Sånn så det ut på onsdag (Sinober, Barlindåsen, Alnsjøen) Spikerfeste med pigg og helt suverent over myrpartiene. Kom ikke noe særlig snø i går oppe hos oss ihvertfall. For øvrig en kar som gikk på skøyter over tvers Alnsjøen (siste bildet), men rakk ikke få opp kameraet. Gærningen...
Hjemmekontor i dag. Superføre i Nordmarka nå (Riksen, Sognsvann, Høgåsen), hardt og fint men med mye isflekker og glatte partier. Piggfritt frarådes på det sterkeste. Et par millimeter snø hist og pist.
Hmmm. Var i Bærumsmarka i går og der er det ikke piggføre. Tørt, raskt og fint. Melisdryss noen steder og litt is i forholdet 1 av 1000 meter eller kanskje 1 av 100. Trenger ikke pigg i hvert fall.
Syklet nedover fra Sjennungstua og ned måneskinnsløypa. Til tider rene bobbbanen. Veldig morro. Mye mere is her en andre stier jeg har syklet i det sista. Disse løypene er jo egentlig skilløyper og er brede og ligger i åpent terreng. Kostet meg 6 pigger på bakdekket da det for det meste er bart. Så jeg er egentlig enig med JOF. For utenom ovennevnte er det bare korte partier man trenger pigg og elleres er det føre som spiser piggdekk.
Jeg og en kompis (med fatbike) var og syklet i området mellom Sognsvann og Ullevålseter i dag. Ingen av oss følte behov for pigg, men ja, det er korte, korte partier med is.
Østmarka mellom Ulsrud og Sandbakken: Store lokale forskjeller. Det meste er isfritt supert barfrostføre med god friksjon. Noen issvuller innimellom, men de er lett å se og kjøre utenom. Men i enkelte områder har nedbøren som kom på torsdag ført til et tynt men dekkende lag med is over hele linja. I disse områdene er det en fordel med pigg. Jeg valgte vanlige stidekk i dag, og ville valgt det på nytt.
På dagens tur http://www.strava.com/activities/99043177 kom vi borti mest is mellom Grønmo og Askevann. Spinneren og Skullerudåsen var nydelig. Noe is på Slettfjell.
Rimelig seigt på smale dekk i Nordmarka i dag. På vei oppover kan man spørre seg hva i all verden man egentlig driver med, men nedturen blir oppturen. Gøy når man får litt hjelp av tyngdekraften til å forsere snøen, og spennende med både for- og bakhjulskrens. Har man mulighet til å starte høyt og avslutte lavt anbefales det absolutt. T-bane, kone med bil eller annen luksus.
Veldig fint i Drammensmarka på lørdag også. Jeg syklet uten piggdekk, og det fungerte helt greit.
Jeg har også skrevet en liten bloggpost om dette, dette kan dere lese mer om på denne linken: Glenns Sykkelblogg
Enig. Lørdagens tur i Drammensmarka var blandt topp 5 turer i løpet av 2013 sesongen. Spikerfeste stort sett overalt og piggdekk var et ikke tema innpå skauen. Magisk! Synd barfrostsesongen er over spør du meg.
Jeg kan bare kort legge til at i kveld fikk jeg nesten 6km på langrennski, Eiksetra i Lier. Barfrost eller ikke, tror sykkelen er parkert for 2013. Men veldig flott at lørdagen ble så fin.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Det begynte såvidt å bli hardere rundt høgåsen igår ettermiddag da minusgradene kom. Men det var langt fra så vått som i forrige uke, så forholdene var uansett gode.
Det blir ikke barfrost med dette drysset, men det er forbaska fine forhold i skauen nå, det har tørka MYE her på Fagerstrand etter elendigheta vi har hatt. Litt bløtt i blauthøla ennå, men en dag eller to til med kulde så er det nok hardt og fint.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Sykla Langsetløkka og Barlindåsen i ettermiddag. Utan pigg, heilt kurante forhold. Enkelte isete steinar og berg, men forutsigbart og overraskande tørt under snøen.
I Tønsberg er barfrosten på plass igjen i morgen, den var bare nesten etablert over alt i dag. Fine forhold for sykling uten pigg, det blir stitur i morgen tidlig