Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dysleksi og bruk av nettbrett

Dysleksi og bruk av nettbrett #1276508 08/10/2011 18:12
Kjell T. Ringen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Min sønn i 6. klasse har dysleksi og har fått PC for hjelp i skolearbeidet. Problemet er at han ikke bruker den så mye som han bør gjøre. Grunnen til det er at han ikke vil skille seg ut i klasserommet, PC’n tar lang tid å starte og programmene er vanskelige å bruke siden det er liten kunnskap om de programmene blant lærerne. I tillegg tar PC’n litt stor plass på pulten.

Med et nettbrett ville trolig dette bli brukt mer i skolearbeidet, kanskje også litt fordi det er ”inn”. Er det noen som har erfaring med nettbrett for skoleelever i grunnskolen? Hvilken type nettbrett, og hva som er tilgjengelig av apper for de med dysleksi?

Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: Kjell T. Ringen] #1276512 08/10/2011 18:26
O
oysteinrolf Offline
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
O
Ville absolutt valgt ipad.

- Sykt bra batteritid
- Bra utvalg i apps - og lydbøker/bøker etc. Generellt størst på det markedet
- Beste touchskjerm, slipper å bli frustrert over at den ikke reagerer.
- Bra design - vil øke sannsynligheten for å get laid

Jailbreak den - så får du alle appsene gratis, selv om dette er like ulovlig som piratkopiering.

Absolutt god ide du har for sønnen din. Og er verd pengene dersom dette skulle gjøre det kjekkere/mer lettvindt for sønnen din å lære.

Ipad har jo også "MSoffice" for iphone, og dokumenter kan fint overføres til pc via feks epost/gmail.

Edit:

Når jeg tenker meg om så bruker jo ungdomskoler/vgs datamaskin, så er det jo absolutt det beste alternativet reint brukermessig.

Kjap ham en kul/fancy pc, gjerne mac dersom han ville følt seg litt tryggere på det.(Fordelen med mac er at de har overlegen batteritid sammenlignet med en pc med godt batteri)

Uansett syns jeg det er viktig å poengtere at det ikke er farlig å skille seg ut.

En i klassen min brukte PC med skrivevansker, og jeg fikk inntrykk av at han fikk mer skryt over hvor kult det var å ha PC, enn sjalusi/stygge kommentarer.

I tillegg må han lære seg å heve seg over de som eventuelt skulle komme med noen festlige kommentarer. Jo tidligere han lærer å overse det, jo mindre problem blir det for han. Og pc er absolutt det beste, så lenge du bruker den til skole og ikke spill/annet ufornuftig tidsforbruk.

Redigert av oysteinrolf; 08/10/2011 18:32.

http://www.iphonereparasjon.net Salg og reparasjon av iphone i Stavanger
Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: Kjell T. Ringen] #1276516 08/10/2011 18:37
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Regner med han kjører/skal kjøre software ala CD-ORD?
Mulig dette ikke finnes for ipad, men en minipc burde gjøre susen.

Redigert av Gammelogdesperat; 08/10/2011 18:40.

iq
Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: oysteinrolf] #1276526 08/10/2011 19:07
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: oysteinrolf
(Fordelen med mac er at de har overlegen batteritid sammenlignet med en pc med godt batteri

Forsåvidt enig med mye av det du skriver, men dette er vel strengt tatt bare tullprat?

Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: Kjell T. Ringen] #1276536 08/10/2011 19:34
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hvilken tekstbehandlings app for IPad har rettskriving og ordliste tilsvarende MS Word?

Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: Kjell T. Ringen] #1276547 08/10/2011 19:49
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Etter mange års erfaring med elever som har dysleksi og pc, har jeg kommet fram til dette:

- Ipad er ikke tilpasset hjelpemidlene hans, bruk pc. Skolen er så vidt jeg vet lite tilpasset mac eller linux, hold deg til windows.
- Lær ham å bruke pc-en som hans primære skriveredskap. Dvs bruk pc til alt som skal skrives.
- Når timen starter, starter sønnen din pc-en på samme måte som de andre elevene henter kladdeboken.
- På pc-en må han ha Lingdys og Lingright, de utvidede ordlistene for norsk og engelsk. Dette verktøyet må han kunne godt og bruke hele tiden.
- Lås pc-en, den skal være hans skoleverktøy. La ham ha en annen pc til dataspill, eller bruk ps3/andre konsoller.
- Bruk tid på å støtte ham i pc-bruken; husk at pc-en er hans hjelpemiddel som skal avhjelpe ulempene dysleksien gir.
- Skaff lydbøker til alle fagbøker. De fleste skal være tilgjengelig nå. Hør med skolen.

- Bruk tv og filmer som alternative opplæringsplattformer, spesielt gjelder det innen samfunnsfag, naturfag, Rle og norsk-faget.

Av mine elever med dysleksi gjennom 13 år, har de færrreste benyttet pc-en godt nok. De fleste har enten ødelagt den, eller så gidder de ikke ha den med, eller rett og slett gjort den treg ved å installere alt de har kommet over; med medfølgende virus og trojanere.

Lykke til!

Div. sportsremedier ...
Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: Kjell T. Ringen] #1276566 08/10/2011 20:19
gare Offline
More than words
More than words
Nå virker det som Universalis har peiling, og da er antagelig alt annet en Windows i beste fall vanskelig, men uansett er HTC Flyer et alternativ kanskje? Med en digital penn der man kan gjøre notater rett i dokumenter som ligger på brettet etc.
Kanskje nyttig, hva vet jeg?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: FHanserud] #1276579 08/10/2011 20:59
O
oysteinrolf Offline
O
Sitat: FHanserud
(Fordelen med mac er at de har overlegen batteritid sammenlignet med en pc med godt batteri

Forsåvidt enig med mye av det du skriver, men dette er vel strengt tatt bare tullprat?

Hvorfor er det tullprat?

http://www.iphonereparasjon.net Salg og reparasjon av iphone i Stavanger
Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: oysteinrolf] #1276599 08/10/2011 21:38
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: FHanserud

Hvorfor er det tullprat?

Nei, gjett en gang.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: Kjell T. Ringen] #1276626 08/10/2011 23:19
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis konklusjonen blir at Windows er tingen, så finnes det jo faktisk tablets med Windows - her er årets avling: Ces 2011 - Windows Tablets

Redigert av Radival; 08/10/2011 23:20.
Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: Kjell T. Ringen] #1276630 09/10/2011 00:42
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Skal jeg være ærlig så er vell en vanelig tab ikke spesielt brukbar til annet enn å surfe på internett og se film eller lignende.
Til å skrive med er di ikke spesielt greie, og det er vell noe av det sønnen din skal bruke den til.

Asus har denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631490
Men den kjører Android og kan nok ikke kjøre de programmene læreren over nevnte. Så jeg ville sagt som han. Windows bærbar PC. eventuelt minipc: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647461

Og batteritiden til mac er ikke overlegen på noen som helst måte.
Så du trenger ikke være redd for det.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: Kjell T. Ringen] #1276643 09/10/2011 06:32
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Kjenner ikke windows tablets-ene, men så lenge de kjører alle windows-programmer, så skal det la seg gjøre.

Uansett, så er vel ikke en berøringsskjerm noe særlig egnet til å skrive lengre artikler... I alle fall ikke for meg.

Div. sportsremedier ...
Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: universalis] #1276664 09/10/2011 08:14
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
Med litt av den samme erfaringen, må jeg si meg veldig enig med universalis. Skal det ha noen hensikt så tror jeg en raskere pc eller bedre rutiner med nåværende pc er den beste løsningen. Tror heller ikke det er sånn at alle som vil bare kan investere i utstyr til sitt barn og forlange at skolen skal legge tilrette for at det utstyret man har kjøpt skal benyttes.
Regner med at det er fattet et vedtak av PPT der det er foreslått at bruk av hjelpemidler (PC) vil lette undervisningssituasjonen for ditt barn. Da får man vel støtte til de foreslåtte hjelpemidler som er best egnet.

Min erfaring er at en pc i veldig stor grad misbrukes av mange elever, og at den evt. fordelen en pc gir blir borte pga det. Det er viktig at dere på forhånd setter klare retningslinjer for bruken av pc`en, og at den forblir et hjelpemiddel og ikke noe som forverrer læringssituasjonen ytterligere.

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: Kjell T. Ringen] #1276711 09/10/2011 10:04
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg kjøpte nylig en ASUS 14" til dattern min, som strever med lesing og skriving.

Programmene hun har fått, er Windowskompatible.

ASUS er generøse med å fylle opp maskinen med bloatware og driit, men etter litt opprydding, er maskinen kjempefin.

Passe stor og ikke for tung, lang batterilevetid.

Godt med datakraft og funksjoner, til grei pris.

Nå også på tilbud.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610144

Finnes selvsagt mindre maskiner også, som kanskje er enda finere, men da blir det dyrere.

Tror ikke jeg ville gått for mindre skjerm enn 13.3, men dette er jo en smaksak.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: Kjell T. Ringen] #1276849 09/10/2011 16:28
julius Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis det er et problem med treg oppstart så er det kanskje et alternativ med SSD disk i maskinen?

Christian

Don`t belive everything you think..........
Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: Kjell T. Ringen] #1276882 09/10/2011 18:02
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
SSD disk gir deg noen få sekunder raskere oppstart, hvilket er ingenting mot hva bloatwaren gjør med datamaskinen din. Når du kjøper ny datamaskin så bør man alltid sette av en times tid til bloatware-fjerning. Det tar litt tid, men du verden - resultatene er kjempebra.

Ut på tur!

Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: Kjell T. Ringen] #1276924 09/10/2011 19:27
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for svarene og mange gode innspill. Det blir nok fortsatt bruk av pc, men vi må få bedre rutiner på bruk av pc. Vurderer f.eks felles møte med alle som har dysleksi på skolen sammen med foreldre og lærere. Tema for dette møtet kunne vært bruk av spesialprogrammene og rutiner ved skolearbeid. Tror det også for elevene ville vært fint å sett at det er flere som sliter med det samme.
Er det noen som har erfaring fra slike møter?

Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: Kjell T. Ringen] #1277041 10/10/2011 06:06
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Jeg synes det høres ut som en god idé.

Problemet med dysleksi-programmer slik som Lingdys og Lingright er at veldig få lærere og foreldre setter seg inn i softwaren og således kan forklare elevene hvordan den bør brukes. Programmet er på ingen måte revolusjonerende, men dets styrke ligger i å bruke enkeltkomponentene det består av i ulike lese- og skrivesituasjoner (enkelkomponenter slik som kunstig stemme, tilrettelagt skrivekontroll eller betydningsordbok).

Hør med skolen om det finnes et grunnlag for at et antall lærere og foreldre kan få opplæring i programmene av noen som kan. Eller om skolen har litt penger til overs og kan be programprodusentene om å komme på besøk og gi opplæring.

Martin

Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: oysteinrolf] #1277047 10/10/2011 06:30
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev

Jailbreak den - så får du alle appsene gratis, selv om dette er like ulovlig som piratkopiering.

Jailbreak er helt greit. Men jeg håper virkelig ikke at du har gjort det for at få program fra appstoren som koster penger, gratis, og at du aktivt oppmuntrer til pirat kopiering?

Program som utviklere, deriblant undertegnet, har brukt tid å penger på at lage. Det fleste koster (mye) mindre enn en hundrings, men jeg antar at du ikke ens syns program du faktiskt liker og bruker ofte er verdt en kopp kaffe eller to?

Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: Kjell T. Ringen] #1277212 10/10/2011 12:22
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg kaprer tråden for litt mini-pc-spørring. Jeg har lyst på en bitteliten maskin som gir meg følgende muligheter:

1. Surfing i sofaen.
2. OpenOffice-jobbing med eksternt tastatur og mus.
3. Koble opp stor ekstern skjerm for jobbing mot eksterne servere (VPN&RDP).

Alle tre oppgavene er "må", ingen er "bør". ICON_SMILE

Re: Dysleksi og bruk av nettbrett [Re: Kjell T. Ringen] #1277435 10/10/2011 19:50
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Litt på siden, men

Mine to gutter har hatt veldig bra resultater med bl.a. Drillpro og med hjelp av en optometrist.

En av SYKKELGUTTA på Sæter.

Moderator  support