I hvertfall den beste allrounder jeg har kjørt i løpet av mine 19 sesonger som terrengsyklist: 2011 modell Lapierre Zesty 714, str M. Fullkarbon ramme.
Størrelsen passer folk fra ca 1,70 - 1.80, pluss/ minus et par cm.
Her snakker vi 140mm vandring foran og bak: Nok til at du kan dra på utfor, men ikke så mye at potensielt morsomme bortoverstier ødelegges, slik jeg mener de ofte blir med 160mm vandring. På en typisk 2 timers stitur (altså ikke topptur) er det kanskje tilsammen 10 minutter med utfor som er så røft og bratt at en 160-sykkel ville vært raskere, og (kanskje) morsommere, mens de resterende 1t 50 min får du full valuta for lav vekt, kjappere geometri, og mer "snappy" demping

Her er hva DIRT Magazine hadde å si om sykkelen da de inkluderte den i sin "DIRT 100": De 100 beste terrengsykkelproduktene for 2011:
DIRT 100 Jeg har byttet en del utstyr for å gjøre sykkelen enda bedre til det jeg liker best: Rask, teknisk stisykling:
Setepinne: KS heve/ senkepinne m/ bryter på styret.
Giroppsett: MRP kjedefører på XT-krank med 32t drev, paret med 10-delt 11-36 kassett bak. XTR gir, og STX hendel.
Hjulsett: Stan's ZTR Flow på HOPE nav: Dønn solid, men fortsatt pen vekt.
Stem/ styre: ODI. Styret er det smått geniale "Flight Control", med gjengede ender, der du kan skru inn forlengere (WingTips): Helt supert hvis du f.eks vil kjøre sykkelen i Hafjell en dag, og ønsker bredere styre for mer kontroll.
Gaffel er FOX Float RL med 140mm vandring, og 15mm aksel.
Bakdemper: FOX Float RP23.
Vekt er ca 12kg +/- et par hundre gram avhengig av dekk- og pedalvalg. (Originaloppsett uten pedaler er 11,7 kg.)
Kjøper får med de originale (ubrukte) krankdrevene og frontgiret, slik at man evt kan sette opp sykkelen med tre klinger framme hvis man skulle ønske det. Følger også med to sett Maxxis-dekk: Ardent 2.25 + Minion Super Tacky i 2.35 for glatte høstrøtter.
Kjede/ kasset ble byttet i slutten av august. Sykkelen er godt vedlikeholdt (bla. nylig byttet foringer i bakre dreiepkt): Ingen slark, knirking eller annet tull. Ny wire til gir og setepinne. Ubrukte bremseklosser følger med.
Nypris er 44000,- Jeg selger min sterkt oppgraderte sykkel for 22000,-
Ta kontakt i tråden, på PM, epost carlson-punkt-emil-at-gmail-punkt-com, eller tlf 91 35 90 48.