Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM)

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: KTL] #1279720 14/10/2011 12:48
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg syns lege Njål Flem Mæland hadde et bra poeng i sin kronikk i dagens Adresseavisen: I samme periode som vi har hatt vektøkning i befolkningen har vi hatt omtrent en fordobling av kjøttforbruket og en halvering av potetforbruket.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Kanondahl] #1279725 14/10/2011 13:00
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg syntes det var et dårlig poeng, å dra slutning om at reduksjon av poteter gir økt vekt er litt for enkelt. I løpet av de siste tjue årene hvor vektøkningen virkelig har skutt fart (har vel vært vektøkning siden vikingtiden) vil jeg tro at veldig mange har erstattet potet i middagen med ris/pasta/pizzabunn etc.

At kjøttforbruket har gått opp tror jeg mest har med tilbudet å gjøre, på søttitallet var steik og biff søndagsmiddag men nå har folk råd til å kjøpe det hver dag.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: skiraffen] #1279726 14/10/2011 13:01
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: skiraffen
Det var uansett ironisk ment, synes ikke trening er egoistisk men synes det kommer litt i samme gate som å si at man bør spise den minst energikrevende maten fordi man ellers er usolidarisk med de som har mindre mat.

Ikke enig. Man kan fint leve tilnærmet vegetarisk uten at det har helsemessige konsekvenser. Men det å ikke bruke kroppen fysisk har helt klar negative konsekvenser, både for den fysiske og psykiske helsa.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Kanondahl] #1279732 14/10/2011 13:13
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Mitt inntrykk av vegetarkosthold er at det er mye lettere å få mangler på det ene og det andre, og i tillegg tror jeg kroppen er bedre rustet til å spise animalsk føde (sånn genetisk metabolsk sett).

Men jeg er enig at det er smart å bruke kroppen fysisk, jeg tenker bare ikke på trening som en usolidarisk handling.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: -Jan] #1279761 14/10/2011 14:11
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: -Jan
Jeg syns lege Njål Flem Mæland hadde et bra poeng i sin kronikk i dagens Adresseavisen: I samme periode som vi har hatt vektøkning i befolkningen har vi hatt omtrent en fordobling av kjøttforbruket og en halvering av potetforbruket.

Jeg tipper vektøkningen i befolkningen ikke har noe med dette å gjøre i det hele tatt, men at man generelt beveger seg mye mindre enn før, og at inntaket av snop og annen tullemat har gått opp, slik at det totale kaloriinntaket er mye høyere enn før.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Ole] #1279771 14/10/2011 14:30
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nettopp! Han mener ikke at det er økt kjøttforbruk og mindre potetspising som har ført til økt vekt, han bare påpeker at vekta har økt til tross for at vi spiser mere proteiner og mindre av den "farlige" poteten. Altså er det total energiinntak og tullemat som først og fremst er problemet, ikke den skumle poteten.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Tex] #1279787 14/10/2011 14:55
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Tex
Jeg har ikke tallene foran meg, men jeg har sett regnestykker som viser at CO2-utslippene knyttet til matproduksjonen som kreves for at en person skal gå 10 km, er større enn CO2-utslippene forbundet med å kjøre bil 10 km.

Har man da tatt høyde for at personen skal holde metabolismen igang selv når han sitter i bilen og når han sitter i sofaen den tiden han sparte på å ta bilen? Det er vel slik at bare det å vegetere (puste og holde oppe kroppsvarmen) krever en god del energi. Hvis det er medregnet i gangeksempelet men ikke i kjøreeksempelet så blir det feil.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: skiraffen] #1279790 14/10/2011 15:01
Dan Offline
More than words
More than words
Mitt inntrykk av vegetarkosthold er at det er mye lettere å få mangler på det ene og det andre, og i tillegg tror jeg kroppen er bedre rustet til å spise animalsk føde (sånn genetisk metabolsk sett).

Jeg har ikke spist kjøtt eller fisk de siste 28 årene. Kan ikke si at noen mangler har vist seg i løpet av den tiden. Må bare, som alle andre, spise litt ekstra jern etter å ha gitt blod men klarer meg ellers helt fint uten tilskudd. Jeg tenker ikke en gang særlig nøye over hva jeg spiser, mer enn at jeg prøver å holde meg unna søppelmat.

Når det gjelder argumentet med genene så er det riktig at vi genetisk er tilpasset blandet føde. Men det ser heldigvis ut som at den tilpasningen betyr at vi kan spise veldig mye forskjellig, ikke at vi spise alt mulig forskjellig. Det er dermed helt udramatisk for kroppen å holde seg unna kjøtt og fisk, selv om vi er tilpasset til å klare å spise også dette.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Dan] #1279796 14/10/2011 15:21
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Har man da tatt høyde for at personen skal holde metabolismen igang selv når han sitter i bilen og når han sitter i sofaen den tiden han sparte på å ta bilen?

Neppe - regnestykket var så vidt jeg husler en marginalbetraktning; å kjøre en mil ekstra eller parkere bilen og gå den siste mila, forutsatt at man allerede hadde bilen osv. og hadde tenkt å puste uansett.

Men det hele var ikke så alvorlig ment. Jeg tror jo ikke at verdens CO2 utslipp ville økt om alle parkerte bilen og begynte å gå og sykle, men spørsmålet er hvor mye det ville falt.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Kanondahl] #1279808 14/10/2011 15:50
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Hvis man hadde sluppet å produsere alle bilene som bare skulle stå parkert, ville man spart omtrent nesten like mye CO2 som bilene slipper ut i sin levetid.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Trygve_] #1279829 14/10/2011 16:34
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Trygve_

I følge FN kommer hele 4.5% av all CO2 utslipp i verden fra shipping.

Av det menneskeskapte går jeg ut ifra, ikke det totale i verden?

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: cvrokka] #1279844 14/10/2011 16:57
Bigboned Offline
Ringrev
Ringrev
Smaker denne fra Giant bedre?

Redigert av Bigboned; 14/10/2011 18:20. Rediger grunn: Skriveleif

Ola.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: cvrokka] #1279870 14/10/2011 17:50
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: cvrokka

Stemmer nok det, ja. De CO2-utslippene som kommer på toppen av hva naturen klarer å takle selv.

Anonym5
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Ole] #1279874 14/10/2011 17:52
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Ole
Jeg tipper vektøkningen i befolkningen ikke har noe med dette å gjøre i det hele tatt, men at man generelt beveger seg mye mindre enn før, og at inntaket av snop og annen tullemat har gått opp, slik at det totale kaloriinntaket er mye høyere enn før.

Jeg klarer ennå ikke å finne kilden, men jeg er helt sikker på å ha sett på TV at mennesket for 100 år siden spiste i snitt 250 kalorier mer om dagen enn nå.

Det står og faller nok på at vi beveger oss altfor lite.

Anonym5
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Dan] #1279885 14/10/2011 18:09
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan

Jeg har ikke spist kjøtt eller fisk de siste 28 årene. Kan ikke si at noen mangler har vist seg i løpet av den tiden. Må bare, som alle andre, spise litt ekstra jern etter å ha gitt blod men klarer meg ellers helt fint uten tilskudd. Jeg tenker ikke en gang særlig nøye over hva jeg spiser, mer enn at jeg prøver å holde meg unna søppelmat.

Men, så er du og de fleste andre vegetarianere i utgangspunktet interessert i kosthold og tar rimelig bevisste valg -dermed er nok risiko for feilernæringtilsvarende mindre, men det kreves likevel mer kunnskap om mat enn om du bare "kopierer nabo'n". Det jeg mistenker er farlig med lavkarbo er at dette delvis (kanskje i ganske stor grad) er et motefenomen der menge ser dette som (nok en) snarvei til å "spise så mye og så fett du vil" og likevel slanke seg. Denne gruppa tror jeg er utsatt for feilernæring bl.a med tanke på at denne typen kosthold gir "lidelser" du ikke uten videre ser eller legger merke til, som f.eks høyt kolesterol.

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: anonym5] #1279891 14/10/2011 18:13
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pontiff
Jeg klarer ennå ikke å finne kilden, men jeg er helt sikker på å ha sett på TV at mennesket for 100 år siden spiste i snitt 250 kalorier mer om dagen enn nå.

Det står og faller nok på at vi beveger oss altfor lite.

TV'n har skylda -hvor mange mennesker ville greie å komme hjem fra jobb klokka fem, varme en grandis i stekeovnen, for deretter å sette seg stille i sofan i fem timer -hvis de ikke hadde TV?
Det artigste er jo slankeprogram på TV ICON_TONGUE

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: anonym5] #1280076 14/10/2011 22:55
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Stemmer nok det, ja. De CO2-utslippene som kommer på toppen av hva naturen klarer å takle selv.

Ja riktig, for slik det var skrevet fikk jeg et inntrykk av at trygve mente det var av det totale utslippet.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: KTL] #1280137 15/10/2011 08:20
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: KTL

TV'n har skylda -hvor mange mennesker ville greie å komme hjem fra jobb klokka fem, varme en grandis i stekeovnen, for deretter å sette seg stille i sofan i fem timer -hvis de ikke hadde TV?
Det artigste er jo slankeprogram på TV ICON_TONGUE

Jeg tipper at pc, Ipad o.l. etterhvert spiser seg inn i disse timene.

Det artigste er jo hobbyfora for utendørsaktiviteter på nettet ICON_WINK

Martin

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: M@rtin] #1280138 15/10/2011 08:25
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: M@rtin

Det artigste er jo hobbyfora for utendørsaktiviteter på nettet ICON_WINK

Mm... "de" bruker så mye tid på forumet sitt at de ikke får tid til å sykl.... ehh.. utøve hobbyen sin.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: cvrokka] #1280776 16/10/2011 16:31
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt

Ja riktig, for slik det var skrevet fikk jeg et inntrykk av at trygve mente det var av det totale utslippet.

Menneskeskapt ja. ICON_SMILE

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Bigboned] #1280990 16/10/2011 21:26
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Bigboned
Smaker denne fra Giant bedre?

Den var jo bortimot genial, spør du meg.

Det er vågalt å la det skinne så voldsomt gjennom at de gjør narr av GM på den måten, men de som ville slått til på et GM-tilbud er kanskje ikke i kundekretsen til Giant likevel.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: skiraffen] #1281644 17/10/2011 22:05
gare Offline
More than words
More than words
Blir vanskelig å forklare vår høye levealder uten å gi kostholdet en betydelig del av æren.

Jeg vet ikke helt hvordan levealderen er regnet ut (antar snittet av alderen til de som har gått bort i løpet av året) - men vil tro dette i veldig stor grad har sammenheng med andre faktorer som:
-færre dødsfall pga bedre medisiner og helsevesen
-færre ulykker i arbeidslivet og trafikk/barnerelatert

Tror det er vanskelig å slå noe konkret fast på bakgrunn av historiske data fra dette.

Den store bidragsyteren til økningen i forventet levealder har med den voldsomme nedgangen man har sett i spedbarnsdødelighet(i hovesak i vestlige land).

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: KTL] #1281658 18/10/2011 01:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg er ganske usikker på at dette beskriver hverdagen for folk flest, men jeg kan jo ta feil.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: GeirK] #1281665 18/10/2011 05:01
jaronsen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: GeirK

Jeg er ganske usikker på at dette beskriver hverdagen for folk flest, men jeg kan jo ta feil.

Det er nok desverre ikke langt unna hverdagen for folk flest. Tid foran TV-skjermen. I 2008 hadde TNS Gallup en undersøkelse som viste at pizza var den mest spiste middagsretten i landet (ut fra undersøkelsen ble det da konsumert én pizza i sekundet).

Skål med kaffen og god dag til folket!

-Johan

Redigert av jaronsen; 18/10/2011 10:01. Rediger grunn: byttet ut "er" med "var", om det er det i dag vet jeg ikke
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support