|
Hjelp! Rens av overtrykksventil på espressomaskin?
|
Hjelp! Rens av overtrykksventil på espressomaskin?
11/10/2011 17:05
|
oivindg
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Overtrykksventilen på espressomaskinen min gir fra seg en liten skvett damp en gang i blant. Jeg regner med at det er kalk som har bygget seg opp og gjør at ventilen ikke stenger 100%. Har tenkt å skru ut ventilen og rense den, men er usikker på hva slags rensemiddel jeg skal bruke. Må jeg bestille spesialmiddel på nettet, eller går det like bra med eddik, sitronsyre eller andre ting som man kan kjøpe i nærbutikken?
Ventilen ser ut til å være i messing, hvis det har noe å si.
Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
Re: Hjelp! Rens av overtrykksventil på espressomaskin?
[Re: oivindg]
11/10/2011 17:51
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Hva slags maskin er det snakk om? (modell/produsent/automatisk/manuell)
På min Nuova Simonelli manuelle maskin så er det en tilbakeslagsventil som utligner trykket i bryggegruppen når man stenger for vanntilførselen (når man ikke vil ha mer vann gjennom). Jeg har ikke gjort noe spesielt mtp kalk, men jeg bruker en rensetablett og et blindfilter også kjører man gjennom en simulert espressobrygging eller to for så å skylle med vann (bruksanvisning på esken som er å få kjøpt i velasorterte matbutikker og kaffepushere).
Kan tenkes du også må rense ventil etter endel bruk, spesielt dersom du har utfordringer mtp kalk i vannet. Dog er det vanskelig å gi konkrete råd uten å vite mer om hva slags maskin og gjerne modell.
|
|
|
12/10/2011 16:39
|
oivindg
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er en ventil som sitter på dampkjelen. Jeg tror den er en sikkerhetsventil som slipper ut dampen hvis trykket av en eller annen grunn blir for høyt. Tror også at den slipper luft inn når kjelen kjøles ned, slik at det ikke blir undertrykk i dampkjelen. Det passerer altså ikke vann gjennom denne ventilen under bruk, så jeg regner med at den må demonteres for å renses.
Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
12/10/2011 16:49
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Det er en ventil som sitter på dampkjelen. Jeg tror den er en sikkerhetsventil som slipper ut dampen hvis trykket av en eller annen grunn blir for høyt. Tror også at den slipper luft inn når kjelen kjøles ned, slik at det ikke blir undertrykk i dampkjelen. Det passerer altså ikke vann gjennom denne ventilen under bruk, så jeg regner med at den må demonteres for å renses.
Øivind Aha, ja, da kan det jo tenkes at det kanskje er en pakning/o-ring der som har fått noe rusk på seg eller kunne nyte godt av å bli erstattet. Du kan jo stikke innom produsentens sider og laste ned sprengskisse så kan du forberede deg på hvordan det bør gjøres (evt sørge for at du har nye slitedeler før du starter..)
|
|
|
12/10/2011 17:21
|
oivindg
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jepp, men i første omgang hadde jeg altså bare tenkt å rense ventilen. Det vil si skru den av og legge den i bløt i ett eller annet passelig middel som jeg håpet å få tips om.
Øivind
|
|
|
12/10/2011 18:36
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bruker silikon på o-ringene som brukes i forbindelese med dykking så litt silikon er sikkert helt fint om det er en pakning. Kjøp spray i en bilbutikk, burde koste lite og vare lenge (om du ikke allerede har spray eller silikonfett).
|
|
|
|
|
|