Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver!

Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! #1281008 16/10/2011 22:22
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Av mangel på en sykkel med større bruksområde enn rett ned Hafjell, har jeg gått til innkjøp av en Intense 6.6 Slopestyle-ramme!

Dette er i utgangspunktet samme ramme som den vanlige Intense 6.6 All Mountain ramma, men med noe slakkere geometri, slik jeg har forstått det. Ramma har 170mm VPP-vandring på bakhjulet, og skulle passe bra som AM/topptur-sykkel.

Ramma kjøpte jeg brukt hos en hyggelig kar i Oslo, da i "raw"-finish. Nå har jeg fått lakkert den profesjonelt på billakkeringsverksted i svart silkematt, og må si meg meget fornøyd med resultatet:

Videre er foreløpig spec satt slik:

Ramme: Intense 6.6 Slopestyle (Svart silkematt)
Shock: Fox DHX 5.0 m/400lbs x 2.80" titanfjær
Styrelager: Cane Creek Double Flush(?)fra 1,5" styrerør til 1,5"-1 1/8" taper
Gaffel: 2012 Fox 36 Talas FIT RC2 180-140mm (svart)
Hjul:
-Notubes ZTR Flow felgringer (svart)
-Hope Pro 2 Evo nav (blå)
-DT Competition eiker (svart)
-DT Prolock nipler (svart)
Dekk: Continental Rubber Queen 2.2 UST Black Chili
Styre: Nuke Proof Warhead 760mm, 20mm rise (svart)
Stem: Thomson X4 50mm (svart)
Setepinne: Thomson Elite InLine (svart)
Sete: Nukeproof Plasma (svart)
Seteklemme: Hope QR (blå)
Krank: E*thirteen XC Singlespeed (svart) med E*thirteen 34T drev (svart eller blått)
Kjedefører: E*thirteen LG1+ (svart)
Kjede: SRAM PC1051
Kassett: SRAM PG1070 11-36T
Bakgir: SRAM X.0 medium cage 10-spd (svart/blå)
Shifter: SRAM X.0 10-spd (svart/blå)
Bremser: Avid X.0 203mm -eller blir det overkill? (svart/blå)
Pedaler: Nuke Proof Proton Mag-Ti (svart)
Holker: ODI Rogue

Foreløpig er gaffel og hjulsett bestilt, så det blir klart et rullende chassis i løpet av måneden. Nye rammedekaler ble sendt tidligere denne uken, og forventes å være på posthuset i morgen!

Andre forslag, kommentarer eller konstruktiv kritikk? Fyr løs!

Sykkelen vil neppe bli ferdigstilt helt med det første, da man må jobbe for å få tak i flere dukater å kjøpe deler for! Evt. selges utfortralla, og da blir denne plutselig ferdig!

- Bjørn Vegard ICON_WINK

Redigert av Bellistic; 16/10/2011 22:23.

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1281010 16/10/2011 22:24
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Entusiast
Ai, ai, ai, den er grisefin!

Byttet profil, ny er "Bioroboten"
Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1281022 17/10/2011 04:56
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Spennende.
Har du erfaring med E*Thirteen LG1 på den ramma?
Jeg har en Intense Tracer 29, og bashen tar i VVP linken når jeg vrir hele greia mot klokka. Jeg kan legge på flere skiver mot ramma, men da ligger ikke trinsa på linje med tannhjulet.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: DavidS] #1281050 17/10/2011 06:44
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: DavidS

Har du erfaring med E*Thirteen LG1 på den ramma?
Jeg har en Intense Tracer 29, og bashen tar i VVP linken når jeg vrir hele greia mot klokka. Jeg kan legge på flere skiver mot ramma, men da ligger ikke trinsa på linje med tannhjulet.

Har ikke testet LG1 på den ramma før, men vil anta at det skal gå bra. Tidligere eier hadde MRP G2 Mini på den, men vet ikke om G2 og LG1 bygger ut på forskjellige måter. Dog skal det nevnes at det ser ut som om øvre bolt på VPP-linken har blitt slipt litt på/skrapet noe heftig borti den forrige kjedeføreren..

Har du prøvet å kompansere med en ekstra spacer på kranklageret for de ekstra skivene du la mellom kjedeføreren og ramma?

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1281174 17/10/2011 09:55
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Bellistic

Har du prøvet å kompansere med en ekstra spacer på kranklageret for de ekstra skivene du la mellom kjedeføreren og ramma?

Nei, har vurdert det, men mangler spacer. Nå kjører jeg med bare kjedeføreren, uten bashen.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1281188 17/10/2011 10:13
G
gladegp Offline
Avhengig
Avhengig
G
Styrelager: Angleset?
Gaffel: 2012 Fox 36 Talas FIT RC2 180-140mm (svart) Ev. Lyrik 170
Hjul:
Dekk: Minion/Fat Albert
Setepinne: Reverb
Krank: Shimano XT
Kassett: Shimano XT 11-36T
Bakgir: Shimano XT medium cage 10-spd (svart/blå)
Shifter: Shimano XT 10-spd (svart/blå)
Bremser: Shimano XTR 203mm -eller blir det overkill? (svart/blå)

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: gladegp] #1281208 17/10/2011 10:37
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: gladegp
Styrelager: Angleset?
Gaffel: 2012 Fox 36 Talas FIT RC2 180-140mm (svart) Ev. Lyrik 170
Hjul:
Dekk: Minion/Fat Albert
Setepinne: Reverb
Krank: Shimano XT
Kassett: Shimano XT 11-36T
Bakgir: Shimano XT medium cage 10-spd (svart/blå)
Shifter: Shimano XT 10-spd (svart/blå)
Bremser: Shimano XTR 203mm -eller blir det overkill? (svart/blå)

-Angleset vurderes!
-Gaffel er bestilt, pr følelse liker jeg Fox 36 bedre enn Rockshox Lyrik
-Vedr. dekk har jeg gode erfaringer med Minion, men vil prøve tubeless, og har hørt mye bra om Rubber Queen! De er forøvrig også bestilt, så det blir utprøving av de i første omgang!
-Har tenkt på Reverb, men tror jeg skal prøve uten justerbar pinne i første omgang.. kommer sikkert til å angre, men tiden vil vise! ;-)
-Gir og bremser blir garantert SRAM og Avid. Er SRAM-frelst, hehe. :-) liker følelsen på SRAMs gir, og Avids bremser mye bedre enn Shimano...
-Mtp krank vil jeg prøve den E*thirteen-kranken. Den veier 666 gram -inkl lager, og jeg har inntrykk av at den skal være forholdsvis stiv! Ikke noe vondt å si om XT-kranken, men har bare lyst å prøve noe nytt, og så tror jeg den passer bedre, rent estetisk.

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1281426 17/10/2011 17:36
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Bellistic

-Vedr. dekk har jeg gode erfaringer med Minion, men vil prøve tubeless, og har hørt mye bra om Rubber Queen! De er forøvrig også bestilt, så det blir utprøving av de i første omgang!

RQ er et knalldekk, men hvorfor 2.2?

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1281471 17/10/2011 18:46
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Vel, en kunde på jobb kjøpte de i 2.2" (jeg jobber på Birk Sport). En dag han var innom med sykkelen sin sammenlignet jeg de i 2.2" opp mot mine Maxxis Minion DHF i 2.5", og forskjellen var noen få milimeter, så jeg tenkte da at det var lite vits å gå hakket opp til 2.4". Chain hadde heller ikke 2.4" inne, så da var valget lett. Føler jeg at de blir for smale i ettertid er det jo uansett bare å bytte. ICON_WINK

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1281476 17/10/2011 18:49
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Rammestickers på!

Syntes det ble knall!

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1282936 19/10/2011 20:15
TAZZZZZ Offline
Avhengig
Avhengig
fy svarte detta blir heftig bjørn ICON_LAUGH

sorte får*
kjør hardt_kjør stil
kjør MAXXIS uten tvil
drift ! ICON_SMILE
Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1282996 19/10/2011 21:57
Analex Offline
Entusiast
Entusiast
Blir pen denne, tommel opp for Sram\Avid fra meg. Ville kjøpt Warhead 800 styre og kuttet ned, så får du nøyaktig det du vil ha om du ikke er 100% sikker.

Ser ut som det er 135mm QR dropouts på denne, stemmer det? ICON_BLUSH

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1283100 20/10/2011 07:57
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Hei. Artig å se andre 6.6 er. Jeg har en standard 6.6 med relativt likt oppsett som deg men ikke fullt så nedoverrettet:

Ramme Intense 6.6
Demper fox dhx 5 m/500 fjær
Gaffel lyrik is u-turn
Krank Stylo m hope lager og mrp 32 t drev
Kjedefører mrp g2 mini
Stem thomson 4x 50/70 mm
Styre syncros bulk carbon 710
Setepinne thomson masterpiece setback
Styrelager hope stepdown
Sete intense
Hjul dt 440 nav 20mm/10mm gjennomgående, dt comp eiker, notubes freeride felg
Gir xt 10 delt skifter, medium cage bakgir bakgir og 11-36 kasset
Bremser elixir r 203/185

Tenkte å dele noen erfaringer, selv om jeg ikke har SS–varianten

Demper: dhx 5 gjør jobben på en utmerket måte, men forutsatt at SS har samme demperdimensjon som vanlig 6.6 så er den ganske kort i forhold til vandringen på bakhjulet, 200x57 som fører til at man trenger relativt stiv fjær. Jeg veier 70 og har 500 fjær. Nå veit ikke jeg hva du veier men jeg vil gjette på at 400 blir for en ganske lett person. Her ville jeg prøvd meg litt fram før jeg fleska til med titanfjær hvis jeg ikke var veldig sikker

Gaffel: min lyrik har fungert veldig bra og det er enkelt vedlikehold. Jeg vet at det har vært litt problemer med noen av 2-step variantene. Talas 140/180 er vel også et relativt godt valg til topptur men jeg vil tro at med bare de to posisjonene kan det være vanskelig å finne en sweet spot som passer til mer variert sykling uten å stille på den hele tiden. 36 van 170 hadde vært kult. Jeg vet spesh enduro evo selges med det men den er kanskje ikke så lett å få tak i løst. 36 float 180 kan vel også bygges ned til 170. det samme går med totem solo air men da får du en liten vektstraff

Hvis du bruker sykkelen mye nedover er jeg ikke sikker på om 203/203 bremseskiver er overkill på elixir. De gangene jeg har brukt min på lange nedkjøringer har jeg opplevd litt fading bak. Ikke noe alvorlig, men kanskje nok til at det er verdt noen ekstra gram. Dette kommer jo litt an på vekta di også. Riktignok er det litt liten klaring til kjedestaget men det går med 203 bak også

Når det gjelder krank merker jeg selv ingen som helst forskjell på stylo på 6.6`n og saint-kranken jeg har på utforsykkelen bortsett fra lengden på armene. Det er likevel moro med tøffe kranker så det er ikke umulig min blir byttet etterhvert

Kjedeføreren på min sitter så nærme nedre link at kjedet går imot kjedestaget når jeg ikke sitter på sykkelen. Når jeg sitter på sykkelen løper det fritt Jeg har polstret kjedestaget med en slange og det har i hvert fall ikke vært nok kjedeslag til å slite gjennom den i løpet av en sesong

Vanlig 6.6 har relativt bratt seterør så jeg har vært fornøyd med å ha litt setback. Ulempen med masterpiece/elite er at den ikke kan senkes helt ned men seterøret er vel såpass mye kortere på 6.6 at det neppe blir problem for deg hvis du velger den. Jeg sikler selvsagt også på reverb men vi får se hva lommeboka tillater

Jeg inbiller meg at sykkelen føles tryggere etter at jeg satte på gjennomgående aksling så det anbefales selv om det godt kan være en liten porsjon placebo involvert.

Oi. Nå hadde jeg skrevet masse. Tilbake til jobben. Tror den der blir bra feit. Lykke til

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Analex] #1283667 20/10/2011 22:13
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Analex
Blir pen denne, tommel opp for Sram\Avid fra meg. Ville kjøpt Warhead 800 styre og kuttet ned, så får du nøyaktig det du vil ha om du ikke er 100% sikker.

Ser ut som det er 135mm QR dropouts på denne, stemmer det? ICON_BLUSH

Har Warhead 760 på utfortralla, og det passer meg helt perfekt! ICON_WINK

Er 135x12mm dropouts, men har adapter til QR ICON_SMILE Kommer til å bruke QR i første omgang, blir det ikke stivt nok skifter jeg til 12mm gjennomgående aksling på Pro2 navet.

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Håvard.] #1283671 20/10/2011 22:32
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Håvard.

Demper: dhx 5 gjør jobben på en utmerket måte, men forutsatt at SS har samme demperdimensjon som vanlig 6.6 så er den ganske kort i forhold til vandringen på bakhjulet, 200x57 som fører til at man trenger relativt stiv fjær. Jeg veier 70 og har 500 fjær. Nå veit ikke jeg hva du veier men jeg vil gjette på at 400 blir for en ganske lett person. Her ville jeg prøvd meg litt fram før jeg fleska til med titanfjær hvis jeg ikke var veldig sikker

Der er nok en av de primære forskjellene på 6.6 og SS. Min shock er 215,9mm med 63,5mm slaglengde. Jeg veier 80kg, og i følge forrige eier og en slags kalkulator på nett burde jeg ha 400 fjær til "plush downhill" og 450 til "freeride/stiff downhill". ICON_SMILE

Gaffel: min lyrik har fungert veldig bra og det er enkelt vedlikehold. Jeg vet at det har vært litt problemer med noen av 2-step variantene. Talas 140/180 er vel også et relativt godt valg til topptur men jeg vil tro at med bare de to posisjonene kan det være vanskelig å finne en sweet spot som passer til mer variert sykling uten å stille på den hele tiden. 36 van 170 hadde vært kult. Jeg vet spesh enduro evo selges med det men den er kanskje ikke så lett å få tak i løst. 36 float 180 kan vel også bygges ned til 170. det samme går med totem solo air men da får du en liten vektstraff

Har vært i tenkeboksen LENGE når det kom til gaffel. Har prøvd både Lyrik og 36 Talas, og rent dempemessig likte jeg Fox'en mye bedre. Har prøvd den nye Talas'en oppover også, og så lenge man ikke henger over den funker den faktisk finfint! Det positive (i mine øyne) med Lyrik 2-step ift. Talas RC2'en er mission control-floodgaten, som gjør at du kan få gaffelen tilnærmet stiv.

Hvis du bruker sykkelen mye nedover er jeg ikke sikker på om 203/203 bremseskiver er overkill på elixir. De gangene jeg har brukt min på lange nedkjøringer har jeg opplevd litt fading bak. Ikke noe alvorlig, men kanskje nok til at det er verdt noen ekstra gram. Dette kommer jo litt an på vekta di også. Riktignok er det litt liten klaring til kjedestaget men det går med 203 bak også

Kommer garantert til å bruke den mye nedover! Jeg veier 80kg, så tenker at det kanskje er like greit med litt ekstra bremsekraft å gå på? Mulig jeg går for 203/185 hvis det var litt problematisk mht. plass med 203mm bak..

Vanlig 6.6 har relativt bratt seterør så jeg har vært fornøyd med å ha litt setback. Ulempen med masterpiece/elite er at den ikke kan senkes helt ned men seterøret er vel såpass mye kortere på 6.6 at det neppe blir problem for deg hvis du velger den. Jeg sikler selvsagt også på reverb men vi får se hva lommeboka tillater

Hm. Akkurat den biten med at seterøret er bratt har jeg faktisk ikke tenkt på! Må nesten gå i tenkeboksen på den der.. Reverb har også vært i mine tanker, og likevel om dette ikke akkurat er et billig bygg vet jeg ikke om jeg er villig til å bruke så mye ekstra på en justerbar setepinne ift. behov. Vi får se når jeg får prøvet kombinasjonen med stiv pinne og QR en stund!

Jeg inbiller meg at sykkelen føles tryggere etter at jeg satte på gjennomgående aksling så det anbefales selv om det godt kan være en liten porsjon placebo involvert.

På hjulsettet jeg har bestilt nå er har jeg 135mm QR på baknavet. Fikk med adaptere til å bruke dette(håper det er riktig!) av tidligere eier. Vil anta jeg kjenner grei forskjell på det og 150x12mm som jeg har på utfortralla, men om den blir for lite stiv kommer jeg nok til å bygge om navet til 135x12mm. Liker Hope sine løsninger!

Redigert av Bellistic; 21/10/2011 06:01.

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1284048 21/10/2011 16:57
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
jeg får som sagt plass til 203/203 så det blir nok ikke noe stort problem uansett. Ggentlig hadde det vært gøy å slenge på et par code kalippere og gå ned en skivestørrelse for å se åssen det funka. Jeg har ikke regna ut vektforskjellen, men det kan ikke bli det helt store ettersom code r er oppgitt til 395g og elixir r er oppgitt til 375 g.

400 fjær høres riktigere ut med litt lengre demper. Jeg brukte også en eller annen online kalkulator og lånte noen fjærer for å prøve meg fram, men kalkulatoren stemte i grunnen bra.

Når det gjelder stivhet synes jeg det er veldig vanskelig å skille på om det er sykkelen som er myk/stiv eller om det er andre egenskaper man merker, men for min del føltes den ihvertfall tryggere med 10 mm. Med Hope har du vel også muligheten til bolt on som sikkert vil gi mye av den samme effekten.

Når det gjelder setepinner er det jo egentlig bare å få tak i en svinbillig med og en svinbillig uten setback så finner man ut hva som funker best..

kjedelig å stå der med en setepinne som går opp og ned men hvor sete aldri er det skal ihvertfall

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Håvard.] #1284242 21/10/2011 21:44
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Okei! Jeg er glad i bremsekraft, men tror egentlig Avid X.0 skal funke for min del, ihvertfall med 203 skiver! Har dog litt lyst å prøve noen litt lettere skiver enn normalt, f.eks. Alligator Wind Cutter eller Ashima Airotor... Problemet med de er bare at de er meget glade i bremseklosser! Og har hørt at Airotor ikke tåler en dritt..

Yes, men tenker at jeg skal prøve ut å kjøre med vanlig QR først.. Blir det ikke stivt nok, skifter jeg aksling på navet. ICON_SMILE

Ja, kommer nok til å bare prøve en rett setepinne kontra en med setback før jeg bestemmer meg for noe.. billigere sånn!

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1284273 22/10/2011 00:33
Jonas Tilseth Offline
Ivrig
Ivrig
Alligator Wind Cutter har så vanvittig mye vibrasjoner at du kommer til å lure på hva i helvete som har skjedd med bremsene dine. Og hvem stjal klossene? Jeg har kjørt med disse på et par ritt, og de funker. Men i ettertid blir man klok. Styr unna.

Ashima Airotor er noe av det letteste du får tak i etter Scrub, montro. Men også med disse er det litt vibrasjoner, men svakheten er om du treffer terrenget. Du begynner å lure på om du skal bremse mindre når du følger med belegget på klossene. Ville styrt unna ved mindre det ikke er 160/160 du skal ha.

Du skriver at følelsen du får med gir fra Sram er best og overgår Shimano. Jeg må si meg helt enig, tross at alt under X.0 i bakgir blir sinnsykt fort slarkete. Plastikkglideforinger...
MEN du sier at bremsene fra Avid er bedre enn Shimano. Oh no!

Kjørt det som har fått navnet Elixir, CR Mag, X0 og XX. Bra modulasjon, kraft, vekt - men elendige hendler som mer eller mindre dør og trenger ny innmat.

Min anbefaling hva angår bremser i dag er Shimano XTR M988 med XT 6bolt IceTec. Det er som Elixir, men mer kraft og hendler fra en annen verden. Beste beskrivelsen er vel en mellomting av Elixir og Code. 185 er mer enn nok, selv også for deg min venn ICON_SMILE Ganske kurrant innpris, hvis du fortsatt er på Birk. Eventuelt er det ebay og ca 1700,- inkl moms og fortollingsgebyr som skybert betaler.

Men nå skal jeg til Spania med min hardtail! God helg!
Kult byggeprosjekt!

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Jonas Tilseth] #1284472 22/10/2011 16:03
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Jonas Tilseth
Alligator Wind Cutter har så vanvittig mye vibrasjoner at du kommer til å lure på hva i helvete som har skjedd med bremsene dine. Og hvem stjal klossene? Jeg har kjørt med disse på et par ritt, og de funker. Men i ettertid blir man klok. Styr unna.

Ashima Airotor er noe av det letteste du får tak i etter Scrub, montro. Men også med disse er det litt vibrasjoner, men svakheten er om du treffer terrenget. Du begynner å lure på om du skal bremse mindre når du følger med belegget på klossene. Ville styrt unna ved mindre det ikke er 160/160 du skal ha.

Du skriver at følelsen du får med gir fra Sram er best og overgår Shimano. Jeg må si meg helt enig, tross at alt under X.0 i bakgir blir sinnsykt fort slarkete. Plastikkglideforinger...
MEN du sier at bremsene fra Avid er bedre enn Shimano. Oh no!

Kjørt det som har fått navnet Elixir, CR Mag, X0 og XX. Bra modulasjon, kraft, vekt - men elendige hendler som mer eller mindre dør og trenger ny innmat.

Min anbefaling hva angår bremser i dag er Shimano XTR M988 med XT 6bolt IceTec. Det er som Elixir, men mer kraft og hendler fra en annen verden. Beste beskrivelsen er vel en mellomting av Elixir og Code. 185 er mer enn nok, selv også for deg min venn ICON_SMILE Ganske kurrant innpris, hvis du fortsatt er på Birk. Eventuelt er det ebay og ca 1700,- inkl moms og fortollingsgebyr som skybert betaler.

Men nå skal jeg til Spania med min hardtail! God helg!
Kult byggeprosjekt!

Da styrer vi unna Wind Cutter og Airotor! :)Hm, nå skal det sies at jeg ikke har testet de nye XTR Trail-bremsene, så jeg skal ikke bedømme de! Eneste grunnen til at jeg ikke har vurdert de foreløpig er at jeg synes de ser helt forferdelig ut... Dog funksjon framfor utseende!

Vi får tenke på saken! ICON_SMILE

God tur til Spania mister ICON_WINK

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1285682 24/10/2011 19:10
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Og der var jammen hjul kommet! Satte de opp slangeløst i dag, utrolig lettvint med Notubes-pakken!

Håhå!ICON_COOL

Eneste skåret i gleden var at CRC glemte å sende med hurtigkoblinga til bakhjulet... frown

Redigert av Bellistic; 24/10/2011 19:16.

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1301736 22/11/2011 22:00
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Da var siste rest av deler bestilt!

Slik ble handlelista på CRC:

(1) Hope Seat Clamps Seat Clamp & QR 34.9mm Blue
(1) Thomson Seatposts Elite InLine Seatpost 31.6mm 410mm BLACK
(1) Hope Wheels Hubs Spares Pro 2 Evo Rear Hub Conversion Kit 12mm Bolt Thro
(1) E Thirteen Chain Guides LG1+ Chain Guide Inc Taco ISCG 05 - Black 32-36T Taco
(1) Nukeproof Pedals Flat Proton Mag-Ti Pedal 2011 Black - Mag - Ti Axle
(1) ODI Grips Rogue MTB Lock-On Bonus Pack Black - Black
(1) Nukeproof Headsets Warhead 49IETS Headset 2011 1.1/8" - 1.5" Black
(1) KMC Chains X10 93 Chain Silver
(1) RaceFace Handlebars Riser Atlas FR Low Riser Bars 785mm 31.8mm Stealth
(1) WTB Saddles Devo Team Nicro Saddle Black
(1) Formula Brakes Disc Hose R1 Complete Hydraulic Tube 200cm
(1) Formula Brakes Disc Hose R1 Complete Hydraulic Tube 200cm
(1) RaceFace Chainrings - MTB Single Chainring 34t Black
(1) E Thirteen Cranksets - MTB XC Single Cranks 170mm 4-Bolt Black Inc BB & Tool
(1) Shimano Cassettes - MTB XT Cassette 10 Speed M771 11-36
(1) SRAM Gear Shifters - MTB X0 Trigger Shifter Rear 2x10sp 2012 RH Rear - Black
(1) SRAM Derailleurs - MTB Rear X0 Rear Mech 10sp Medium Cage - Black
(1) Thomson Stems - MTB Elite X4 MTB Stem 50mm 0 Deg 1.1/8" 31.8 Clamp BLACK

Gaffel er ventet hit i løpet av uka!

Bremsevalget falt på disse:

Helt siden jeg prøvde de første gang, har jeg elsket Formula The One. Perfekt blanding av massiv bremsekraft, god modulasjon og lav vekt! The One i denne utførelsen kunne forøvrig kun fås på 2011 GT Fury(meg bekjent). Heldigvis har en kompis akkurat en slik sykkel, og var villig til å selge de til meg! Blir hentet i slutten av uka! ICON_SMILE

Gira nå!

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1305241 29/11/2011 14:09
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Da var den komplett! Har nye braided-bremseslanger som skal på, for de som ikke likte de hvite ICON_WINK

Kommer bedre bilder etterhvert!

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1305279 29/11/2011 14:52
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Deilig!

Mange påstår svart og blått ikke passer sammen. Jeg påstår de tar feil. Vurderer å lakkere min slitte, hvite Nomad i matt svart kombinert med eksisterende blå komponenter som Hopenav og Straitlinehendler.

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Cerberus] #1305301 29/11/2011 15:47
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Cerberus
Deilig!

Mange påstår svart og blått ikke passer sammen. Jeg påstår de tar feil. Vurderer å lakkere min slitte, hvite Nomad i matt svart kombinert med eksisterende blå komponenter som Hopenav og Straitlinehendler

Fullstendig enig med deg. Kunne ikke vært mer fornøyd! ICON_SMILE Gjør det. Det blir lekkert!

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1305360 29/11/2011 17:48
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Hvordan gjorde de med lager, krankhus etc ved lakkering? Skal bytte alt i vinter (lager i oppheng, kranklager, styrelager). Lurer på om det er like greit at det gamle bare står i under eventuell lakkering...

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1305362 29/11/2011 17:56
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Kranklager og styrelager kan være greit å ha på under lakkering, da de dekker over flater som ellers kan være litt vanskelig å maskere tilstrekkelig godt. Disse flatene er det jo også veldig viktig at er rette, og da er det veldig greit å slippe å få maling på ICON_SMILE

Jeg hadde kun ramma når jeg fikk den lakkert, så jeg skrudde den totalt fra hverandre, tok av linkene og begge dropouts, og maskerte alle rammelagre, overflatene på krankhus samt overflatene på styrerør.

Bruk tid på forberedelser før lakkering! Både med tanke på rensing/pussing av overflatene, og maskering! Resultatet blir så utrolig mye bedre! ICON_SMILE

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1330639 02/02/2012 07:49
Gizmo-j Offline
Fersking
Fersking
Sykkelen er mye fetere med røde hope deler..... Hmmmmmmmm

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1331030 02/02/2012 16:45
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jadajada, Gisle. ICON_WINK Bare å sleng ut bilder av den du!

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: Byggetråd - Intense Slopestyle MK I toppturrøver! [Re: Bellistic] #1331078 02/02/2012 19:05
Gizmo-j Offline
Fersking
Fersking
veit ikke helt hvordan jeg gjør det helt enda.... kommer snart

Moderator  support