Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: GeirK] #1274537 05/10/2011 08:05
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

En gang til: Det handler om MOTIVASJONEN for å gjøre vektreduksjonen.

Dette er veldig viktig når man snakker om vektbesparelse, man kan vel se på det faktum at man har lettet sykkelen som mental balsam og som nok gir en plaseboeffekt :-)

I tillegg kan vel enhver vektbesparelse faktisk måles, selv om det er mer eller mindre neglisjerbar vekt, vil det gi en teoretisk måling.

For oss som også tenker styrke og det å ha tillitt til sykkelen vil det være litt annerledes, hvor man faktisk kan få en negativ følelse når sykkelen har fått en "lett" del. Da kan lav vekt gi dårligere tillitt til sykkel og man sykler saktere av frykt for at "delen" skal feile. Målbart? neppe... :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: GeirK] #1274543 05/10/2011 08:09
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg har aldri hevdet jeg kan dokumentere lydforskjeller i kabler. Jeg har riktignok (og fortsatt) hevdet jeg har opplevet forskjeller, men er åpen for at dette kan skyldes andre ting.

Når det gjelder motivasjonen tror jeg mange ikke har så mange andre motiver enn at de vet at lavere vekt er bra, og bruker masse penger på å oppnå dette.

Det er dessuten skjelden noen som krever dokumentasjon på poenget/motivasjonen på vektreduksjoner på sykkelbygg.

Lett sykkel er digg og bra. Det er en sannhet ingen stiller spørsmålstegn ved. Alle liker lett sykkel, men få har noe forhold til hvor grensen går i forhold til hva som er merkbart.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: Espen] #1274545 05/10/2011 08:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Espen
Jeg synes en forskjell som kan måles men ikke oppleves, er lite rasjonellt å bruke masse penger på.

Man kan selvsagt trøste seg med målingene, men når opplevelsen forblir uendret, er det vel ikke så mye poeng?

Jag vet inte vad som faktiskt kan opplevas men mindre vikt resulterar ju både i snabbare klatring, mindre nödvändig kraft for att accelerera och antagligen bättre handling. Man kan antagligen inte märka 1 gram men 5 kg kan man antagligen märka utan något problem.

Själva opplevelsen bestämmes ju också inte bara av märkt skillnad men också att man vet att man har en konkurranse kraftig sykkel. Det kanske inte är så roligt att sykla ritt om man vet att man måste jobba hårdare än de andra på grund av sykkeln.

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: M@rtin] #1274549 05/10/2011 08:12
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: M@rtin
Sitat: EgilS
Jeg gjentar nesten perbl, nå men den dagen noen hevder at å redusere med et gram eller to gir en merkbart forbedret sykkelopplevelse, blir argumentet ditt gyldig. Det har jeg til gode å se.

Jeg har merket meg at enkelte nok har vært farlig nær å påstå noe slikt. ICON_SMILE

I hifi-industrien møter man nokså ofte på ikke-etterprøvbare kriterier i utgangspunktet for å begrunne forskjeller i lydopplevelse: en tilbakelent bass, en aggressiv diskant, en nervøs mellomtone, etc...

Etterprøvbarhet og målbarhet som utgangspunkt for subjektive opplevelser danner nok et bedre grunnlag for diskusjoner enn subjektive dommer som bygger på subjektive beskrivelser. For - og her har vi kanskje en felles egenskap - få hifi- eller sykkelnerder klarer å leve et meningsfult liv med sine subjektive opplevelser dersom de ikke får formidlet disse videre til andre på en overbevisende måte.

Martin

Nå koster det ikke så fryktelig mye for en kalibrert målemikrofon (fra ca 1500 kroner) så frekvensrespons og impulsrespons er etterprøvbart.

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: Espen] #1274554 05/10/2011 08:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Det er dessuten skjelden noen som krever dokumentasjon på poenget/motivasjonen på vektreduksjoner på sykkelbygg.

Ska folk göra samma beräkningar om och om igen?
Quote:

Lett sykkel er digg og bra. Det er en sannhet ingen stiller spørsmålstegn ved.

Men det är ju sant så varför ska folk frågesätta det?

Quote:

Alle liker lett sykkel, men få har noe forhold til hvor grensen går i forhold til hva som er merkbart.

Märkbart på vilket sätt?

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: perbl] #1274557 05/10/2011 08:17
Espen Offline
More than words
More than words
Ingen aksellerer fortere med 500g mindre plassert midt i sykkelen. Ingen sykkel med 500g mindre har bedre eller dårligere handling.

En halv prosent av totalvekten.

Quote:
...vet att man har en konkurranse kraftig sykkel

Jepp, godføelsen er viktig.

e

post@espenwettre.no
Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: ] #1274558 05/10/2011 08:18
Espen Offline
More than words
More than words
Du måtte åttedoble mine 500g for at det skal gi mening.

e

post@espenwettre.no
Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: ] #1274561 05/10/2011 08:19
Espen Offline
More than words
More than words
Nei, jeg mener 500g på en sykkel.

e

post@espenwettre.no
Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: Espen] #1274564 05/10/2011 08:22
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ingen aksellerer fortere med 500g mindre plassert midt i sykkelen. Ingen sykkel med 500g mindre har bedre eller nårligere handling.

Du kanske borde läsa lite fysik? Varför snakkar vi föresten hela tiden om .5 kg? Det är ju mycket större skillnad i vikt mellan olika syklar.

Quote:

Snakka för dig själv du. Det finns folk som väger under 90 kg.

Quote:

...vet att man har en konkurranse kraftig sykkel

Jepp, godføelsen er viktig.

Ja, och när man samtidigt vet att det faktiskt är en skillnad så blir det väl endå viktigare?

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: Syklist1] #1274569 05/10/2011 08:27
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Syklist1
Sitat: M@rtin
Jeg gjentar nesten perbl, nå men den dagen noen hevder at å redusere med et gram eller to gir en merkbart forbedret sykkelopplevelse, blir argumentet ditt gyldig. Det har jeg til gode å se.

Jeg har merket meg at enkelte nok har vært farlig nær å påstå noe slikt. ICON_SMILE

I hifi-industrien møter man nokså ofte på ikke-etterprøvbare kriterier i utgangspunktet for å begrunne forskjeller i lydopplevelse: en tilbakelent bass, en aggressiv diskant, en nervøs mellomtone, etc...

Etterprøvbarhet og målbarhet som utgangspunkt for subjektive opplevelser danner nok et bedre grunnlag for diskusjoner enn subjektive dommer som bygger på subjektive beskrivelser. For - og her har vi kanskje en felles egenskap - få hifi- eller sykkelnerder klarer å leve et meningsfult liv med sine subjektive opplevelser dersom de ikke får formidlet disse videre til andre på en overbevisende måte.

Martin

Nå koster det ikke så fryktelig mye for en kalibrert målemikrofon (fra ca 1500 kroner) så frekvensrespons og impulsrespons er etterprøvbart.

Nemlig. Spørsmålet blir derfor: hvorfor ser slikt ikke ut til å affektere inngrodde hifi-nerder?

Martin

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: Espen] #1274574 05/10/2011 08:31
EgilS Offline
More than words
More than words
Ingen aksellerer fortere med 500g mindre plassert midt i sykkelen. Ingen sykkel med 500g mindre har bedre eller nårligere handling.

Her tror jeg du må lese litt fysikk.

Og det finnes tilfeller hvor ørsmå forskjeller er avgjørende for resultatet av sykkelritt. I en bakketempo vil 500 gram lett være avgjørende, eller her hvor man i siste øyeblikk kaster frem sykkelen:

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: Syklist1] #1274577 05/10/2011 08:32
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev

Nå er det langt fra alle hifi produsenter eller entusiaster som fokuserer på kabler så det å bruke kabler som eksempel på at alle hifi interesserte er tullinger er en feilaktig generalisering.

Mulig det. Men jeg kvalifisere iaf denne fyren i tulling-segmented om han mener merket på disken gjør en forskjell.

Noen disker har sikkert større feilmargin enn andre, men der der nok likestor forskjell innen en gitt produktkategori fra en enkelt produsent. Ikke minst er det nok mer hvordan filsystemet i OS-et håndterer dette enn den faktiske forskjellen på "kvaliteten" på blokkene. Om det i det hele tatt gjør noen forskjell (hint: det gjør det ikke).

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: perbl] #1274590 05/10/2011 08:49
S
Speedster Offline
Medlem
Medlem
S
Kosttilskudd og skismurning er også produkter folk bruker mye penger på, uten at man direkte kan dokumentere effekten av dem.
Det handler nok også her om å kjøpe seg den gode følelsen, samt frykten for å ikke ha det som alle andre har, og eventuellt tape på det.

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: ] #1274595 05/10/2011 08:58
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pedaIglipp
Tja, jeg mener han kan ha et knallgodt poeng. Om harddisken, DAK og forsterker deler strømforsyning, kan måten harddisken trekker strøm på ha stor betydning på lydkvaliteten. Det har riktignok ikke noe med forskjeller i binærrepresentasjonen å gjøre.

Så hva mener Ishiwata-san egentligen, at disken kun gjør en forskjel pga. av måten den "trekker strøm på"? Hva mener han om forskjellige CPU-er og deres strømbruk? Vilke RAM-brikker har et strømforbruk som gir meg varmest ljud?

Quote:

Dessuten, om "tullingen" klarer å påvise forskjeller på et statistisk signifikant vis, vil du da tro det er en forskjell?

Gjerne det, URL?

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: GeirK] #1274603 05/10/2011 09:20
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Nå er det langt fra alle hifi produsenter eller entusiaster som fokuserer på kabler så det å bruke kabler som eksempel på at alle hifi interesserte er tullinger er en feilaktig generalisering.

Det er riktig. Derfor avstår jeg fra å gjøre den generaliseringen.

Jeg vil ikke en gang bruke ordet "tullinger". "Forutintatt" og "lite åpen for alternative forklaringer" er dog ord som dekker de kabelentusiastene jeg har møtt.

Hva er grunnen til at de, alle som en, ikke ønsker å gjøre blindtester for å underbygge påstandene deres?

Bare for å presisere ordbruken min.

Når jeg kaller noen HiFi-tullinger, er det nettopp fordi jeg anser dem som tullinger innenfor HiFi-verdenen. På samme vis som at jeg også kan omtale noen som alternativmedisintullinger og sykkeltullinger hvis de kommer med rare uttalelser uten at dette nødvendigvis gjelder alle som driver med alternativmedisin eller samtlige syklister. Enkelte uttalelser henger for meg så lite på grep at jeg velger å kalle det tull, og de som uttaler dem framstår i stor grad som tullinger.

Det er dermed ikke sagt at jeg anser alle som er interesserte i god lyd som tullinger. Jeg regner meg nå sjøl som noenlunde interessert i HiFi, og følger nå med på det som skjer av produktutvikling både på stereofronten og innen hodetelefonverdenen på et ganske nerdete nivå.

Redigert av perbl; 05/10/2011 09:21.

Per B.
Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: Cervin] #1274620 05/10/2011 09:53
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Cervin

Flytte en stol kan være nok til at opplevelsen er helt annerledes. Eller skifte underlag fra glass til tre. Slike ting har en bitte bitte liten effekt på lyden. Og ja, det høres veldig rart ut. Men noe skjer. Men mange i kabeldebatten føler gjerne at de må forsvare å bruke 10 000 på en kabel som utgjør en forskjell på 0,0000001% av lyden i annlegget.

I.h.t. fysikken vil det å flytte en stol eller endre matrialer i rommet ha langt mer å si på lyden enn kabelen. Strålingsmønsteret fra høytalerne har et svært komplisert mønster av resonanser, så selv en liten forflytting av lytteposisjon eller matrialer i rommet kan ha en dramatisk effekt må energispekteret. Dette i seg selv burde overbevise de fleste at å endre en marginal, nær lineær komponent som en kabel, er ubetydelig i forhold til effekten av å vri hodet 5 grader.

At vi normalt synes et anlegg låter sånn tålelig bra selv uten å sette hodet i en skrustikke sier litt om hvor LITE sensitiv hørselen vår er for utilsiktede spektralendringer av lydenergien.

Quote:

Men vi er vell alle entusiaster både her og der, og mens noen skifter fra alu til titan bolter, så har hifi folka sine ting.
Det er uansett gøy å "jakte på det ultimate" om det er lyd eller sykkel. ICON_LAUGH

Jeg har også til dels kostbart anlegg godt innenfor 'entusist' segmentet, men kablene kjøper jeg på clasern eller Dealextreme. Og etter at jeg gjennomførte min egen ABX blindtest på MP3 vs. CD har jeg ingen motforestillinger mot å spille musikk via en squeezebox fra serveren fremfor å dille med snurreplater.

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: Speedster] #1274630 05/10/2011 10:09
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Speedster
Kosttilskudd og skismurning er også produkter folk bruker mye penger på, uten at man direkte kan dokumentere effekten av dem.
Det handler nok også her om å kjøpe seg den gode følelsen, samt frykten for å ikke ha det som alle andre har, og eventuellt tape på det.

Vis meg gjerne noen som sliter med å dokumentere effekten av skismurning. Sist jeg sjekket var det vesentlig vanskeligere å komme seg noen vei med smøreski uten skismurning.

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: Espen] #1274679 05/10/2011 11:08
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Nei, nærmere 5% (3,8% av en 13-kg stisykkel). Og det kan fort merkes.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: tygster] #1274702 05/10/2011 11:37
S
Speedster Offline
Medlem
Medlem
S
Nå var det vel ikke forskjellen på smurt/ikke smurt ski jeg siktet til her, men kanskje heller forskjellen på Rode sitt fluorpulver og Start sitt, f.eks. Du skal ha gode resurser for å kunne teste og dokumentere dette på en skikkelig måte.

Sitat: tygster

Vis meg gjerne noen som sliter med å dokumentere effekten av skismurning. Sist jeg sjekket var det vesentlig vanskeligere å komme seg noen vei med smøreski uten skismurning.

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: ] #1274706 05/10/2011 11:43
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pedaIglipp
Sitat: jsdk
Så hva mener Ishiwata-san egentligen, at disken kun gjør en forskjel pga. av måten den "trekker strøm på"?

Det har jeg ingen informasjon om, og det står det ikke noe om i artikkelen heller, så langt jeg klarer å forstå.

Beklager, jeg antok du visste mere enn hva som stod i den (visserligen tynne, og sikkert feilsiterte) artikkelen.

Quote:

Poenget var at det kan gies et inntrykk av at han mener at bits på en hardisk har bedre lyd enn bits på en annen harddisk.

Ergo, plasserer jeg han i "tulling"-puljen siden en sådan konklusjon er såpass hensides kunnskaper om emnet at eneste forklaringen må være dette:

Quote:

Å den motsatte siden finnes det noen som er villige til å godta en forskjell i ytelse basert på en teori, uten en påviselig opplevd eller målt forskjell i ytelse.

Absolut, dette fenomenet er en av basis-ingrediensene i markedsføring.

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: Speedster] #1274712 05/10/2011 11:55
EgilS Offline
More than words
More than words
Nå var det vel ikke forskjellen på smurt/ikke smurt ski jeg siktet til her, men kanskje heller forskjellen på Rode sitt fluorpulver og Start sitt, f.eks. Du skal ha gode resurser for å kunne teste og dokumentere dette på en skikkelig måte.

Tja, jeg ser jo hver vinter at WC-renn tapes/vinnes fordi man var bittelitt dårligere/flinkere enn de andre til å smøre. Og jeg kan tenke meg at vi snakker om forskjeller som neppe vil kunne merkes om man glir ned en bakke alene, men som til slutt avgjør rennet.

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: baronKanon] #1274725 05/10/2011 12:12
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: baronKanon

Hvis 13 kg er totalvekten, tror jeg syklisten med fordel kan legge om til litt kraftigere kosthold...

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: perbl] #1274734 05/10/2011 12:18
T
tth Offline
Fersking
Fersking
T
Det er jo nettopp ved å gli ned en bakke at man kjenner eller ser forskjellen. alternativt kan man bruke tidtaging for å finne forskjellen. Og ja, det er innimellom stor forskjell på fluorpulver

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: baronKanon] #1274747 05/10/2011 12:31
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon

Jeg tror Espen snakker om ekvipasjevekt, mens Baronen her snakker om sykkelvekt.

Personlig tror jeg ikke en halvkilo spiller sååå stor rolle på en relativt godt satt opp stisykkel når det kommer til "smiles per hour" ICON_WINK (og det må jeg jo tro, gitt vekta på sykkelen min ... knegg ... )

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: Espen] #1274751 05/10/2011 12:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Måste bara kommentera den här en gång till. Så du tycker en halv prosent är så lite att man kan försumma dens inverkan. Hur många prosents skillnad är det på överföringsfunktionen i det relevanta frekvensområdet mellan två högtalar kablar?

Anta att den extra vikten sitter på hjulen och inte i mitten av sykkeln. Kommer man i så fall märka 0.5 kg extra vikt när man accelelerar?

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: EgilS] #1274775 05/10/2011 13:05
S
Speedster Offline
Medlem
Medlem
S
[quote=EgilSTja, jeg ser jo hver vinter at WC-renn tapes/vinnes fordi man var bittelitt dårligere/flinkere enn de andre til å smøre. Og jeg kan tenke meg at vi snakker om forskjeller som neppe vil kunne merkes om man glir ned en bakke alene, men som til slutt avgjør rennet. [/quote]

Det bekrefter jo bare det jeg sier. Selv landslagene klarer ikke å teste dette godt nok, og velger derfor av og til feil. Det er vanskelig å måle forskjellene, men de er der.
Det samme gjelder sikkert også for testing av dekk til sykkelritt. Mye synsing og følelser med i bildet der også.

Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: Speedster] #1274840 05/10/2011 15:07
KTL Offline
Besatt
Besatt
Tja, jeg ser jo hver vinter at WC-renn tapes/vinnes fordi man var bittelitt dårligere/flinkere enn de andre til å smøre. Og jeg kan tenke meg at vi snakker om forskjeller som neppe vil kunne merkes om man glir ned en bakke alene, men som til slutt avgjør rennet.

Det bekrefter jo bare det jeg sier. Selv landslagene klarer ikke å teste dette godt nok, og velger derfor av og til feil. Det er vanskelig å måle forskjellene, men de er der.
Det samme gjelder sikkert også for testing av dekk til sykkelritt. Mye synsing og følelser med i bildet der også.

Trodde at dette dreide seg om mer fysiske/strategisk feil -bomme på snøtemperatur, krystallstruktur osv, slik at man egentlig har valgt feil type smøring, mer enn forskjellen mellom to produkter med tilnæremet samme egenskaper/bruksområde?
(men - på ski er jeg uansett feil mann å spørre!)

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: perbl] #1274847 05/10/2011 15:29
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl

Tja, vis meg gjerne konkrete eksempler der folk grunngir valg av sykkelkomponenter med begrunnelser som overhodet ikke gir mening for de med basal fysikkunnskap?

Så du mener beskrivelsen av hvordan en leviterer gjennom skogen i harmoni med sitt eget sinn, omgivelsene, og kjøpekraft på sin nyinnkjøpte 29r kan begrunnes i harde tall og fysikk?

Tror det handler mye om følelse, forventninger, forutsetninger, og forestillinger (de 4 F´ene) der også gitt..

T -skapfysiker og post-29r-æra-rytter

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: GeirK] #1274854 05/10/2011 15:44
Anders Offline
Besatt
Besatt
Jeg har et Chris King styrelager på landeveissykkelen, som nesten kun brukes i tørt vær. Et annet styrelager til en 10-del av prisen hadde antakelig gjort samme nytten i samme tid. Jeg har det der fordi det matcher den dyre titanramma - kun jåleri med andre ord, og ingen ting å disktutere. Det er vanskelig å bevise at jeg har gjort det av andre grunner enn det jeg påstod.

Dersom en Hi-Fi entusiast kjøper dyre kabler fordi det får anlegget til å se penere ut - fordi han synes det ser for dumt ut med Clas Ohlsson-kabler til en 100-del, så er det heller ingen ting å diskutere.

Du glemmer et svært viktig element:
De fleste godt voksne sykkel- og hifientusiaster har noen de må rapportere til. Ofte bare sin egen samvittighet, men svært ofte dreier det seg om en selvutnevnt fornuft- og økonomiansvarlig i form av en såkalt "bedre halvdel". Eller noen skeptiske venner.
Når man da velger å kjøpe et absurd dyrt produkt, uansett hva det egentlig er, så blir man nødt til å forsvare investeringen.
"Det ser så sjukt fett ut" vil dessverre aldri være et gyldig argument i slike situasjoner.
Om man derimot kan trekke frem hvilken utrolig kvalitet produktet har (selv om forskjellen til andre billigere alternativer sannsynligvis bare eksisterer i teorien), blir det langt enklere å forsvare innkjøpet.

Dette skjer hver dag, i alle entusiastmiljøer. Hifi og sykkel har ikke noe unikt over seg sånn sett.

Anders
Re: Når jeg trodde HiFi-tullinger ikke kunne bli verre [Re: RazeFaze] #1274869 05/10/2011 16:30
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: RazeFaze

at "delen" skal feile. Målbart? neppe... :-D

Klart det er, det er bare å måle bruddstyrke f. eks.

Redigert av cvrokka; 05/10/2011 16:30.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support