Merkelig at ingen nevner bransjens virklige flotte titanrammer. Skal man ha en titanramme, er skreddersøm det som får ut potensialet i dette materialet.
Den er enten produsert av Lynskey eller så er det Kina.
Virker som om mange er veldig opptatt av klistremerkene som står på alle hyllevarerammene.
Merkelig at ingen nevner bransjens virklige flotte titanrammer. Skal man ha en titanramme, er skreddersøm det som får ut potensialet i dette materialet.
Eriksen, Moots, Strong, Seven, IF mf?
e
Med fare for å framstå som fanboy, Lynskey leverer også full custom ( målsøm ) mot et lite tillegg, akkurat som de du nevner. Moots og IF har vel også standardstr. ?
Det blir mye Straight Gauge hos disse, Lynskey har tatt det et skritt videre og utnyttet titanets formbarhet til statisk optimalisering.
Alle seriøse rammebyggere leverer det som trengs for å tilpasse ramma til bruk og rytter. Reduserte rør er selvsagt en del av dette, hvis det er en god ide.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Sorry, stadig begrepsforvirret, rørene er selvsagt butted etter alle kunstens regler og kan derfor ikke kalles "straight gauge" min feil. Men de kan sies å ha sirkulert tverrsnitt, noe det er mindre og mindre av på Lynskeys rammer.
Om dette virkelig gjør rammene bedre, stiller jeg meg tvilende til. Et vridd profilert rør, ser kanskje kult ut for noen, men at røret skulle få bedre mekaniske egenskaper tror jeg ikke noe på.
På aluminiumsrammer, hvor materialet er mye svakere og konstruksjonen må være stivere, vil et profilert rør ha en misjon. Spesiellt i sveiseområdene. Nye Air fra Niner er et godt eksempel.
På bildet her ser vi dette. Tror noen at Lynskey hadde et spesiellt behov, testet ut mange forskjellige løsninger, og endte opp med dette?
E
Om dette virkelig gjør rammene bedre, stiller jeg meg tvilende til. Et vridd profilert rør, ser kanskje kult ut for noen, men at røret skulle få bedre mekaniske egenskaper tror jeg ikke noe på.
Det jeg snakker om i første omgang er det Lynskey gjør med å forme underrøret slik at det ble eliptisk liggende ved kranken, og eliptisk stående ved styrerøret, det er nærmest selvforklarende at dette gir bedre statiske egenskaper. Dette har også Eriksen kommet fram til kan vi se av bildene til Trond. Så vidt jeg har registrert gjør ikke IF og Moots dette.
I neste runde kjøpte Lynskey en brukt maskin som vred firkantrør i spiraler, etter hypen for å leke med, men de hadde vel baktanker. Teorien var at iom at et firkantet rør vil ha større stivhet i en gitt retning/plan og et rundt rør vi gi større motstand i vridning/ torsjon vil et vridd firkantrør ( helix) da gi det beste fra to verdener..
Om det er markedsavdelingen eller ingeniørene som har konkludert at teorien stemte i praksis skal jeg ikke si med sikkerhet, jeg har Pro26 og den ihvertfall et godt hakk stivere enn M230 var.
Det som er morsomt å tenke på er at intuisjonen sier meg at røret må bli sterkere torsjonsmessig i motsatt retning av den veien det er rotert, at det rett og slett er statisk asymetrisk. Og så kan man se på hvordan det er plassert ift. drivside.
Det å ovalisere røret litt oppe og nede, er helt vanlig, og alle gjør jo det, ved behov. Det er ingen stor operasjon.
Moots gjør også det, men sikkert ikke på alle rammer.
Det å ikke ovalisere kan faktisk medføre mer arbeid. Hvis diameteren er i grenseland på størrelsen, kan et rundt rør medføre et ekstra eller større kutt mot seterøret.
Det er jo uansett en drøss med andre faktorer som er viktigere enn slike ting.
En god bygger, gjør det som skal til, for å lage en optimal ramme til han/hun som skal bruke den.
Sier ikke at Lynskey ikke er gode, men at de er noe mer cutting edge eller generellt flinkere enn feks Moots, Strong og Kris Eriksen, synes jeg det ikke er noe som tyder på.
Tidligere fulge jeg med på forumene som de individuelle byggerne henger på, og da fikk jeg litt mer nøktern oppfatning av hva rammebyggere som driver med skreddersøm tenker på.
e
Da jeg skulle gjøre valget mellom Moots og Lynskey for 4(?) år siden virket det ganske sikkert at Lynskey lå et hode foran, når jeg ser på hjemmesida til Moots nå, synes jeg fortsatt det.
Men hvem som har de har flinkeste håndtverkere skal jeg ikke garantere, da jeg aldri har prøvd en Moots. Det er bare vanskelig å tenke seg at Lynskeybrødrene, med sin fartstid, tar til takke med folk som ikke har 100% koll.
Lynskey har finere webside, men det vel produktene som er det viktige her?
Et hode forran? Med hva da?
Hvis det er fartstid som er greia, startet Kent Eriksen Moots 5-6år før David Lynskey startet Litespeed.
For meg virker det som Lynskey er blitt en big biz, som satser hardt på masseproduksjon, også for alle andre, og tilbyr full custom i tillegg til meget høy pris.
Lette modifikasjoner av standardrammene koster også mye.
Ser de tar 5300 USD som basis for full custom, og dette må være de dyreste titanrammene på markedet nå.
Eriksen begynner på 3200 USD Strong begynner på 3000 USD Moots begynner på 3000 USD Jones tar vel 5-6000, men da snakker vi om en mye mer komplisert konstruksjon, og gaffel er med i prisen.
Vet ikke hva Steve Potts tar, men jeg tviler på at det er mye mer enn 3-3500 USD
Hva gjør Lynskey verd 1500-2000 USD mer enn alle disse meget rutinerte rammebyggerne?
Igjen, flotte rammer, og ikke et vondt ord om Lynskey, men jeg synes prisen virker vill, og ser ikke hva de har, som de andre beste gutta i bransjen ikke har.
E
Jones tar vel 5-6000, men da snakker vi om en mye mer komplisert konstruksjon, og gaffel er med i prisen.
Nå gjør vel ikke JJ full custum lengre, ihvertfall er det lang liste. Rammene hans nå er lagd av Merlin, og en Spaceframe med Truss gaffel tar han $3800 for.
Nå som dollaren er såpass lav så er jo faktisk ikke titan ramme så ille. 3000-5000 dollar for en custom ramme er jo ikke så mye mere enn en fet carbon ramme.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Lynskey har finere webside, men det vel produktene som er det viktige her?
Et hode forran? Med hva da?
Det er produktene jeg snakker om , utviklinga på karbon og hydroformet aluminium antyder at jo flere muligheter man har til å forme en mtb-ramme vekk fra rette rør i et dobbelt triangel, jo bedre kan man utnytte materialet. Med min ringe kunskap om statikk virker dette riktig, og da kan man med et kort blikk på de respektive hjemmesidene de respektive rammutvalgene konstatere at Lynskey er kommet lengst.
Sitat: Espen
Hvis det er fartstid som er greia, startet Kent Eriksen Moots 5-6år før David Lynskey startet Litespeed.
Ikke lengst fartstid, nok fartstid.
For meg virker det som Lynskey er blitt en big biz, som satser hardt på masseproduksjon, også for alle andre, og tilbyr full custom i tillegg til meget høy pris.
Lette modifikasjoner av standardrammene koster også mye.
Ser de tar 5300 USD som basis for full custom, og dette må være de dyreste titanrammene på markedet nå.
Eriksen begynner på 3200 USD Strong begynner på 3000 USD Moots begynner på 3000 USD Jones tar vel 5-6000, men da snakker vi om en mye mer komplisert konstruksjon, og gaffel er med i prisen.
Vet ikke hva Steve Potts tar, men jeg tviler på at det er mye mer enn 3-3500 USD
Hva gjør Lynskey verd 1500-2000 USD mer enn alle disse meget rutinerte rammebyggerne?
I den grad jeg i det hele tatt har brydd meg om bang/buck ( der vi alle vet at en butikk-klar kinasak vinner uansett ) så har jeg sammenlignet hyllevare.
Skulle jeg gå for full custom er jeg ikke sikker på om jeg ville valgt Lynskey, simpelthen fordi jeg er litt forfengelig og ville vurdert noe mer eksotisk.
Igjen, flotte rammer, og ikke et vondt ord om Lynskey, men jeg synes prisen virker vill, og ser ikke hva de har, som de andre beste gutta i bransjen ikke har.
E
Hvilke titanrammer har du eid og hva kjører du nå ?
Hva gjør Lynskeys titanrammer verd mange tusen dollar mer enn feks en Eriksen?
Feks for en person som ikke liker utseendet, men som ønsker gode forklaringer på prisforskjellen.
Hele bransjens beste karer har et prisleie på rundt 3000 USD, mens Lynskey koster 5000, og det eneste vi har sett er et rør som er firkantet på midten og som er vridd.
"Det blir stivere" er jo greit nok hvis det blir det, men skal en hartail være så stiv som mulig?
En av hovefordelene med skreddersøm er jo å få komfort kombinert med effektivt tråkk.
Som du selv sier, vil jo torsjonstiveheten bli asymetrisk, og det er vel en egenskap man ikke ønsker seg.
Dette tror jeg er en indikasjon på at denne vridningen ikke har så altfor mye å si.
Selv har jeg aldri eiet en titanramme, men jeg har litt greie på litt forskjellig likevel.
Jeg syntes det er for dyrt, når man får fenomenale skreddersydde stålrammer til litt over halve prisen.
E
Med min ringe kunskap om statikk virker dette riktig, og da kan man med et kort blikk på de respektive hjemmesidene de respektive rammutvalgene konstatere at Lynskey er kommet lengst.
Edit:
Jeg synes i grunnen det er ganske sparsommelig med teknisk info på websiden til Lyskey.
Hvor er informasjonen som overbeviser deg om at Lynskey ligger lengre framme innen utvikling og produksjon av titanrammer?
e
Redigert av Espen; 23/10/201120:37.
DBS hadde jo i sin tid en ramme i magnesium, produsert av Hydro, som hadde alle egenskapene en sykkelramme ikke skal ha.
Det er nok samme som har fått på seg KIRK-dekaler på bildet ditt.
Tung, myk, stygg og i kombinasjon med høy pris ble selvsagt dette prosjektet lagt på is.
e
Ikke helt riktig. Rammene ble solgt i Norge av Gresvig/G-Sport som Diamant. Rammene ble produsert av Kirk Precision allerede på midten av 80-tallet. Norsk Hydro, som leverte dem magnesiumen, kjøpte seg inn og tok over fabrikken i 1990. Det ble stillet store forventninger til produksjonen og rammene ble faktisk brukt i Tour de France av noen ryttere fra TVM. Resten stemmer bra. Rammene var tunge, myke og var preget av dårlig holdbarhet. Etter to-tre år var det hele over.....