsmål om fatbike, noe jeg har forklart "nyheten av" tidligere) å si at vedkomne kompromissløst ikke følger med i utviklingen, ikke jobber i en oppegående butikk og forøvrig fremstilte et ansiktsuttrykk som virket mindre intelligent enn en kus.

Ellers forslår jeg at du slapper helt av, teller til ti, og tenker deg om èn gang til før du angriper tastaturet og trykker "send".

Det er ikke noe stort poeng å hisse seg så opp over dette, syns jeg.

/Are Nicolai
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: nicolai] #1547965 21/01/2013 19:14
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
First ride med Dillinger piggdekk ihelga, mange fine issvuller og overraskende glatte partier å prøve dekka på. Må dog kjøre de inn litt mer først.

Opplevde doublé punktering! Når man fjerner gamle pæretrær vokser det etterhvert opp noe buskas med ca 1" lange pigger. Disse setter seg i dekket, og tetter forsåvidt bra helt til noen (feks en femåring) finner de og drar de ut... Sånt burde jeg sikkert visst, det med pæretrea that is. Femåringen gjør alt mulig uforutsigbart likevel. Men med to kjappe lapper fra Clasern's utvalg av sykkelutstyr ble det tette dekk.

Måtte også innom "den gamle" for å hilse på.

Bj

Vedlegg
Foto0206.jpg (191.08 KB, 241 nedlastinger)
Redigert av BjornS; 21/01/2013 19:15. Rediger grunn: Bilder
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1548108 22/01/2013 07:20
Solbu Offline
Medlem
Medlem
Er det noen av dere som har brukt fatbike en stund på vinteren som kan anbefale hvilken type pedaler man bør gå for?

Diamant - et lett valg!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Solbu] #1548118 22/01/2013 07:41
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har "alltid" sverget til klikkpedaler (Shimano XT eller M647 er stort sett mine pedalvalg).

Men jeg var nødt til å bruke et par gamle flatties på fatbike'n. Og jeg er blitt meget usikker på hva jeg foretrekker til sti/skog/morrosykling. Flatties med skruer gir overraskende godt grep sammen med fjellsko med Vibram såle, savner ikke noe sidegrep. Savner noe "kunne dra opp ved klatringer" men fordelen ved å slippe ising og snø i pedalen er større.

Skal jeg sykle fort på grus, rett frem, så er nok klikkpedaler da sh1t fortsatt.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1548122 22/01/2013 07:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Flatties gir bedre utvalg av varmt skotøy. Syklet en stund med dette, helt til jeg kjøpte meg litt varmere SPD-sko. Så lenge du har en god såle som ikke er for åpen, sitter det godt nok med flatties. Jeg brukte M77 fra forsvaret, og de passet dritt på mine flatties.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1548246 22/01/2013 10:57
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
For skikkelig knotesykling, der man må av og på hele tiden er flatties valget.
Er man på slippgrensen er clipless svært gunstig, da man får et jevnere tråkk når man konser om å trekke opp, i motsetning til flatties der kraftutviklingen blir mer nøkkete, og det er lettere å dra løs dekket.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1548288 22/01/2013 11:46
æling Offline
Fersking
Fersking
Noen spørsmål til Espen Wethe:

Hvor breie dekk og felger vil Mk3 prototypen med 180mm spacing og custom baknav klare?
Bruker du en spesiell krank på denne sykkelen?
Når kommer Mk3 for salg?
Hvor store dekk sluker gaffelen på Diamant Mammut?

Om du ikke blir grønn på knærne i løpet av dagen, må du alvorlig revurdere din livsførsel.

- Tommy -
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1548707 22/01/2013 23:48
chalshus Offline
More than words
More than words
Er man på slippgrensen er clipless svært gunstig, da man får et jevnere tråkk når man konser om å trekke opp, i motsetning til flatties der kraftutviklingen blir mer nøkkete, og det er lettere å dra løs dekket.

Det kommer vel an på syklisten det?

Har noen kamerater som kommer seg opp de sprøeste bakkene med flats, andre som er veldig flinke og som har clipless.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: chalshus] #1548779 23/01/2013 08:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: chalshus

Det kommer vel an på syklisten det?

Har noen kamerater som kommer seg opp de sprøeste bakkene med flats, andre som er veldig flinke og som har clipless.
yes

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 49 av 234 1 2 47 48 49 50 51 233 234

Moderator  support