Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel?

Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? #1280851 16/10/2011 18:36
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har brukt en helt grei, men ganske tung og treig terrengsykkel til vintersykling til og fra jobben og rundtomkring i byen, de siste årene.
Ser hvor mye skade (rust) salt og slaps har påført sykkelen i løpet av kun noen få år (til tross for jevnlige turer i dusjen og smøring), og tør derfor ikke utsette godsykkelen for det samme.
Har lyst på noe raskere og lettere enn min vanlige vintersykkel, og vurderer derfor hybrid. Tenkte at en sykkel med stiv gaffel og v-bremser ville tåle salt litt bedre, men er litt usikker på om tynne piggdekk er brukbart på snø og is. Er vant til brede piggdekk (extreme 294) til bybruk på vinteren, og tanken på å gå over på tynne hybridpiggdekk, skremmer meg egenlig litt. Spesielt fordi jeg er glad i å sykle fort, og jo tynnere dekk, jo mindre kontroll ved bremsing, når det er glatt (tenker nå jeg).

Har sett på (og prøvesyklet) en Nakamura Nitro 4.0, som jeg kan få med 40% rabatt, men synes det er veldig uvant med såpass tynne dekk. Syntes heller ikke at sykkelen virket spesielt rask eller responsiv, men det kan skyldes mangel på klikkpedaler, når jeg prøvde sykkelen. Syntes sykkelen virket litt vinglete, men det er kanskje vanlig når man ikke er vant til tynne dekk? Og tynne dekk (riktignok med 240 pigger) kombinert med glatte veier hvor grep blir veldig viktig, virker muligens litt mot sin hensikt?

Noen som har erfaringer å dele?

Noen som har erfaringer med spesifikt Diamant eller Nakamura sine hybrider fra de siste årene?

Noen som har tips om litt lette, forholdsvis rimelige hybrider med plass til vanlige (pigg)dekk i ramma?

Redigert av Viggi; 16/10/2011 20:19. Rediger grunn: skriveleif

Vigdis
-
What goes up...

Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: Viggi] #1280866 16/10/2011 18:52
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hybrider er supre vintersykler, så sant du bruker de utelukkende på asfalt. De få snepartiene som eventuelt dukker opp, utgjør ingen fare. Gå dog for skivebremser også på hybriden, bremsevaiere og salt blir fort vedig lite smidig.

Skal du derimot trene på vinterveier i marka, usaltede veier etc, vil jeg helt klart anbefale en terrengsykkel. Her synker hybriden fort nedi, og sporer noe veldig.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: Alpers] #1280871 16/10/2011 18:59
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og skivebremsene bør da være hydrauliske.....ellers er du like langt i salt/vaier problematikken... ICON_SMILE

Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: Viggi] #1280878 16/10/2011 19:04
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Hva med cyclocross?

Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: Viggi] #1280905 16/10/2011 19:25
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg brukte en trek 7.2fx hybrid som vintersykkel i hele fjor. Felgbremser og billigste sort gir. Sykkelen sto ute hele vinteren og hadde ikke ett problem med den. Kjøpt på tilbud i fjor høst til 2499.- Kan ikke si meg annet en storfornøyd.

Redigert av thewizard; 16/10/2011 19:25.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: Viggi] #1280985 16/10/2011 21:09
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg har brukt terrengsykkel, Finsesykkel(!), hybrid og cyclocross som vintersykkel, i tillegg til en ombygd terrengsykkel med stiv gaffel, som fikk bukkestyre og 46/34-krank.

Mine råd er: Bruk hybrid om du skal sykle pen og rolig transportsykling. M.a.o: Ikke noe for deg. Cyclocross er bra for turer med litt lengde, og gir også OK kontroll på glatta. Skivebremser er overflødig etter mitt syn, for stort sett har du ikke godt nok grep til annet enn rolige nedbremsinger på vinterføre, uansett.

For rask og trygg sykling på vinterføre er en stiv terrengsykkel førstevalget uansett. Skivebremser eller V-brems er det samme, men du bør ha minst Alivio bakgir. (Vask sykkelen med varmt grønnsåpevann, og vær flittig med å olje kjedet, så holder den et par år.)

Finner du en Gekko Flow , en Cannondale Bad Boy eller kanskje noe i retning av en Everest Renegade i din størrelse, er antakelig det en god løsning. 26" feite piggdekk og lavt tyngdepunkt er nok det beste for trygg vintersykling enn så lenge.

Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: Viggi] #1281015 16/10/2011 22:30
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Entusiast
Hmm. Kjøp deg terrengsykkel og piggdekk. Kjøp deg skiver, fordi skiver er så utrolig mye bedre på vinterføre. Se på sykkelen til supernalle, det må vel være et optimalt oppsett for vinterføre, og han bruker mekaniske skiver. Jeg har en flow fra 'delisk og den er grisegod å sykle på. Bad boy har jeg hatt før og, bare lovord å si om den. Jeg kan ikke helt skjønne hva som er bedre med hybrid, kan ikke lektoren fortelle litt? Hva er det du kan få på en hybrid som du ikke kan få på terrengsykkel?

Byttet profil, ny er "Bioroboten"
Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: Alpers] #1281020 17/10/2011 00:24
bwack Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Alpers
Gå dog for skivebremser også på hybriden, bremsevaiere og salt blir fort vedig lite smidig.

Jeg har syklet fire vintre med min Nishiki XC med mekaniske skivebremser m/bremsevaier. Etter to vintre byttet jeg til Shimano XTR bremseslanger. Jeg har ikke opplevd store problemer med veisalt, men de slangen på bakbremsen går heltrukket fra setet og ned til bremsen (jeg vet ikke om det er vanlig), iallefal er det lite som kommer inn i systemet..

Sykkelen står somregel varmt på jobb og hjemme og blir derfor tørr til neste tur, men dersom sykkelen har stått varmt i kort tid, så blir systemet tint+vått og da har bremsen fryst (altså at det har blitt tint opp noe vann inne i bremsen), men det har bare skjedd et par ganger. I fjor (etter fjerde vinter) korroderte den unbraco skrua som må skrues på for å "stramme" den stasjonære (?) bremsepadden. (et problem man ikke har med hydrauliske skivebremser). Det skjedde på våren. Sikkert har det kommet av saltinga, og at jeg sluttet å helle vann i bremsen etter endt tur når våren kom (neida ikke vann på varme klosser)... Med litt CRC spray og makt, så løsnet korrosjonen seg, og sykkelen/bremsen brukes daglig fortsatt (dog med nytt driverk og vaiere da.... og hjul .. hjelp det ble litt mye alikevel..)..

Jeg kan foreslå å bytte til heltrukken gir-vaier om det ikke allerede kommer på sykkelen du (Vigdis) kjøper. Jeg har ikke det, men jeg har noe "bekledning" rundt den 10cm nakne delen av vaieren ved bakhjulet... Funker fett...
Jeg har prøvd fett på girene (derailleurene), men det blir bare så mye gunk/kladding og vankselig å få av, og man må rense de ofte og da kan man like godt bare bruke vanlig smøring om man skal rense for hver tur, noe som er lettere å rense.. "Gunkinga" fører til at spesielt midtgiret feiler. Det er vel det værste problemet man får når man bruker fett på girene.. Med Finish Line wet olje så er det bare å påføre et par ganger i uka ettersom hvor mye du sykler, nesten uten vedlikehold av bremser (!). Ingen kladding. Folk bruker sikkert mye forskjellig, men dette fungerte veldig godt for meg sist vinter. Med TF2 Wet (weldite) (flaske som likner finish line sin) så hadde jeg dårlig erfaring med at når smøringa tørker/vaskes ut så blir det igjen noe gjørmeliknende substans som ikke kan bare påfylles ny, og som gjør at giret feiler...

Ellers er det jo interessant å lese hva som fungerer for andre ICON_SMILE

Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: A4-Biorobot] #1281027 17/10/2011 05:28
P
P_H_ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: A4-Biorobot
Hmm. Kjøp deg terrengsykkel og piggdekk. Kjøp deg skiver, fordi skiver er så utrolig mye bedre på vinterføre. Se på sykkelen til supernalle, det må vel være et optimalt oppsett for vinterføre, og han bruker mekaniske skiver. Jeg har en flow fra 'delisk og den er grisegod å sykle på. Bad boy har jeg hatt før og, bare lovord å si om den. Jeg kan ikke helt skjønne hva som er bedre med hybrid, kan ikke lektoren fortelle litt? Hva er det du kan få på en hybrid som du ikke kan få på terrengsykkel?

Jeg brukte hybrid i mange vintre, men byttet til 26" terreng i fjor, en billig greie som bare brukes på vinteren. Jeg har en bedre følelse av kontroll på terrengsykkelen enn jeg hadde med hybriden. Vet ikke hvorfor.

Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: Viggi] #1281072 17/10/2011 07:24
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
+1 for stiv terrengsykkel.

Hybrid funker som transportsykkel i byen, og kun det..

Husk at en lett, rask og solid hybridsykkel ikke er en billig sykkel, og dermed ikke noe du vil utsette for salt og søl.
Skal du ha en billig sykkel vil jeg mene at en terrengvariant fungerer like bra i byen + den er mer solid og dermed kan brukes til alt mulig annet i tillegg.

Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: Viggi] #1281112 17/10/2011 08:18
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
En billig terrengsykkel, kanskje du har en bedre gaffel ligganse å slenge som du kan putte på.
2.2 piggdekk er i alle fall noe jeg ønsker - gjerne med litt lite luft.

Kjøpte en Trek3000 for 2k med V-felgbremser, funker som pokker for jobbsykling! Det er ikke langt, men bratt ned på salta vei.
Kjøpe billige klosser så bytter du kjapt disse, billig er det og tommelopp
Krank og kjede går jo fyken, men det gjør det selvom det er dyrt og jeg er kommet til at det som koster 10 x ikke holder 10 x så lenge imot salt. Bytter heller billigdelene, setter på deler som er tatt av gromsyklene osv.

-------
ride it !
Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: A4-Biorobot] #1281176 17/10/2011 09:56
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: A4-Biorobot

På en hybrid kan det være enklere å montere heldekkende skjermer og bagasjebrett. Det er fordelen. Ulempen er at kjøreegenskapene på ingen måte kan matche en terregnsykkel med feite piggdekk, så trådstarter bør ha seg en terrengsykkel. (Farten kan bli enda høyere på cx, men ikke sikkerheten.)

Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: Viggi] #1281632 17/10/2011 21:42
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Var først veldig i tvil, men etter å ha lest det andre har skrevet, tror jeg jeg heller kommer til å fortsette å bruke min "gamle" MTB. Den er fortsatt bare 4 år gammel, og med billig Rocx Shox Tora demper, Avid Juicy 3.0 og Nokian Extreme 294 fra ifjor vinter, vil den nok fungere greit til vinterbruk i år også. Har vel kommet frem til at jeg synes det er viktigere å føle meg trygg på glatta enn at det går raskere, men på bekostning av tryggheten. Litt tung og treig er den, men da får jeg heller prøve å begrense bruken til våte slaps-dager og bruke godsykkelen på fine crispy-kalde og tørre (!) dager.

Cyclocross er noe jeg faktisk også har vurdert, både til vinterbruk og som alternativ til terrengsykkel, og det er ikke umulig at jeg kommer til å prøve å skaffe meg en slik på sikt. Det er ihvert fall en multianvendelig sykkel, og har hatt lyst på racer lenge! (har stått og siklet på noen fine -alt for store for meg- i forrige uke, når jeg var på hybrid-jakt. ICON_SMILE

Men i vinter blir det ihvertfall terrengsykkel - med brede dekk og kraftige pigger!!!

Takk for mange gode råd! ICON_LAUGH

Vigdis
-
What goes up...

Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: Viggi] #1282210 18/10/2011 19:45
Sprint Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Om du vil at sykkelen skal bli mer lettsyklet kan det være en ide og bytte til mer lettrullende dekk. I alle fall om sykkelen brukes til transport. Jeg syklet i fjor på 29'er med Nokian 240 dekk. Har også en 26'er med 294 dekk. Syntes det blir tungt til og fra jobb. Har tenkt å prøve schwalbe marathon winter i år. Litt mindre sikkerhet men det skal etter hva jeg har blitt fortalt rulle en del bedre.

Stiv gaffel gjør også at sykkelen føles litt kvikkere.

Kjører CX som til og fra jobb og transportsykkel nå men tror ikke jeg skal ofre den som vintersykkel. Kan på det varmeste anbefale CX. Det fungerer super bra.

Redigert av Sprint; 18/10/2011 19:46.

Mvh, Petter ;-D

Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: Viggi] #1282244 18/10/2011 20:18
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Marathon Winter gir mindre grep enn f eks Extreme, men de er ikke uforutsigbare. Kjører du etter forholdene, er de helt greie. De ruller som du nevner en del bedre, særlig på bar asfalt. På snø og is blir forskjellen mindre.

Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: Viggi] #1282330 18/10/2011 23:28
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sjekket Schwalbe Marathon winter, og de dekkene veier jo enda mer en Extreme 294! 1015 gram per dekk i dim 26x1.75, mot ca 895 gram for E 294. Og jeg syntes Nokian sine var tunge! ICON_WINK

Men ser jo også at rullemønsteret er veldig anderledes og at det nok triller bedre tross høyere vekt.
Men syntes det kanskje var litt få pigger og at de virket litt smale?
Hmmm...tror kom jeg kommer til å holde meg til Nokian til bybruk i år. Noen som har erfaringer med Hakka 300? (litt avsporing her, ja)

Vigdis
-
What goes up...

Re: Terrengsykkel eller hybrid som vintersykkel? [Re: Viggi] #1282360 19/10/2011 06:27
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg har erfaring med Hakka 300. Det er et godt dekk, også til bybruk. Du merker den litt lavere vekten. Rullemotstanden er ikke så ille til piggdekk å være.

Jeg har aldri helt forstått grunnen til at Hakka WXC 300 ikke har vært mer populære. De fungerer svært fint på barfrost, på is og på tynt eller hardt snølag.

Moderator  support