Sitter og ser på kartet og lurer på om noen har tilbakemeldinger på blåstiene som går fra Haukåsen via Bjørnåsen ned til Bjørndalen, for så å sykle blåstien som går ned til Mariholtet langs med Fri Elvåga?
Haukåsen via Bjørnåsen har jeg ikke prøvd men Haukåsen via Lauvtjern- Svartputten-Nuggerud er fin. Blåstien fra Bjørndalen til Mariholtet på østsiden av Frielvåga er for mye knot og sykkelbæring spør du meg, men en del er selvfølgelig syklbart. I østmarka finnes det så mange fine alternativer at sistnevnte stibit har jeg kun syklet en gang og det blir antagligvis med det.
Enig med neistein. Skal du tilbake via Elvågas østside så ta opp via Lysås og Elvågaseter. Da blir det noe grus, men minimalt med bæring.
Stien over Bjørnåsen og Djevelens prekestol har jeg ikke prøvd, men jeg er redd den er i bratteste laget. Varianten ned til Nuggerud eller Evensmåsan kan anbefales, spesielt den siste - bare pass på å ta ned til høyre like før Grønlia. Grønlia er et katastrofeområde for stisyklister.
Stien over Bjørnåsen og Djevelens prekestol har jeg ikke prøvd, men jeg er redd den er i bratteste laget.
jeg tror Nuggerudsteinen-Bjørndalsbroen skal være tagbart ned. om enn heftig. ei kneik som antagelig blir for luftig. Nuggerud-Nuggerudsteinen er antagelig slitsomt, men mulig opp. flyter sikkert fint nedover.
Har faktisk aldri prøvd over Bjørnåsen og ned, men rapportene sier at det er en bra, men ganske så bratt nedkjøring. Fri-Elvåga på østsiden er noe knotete, ja.
Når det gjelder ned til Evensmåsan så anbefaler jeg å ta stien merket med pil nedenfor. Da får du med deg et fint utkikkspunkt mot byen i samme slengen, og du slipper steinrøysa. Ta opp til høyre akkurat idet blåstien bikker nedover mot Grønlia/Nuggerud. Pass på så du ikke havner på stien som ligger litt lenger øst.
Ikke helt enig i at Grønlia er katastrofe. Tar du den røde stien merket på kartet får du to fine rygger å kjøre ned til der hvor blåstien igjen er tagbar. Det blir litt lemping opp fra hovedstien, men fint ned derfra. Grønlia-Lutvann er katastrofe, ja. :-)
Ooops, den var tegna på frihånd... Jeg skal legge inn den riktige innen et par dager.
Nå vet jeg ikke om utkikkspunktet kvalifiserer til eget symbol, men jeg tok sjansen.
Forøvrig undertegnede som har lagt inn de mer ukjente stiene i området ;-) Legg bl.a. merke til stinettet lenger nord mellom Lindeberg og Ellingsrud. Mye småsnacks her om man bor i området og vil ta en times tur.
Ooops, den var tegna på frihånd... Jeg skal legge inn den riktige innen et par dager. Forøvrig undertegnede som har lagt inn de mer ukjente stiene i området ;-) Legg bl.a. merke til stinettet lenger nord mellom Lindeberg og Ellingsrud.
Det er greit å skissere, tegne etter hukommelse eller satelittfoto og forbedre kontinuerlig, og sette en passende kildeangivelse. Veldig flott å se at flere og flere bruker kartene og bidrar til å supplere.
Sikkert fint med lykt i området du nevner ved Ellingsrud.
Forøvrig undertegnede som har lagt inn de mer ukjente stiene i området ;-) Legg bl.a. merke til stinettet lenger nord mellom Lindeberg og Ellingsrud. Mye småsnacks her om man bor i området og vil ta en times tur.
Tjaa, som sagt så er det et snertent lite område om man bor i nærheten, kanskje ikke et område man reiser til. Kan fint kombineres med Puttåsen, evt. Svartputt-Tørrgranåsen-Ellingsrudflaten. Lysås er også grei for å komplettere turen.
Det er forholdsvis kupert, så den helt store flyten blir det ikke, men fullt mulig å sette sammen en tur. Kan også bruke grusen for å opparbeide seg høydemetre om man ønsker det.
Her er turen jeg brukte som grunnlag for stiene jeg la inn i open street map:
Ooops, den var tegna på frihånd... Jeg skal legge inn den riktige innen et par dager. Forøvrig undertegnede som har lagt inn de mer ukjente stiene i området ;-) Legg bl.a. merke til stinettet lenger nord mellom Lindeberg og Ellingsrud.
Det er greit å skissere, tegne etter hukommelse eller satelittfoto og forbedre kontinuerlig, og sette en passende kildeangivelse. Veldig flott å se at flere og flere bruker kartene og bidrar til å supplere.
Sikkert fint med lykt i området du nevner ved Ellingsrud.