Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

XX vs XTR - Kampen om krankgiret

XX vs XTR - Kampen om krankgiret #1272753 02/10/2011 07:01
josse Offline OP
OP Offline
Har i de siste ukene ligget søvnløs om natten og tenkt på hva slags krankgir jeg skal ha på et prosjekt som er i emning. Det jeg vet er at jeg skal ha 2x10-oppsett, men er usikker på krankgiret.

Her sier profilerte utstyrsgeeks og forumnisser forskjellige ting, vi begynner med bladets tester av XX og XTR:
Sitat: Øyvind Aas, Færre gir fra SRAM - TS 4/09
Giring på kranken går nesten like knirkefritt. Spesielt er det lett å smelle giret ned et hakk selv om du henger i pedalene på vei opp en bratt skrent. Nå trenger du ikke lenger å grue deg til å måtte gire midt i en vanskelig klatring. Opp igjen til storekligna går også veldig greit.

Øyvind er like fornøyd med XX ett år senere, i testen av XTR, skriver han:
Sitat: Øyvind Aas, Aluminiumskopi - TS 6/10
Ofte måttve vi trykke girspaken forbi klikket for å hjelpe kjeder til større tannhjul. Kanskje har vi blitt for godt vant med SRAMs lynraske girskift på kranken og deres tannhjul med fire klatresoner, sammenlignet med Shimanos to? Vi spurte Shimanos mekaniker om justeringsråd, men fikk til svar at kjedet måtte hjelpes litt, det var tross alt ikke en Formel 1-bil, men en terrengsykkel. Dette synes vi er skuffende lite ambisiøst fra Shimano.

Trond Vidar ser ut til å være enig med Øyvind:
Sitat: Trond Vidar, Specialized S-Works Epic 29er - erfaringstråd 2011
Siste betraktning for dagen: SRAM XX krankskifter/sjalter fungerer utrolig godt. Det har blitt omtalt som en av de store forbedringene fra tidligere grupper, og jeg gir meg hen. Det girer rett og slett utrolig bra. Opp i storklinga er så lett, kontant og presist at alt annet føles utdatert.

Derimot er det andre som er mer skeptiske, vår VM deltager olechr er av en annen oppfatning:
Sitat: olechr, Prosjekt 29 til VM i en fei!!
Jeg har vært skikkelig anti XTR og veldig fan av SRAM frem til i år. På laget har vi mange sykler og med XX hadde vi problemer med frontgir og bremser. Med XTR har vi ikke hatt et problem. Hva vekt forskjellen er vet jeg ikke.

Den nye XTR gruppa er det råeste jeg har hatt. Selv bremsene er bra. Her er det vel bare Formula R1 jeg har vært mere fornøyd med.

Og på en tur opp E6/Taraldsrudåsen kom Ole med følgende observasjon:
Sitat: Ole, en lørdag i september
XX-krankgiret tar ikke høyde for at kjedelinjen endres på langbeinte stisykler. Giret må monteres høyere enn anvisningen, noe som gir subbing for skjeve kjedelinjer.

Jeg er sikker på at begge girene stort sett virker fortreffelig, men nå som folk har erfaringer med to sesonger på XX og en sesong på XTR hadde det vært interessant å høre om de forskjellige observasjonene som har blitt gjort.

Re: XX vs XTR - Kampen om krankgiret [Re: josse] #1272793 02/10/2011 09:31
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
jeg kjører jo som kjent otfte helt uten xtr og xx, men har i de tilfellene jeg har fått låne sykkel med slike hotte greier på fått bakoversveis av giringen i front med xx. Imidlertid var den da kombinert med en ydmyk xt girskifter. Selv har jeg degradert fra full xtr krank og gir til ta drev og xtr gir og ned til middleburn uten skifteramper. Resultetene har blitt stadig dårligere.

Det er derfor min konklusjon at drevene er det som teller 90% og dingsen som teller 10% så du kan velge den letteste kuleste og dyreste.

LarsB

Re: XX vs XTR - Kampen om krankgiret [Re: josse] #1272807 02/10/2011 10:23
olechr Offline
More than words
More than words
Spørsmålet er hvilken ramme du skal ha den på. Det vil si hvilket XX gir skal du ha. Den som feks sitter på Scott syklene med den tunne metal saken rundt den er ikke bra. Den vrir seg lettere enn shimano. Det girer bra, men veldig mange konkurranse syklister har hatt problem med at giret vrir seg ved tøff bruk. Ved innfesting slik som Merida har så funker det som fjell.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: XX vs XTR - Kampen om krankgiret [Re: josse] #1273197 03/10/2011 06:27
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Å gire ned fra storklinga klarer alle gir finfint.

Terrengsykkel sammenligna Sram XX med Shimanos gamle XTR (970-serie, Shimano ville ikke la oss prøve nyeste utgave, selv om det allerede var offisielt lansert) i duell i Terrengsykkel nr. 24. Da la vi merke til at Shimano tålte litt mer trøkk i pedalene under giringa enn på XX, når kjedet skulle flyttes opp til storklinga.

Nå er ikke Rotors Q-ringer nevnt her, men akkurat dette er kanskje deres største svakhet.

Jeg har ikke brukt nye 980-serien nok til å mene noe om en eventuell forskjell kontra 970-serien på dette.

Gaute
Re: XX vs XTR - Kampen om krankgiret [Re: josse] #1273214 03/10/2011 06:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Intet gir foran fungerer best. Da slipper du søvnløse netter om hvilket som fungerer best opp eller ned. ICON_WINK

Men er ikke litt av greia med 2x10 at du ikke nødvendigvis trener å gire foran så ofte?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: XX vs XTR - Kampen om krankgiret [Re: josse] #1273222 03/10/2011 07:08
R
roa Offline
Ringrev
Ringrev
R
Fremgir er vel det eneste komponenetet på en high end sykkel jeg bruker null tid på. Ett fett.

T
Re: XX vs XTR - Kampen om krankgiret [Re: roa] #1273375 03/10/2011 11:37
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Noen som vet hvorfor Shimano sluttet med 950-løsningen med paralelle sider som løftet kjedet opp? Kommer aldri til å kvitte med med min (før den er slitt i stykker).

Re: XX vs XTR - Kampen om krankgiret [Re: josse] #1273546 03/10/2011 16:09
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vekt.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: XX vs XTR - Kampen om krankgiret [Re: cvrokka] #1273857 04/10/2011 07:46
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Svarte du meg? 950 er jo det letteste XTR-krankgiret de har laget (ca. 110 gram umodifisert med 34,9-klemme).

Re: XX vs XTR - Kampen om krankgiret [Re: josse] #1274688 05/10/2011 11:24
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
du burde ikke kjøpe xx shiftere. jobbet på sykkel butikk i ca 1 ukes tid og da fikk vi inn 2 eller 3 stykk som hadde problem med de. vis vekt er viktig så ville jeg valgt xx fram gir.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora

Moderator  support