Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil

Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil #1272781 02/10/2011 08:41
StigB Offline OP
Señor
OP Offline
Señor
Hva holder de på med?. Eneste grunnen til at de går ut med dette tror jeg må være at de er livredd et totalforbud vedr. bruk av mobiltelefon i bil. Et forbud som ingen i detta landet har baller nok til å få satt i verk.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: StigB] #1272792 02/10/2011 09:26
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: StigB
Eneste grunnen til at de går ut med dette tror jeg må være at de er livredd et totalforbud vedr. bruk av mobiltelefon i bil.

Nå er du seriøst på bærtur. Hvorfor skal de ha noen som helst agenda på området? Eneste grunnen til at de går ut med dette er at de er forskere som liker å formidle funnene sine til offentligheten(Og kanskje vise seg litt fram).

Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: jens fredrik] #1272830 02/10/2011 11:26
StigB Offline OP
Señor
OP Offline
Señor
Sitat: jens fredrik
Eneste grunnen til at de går ut med dette tror jeg må være at de er livredd et totalforbud vedr. bruk av mobiltelefon i bil.

Nå er du seriøst på bærtur. Hvorfor skal de ha noen som helst agenda på området? Eneste grunnen til at de går ut med dette er at de er forskere som liker å formidle funnene sine til offentligheten(Og kanskje vise seg litt fram).

Forklar meg hvorfor jeg er på bærtur.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: jens fredrik] #1272832 02/10/2011 11:33
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Heretter er det bare å kjøre på med dop så lenge en ikke bruker briller!

"Bruk av briller gir et større risikobidrag enn hvis man er påvirket av opiater."

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: tmork] #1272852 02/10/2011 12:45
StigB Offline OP
Señor
OP Offline
Señor
For å være helt sikker så kan du stappe i deg opiater, ta av brillene og snakke i mobiltelefon så er du sikra. UPS det var samtalen, skrive tekstmeldinger på mobilen blir bedre, da er du nesten garantert.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: StigB] #1273003 02/10/2011 18:07
KTL Offline
Besatt
Besatt
Jeg har aldri vært i tvil om at det er farligere å sitte bakfrem å skille slåsskampen mellom unger i baksetet enn å prate litt i telefon.

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: ] #1273140 02/10/2011 21:15
StigB Offline OP
Señor
OP Offline
Señor

Kan det tenkes at de lovgivende organer ser på denne type rapporter og ser at det faktisk ikke er farlig å snakke i mobil. At det er langt farligere å kjøre med briller. Kan hende det finnes krefter der ute som ville få varig hikke om det ble et totalforbud. Det er jo pr. i dag forbudt å snakke i håndholdt telefon så den saken er jo egentlig helt grei.

Nå vet ikke jeg hvor mye du ferdes ute i trafikken, men ved å lese trafikkbildet og se på hvordan enkelte oppfører seg og situasjoner de skaper så kan en kjapt se at svært mange sitter med en mobil til øret.

Spør utrykningspersonell, de sliter med folk som sitter å snakker i telefon hver dag. Når jeg utvida mitt førerkort til å gjelde utrykningskjøring måtte vi stadig avslutte kjøreøktene fordi vi ikke klarte å få kontakt med vedkommende bilfører foran og passer på en sikker måte. Og hver gang så satt de og pratet i telefon. Instruktøren fortalte at dette begynte å bli et problem.

Når Transportøkonomisk Institutt går ut og slik jeg ser det nærmest forsvarer mobilbruk ser jeg det sånn at da er det greit. Alle næringsdrivende som vil hevde de er avhengig av å kjøre å snakke i telefon vil lene seg til dette med store smil. Om det var samtalen og ikke telefonen som var problemet skjønner jeg ikke at personbiler i dag ikke har et separat fører kabin.

I USA har man også forsket på dette. "Da en forskergruppe fra National Highway Traffic Safety Administration i USA fant ut at det var nesten like farlig å kjøre med promille som å snakke i mobilen når du kjører, bestemte amerikanske myndigheter seg for å legge lokk på hele forskningsrapporten.

De ville ikke at Kongressen skulle bli sure. "

The New York Times

Men det finnes sikker en hel haug med slike saker og rapporter som slår hverandre i hjel.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: StigB] #1273164 02/10/2011 23:43
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C

Alle disse næringsdrivende vil og ha ett liv og kunne legge fra seg jobb etter ca 8 timer. Og så var det problemet med at kunder gjerne er å treffe mellom 8 - 16, ikke 1630 når man har parkert for dagen om man feks. kjører budbil. Når jeg selv er på lange jobbturer blir det helt håpløst å skulle måtte stoppe hver gang telefonen ringer. Tid er penger....

Ellers er det og ett stort problem med såkalte studier av alkohol vs. telefon i bil, samtalen kan faktisk stoppes om det oppstår en situasjon. Jeg vet etter nøye forskning på alkohol sin effekt på kroppen mang en helg at jeg ikke kan bli edru på rappen om jeg må.

På lange turer på jobb vet jeg for min egen del at en telefon, mat, radio og/eller passasjer gjerne er med å holde en opplagt og våken. Det blir ett velkomment avbrekk i den relativt monotone aktiviteten å kjøre langt.

Derimot lurer jeg på hvorfor man får lov å kjøre bil om man ikke liker det eller "hater det". Man blir jo sjelden flink i noe man ikke liker...eller hater, sånn om vi først skal diskutere forbud.

Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: Christian M.] #1273166 03/10/2011 00:12
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Christian M.

Derimot lurer jeg på hvorfor man får lov å kjøre bil om man ikke liker det eller "hater det". Man blir jo sjelden flink i noe man ikke liker...eller hater, sånn om vi først skal diskutere forbud.

VIktig poeng - alle som er imot bilbruk, eller ikke liker å kjøre bil, bør snarest miste lappen.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: StigB] #1273231 03/10/2011 07:28
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Kan det tenkes at de lovgivende organer ser på denne type rapporter og ser at det faktisk ikke er farlig å snakke i mobil.

Rapporten sier vel ingenting om at det ikke er farlig å snakke i mobil, bare at det er farligere å snakke med medpassasjerer?

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor bruk av briller gir større risiko enn opiater...

Redigert av anonymous5; 03/10/2011 08:13.

Anonym5
Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: StigB] #1273250 03/10/2011 07:56
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg skal i alle fall legge igjen brillene neste gang.
Selv om jeg føler meg påvirka og diffus om jeg går uten korreksjon av -2,25 og -6 så sier jo forskerene helt klart at det er bedre uten. Jeg vil vel ikke sammenlignes med brukere av "opiater"

LarsB

Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: anonym5] #1273251 03/10/2011 07:58
StigB Offline OP
Señor
OP Offline
Señor

Nei å etter å ha lest denne sitter jeg igjen som et stort ?

Når det gjelder bruk av briller kan det tenkes at man har hentet data der det har vært overvekt av brillebrukere i ulykker. Om man hadde overvekt av folk med høreapparat ville det muligens vært farlige å kjøre med høreapparat, hva vet jeg.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: StigB] #1273257 03/10/2011 08:06
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Når det gjelder bruk av briller kan det tenkes at man har hentet data der det har vært overvekt av brillebrukere i ulykker. Om man hadde overvekt av folk med høreapparat ville det muligens vært farlige å kjøre med høreapparat, hva vet jeg.

Du kan ju alltid läsa rapporten och se vad och hur de har kommet fram till sina slutsatser.

Annars tycker jag mest dina inlägg i denna tråden tyder på att du inte gillar slutsatsen till forskningen och att de då inte borde ha gått ut med resultaten.

Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: larsb] #1273276 03/10/2011 08:31
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb
Selv om jeg føler meg påvirka og diffus om jeg går uten korreksjon av -2,25 og -6 så sier jo forskerene helt klart at det er bedre uten. Jeg vil vel ikke sammenlignes med brukere av "opiater"

LarsB

-6.0 og -6.25 her. Da er det trygt å kjøre uten briller. Kommer ikke til å treffe noe som helst om jeg sikter på det engang...

Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: fredriks] #1273286 03/10/2011 08:40
StigB Offline OP
Señor
OP Offline
Señor

Nei jeg setter spørsmålsteng med hvordan de kan måle reaksjonstiden til å være kortere med en telefon holdt i hånda. For det er tydelig at de har sendt ut testpersoner med telefonen holdt til hodet og så kjørt reaksjons-tester. Dette under kontrollerte forhold, eller vitenskapelige tester. Hvordan er det i en normalsituasjon, der ute i trafikken?

Det får meg ikke til forstå at man kan kjøre etter personer i kilometer på kilometer med blålys og sirener der du ser de sitter med telefon i hånda og snakker og snakker og gestikulerer. Når man i gangfelt nesten blir meid ned av mobilsnakkende snøfører.

Det hersker liten tvil at mobilbruk tar vekk konsentrasjonen på sikkerheten i trafikken. Man ser på motorveien at folk reduserer hastigheten? kan det være fordi at man ikke klarer å fokusere eller som rapporten sier man blir mer fokusert og at ved å kjøre saktere øker en sikkerheten. For meg blir dette svært merkelig. Likeså vingling i takt med tastingen når tekstmeldinger tastes. Eller kan det være at folk pusser briller. (flåsete sagt)

Om jeg liker rapporten eller ei det får nå du mene så mye du vil om. Jeg har vært en ihuga motstander av bruk av mobil i bil i svært mange år, og ønsker at det en dag kommer et forbud slik det etterhvert gjør i fler og fler land. I USA fler og fler stater.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: StigB] #1273293 03/10/2011 09:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Nei jeg setter spørsmålsteng med hvordan de kan måle reaksjonstiden til å være kortere med en telefon holdt i hånda. For det er tydelig at de har sendt ut testpersoner med telefonen holdt til hodet og så kjørt reaksjons-tester. Dette under kontrollerte forhold, eller vitenskapelige tester. Hvordan er det i en normalsituasjon, der ute i trafikken?

Jag har faktiskt ingen anning om vad du snakkar om. Jag har inte läst hela rapporten men jag har läst sammanfattningen och lite om just mobilbruk och de har inte alls gjort det du skriver över.

Det är möjligt att det finns problem med forskningen och kanske framförallt att artikeln du linkar till gjengir forskningen felaktigt men du framstår fortfarande som en som är övertygad om att något är riktigt och regarerar utifrån det utan att ta hänsyn till fakta.

Om du kunde diskutera det som din link handlade om istället för att dra en otroligt massa slutsatser om motiv etc så kanske du har en poäng.

Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: anonym5] #1273310 03/10/2011 09:33
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: pontiff
Kan det tenkes at de lovgivende organer ser på denne type rapporter og ser at det faktisk ikke er farlig å snakke i mobil.

Rapporten sier vel ingenting om at det ikke er farlig å snakke i mobil, bare at det er farligere å snakke med medpassasjerer?

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor bruk av briller gir større risiko enn opiater...

Bruk av briller gir ikke større risiko enn bruk av opiater ifølge rapporten, bruk av opiater er noe av det som har høyest risiko (se på relativ risiko). Men når det kommer til totalt risikobidrag er det veldig få som kjører rundt påvirket av opiater i forhold til hvor mange som bruker briller/kontaktlinser, så det er større sjans for å bli påkjørt av en med briller enn en som er påvirket av opiater.

I rapporten er det en kommentar om at diverse øyesykdommer kommer inn under gruppen "bruker briller" og at det kanskje er årsaken til at gruppen kommer ut med litt forhøyet ulykkesrisiko.

Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: Kruser] #1273319 03/10/2011 10:01
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Kruser
Men når det kommer til totalt risikobidrag er det veldig få som kjører rundt påvirket av opiater i forhold til hvor mange som bruker briller/kontaktlinser, så det er større sjans for å bli påkjørt av en med briller enn en som er påvirket av opiater.

I rapporten er det en kommentar om at diverse øyesykdommer kommer inn under gruppen "bruker briller" og at det kanskje er årsaken til at gruppen kommer ut med litt forhøyet ulykkesrisiko.

Takk for oppklaringen!

Anonym5
Re: Transportøkonomisk Institutt, mobiltelefon i bil [Re: StigB] #1275659 06/10/2011 21:01
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jens fredrik

Forklar meg hvorfor jeg er på bærtur.

Jeg orker ikke å gå inn på debatten om hva som er farligst i trafikken eller om testmetodikken er god, men jeg reagerte på at du ukritisk og uten særlig god begrunnelse oppgir at et seriøst forskningssenter drives av kjærlighet til mobilbruk eller avhengighet av mobilprodusenter.

Jeg har vanskelig for å se at jeg sitter på bevisbyrden her. Jeg kjenner ikke vedkommende forskere personlig, men har relativt god kjennskap til instituttsektoren og tviler sterkt på at de elsker å snakke i mobil i trafikken og derfor går ut og fabrikkerer resultater eller vrir på konklusjonene for å tekkes mobilselskaper.

Jeg har også vært borti et par "viktiperer" i div. departementer i løpet av min korte yrkeskarriere og de er forbausende nok ikke kommet dit de er ved å naivt tro på alt de blir fortalt av forskere, eller interessegrupper for den saks skyld.

Moderator  support