Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dorado Manitou gaffelservice

Dorado Manitou gaffelservice #1275077 06/10/2011 01:31
K
Kable Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Som noen av dere kanskje vet er Dorado Manitou gaffelen ekstremt sjelden i Europa. Det er den eneste opp-ned gaffelen på markedet til downhill sykling (Hvertfall som jeg har hørt om). Det er veldig få som har den, spesielt i Norge, så det jeg lurte på er om noen vet hvor jeg kan få tatt den på service.
Problemet jeg har med den er kompresjons innstillingene, hvor jeg ikke kan stille inn high- og low speed kompresjon separat. Når jeg vrir på den ene følger den andre med, og med mindre jeg får hjelp av en annen person og bruker tang, så tror jeg ikke jeg kan få vridd den rundt. Og jeg kan umulig tro at det er dette som skal til. Noen som vet hvordan jeg kan få fikset den selv, kan henvise til en video om egenservice på den, eller kan fortelle meg hvor jeg kan sende den for å få service på den?
På forhånd takk. ICON_SMILE

Man klarer det man prøver, så lenge man tør.
Re: Dorado Manitou gaffelservice [Re: Kable] #1275082 06/10/2011 04:41
K
KG HiFi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Hei Kable

Har 2011 versjonen av denne gaffelen selv og det holder med håndkraft.

Når du justerer den ytterste, sorte ringen følger det røde justeringshodet i midten med. Det skal være slik og enderer ikke innstillingen av den røde.

Når du skal justere det røde justeringshodet holder du med en hånd den ytre sorte ringen stille og skrur på det røde hodet.

For begge justeringene er det litt motstand og du kjenner klikk, men dette gjør du greit med fingrene. Har du ikke sjangs med fingrene som beskrevet over hadde jeg ringt Birk. IKKE bruk tang.

Justerte faktisk min i går kveld etter at jeg fikk den tilbake fra min LBS etter den gratis servicen Manitou tilbyr i løpet av første året. Den hadde fått ny olje og pakninger (uten at jeg hadde hatt spesielle problemer med den) som en del av Manitou's aftersales pakke for Doradoen.

Kopierer inn under det som er om Norge fra Manitous hjemmesider. Ville startet der om fingerjustering ikke funker.

Norway

Birk Sport AS
City: Rud

www.birk.no
kai@birk.no

Tel: 47-23228180
Fax: 47-22381141
Sales,Service,Warranty

KG

Re: Dorado Manitou gaffelservice [Re: Kable] #1275388 06/10/2011 14:15
K
Kable Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Tusen takk for hjelpen, KG HiFi. Jeg oppdaget i dag da jeg skiftet bremseklosser på forhjulet at det benet jeg stiller inn rebound og compression på er noen cm lengre enn det benet som har luftkompresjon. Er det riktig? Jeg fant også ut at for å kunne oppnå den grad mykhet på demperne jeg ønsker må luft trykket ned på ca 20 PSI hvor det er anbefalt 50-90. Er det skadelig for dempern å kjøre på så lavt trykk? (Jeg veier ca 70kg).

Igjen; tusen takk for hjelpen. ICON_SMILE

Re: Dorado Manitou gaffelservice [Re: Kable] #1275392 06/10/2011 14:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det finnes flere oppned-gafler på markedet (Avalanche++)

PålS her på forumet kjører Dorado - kanskje du kan høre med ham?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dorado Manitou gaffelservice [Re: Kable] #1275393 06/10/2011 14:22
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er ikke utenkelig at demperbeinet ikke stikker like langt ut som fjærbeinet som jo presses ut av fjæra. Husk at beina ikke "henger sammen" annet enn i hjulakselen. Jeg har sett det samme på en Maverick gaffel ved en anledning.

LarsB

Re: Dorado Manitou gaffelservice [Re: Kable] #1275417 06/10/2011 15:14
K
KG HiFi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Ulik lengde på bena høres ikke riktig ut, Kable. På min er de ihvertfall like lange.

Gaffelen er laget for å operere med lavt trykk, men 20 PSI høres tullete ut. Jeg veier 10 kilo mer enn deg og kjører den på 80 PSI. Hdde du veid 50kg og likt oppsettet soft skulle den fortsatt hatt 50 PSI.

Har ingen formening om det er skadelig for demperen, men det høres ut som om ikke alt er som det skal og da hadde jeg gjort det du tenkte på i utgangspunktet - tatt den til service.

KG

Re: Dorado Manitou gaffelservice [Re: ] #1275427 06/10/2011 15:29
K
KG HiFi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Bra video!

KG

Re: Dorado Manitou gaffelservice [Re: Kable] #1275433 06/10/2011 15:36
P
PålS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Benet med demperenhet slår ut lenger enn benet med luftfjær, dette har ingenting å si. HSC og TPC+ beveger seg begge når du justerer på HSC, når du justerer på TPC+ må du holde igjen HSC (den svarte ringen), dette gir en del motstand, men det burde ikke være et stort problem. Sitter denne fast ville jeg kontaktet Birk.

20 psi høres alt for lavt ut, jeg kjører min på 55 psi og veier 85-86 kg, liker mykt setup og kjører den relativt hardt. Prøvde meg på 50 psi, men da hadde jeg 9 cm sag, med 55 har jeg ca 6-7 cm. Sikker på at ingen har cowboymekket med oljevolum på gaffelen din? Kompresjonsjusteringen gjør ingenting for sag, så mål opp ca 6 cm sag (30%) og kjør det trykket. Du kan heller gå ut på kompresjonsjusteringene om den da kjennes treg og ufølsom, vanlig er jo å begynne denne justeringen med all kompresjon av.

Manualen som følger med forklarer egentlig alt ganske greit, les gjennom denne.

Birk er importør i Norge, de tar ikke service på den, men sender den til UK eller US. De kan sikkert hjelpe deg videre.

Pål

Re: Dorado Manitou gaffelservice [Re: Kable] #1275474 06/10/2011 16:54
K
Kable Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Tusen takk for masse gode svar!

Jeg kjøpte sykkelen brukt for noen mnd. siden så det kan godt hende at han jeg kjøpte den av har tuklet med oljevolumet. Når den står på 20 PSI så er den akkurat på grensen til det jeg syns er ok. Den har stått på ca 50-60 før det men jeg var vel fornøyd med det ettersom den forrige sykkelen var en Kona Stinky '06 modell. ICON_TONGUE Folk med andre sykler kjørte med mye mykere dempere enn det jeg gjorde, så tenkte jeg skulle gjøre de mykere, og da oppdaget jeg alle problemene.

Om jeg kontakter birk og for å få service på den, betaler jeg noe i det hele tatt? Ettersom jeg har 1 år til å få gratis service på den forstår jeg det slik at jeg ikke må betale for servicen, men betaler jeg frakt til og fra US/UK? Og et siste spørsmål er om jeg trenger noe papirer på den for å få servicen.

Re: Dorado Manitou gaffelservice [Re: Kable] #1275700 06/10/2011 23:21
K
Kable Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Jeg har ikke stjålet sykkelen eller noe, jeg bare fikk ikke med så altfor mye dokumentasjon på sykkelen når jeg kjøpte den. bare brukermanual på gaffelen.

Re: Dorado Manitou gaffelservice [Re: Kable] #1275707 07/10/2011 04:12
K
KG HiFi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Se her for beskrivelsen fra hjemmesiden til Manitou.

KG

Moderator  support